Nieuw en misschien morgen even varen.

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mark123, 5 okt 2019.

  1. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Er zit een flex as in de rigger.
    Afmetingen zijn 83 x 40
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Awel, dan wacht ik het filmpje af!
     
  3. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Heb gisteren mijn zoontje laten filmen tot het moment van het los schieten van koppeling van de as. Kijk ik later terug heeft hij welgeteld 2sec gefilmd :D . Zal binnenkort eens wat vastleggen.
     
  4. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Vandaag even gekeken of de Lehner passend te krijgen is in de lifter zonder al te veel aanpassingen. Esc naar voren geplaatst omdat de Lehner een stuk langer is. Door het naar voren plaatsen van de esc zijn de koelslangen te kort geworden. Ander probleem wordt het verschil in lengte van de aandrijfas van de motor. Doordat die van de Lehner bijna 4mm langer is kom ik met koppeling erop gemonteerd niet uit tot de koperen buis waar de flex as doorheen loopt. De lengte van de flex as zelf is nu ook zo'n 4mm te lang. 20191012_155826.jpg 20191012_155845.jpg 20191012_155826.jpg 20191012_155845.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2019
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe ziet het binnenste van de Lifter eruit?
     
  6. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Motorspantje verplaatsen en nieuwe koelslangen... is denk ik het makkelijkst te realiseren. Of flex-as 4mm inkorten... dit kan zonder al te veel problemen, verwacht ik. Later wel vertinnen om ravelen tegen te gaan.

    by the way.... eerst ESC koelen, daarna de motor....
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Mark,

    Zoals Eric al zei, nieuwe koelslangen kosten je de kop niet, je zou ze zelfs kunnen verlengen met een stukje 4 mm dunwandige buis en een nieuw stuk slang, maar denk er wel om dat de koppelstukken goed vast zitten, d.m.v. lijm of tie-wraps, anders zouden ze los kunnen schieten als er voldoende waterdruk op komt...

    Als je koppeling goed past op de oorspronkelijke korte motoras, dan zou ik de as van de Lehner gewoon 4 mm inkorten met een snijschijfje in de Dremel.
    Wél alle gaten van de motor afplakken, zodat er geen ijzerslijpsel in de motor kan komen!

    Groeten, Jan.
     
  9. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Op welke manier is het motorspantje het beste los te maken? Zit dik in de lijm. Ook het aanleggen van nieuwe koelslangen zal een uitdaging worden gezien de ruimte achter in de boot. 20191012_182701.jpg
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Zoals Jan zei... koelslangen kun je makkelijk verlengen... zelf gebruik ik hiervoor dunwandig alu buisje als verbindingsstukje zonder verdere maatregelen en met succes. Motorspant krijg je los door epoxy zoveel mogelijk weg te slijpen met Dremel (Proxxon) en voorzichtig los te wrikken. Tijd nemen hiervoor en die romp kan wel het nodige hebben, die is onverwoestbaar...
     
  11. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    20191012_202922.jpg Onder welke hoek zet je de turnfin meestal? 20191012_202911.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Zoals afgebeeld staat-ie goed...
     
  13. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Welke hoek houden jullie globaal aan voor de prop? Voor mijn gevoel wijst het geheel best ver naar beneden. 20191012_212110.jpg
    Bij de UL-1 is de hoek veel meer horizontaal
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dàt moet je bezien met de drijvers òp het (denkbeeldige) wateroppervlak. Kijk even naar het topic over mijn zelfbouw Hydro 1-rigger, daar ga ik verder op dit delicate onderwerp in inclusief bewerkte foto’s.
     
  15. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Vandaag de rigger uitgepakt en ik moet zeggen dat ik stond te kijken van de grootte van dat ding :eek:. Alles ziet er netjes uit. Nu nog wat zaakjes veranderen en dan zo snel mogelijk varen.

    De Duitse beschrijving van de rigger heb ik even geleend:

    Motor:
    - LEHNER 1950/11 - Umbau HiAMP - 1140 kV,
    - Wasser/-Kühlmantel Ø = 36mm x 50 mm
    -> Regler:
    - SEAKING / TURNIGY 80 HV - 5 - 12s LiPoly-Zellen mit Prog-Card,
    -> RC:
    - Empfänger: GRAUPNER R16scan FM 40,
    - Servo: HITEC HS-645MG,
    -> Akkuzellen:
    - Empfängerakku: LRP 5 / 1400 6 V Hump-Pack,
    - Fahrakkus: 2 x 3s (seriell) = 6s Zippy 2200mAH 60 C Series,
    -> Antrieb / Hardware:
    - HYDRO&MARINE: 3,2 mm Flexwelle - 5 mm Endstück M5,
    - Eigenfertigung: Ruderblatt aus Duraluminium 120 mm x 25 mm x 2 mm,
    - Eigenfertigung: Turnfin aus Edelstahl 45 mm x 25 mm x 2 mm
    -> Prop:
    - GRAUPNER P-Series (Nylon/Glas) 42 mm x 1,2 mm,
    -> Steckverbindungen:
    - Motor: 5,5 mm Goldkontakt,
    - Akkuseite: 2 x AMASS XT 60 auf AMASS XT 90 Antiblitz,
    ->Abmessungen:
    - Länge ü.a. (Mittelteil mit Ausleger): 830 mm
    - Breite (Mittelteil): 125 mm
    - Breite (Sponsons): 400 mm (diese Angabe bezieht sich auf die Mitte der Laufflächen)
    - Gewicht (Fahrfertig): ca. 2100 gr
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat vraagt om een filmpje natuurlijk ...:)

    Heb je er een 6s 2200mAh LiPo in liggen? Vind ik persoonlijk aan de lage kant, maar hij zal er wel om varen (zelf dacht ik eerder aan 6s zippy compact 3300mAh, bijv.) Met hogere capaciteit LiPo heb je wat meer speelruimte bij het kiezen van props zonder dat je de LiPo overbelast.

    ps filmpje Lifter al bekeken?
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
  17. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Lipo's zaten bij de boot. Zit nu 2x3s, totaal 4400 mAh. Zal de ruimte eens meten om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

    Heb het filmpje van de lifter bekeken en hoop dat die van mij een stuk harder loopt. Blijft mooi een verbrandingsmotor maar niks voor mij.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
  18. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Wat zou een ideale prop grootte zijn voor dit formaat rigger? Nu zit er een flut prop op.
    Wat zou de lengte van het roer moeten zijn?
    Hoeveel A esc zou voldoende zijn voor het varen op 6s? Huidige esc is 80A.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ideale propgrootte hangt af van beoogde vaartijd, maar 5 minuten lijkt mij een mooi vertrekpunt. Stel, je verstookt 3Ah in 5 minuten, dan is de gemiddelde stroom 60A. Als je normaal ovalen vaart en niet om de haverklap de rigger laat stilvallen en opnieuw accelereren zou dit geen probleem moeten zijn voor de ESC. Jouw missie: 2 minuten ovalen varen, LiPo bijladen en rondrekenen wat het gemiddeld ampèrage is en checken of temperatuur ESC en motor aan de lage kant zijn... Vervolgens daarop de prop en verdere afstelling aanpassen....

    ps je hebt nu niet 4400mAh in de rigger, maar 2200mAh 6s, houd daar wel rekening mee. Je wilt niet je LiPo’s beschadigen door ze diep te ontladen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
  20. Mark123

    Mark123

    Lid geworden:
    30 jul 2019
    Berichten:
    27
    Locatie:
    nijmegen
    Gisteren een hoop onderdelen besteld bij een shop in Nederland en een in Duitsland. Krijg ik vandaag van allebei mail dat bepaalde artikelen niet voorradig zijn (de belangrijkste). 1x H&M roer zonder waterkoeling kan zelfs nog 12 weken duren :mad:.
     

Deel Deze Pagina