Hulp gevraagd voor opnieuw afstellen Micado Logo 400SE

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door paha1973, 21 sep 2019.

  1. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    Beste allemaal,

    Ik heb vorige week een klein ongelukje gehad met mijn Mikado Logo 400 SE en daarbij raakten mijn bladen beschadigd en het hoofdtandwiel en het tandwiel die de snaar aan drijft , nu heb ik dit inmiddels vervangen enkel waren dezelfde bladen niet verkrijgbaar en heb ik er nu een ander merk opgezet en die zijn anders van vorm.Nu even een test vluchtje gemaakt maar dat was niet geweldig ,de heli reageer nu heel anders als eerst en ik denk (omdat het in mijn ogen niet anders kan) dat dit met mijn bladen te maken heeft en nu is mijn vraag of er iemand is die mij wil helpen om de heli weer goed af te stellen.

    Ik zelf woon in de omgeving van Tiel.

    ps ik heb wel mijn pitch op rechts

    Mvg,
    Patrick
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Handiger als je deze vraag in het helikopterdeel stelt.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe bedoel je dat de nieuwe bladen anders van vorm zijn?
    korter of langer? symmetrisch of a symmetrisch?
    of zijn ze (veel) lichter dan de oude bladen?

    Normaal gesproken, als alleen de bladen kapot zijn en je vervangt deze, zou het vlieggedrag niet zo heftig mogen veranderen.
    kan zijn dat de nieuwe bladen uitgebalanceerd moeten worden.
    kan zijn dat de feathering shaft of hoofdas een tik krom is, en een hoop trilling veroorzaakt ( wat de stabilisatie weer van slag kan gooien)
    onbalans in de staart is een erg grote kanshebber voor het beinvloeden van de stabilisatie

    daarnaast is het knap als je alleen bladen en 2 tandwielen beschadigt bij een crash/ongelukje.
    90% van de keren dat de hoofdbladen kapot zijn, is er ook een as krom. feathering en/of hoofdas
    als de bladen kapot zijn, komt er een stevige klap door de aansturing 9servolinkjes en zo). gebeurt vrij regelmatig dat dit een tandje van een servo kapot maakt. en dan gaan ze ook erg raar vliegen.

    vliegt het toestel gewoon erg schichtig, heel erg actief?
    of luistert hij niet lekker naar wat je hem verteld?
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Feathering zal zoiezo ook wel krom zijn..
     
  5. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    Alvast heel erg bedankt voor de reacties , heel de week erg druk geweest dus vandaar dat ik nu pas reageer.
    Maar ik had zelf niet het idee dat er meer kapot zou zijn dan de tandwielen en de bladen maar nu na wat jij schrijf misschien toch wel een as dan ofzo. maar hoe weet ik of er een as krom is ? Tandwieltjes servo kapot is ?
    Gister nog eens een een test gedaan , maar de heli is gewoon bijna niet te vliegen,en nu denk ik dat het probleem in de staart zit enkel weet ik niet precies wat.
    De heli slaat met de staart en gaat ook uitzicht zelf zo nu en dan op en neer , is gewoon niet stabiel.
    Wat mij ook opviel na ongeveer 2 minuten enkel hoveren is de motor en de accu gewoon best warm meer dan normaal dus er moet idd nog meer aan de hand zijn maar wat ?
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Zoek een club met ervaren heli vliegers/bouwers als je serieus verder hiermee wil gaan .

    H
     
  7. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    ja dat snap ik maar dat helpt me nu niet.
    Ik heb nu de hoofdas en de Feathering er afgehaald om te kijken of ze krom zijn maar ik kan er niks aan zien.....ik kan ze ook perfect door de lagers heen trekken zonder dat ik ook maar iets van weerstand voel......verder nog ideeën hoe ik kan zien of de assen krom zijn ?
    Dus nu de hele heli uit elkaar liggen .
    Staart buis eraf de kop uit elkaar assen los maar kan niks bijzonders vinden, ook de servo nog eens bekeken en gevoeld met en zonder stroom maar merk er niks vreemds aan , ze lopen gewoon heel netjes ook als ik er druk op geef met mijn vingers.

    Zou er iets aan de motor kunnen zijn ? de as ? hoe kan ik dat het beste uitvinden ? Zie er zo op het oog ook niks aan en motor loopt gewoon
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    rol de assen langzaam over een glasplaat of spiegel en kijk nauwkeurig onder de as door. Zo zie je al snel of hij krom is of niet. Ook een haartje krom is teveel.
     
  9. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    ok heb ik net gedaan maar rollen er netjes over heen kan er echt niks verkeerds aan ontdekken dus denk dat de assen echt niet krom zijn.
    Kan het zijn dat belt van de staart misschien te los zit ? Hoe zet ik die eigenlijk strakker ?
    Of kan het zijn dat het tandwiel van de staart die op het hoofd tandwiel aansluit te strak erop zit ?
    Ik bedenk maar wat omdat ik het niet echt kan verklaren
     
  10. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Wat voor heli is het,
    Flybar of flybarless, zit de gyro nog goed vast?
    Heb je ook de servo's gecheckt, lopen deze nog soepel zonder weerstand of haperen ?
    Bij een crash met een heli altijd alles checken, ook de dingen die je niet verwacht of die op het eerste gezicht niet kapot lijken.
    Gaat altijd meer kapot als verwacht.....
    Mvg.andre
     
  11. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    zoals ik al heb beschreven kan ik niks geks vinden alles draait naar mijn mening zoals het hoort.

    Maar is er iemand die mij zou willen helpen om naar de heli te kijken ?
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dan zul je een keer een reisje moeten maken :D
    "mijn" club zit in barendrecht, aan de noordzeeweg Rozenburg zit nog een club
    beide clubs hebben aardig wat helivliegers.

    Tegelijk, je gooit nu een paar extra bijzonderheden in de mix:
    - wapperende staart
    - warmere motor en accu dan voor de crash

    ALS er niets is veranderd aan de heli, kan dat niet.
    die wapperende staart kan veel dingen zijn.
    - losse snaar, meestal vliegt de boel dan wel, maar omdat de snaar af en toe wat tandjes overslaat, wappert de staart in de lucht
    - snaar te strak, vreet vermogen.
    - servo mist een tandje. dan zit er, als je zonder stroom de servo verdraait (en de ball link los) een zwaar puntje in, of hij slaat ff over.
    - als je dan toch de ball los hebt, duw en trek even aan dat stangetje. dat moet heel soepel gaan, zonder zware punten. zitten die er wel, moet je dat oplossen. gyro's en servo's houden daar niet van, zeker niet op zoiets kritisch als een staart.
    in deze zou ik beginnen met zoeken voor de staart

    maar voor de rest van het bijzondere vlieggedrag zou ik hem echt ff moeten zien.
    kan zijn dat het zo simpel is als een stabilisatie met strakke draden of eentje die tegen het frame zit geduwd.
    meestal gaat een stabilisatie van slag door hoogfrequente trilling, oftewel de staart en staartaandrijving
    maar de spontane pitch beweging kan ik niet verklaren, daar doet een stabilisatie in hoover niet zoveel mee..
     
  13. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    Hi,

    Heel erg bedankt voor je antwoord en ik zelf denk inmiddels ook wel dat het probleem in de staart zit.
    Ik weet niet goed hoe ik de staart kan afstellen , hoe zet ik hem strakker of juist losser?
    Maar de ''crash'' die ik heb gehad stelde echt niet veel voor , gebeurde met landen dat ik ''nose- in'' wilde landen (eens moet de eerste keer zijn ) en ik zette hem toch teveel op zijn kant waardoor die kantelde en net de grond raakte met de rotor bladen , hij is wel gewoon op zijn landing gestel blijven staan dus dat was het maarja toch een hoop ellende.

    Ik heb dus nieuwe bladen erop gezet en ik zag dat er 2 tandjes van het hoofd tandwiel af waren en het tandwiel van de staart was beschadigd maar nog geen eens tandjes eraf , toch besloten om ook dat tandwieltje te vervangen en nu denk ik idd doordat ik die staart eraf heb gehad het hem daar inzit.

    Nu door al het getwijfel de hele kop eraf gehaald en de assen gecontroleerd maar die zijn echt niet krom.

    Dus nu denk ik maar weer de kop erop bouwen en dan kom ik meer dan graag naar Barendrecht als je me zou willen helpen.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat moet je zeker doen ! Daar leer je veel van. Succes !
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    gaat helemaal goedkomen..
    nu moet het weer nog een beetje mee gaan werken :D
     
  16. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Is het al gelukt?
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    het weer zit nog niet mee..
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  18. paha1973

    paha1973

    Lid geworden:
    4 sep 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Tiel
    Hi ,

    Heb inmiddels onverwachts hulp gehad van iemand en nu bleek dat mijn staart servo niet in de 0 stand stond pppffff hoe simpel kan iets zijn.....wist ook niet dat dat op een bepaalde manier gedaan moest worden.

    Die halve heli uit elkaar gehaald voor niks , naja wel weer een hoop wijzer geworden.

    Wat ik me nu nog wel afvraag (vergeten te vragen) hoe moet je nu eigenlijk de swasplate driver correct plaatsen , ik bedoel hoe moet ik nu weten hoe hoog of op welke manier die precies op de hoofdas vast gezet moet worden? Kan jij me dat uitleggen?

    Mvg,
    Patrick
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb je net in de Pm het verhaal doorgezet, voor de toekomstig zoeker zal ik het hier even kopieren :D

    qua swashhoogte:
    maakt eigenlijk niet zo gek veel uit.
    als je de swash wat lager zet, worden de armpjes naar de servo wat korter. en de armpjes richting de kop wat langer.
    thats it.

    je moet natuurlijk rekening houden dat de kopjes ver genoeg op het ijzeren staafje gedraaid zitten. dat wel.
    en je moet zorgen dat de boel in de uiterste standen niet vastloopt.
    dus vol negatief, en vol elevator/aileron, dan mag de swash het frame etc niet raken.
    zo ook als je vol pitch up geeft.

    vaak kom je dan ongeveer uit op de hoogte die de handleiding aangeeft.
    maar zit je wat hoger of lager, zolang alles vrij loopt en de kopjes voldoende vlees hebben, maakt het niet uit.

    belangrijk tipje bij een flybarless machine (bijna allemaal tegenwoordig)
    Dit moet je checken als de stabillisatie in de instelmodus staat.
    veel stabilisatiesystemen hebben de rottige eigenschap dat ze "zo op de tafel" niet het achterste van hun tong laten zien.
    ze weten dat ze nog op de grond staan. dus gaan ze uit beveiliging niet altijd ver in de hoek (stel je toert op, ligt dat ding opeens op zn kant)
    dan zijn ze nog aan het corrigeren, goede kans dat hij de boel niet 100% in de hoek stuurt.
    in de instelmodus doet de computer van de stabilisatie even niets, en kun je dus zien tot hoe ver het ding werkelijk gaat.

    ik noem het nu even "instelmodus".ieder merk noemt het anders.
    maar normaal hebben ze allemaal een stand waarin ze zonder inmenging van de computer de eindstanden laten zien.
    en meestal is dit alleen bij het afstellen/instellen nuttig..
     

Deel Deze Pagina