Nieuw op forum, met een vraag

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door teun winkel, 20 sep 2019.

  1. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben Teun Winkel, beginnend modelbouwer stoommachientjes. Succesvol de dreumes gebouwd. Nu de NOKS. Gereed voor proefdraaien op 2 bar pers lucht. Het draait! Het is een buitenladende stoomschuif. Excentriek heeft een voorloophoek van 90 plus 42 is 132 graden. De maten van de poorten en de schuif zijn best wel netjes. Probleem is dat in sommige krukstanden de volle luchtdruk door de uitlaatpoort komt. Das volgens mij niet de bedoeling
    In krukstand 5 uur en 11 uur komt er nul lucht door. Dus mi sluit de stoomschuif goed af. In krukstand 3 uur en 9 uur komt de volle druk door de uitlaat. Help! Wie heeft tips?
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hoe kom jij aan een voorloophoek van 42gr. bij een bakschuif?
    Voor lucht, zet de voorloophoek op nul, krukhoek 90gr.
    Volgens mij heeft de Noks geen omkeer verstelling.
    Beetje grove benadering, maar indien na verstelling de machine niet op lucht draait, dan hoor ik dit wel.
     
  3. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Die 132graden stond precies in de officiele bouwtekening. Met een mal tekening om het excentriek netjes vast te zetten in de aangegeven stand. De machine draait ook wel. Probleem is de volle druk die de uitlaat inloopt bij krukstand 3 en 9 uur. Dat hoort toch niet?
    Wat kan de oorzaak zijn?
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren gaf ik een antwoord betreffende de standaard instelling van een stoomschuif voor een bakschuif.
    Naderhand realiseerde ik, dat een clublid, die ook een NOKS aan het bouwen was, een mal had om het excentriek af testellen.
    Voor jouw informatie heb ik de beschrijving betreffende de afstelling uit het boek "Modelstoommachines" toegevoegd.
    Het afstellen staat halverwege op pag. 204.

    Verzoek:
    Indien je nog meer informatie wilt ontvangen, start dan een eigen draadje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
  5. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Dankjewel voor je reactie. Dat boek en de tekst ken ik. Die bouwbeschrijving is ook bij de tekening set.
    De machine draait. Das het punt niet. Bij afstellen volgens de beschrijving heb ik idd die mal gemaakt en gebruikt. Alle maten van poorten, excentriek, excentriciteit en schuif kloppen nauwkeurig. Echter de opening bij krukstand 12 uur is de opening van de inlaatpoort geen 0,2mm (zoals de bouwbeschrijving vermeldt) maar 1,7. Bijna volledig open dus. Mijn grootste probleem is echter dat de volle druk bij krukstand 3 en 9 uur door de uitlaat verdwijnt. Dat hoort volgens mij niet. Wat kan het probleem zijn??

    Geen idee hoe "een eigen draadje" te starten
     
  6. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Vergeet mijn vorige reactie. Was niet correct. Ben de hele ochtend aan het puzzelen en proberen. De opening bij krukstand boven en beneden is 1 mm en 1,2 aan de andere poort. Beter krijg je het niet, omdat een halve slag verdraaien van de stoomschuif meer is. Ik zie nu dat zodra een poort open komt, dat er druk naar de uitlaat gaat. Geen idee waar de druk langs loopt. De schuif dicht mooi af. Wanneer beide poorten net gesloten zijn lekt er geen lucht. (Ik heb steeds met lucht erop getest en gevoeld, de krukstanden op geschreven en toen vergeleken met het schuifkast deksel er af wat je ziet)
    Ik denk nu dat de enige weg waarlangs de druk kan ontsnappen langs de zuiger is. Die paste netjes met twee zuigerveren. Wanneer je met de luchtspuit druk zet op een poort floept de zuiger ook weg. Ik dacht als ik beide poorten afblind met het schuifkast deksel (schuifkast is er af) dat je dan de zuiger kunt voelen persen. Das kennelijk niet zo, want je kunt de zuiger zonder enige weerstand heen en weer bewegen.. Geen idee waar ik nu nog moet zoeken.
    Op zich loopt het machientje netjes. Je voelt (met het Falkenberg diagram er bi) de compressie fase en je voelt ook duidelijk het trekken en duwen van de zuiger dus zo vreselijk lek kan die ook niet zijn, dat de volle druk er zonder weerstand langs zou gaan. Kortom verwarring. Die Noks is mijn tweede machientje na de Dreumes dubbelwerken oscillerend machientje. Dus ik heb nog geen ervaring.

    Geen idee hoe "een eigen draadje" te starten, of wat een "draadje" is.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een "eigen" draadje moet je zien als een eigen artikel binnen het Forum.
    Op dit artikel kunnen wij reageren en jij de vorderingen plaatsen.
    Aanmaak "eigen" draadje:
    - Ga naar: Forums - Scheepsmodelbouw - Stoomtechniek.
    - Op het scherm zie je, onder de kop met donker- en lichtblauwe banen een lichte baan/regel met "Hoofdpagina > Forums > Scheepsmodelbouw> en uiterst recht een lichtblauw veld " Plaats Nieuw Topic".
    Klik hier op en dan verschijnt een pagina, waarop je de naam van je project kunt invullen.
    Veel succes.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ga nu een vreemde vraag stellen.
    De excentriekstang heeft een vaste lengt, d.w.z. je kan de lengte niet corrigeren/afstellen.
    Maar de sleuf in de stoomschuif voor de schuifmoer staat niet in het midden.
    Staat deze misschien verkeerd om( daar lekkage op 180gr)?
     
  9. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Nee. Het dikkere deel is aan de linker zijde. Correct volg tekening. Ik begin te denken dat het niet de stoomschuif of excentriek is. Krijgt een poort stoom, dan lekt het ergens door naar de uitlaat. Waar/wat is "ergens"
     
  10. teun winkel

    teun winkel

    Lid geworden:
    11 aug 2019
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Haarlem
    Ik bedoel rechts als je kijkt vanaf het schuifkast deksel
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eigenlijk komen we niets verder.
    Mijn voorstel: Maak het schuifkast deksel uit perplex, dik 2 of 3mm, dan kan je zien wat de schuif doet.
    Bij gebruik van lucht heb je geen last van de hitte van stoom.
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Teun,
    Op dinsdag 24-09-2019 heb ik je een voorstel gedaan voor het verkrijgen van een inzicht in je probleem.
    Tot op heden heb ik geen reactie ontvangen.
    Verder, daar je geen eigen draadje aanmaakt in de rubriek "Stoom techniek", heb je de mogelijkheid voor het geven van adviezen door anderen beperkt.
    De wijze van aanmaak van een eigen draadje heb ik beschreven in bericht #27,
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuw-forum-stoom-techniek.57744/page-2#post-3981896
    Let wel op!. Op het forum is er niet één bouwer van stoommachines, maar zijn er vele vele meer.
    Iedere bouwer van stoommachines heeft zijn ervaringen en kan je met adviezen behulpzaam zijn.
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Heb je de spiegelplaat aan de cilinder gesoldeerd ?
    En zo ja, weet je zeker dat het soldeer goed overal tussendoor is gevloeid ?
    Het kan zijn dat er een lekkage intern is tussen de spiegel en de cilinder.
    Je hebt de uitllaatpoort niet in het midden van de cilinder uit laten komen toch ? (kan gebeuren)
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Nog een idee:
    Past de slag van de schuif wel in de schuifkast?
    Ik denk even hardop,
    Zuiger staat achterin, schuif staat snijdend.
    Zuiger beweegt van 9:00 naar 12:00 en door naar 15:00.
    De schuif loopt voor op de zuiger.
    Je zegt dat de volle druk uit de uitlaat komt bij een krukstand van 9:00 en 15:00.
    Als de zuiger op 15:00 aan komt is de schuif daar al, als de ruimte IN de schuikast te klein is kiept de schuif van de spiegel af omdat het excentriek door blijft draaien.
    Dan komt de volle druk uit de uitlaat.
    Hetzelfde gebeurt bij de stand 9:00.

    Maak een nieuwe schuif, zonder de toevoerlappen, dus net zo lang als de stoompoorten met tussendammen lang zijn.

    Wellicht elimineer je het probleem dan.
     

Deel Deze Pagina