Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Christian Westerink, 17 sep 2019.

  1. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Die kopspelden? Okee. Zal er eens naar kijken als ik weer in de supermarkt kom
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Vriendin weet ze vast wel te vinden.
     
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kan je dat nader uitleggen,Marc?
    Want volgens mij is azijn een zuur en ammoniak een base.
    Dat zijn twee tegenovergestelden.
    Dan snap ik niet hoe het één een aftreksel kan zijn van het ander.
     
  4. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    De Billing boat instructies vind ik best onhandig. Om dingen goed te plannen blader ik veel heen en weer. Op zich niet zo erg behalve dat er later dingen bij komen die beter eerder hadden kunnen gebeuren of die helemaal niet beschreven staan. Neem het volgende voorbeeld:

    Ik moet de romp opzij dicht gaan maken. Daarbij raakt een stuk dek moeilijk bereikbaar:

    IMG_20191010_155110__01.jpg

    Ik dacht dus slim te zijn door dat stuk gangboord alvast te gaan schuren, plamuren en in de verf te zetten omdat ik er straks niet meer bij kom (let niet op de zakkers, ik moet nog ervaring op doen met die spuitbussen):

    IMG_20191010_143016.jpg

    Om er vervolgens achter te komen dat heel laat in het bouw proces ineens nog weer dingen toegevoegd moeten worden. Waarvan 1 niet beschreven is. De langwerpige 'lat' onder het bovendek. Hij is ineens in de tekening maar naar nergens beschreven.

    IMG_20191010_154752__01.jpg

    Ik ga dus nu als de grondverf droog is die 225 en 226 er in lijmen. Om vervolgens nog een keer te grondverven en te schuren. Wel balen want op die verf hecht de lijm natuurlijk minder goed. Dus misschien moet ik daar wat anders op vinden als deze niet meer werkt.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Christian, De bouwbeschrijving van BB is nog steeds een manco. Heel veel dingen mag je zelf uitzoeken. Was ook al zo in de bouwdozen uit de vorige eeuw. Geverfde schuurvlakken even opruwen en dan valt er wel weer te plakken. Houtlijm is dan geen optie meer, want dat moet in de poriën van het hout willen trekken. Je zou dan UHU hart of Bison Kombi Power kunnen nemen. Kombi Power is een 2 componentenlijm op Polyurethaan basis. Aangemaakt heeft het een zalfachtige structuur, waardoor het niet gaat vloeien zoals epoxylijm. Is ook goed spul om kleine gaatjes of naadjes te dichten. Houdt de spuitmonden van de tubes goed schoon! Gr. Klaas.
     
  6. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik heb nog een tube UHU! Die kan ik dan mooi gebruiken:thumbsup:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk eens aan, daarvoor hoef je dus niet meer naar buiten. Wat ik nog wel eens doe bij een slechte bouwbeschrijving is de onderdelenlijst doorworstelen en dan die dingen op de tekening een plaatsje te geven. Vaak geeft het onderdeelnummer de bouwvolgorde aan, maar soms is dat niet zo praktisch werken. Kijk ook of de deelnaden tussen romp en opbouw voldoende waterdicht zijn. Bijvoorbeeld; mijn Smit Finland (Nederland) heeft een een deelnaad in het dek. Daardoor blijft een deel van het dek aan de opbouw zitten. Voor een statisch model geen probleem, maar als je water aan dek krijgt loopt het ook in de romp. Een paar maanden geleden een siliconenpakking in de deelnaad gefabriekt. Gebruik daarbij wel een kitsoort die overschilderbaar is. Is nu redelijk waterdicht en kan met de losse boot weer volgas varen. Door de kluisgaten wordt dan, ondanks de afdekplaten, water op het voordek gestuwd. Had ik dat vooraf geweten dan had ik de accommodatie over een 2 cm hoge rand op het dek geplaatst en in het achterdek een paar uitschroefbare platen gemaakt boven motoren en roeren. Is desondanks een leuke vaarboot geworden. Gr. Klaas.
     
    Eugène vindt dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik gebruikte destijds een campingaz-blikje en een oud fluitketeltje.
    Het fluitje had ik onklaar gemaakt.
    Zo kwam er een heel mooi geconcentreerd straaltje stoom uit.
    Daarmee kon ik de kleinere / smallere latjes in enkele minuten in de gewenste vorm buigen.

    Bovendien brand je je fikken op die manier niet zo snel :bier:
    De stoom is zo weer weg, het latje droog, en kan UHU weer zijn werk doen.
     
  9. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik buig latten altijd na half uurtje weken in warm water.
    Bij de bouwmarkt stuk pvc gehaald met doppen.
    Onderste dop gelijmd bovenste dop is met schroefdraad.
    Volgieten met warm/kokend water latten erin deksel dichtschroeven en even bakkie koffie.
    Daarna eruit halen en idd met kopspelden en klemmetjes vastzetten.
    Iedere dag 3 latten per kant en het is zo dicht.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt jongens! Hoop verschillende informatie
    Ik ga m'n best doen :koud:
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Ik heb besloten om gewoon door te gaan met de romp om later 'maar te zien' hoe het uitkomt. Ook al word het moeilijk bereikbaar, het is niet onbereikbaar. Ik sla mezelf voor m'n kop als ik straks alles netjes in de verf heb en dat er dan toch nog weer wat bij moet.
     
  13. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
  14. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Update van vandaag. Ben begonnen met de opbouw. Om de eerste stukken goed haaks op elkaar te krijgen heb ik het volgende dek er droog boven op gelegd.

    IMG_20191010_152234__01.jpg

    Vervolgens moesten er wat dingen schuin verlijmd worden. Dit vond ik best moeilijk. De oplossing voor mij was uiteindelijk de stukjes met seconde lijm op hun plek te zetten om vervolgens aan de achterkant lijm in de naadjes te laten lopen. Deze naadjes waren al ontstaan omdat ik ze schuin moest af vijlen.

    IMG_20191010_170038.jpg

    Er zit ook weer een stukje bodem op sinds gisteren.

    IMG_20191010_202226.jpg

    En het totale plaatje momenteel. Jammer van die grondverf. Maakt niet veel uit uiteindelijk maar ziet er nu een beetje gek uit.

    IMG_20191010_202045.jpg

    Morgen waarschijnlijk verder met de huidplanken.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Christian,
    Goed bezig met je Sherpa. Je schiet al lekker op. Jammer dat ik dit niet eerder heb gezien, zie nu toch een mogelijk probleem wat je in de toekomst zeker tegen gaat komen. Betreft je boegschroef en dan met name de stand er van. De flens waar de motor op komt ligt nu horizontaal. Dat betekent dat de motor verticaal gemonteerd wordt en dat dje de schroefjes van boven af er in moet draaien. Echter boven de motor zit een dek. Je kunt er alleen bij door de opening van de opbouw. En ik geef je de garantie dat de motor met peddeltje een keer verwijderd moet gaan worden. Ze hebben de nare gewoonte dat het peddeltje loslaat van het asje naar de motor. Het voorste schroefje zal de meeste problemen geven, immers die zit ACHTER de motor. De oplossing zou zijn om de flens waar de motor op komt naar achteren toe te kantelen zodat je er beter bij kunt om de schroefjes los te draaien. 45 graden zou ideaal zijn. Maakt voor de werking niets uit. Waarschijnlijk heb je het hele geval al vastgezet, andere kant is, je kunt nu met wat moeite er nog bij om het eventueel te veranderen.
     
  16. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Bedankt voor je tip! Ik heb deze ook al gelezen voordat ik de boegschroef ging vast lijmen. Als eerste vond ik dit de veiligste manier. Ik wou sterkte houden en ik ben niet super handig dus zo vertrouwde ik het wel. Ik heb de boegschroef al een keer vast gedraaid met een horloge schroevendraaiertje wat heel goed ging. Er is straks vanaf boven niet minder ruimte dan nu. Dus ik blijf er goed genoeg bij kunnen.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Christian, die lijm aan de achterkant draagt weinig bij aan de stevigheid van de constructie. Houtijm moet in het hout dringen en krijgt daardoor sterkte. Secondelijm is leuk en handig en zo, maar de meeste soorten lossen op den duur op in water. Het is namelijk in feite een 2-componentenlijm, waarvan de 2e component (tromgeroffel) water is. Waterdamp, uit de lucht.
    Houtlijm is uiteindelijk makkelijker om mee te werken:
    je hebt de tijd om de stand te veranderen, je vingers/oogleden/gereedschap plakken niet plotseling aan elkaar en het stinkt minder.
    Ja, het is wat moeilijker om te positioneren, maar daar zijn lijmklemmen, elastiek, ijzerdraadjes, kopspelden en in de uiterste noodzaak: vriendinnen voor uitgevonden.

    Vriendinnen? Jawel. Om als 3e en 4e handje te dienen. Wel even lief vragen.
    Werkt bij mij al een jaar of 35... Nou ja, ze is niet meer m'n vriendin, maar m'n vrouw.:)
     
  18. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Je ex verloofde?

    Het probleem was voor mij dat ik geen andere mogelijkheid zag om deze stukjes onder de schuintes die ze nodig hebben te fixeren dan met seconde lijm. Ze moesten op meerdere hoeken aansluiten en dan nog scheef staan. Dat lukte me alleen met de hand. Niet met klemmen of iets anders. En omdat ik al die stukjes schuin afgesneden heb ontstond er een V naad waarin ik de houtlijm kon laten lopen. Ik denk dat de houtlijm in dit geval z'n werk wel doet. En ik ben niet van plan vaker secondelijm te gebruiken. Wanneer iets haaks is ofzo of er kan een klem o.i.d. op dan gaat het op die manier.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ja. Die.
     
  20. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Kleine update! Weinig te zien. Maar toch weer een hoop gedaan. De eerste huidgangen zitten er op. Ik vond dit wel erg moeilijk! Vooral omdat het niet helemaal netjes op elkaar aan sluit. Zal wel met de kromming in de spanten te maken hebben. Maar gelukkig hebben we plamuur voor in een later stadium. Daarnaast wat meer van de opbouw in elkaar gelijmd.

    IMG_20191014_211213.jpg

    Ik heb jullie goede raad nodig nu de opbouw in elkaar gezet word en ik vast met wat zaken rekening moet houden:

    Blusmonitoren. Ik moet alvast rekening gaan houden met de doorvoer van de slangen.. Hebben jullie hier tips over? Daarnaast heb ik gezocht naar 1:75 Blusmonitoren maar niet gevonden. Kent iemand passende voor deze boot?

    Radar: ik wil ze laten draaien via schakelaar aan boord. Waarschijnlijk moet ik onderdeks een motor plaatsen met een stangetje naar boven. Hoe kan ik dit het beste aan pakken?

    Verlichting: welke verlichting adviseren jullie? Ik wil het makkelijk houden. Dus met schakelaar aan boord alles aan of alles uit. Alleen navigatie verlichting en overige verlichting gescheiden. Hoeft niet over zender. Liefst over de 12 volts accu van motoren maar paar kleine batterijen zou ook geen ramp zijn. Daarnaast is de mast niet hol. Hoe kan ik het best daar de verlichting in aan brengen?

    Morgen weer een weekje varen dus tijd om dingen uit te zoeken/te bestellen!

    Bedankt alvast :koud:
     

Deel Deze Pagina