SG Models (was Seagull) FW190

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 14 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het vliegen ben ik niet bang voor :D Hij is per slot van rekening al twee keer even los van de grond geweest.
    Het is het verplichte landen waar ik wat tegenop zie... :D
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ach, je moet maar denken, landen doet hij altijd, het is alleen de vraag hoe...:rolleyes:
    in ieder geval succes bij de maiden van deze schitterende kist (en motor), mooie combo:wave
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dus....
     
  4. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Als hij twee keer los is geweest ben je toch ook al twee keer geland, anders vloog hij nog steeds. Wel spannend inderdaad, maar mijn gevoel zegt dat het goed gaat komen...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... zou je zeggen he? Maar de werkelijkheid is dat ik niet echt "geland" heb/ben.... in de zin van dat ik zelf stuurde en alles vlekkeloos ging. Meer dat het hopje kort was en de kist neerkwam zoals hij kwam.
    De eerste keer liep er een wiel af, haakte er een poot in de grond, kist over de kop en poot krom.
    De tweede keer kwam hij een bultje of wat dan ook tegen, en ging hij wéér over de kop, andere poot ook (een klein beetje) krom...

    Geen ernstige schade, maar ook nog niet echt vertrouwenwekkend...

    Vliegen ben ik 100% van overtuigd, en ik weet sinds vanmorgen in ieder geval dat een blokkerend landingsgestel niet meer de ontvangeraccu onderuit kan trekken.
    Er zit ook een propeller op waar ik vertrouwen in heb.
    Het "residuale risico" is iets wat niet uit te sluiten valt, dus eerste gelegenheid zal het toch moeten gaan gebeuren... Ofwel: ik ben door mijn excuses, smoezen en uitvluchten heen....
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2019
    Jonkje en toostbeek vinden dit leuk.
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach. Bij jou is de score alvast 300% beter dan bij mijn gee bee..
    De jouwe heeft tenminste 2x gevlogen en geland.. ook al vind je dat je zelf niets gedaan hebt.

    De stand bij mijn gee bee was 3:5 voor de gee bee. 8 vluchten. 3x zonder schade nog een vlucht kunnen doen.
    5x fout geland/uit de lucht gevallen.
    Hij is nog steeds luchtwaardig, maar ben erachter dat hij gewoon 50% lichter had moeten zijn, wat niet mogelijk was met de gebruikte kit en materialen.

    Die van jou gaat gewoon vliegen.
    En gaat bestuurbaar zijn.
    Niet te langzaam willen gaan. Niet te stijl. Gezien de 2 testvluchtjes komt het helemaal goed
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar ben ik (na alles wat ik gezien heb, en wat ik aan de kist voorbereid heb) 100% van overtuigd.
    Als ik mijn brandstofverbruik correct ingeschat heb, heb ik plm 20 minuten om precies uit te zoeken hoe stijl, en hoe langzaam, en dat ook nog een paar keer "droog te oefenen", en ik denk dat dat twee keer zo veel is als wat ik nodig heb....

    Maar ik moet het nog wel "even" gaan doen...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En omdat het vandaag toch verder stinkweer was, ben ik nadat de verjaardagsvisite weg was, nog even verder gegaan met het onderuit zetten van de hoofdpoten.
    Van de voorkant van de retract-drager had ik eerder al een laagje afgehaald, en nu aan de achterkant een stripje 2 mm Triplex onder de flens gelegd.
    Hierdoor moest ik ook de uitsparing voor het mechaniekje een haartje uitruimen om de voorkomen dat het ding onder spanning in de uitsparing ligt.
    Uiteindelijk zal ik in totaal (vanaf "origineel" tot "nu") ongeveer 2 cm aan horizontale verplaatsing gewonnen hebben, en daarmee liggen de wiel-assen bij horizontale romp nét op de vleugelvoorrand, mischien een paar mm er voor zelfs. Dit zou toch de neiging tot een neusstand wel een beetje moeten verminderen.
    Meer zit er ook niet in, want door het kantelen verandert ook de stand van het wiel in de wielkast, en als ik verder zou gaan, beginnen de wielen klem te lopen in de wielkast in ingetrokken toestand.
     
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Blijft toch vaak een dingetje zo'n intrekbaar landingstoestel, maar maak het plaatje wel compleet!

    Mvg,

    Pascal.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut! Het blijft een bron van mogelijke storingen en malheur, wat je er ook onderhangt (tenzij het wel heel duur spul is) maar zeker op deze grootte, is rondvliegen met de pootjes naar buiten, gewoon domweg geen gezicht.

    Hopelijk heb ik, met alles wat ik er aan gedaan heb, de zwakke punten er nu wel ongeveer uitgehaald. Er is nog één kleine modificatie die ik t.z.t. wil doorvoeren, en dat is verbeteren van de geleiding van de duw-trekstangetjes want het gat daarvoor is wel érg ruim geboord. Daar moet ik nog eens een mooi bronzen busje voor draaien. Kan ik morgen wel even doen want het wordt morgen toch stinkweer, en als het goed is heb ik nog een kort restje (lager)brons liggen...
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Joepiedepoepie! Ik heb weer wat te doen, want het is stinkweer, en nog eens een maandagochtend ook....

    Zoals gisteren al gemeld, beviel me de nogal "losse" constructie van de retracts niet zo heel erg.
    Meer specifiek dit:
    IMG_20190930_114402.jpg
    Het duw/trekstangetje is 2,6 mm diameter, en het geboorde gat is 3,2 mm, en dat is op zijn zachtst gezegd, nogal ruim.
    In de uitgeklapte positie, ligt de schuifpen erg dicht bij het geleide gat, waardoor de duw/trekstang aan het uiteinde zomaar een halve cm zijdelings kan verplaatsten, wat uiteraard niet erg wenselijk is als je daar een duwende kracht op wilt zetten. Onnodige slijtage en onnodig stug lopen is het gevolg.
    Helaas is de schroefdraad gerolde draad, dus de buitendiameter van de schroefdraad is iets groter dan de diameter van het gladde deel, ongeveer 2,8 mm.

    Dus heb ik het volgende gedaan: ik heb de gaten opgeboord tot 4 mm, en passende bronzen busjes gemaakt met een binnendiameter van 2,8 mm, en iets meer lengte dan de dikte van de doorvoer. De busjes zijn 12,5 mm lang, en steken daarmee 5 mm verder uit, wat een beetje zou moeten compenseren voor dat het gat noodgedwongen toch iets te ruim moet zijn.
    IMG_20190930_121317.jpg

    In elkaar gelijmd met UHU Plus, en uitgehard in de oven op 100 graden voor de sterkte, levert dit op:
    IMG_20190930_114819.jpg
    En samengebouwd geeft het dan dit:
    IMG_20190930_124553.jpg
    En dat loopt een veelvoud strakker, spelingvrijer en vooral, LICHTER.... Met name bij de intrekbeweging. Voorheen hoorde je de servo's een halve seconde lopen en wat beginnen te zwoegen, en kwamen de poten dan pas met een ruk in beweging, nu bewegen de poten eigenlijk direct, bewegen rustiger en langzamer en de servo's zwoegen minder.

    Zoals een oude hoofdmachinist mij ooit eens geleerd heeft: Zolang je maar iedere dag een beetje beter eindigt dan je begonnen bent....
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... had ik dáár zo mijn best op gedaan, blijk ik die stift van RVS gemaakt te hebben (ik vond het ook al zo lastig draaien...), en een van de minder buigsterke soorten ook nog, vermoedelijk nog minder weerstand tegen verbuigen dan de originele pennen.... Dus dat kan weer overnieuw. En als dan toch de boel weer overnieuw moet, heb ik gelijk maar even de gelegenheid genomen, om de opnames uit te boren van 5,8 (ongeveer, het was allemaal niet zo maatzuiver) naar een eerlijke 6 mm... Dat maakt het maken van nieuwe pennen wat makkelijker.
    Gelukkig nog redelijk wat lengte 10 rond aan gewoon staal liggen, en de eerste pen is al gemaakt, moet maar even tot morgen wachten voor de tweede, anders krijg ik ruzie met de buren, denk ik....
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ze nu toch 6mm zijn kan je gewoon verenstaal gebruiken.
    Hoef je ook niks te draaien.

    GJ
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was ook precies de gedachte achter dat uitboren, en de eerstvolgende keer dat ik bij de dichtstbijzijnde LHS ben, neem ik ook echt wel een metertje mee...
    Maar gisteravond kon ik kiezen uit "morgen een uurtje in de auto", of "NU een uurtje achter de draaibank".... Drie maal raden.... :p
     
  15. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmm… dat scheelt hooguit 5 km of zo ten opzichte van "de dichtstbijzijnde LHS"...
     
  17. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Oke, ik dacht dat je bedoelde een uur heen en een uur terug. Maar inderdaad een uur ben je zo kwijt naar Drachten heen en weer. Wat is voor jou de dichtsbijzijnde LHS?
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Nils Ester bedoel je? Hebben zij überhaupt nog wel iets van waarde voor de serieuze vliegerij behalve veel te duur balsa?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tenzij er winkels zijn waar ik niet van weet: Oudega. Voor mij net achter Drachten.
    In Heerenveen zit niks meer, en Sneek en Leeuwarden zijn ook nog maar bitter weinig qua modelbouw, en verder weg. De spoeling word echt behoorlijk dun hier in het noorden...
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... En tsja... op zich heb'tie weinig wat je niet ook bij Dennis kunt bestellen, maar soms is het verrektes handig dat je door een winkel kunt "sneupen" want ik zoek vaak "iets" waarvan ik pas weet wat ik zoek, als ik het zie... Dat heb je wel eens met die rare out-of-the-box ideeën van mij.... :D
     

Deel Deze Pagina