Hallo ik heb een voerboot aangekocht, nu ik wou hem aanzetten plots rook. Heel naar. ik heb een paar foto’s, nu mijn vraag is kan dit omdat ik plus en min van batterij verkeerd heb gestoken, of kan dit niet ? Kan ik een zwaardere regelaar steken of is de zelfde weer goed ? En kunnen er andere onderdelen ook kapot zijn, door dit voorval of niet ? Thanks
Plus en min verwisselen levert bij een motorregelaar altijd rook op. Een accu behoort met een tegen ompolen beveiligde connector te worden aangesloten. Dan kunnen dit soort dure ongelukken niet meer gebeuren. Een zwaardere regelaar had je niet kunnen redden die gaat ook in rook op. Als de oude regelaar goed functioneerde is er geen reden om een zwaardere te kopen. De kans dat de andere apparatuur ook door de ompoling defect is gegaan, is aanwezig. Maar met wat geluk heeft de in de regelaar aanwezige spanningsregelaar die de accuspanning voor de ontvanger en servo(s) terug brengt naar 5 volt, de boel beschermd. Maar zekerheid heb je daar niet over. Als je over een ontvanger accupakket van 4,8 volt beschikt dan kan je die op de plaats waar de het kabeltje van de regelaar zit, aansluiten. Als de servo(s) nog werken, heb je geluk gehad. De ontvangeraccu goed aansluiten. Anders gaat alles alsnog kapot. Als je twijfelt of je alles goed doet, zoek dan hulp bij iemand in je omgeving.
Hallo nu kan je mij eens uitleggen hoe ik dat moet doen om te zien of alles nog werkt zit een dieptemeter ook in ik heb de plus en min aangesloten op de motor van de boot die propeller draait
De accu aangesloten op de motor waar ook de regelaar zal aangesloten? Je weet nu wat de uitwerking is. Wat betreft het testen met een ontvangeraccu, doe dat niet zelf. Er is al schade genoeg. Nog meer moet je niet willen. Zoek daarom hulp van iemand die meer ervaring heeft met radiobesturingsapparatuur. Er in vast een rij- vaar- of vliegclub in je omgeving.
Kan je even goed uitleggen hoe ik het moet doen ontvangersaccu wat betekend dat ? Om te zien of er geen schade is
Van verkeerdom aansluiten zal de motor niet kapot gaan, hij gaat alleen de andere kant op draaien. Het is dus logies dat de "propeller" wel draait als je de accu rechtstreeks op de motor aansluit. Verder kan je weinig of niets testen als je daar de apparatuur en de kennis niet voor hebt. Het advies van N.P.S. om iemand met kennis van zaken bij je in de buurt te zoeken kan ik alleen maar onderschrijven. Dat is de enige manier om zonder nog meer te slopen uit te vinden wat er nog heel is en wat niet. Succes.
Als je zonder kennis van zaken verder wilt gaan. Mij best. Maar je kent de risico's. Koop of leen een ontvangeraccu met een spanning van 4,8 volt. Zorg er voor dat de ontvangeraccu volledig is geladen. Aan de ontvangeraccu zit een aansluitkabel. Als je geluk hebt zijn dit dezelfde kleuren als de kabel naar de regelaar. Kijk waar de kabel van de regelaar naar de ontvanger, op de ontvanger is aangesloten. Kijk naar de positie van de bruine draad. Verwijder de kabel van de defecte regelaar uit de ontvanger en plaats op dezelfde plaats en in dezelfde positie de kabel van de ontvangeraccu. De bruine draad van de ontvangeraccu zit op precies dezelfde plaats als waar de bruine draad van de regelaar zat. Het is mogelijk dat de kabel van de ontvangeraccu andere kleuren heeft. Dat zal dan zwart, rood en mogelijk nog wit zijn. Verwijder de kabel van de regelaar en plaats de kabel van de ontvangeraccu op een zodanige manier dat de zwarte draad van de ontvangeraccu op de plaats van de bruine draad komt. Schakel de zender in en hopelijk werk alles. Een voorbeeld van een ontvangeraccu zie je hier: https://hobbyin.nl/product/sanyo-eneloop-48-3/ Succes!
Hallo Ik heb deze besteld ik ga wachten en deze erop solderen of aansluiten dan laat ik iets weten ondertussen blijf ik er vanaf
Jari, ik kan het alleen maar eens zijn met Ernst en N.P.S. Als je er geen verstand van hebt, blijf er af en ga naar een modelbouwvereniging in de buurt. Vraag daar raad of iemand die de zaak netjes wil aansluiten. Anders heb zie je straks wéér 41,95 euro in rook opgaan. Of, als je pech hebt, je hele voerboot.