Reparatie Nemere schaal 1:6

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 28 sep 2019.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Op de sleepmeeting in Kampen is de carbon vleugelpen van mijn Nemere op iets van 200m gebroken. Waarschijnlijk is de pen tijdens een eerdere vlucht overstresst. Hoe kwam dit? De staaldraadlus van de sleeplijn is per ongeluk om de "bungee" haak geslagen en daarom kwam de sleeplijn niet los. Dit gaf wat forse ongecontroleerde vliegbewegingen waarbij de pen erg belast werd. Stom genoeg heb ik dat niet gecontroleerd. Vele vluchten later herkende ik op volle hoogte de vliegstand niet meer waardoor de kist weer een zwieper kreeg, ik ontkoppelde gelijk en daarna brak de vleugelpen. De vleugels tikten de beide stabilo helften van de romp en de romp ging als een pijl naar beneden. Ik dacht: "dat is einde Nemere" en ik krijg wat meer ruimte op mijn vliegzolder. Ik baalde natuurlijk geweldig.
    De brokstukken moesten wel opgehaald worden (dat viel niet mee, met hulp iets van 3 uur gezocht....) en tot mijn stomme verbazing was van de romp alleen de cockpit sectie stuk. De vleugels en stabilo's bleken zo goed als onbeschadigd. Ik blij en vol goede moed aan het repareren. IMG_1262.JPG
    Dankzij de elastische veiligheidsriemen is de piloot nog heel, wel twee voeten geamputeerd en een verbogen nek...De cockpitkap is echt ontploft. Eerst een schoon werkgebied gemaakt IMG_1263.JPG IMG_1264.JPG
    De spanten van deze zwever waren gelamineerd (voor het volledige Engelstalige bouwverslag op het Franstalige Retroplane http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=4645 ) dus ik moest een paar nieuwe spanten maken. Eerst strookjes van 0.6mm triplex gesneden
    IMG_1265.JPG
    op de tekening gebogen en er dunne zap overheen laten lopen
    IMG_1266.JPG IMG_1267.JPG
    Alle stringers met schuine lassen hersteld IMG_1268.JPG IMG_1269.JPG
    en de neus er weer aangeplakt. De kielbalk heb ik later gedaan, ik had die lengte als referentie nodig. IMG_1271.JPG
    In de kielbalk is een nieuw stukje gekomen, het missende spant heb ik wel gepast, maar pas wat later erin gelijmd. Zo, het begint weer ergens op te lijken.
    Eerst heb ik het interieur hersteld, ik wist niet meer precies hoe het in elkaar zat, gelukkig had ik nog foto's
    IMG_1272.JPG
    van de bouw.
    Wordt vervolgd.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  2. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Eerst de spanten opgedikt met balsa en daarna met 0.6mm triplex (wat als lasplaat fungeerd) op dikte gebracht
    IMG_1273.JPG
    De binnenkant is ook met 0.6mm triplex bekleed (net als het origineel en nog lekker sterk ook) en het hulpspant voor de ontkoppel servo gemaakt.
    IMG_1274.JPG
    IMG_1275.JPG IMG_1277.JPG
    Op de piloot na, is de binnenkant weer klaar.
    Nu de buitenkant
    IMG_1279.JPG
    Al het triplex heb ik met schilderstape afgeplakt, zodat er geen lijm opkomt. De bedoeling is dat het triplex met beits op waterbasis op kleur wordt gebracht, en als er lijm opzit, komt daar geen beits.
    Al het triplex heb ik bij deze kist met dikke cyano gelijmd, vraag niet waarom, maar daar ben ik aan gewend. \het aandruklatje is met dat bruine verpakkingtape beplakt, daar plakt niks op.
    IMG_1280.JPG
    Voor de neuspunt gebruik ik 0.6 fineer, dat is wat kwetsbaarder, maar je kan er aan schuren zonder dat het erg opvalt.
    IMG_1281.JPG
    Het begint weer op een Nemere te lijken, helaas zie je wel veel op de foto's
    IMG_1285.JPG
    IMG_1286.JPG

    Nu moet het op kleur worden gebracht en gevernist.
    Daarna is de cockpitkap aan de beurt, gelukkig heb ik de mal nog.

    Wordt vervolgd,
    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JHvdK, Ariel, jve en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gaaf dat het zo goed lukt. Het vernis is natuurlijk iets gebleekt over de periode.zou misschien wat kleur verschil kunnen geven. Je zou het ook als schaal reperatie kunnen beschouwen.
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.042
    Knap stukje werk! Repareren is een stuk moeilijker dan niew bouwen.
    Succes!
     
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel voor het plezierige commentaar, dat kan ik wel gebruiken....
    Wat Serge betreft, op kleur krijg je dat inderdaad nooit, in het echt lukt dat ook niet!
    Rotter-Nemere---verriere_805.jpg

    De Engelsen zouden zeggen, "its got character"
    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2019
    Hans V, jve, toostbeek en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Geweldig dat hij een week na het voorval al weer in deze staat is!
     
  7. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel, zo'n snelle start van de herbouw had ik wel nodig!
    Vincent
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Blij om te zien dat je dit mooie toestel alweer zover hersteld hebt.
     
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is een hele nette en een snelle reparatie, dus ook van mij de complimenten dat je het zo snel hebt opgepakt.
     
  10. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Complimenten voor de nette manier van werken.
    Moet ook een voldoening geven als je straks weer de neus aflakt.

    :thumbsup:
     
  11. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor alle bemoedigende woorden!
    Dat laatste is zeker waar en ik ga er toch maar een betere vleugelpen erin zetten!
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    serge pot vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe dik was de pen die gebroken is ?
     
  15. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Hij was 8mm massief. Spanwijdte 330cm, gewicht iets van 3200gr.
    Op het Retroplane forum is onlangs hierover een discussie geweest. Wat ik daarvan begrijp is dat er beschadigingen in het koolstof optreden na overbelasting of schokbelasting. Een breuk kan dan later bij een min of meer gewone belasting optreden.
    Ik ga de buizen in de romp en vleugels niet veranderen, dus ik denk dat het een pen van staal wordt.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Volgens mijn berekiningen zal een goede kwaliteit carbon pen van 8 mm diameter in een toestel van 330 cm span en 3.2 kg breken bij 7g.
    Dat is wel heel laag voor een modelvliegtuig.
    Wanneer het van mindere kwaliteit (B.v. Pultrusie) is zal het nog lager zijn.

    Staal zal niet echt sterker zijn, alleen is het overschrijden van de maximale last niet zo desastreus, de pen zal buigen, niet breken. Staal is ook minder gevoelig voor kerfwerking.

    Kan je er niet nog een tweede buis naast plaatsen?
     
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Hartelijk bedankt voor het rekenwerk! Dit helpt mij bij de keus om staal te gebruiken, verbuigen heb ik liever dan vleugelbreuk....
    Daarnaast probeer ik rustig met deze kist te vliegen, het is een schaalkist en ook een soort vliegend museumstuk.
    Een tweede pen of buis is eigenlijk geen optie. Ik moet dan de vleugel openmaken en de huidige buis zit precies tussen de boven en ondergording.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  18. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Zo Vincent.. je hebt de snelheid er goed in.
    Ziet er al weer goed uit..:thumbsup:
     
  19. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Het afmaken van de Nemer liet even op zicht wachten, druk met een ander project.
    Eerst moest ik het triplex op kleur brengen, dat vind ik altijd spannend, je kan niet meer terug... Ik heb hiervoor biester gebruikt een in waterig bruin/geel kleurpigment (Rembrandt gebruikte het al) bij de kunst/ teken winkel te koop. Omdat het zo waterig is moest ik een spons gebruiken om het goed te egaal te krijgen.
    IMG_1819.JPG IMG_1820.JPG IMG_1822.JPG IMG_1839.JPG
    Na het inkleuren twee lagen porienfuller en tenslotte een laag PU jachtlak.
    Ondertussen had ik een nieuwe cockpitkap laten dieptrekken (ik had de mal gelukkig nog). Ook het frame was geheel vernield, de ondersteunende constructie uit 0.6 mm triplex strookjes gelamineerd en met veel gepriegel weer opnieuw gebouwd.
    IMG_1296.JPG IMG_1297.JPG De powerfile is hier heel handig!

    Deze constructie heb ik donkerder ingekleurd
    IMG_1299.JPG IMG_1759.JPG
    Hierna het instrumentenpaneel, de thermosfles, venturi gemonteerd
    Wordt vervolgd

    Vincent
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JHvdK, aurectar, tjarko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Hillegom
    Een heel gepriegel, maar het begint weer wat te worden.
    IMG_1840.JPG IMG_1859.JPG
    IMG_1857.JPG Ook de piloot was beschadigd, zijn voeten hadden het niet overleeft en zijn bril was zoek.
    Het veiligheidsharnas is van elastiek, gelukkig heeft hij een flexibele nek...

    IMG_1862.JPG Adri had nieuwe stickers gemaakt, die zitten hier er al op en die ringen lopen niet over elkaar heen , prachtig!



    . IMG_1864.JPG Het koste wat moeite de 8mm stalen pen passend te krijgen, maar tenslotte kon ik hem monteren, daarna alles testen en een paar foto's maken


    IMG_1866.JPG IMG_1867.JPG
    Plezierig om hem weer zo te zien, nu maar wachten tot er weer mee gevlogen kan worden, ik zal wat geduld moeten hebben...
    En nog heel veel dank aan de hulp bij het zoeker in Kampen, zonder die hulp had hij hier niet zo gelegen!

    Vincent.
     
    M.l.v.Doesburg, JHvdK, aurectar en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina