Scania Highline - 4-asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marker, 1 jun 2014.

  1. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Erik,

    De mooi gespoten cabine past perfect bij het 4 asser chassis, errug realistische bakwagen.:wave:wave:wave
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. dirk6n

    dirk6n

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi Erik, heb je toevallig al een foto met de wipkar erachter? Ben best benieuwd hoe dit span er nu uitziet in het geheel! Echt een mooie build!
     
  3. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Die foto heb ik nog niet. Goed idee om wel te maken.
    Ben echter wat druk. Dus geef me even tijd.
     
    dirk6n vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dirk,

    U wordt op uw wenken bediend !
    De echte Scania en Volvo met en zonder wipkar trucks 1:1
    Scania Oud en Nieuw :
    Volvo Nieuw :

    Erik kennende bouwt Erik de wipkar ook weer heel natuurgetrouw na.

    WESSELS RIJSSEN.01.jpg

    WESSELS RIJSSEN.02.jpg

    WESSELS RIJSSEN.04.jpg


    WESSELS RIJSSEN.03.jpg
     
  5. dirk6n

    dirk6n

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hoi Piet, dank je wel voor de mooie foto’s. De wipkar heeft Erik al gemaakt, zoals in het begin van zijn verslag te lezen is. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe zijn span eruit ziet! Maar we wachten geduldig af
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    De wipkar in kleur achter de Scania vierasser :



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Schots en Scheef, bvdh, trialrolf en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Hierbij de foto's van het model tot nu toe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toch even de grille ongeveer op de goede plek gehangen. Lijkt al veel beter.

    [​IMG]
     
    ozy, trialrolf, Catwoman en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. dirk6n

    dirk6n

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Echt een hele vette combi aan het worden! Een van mijn favorieten
     
  9. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Na een hele tijd tijd van bouwstop (geen zin en gezinsuitbreiding maakt dat je geen tijd maakt voor de modelbouw) ga ik weer langzaam verder.

    Hoewel de laatste hand nog aan de cabine gelegd moet worden, heb ik de grootste uitdaging in dit project opgepakt: de autolaadkraan. Zal vooral denkwerk zijn, voordat er iets in styreen ofzo te zien is.

    [​IMG]

    Het plan om deze kraan helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen. De kraan moet enigszins functioneel worden, wat betekent dat ik leuk zou vinden om rotatie en uitschuiven werkend te krijgen. De kraan hoeft niet per se veel gewicht te kunnen tillen. Daarnaast zou het fijn zijn om dat mijn model enigszins op het origineel lijkt. Het zal niet een identieke miniatuur kopie worden. I.v.m. met ruimte en functies zal er op verschillende punten een concessie gedaan moeten worden.
    Het zal ook wel een wat langdurig werkje worden aangezien ik qua tijdsbesteding ook mijn beperkingen blijf hebben.

    Het plan is om stukje bij beetje te werken aan ontwerp en uitvoering.
    Idee is om eerst de rotatie mogelijk te maken en een proto cilinder te bouwen. Een aantal onderdelen is inmiddels besteld.

    Als eerste heb ik veel foto's bekeken. Plan is om binnenkort zelf nog veel detailfoto's te maken.
    Maar met de grove opzet is begonnen.

    Eerste even gevoel krijgen bij de maatvoering. Papier, potlood en lineaal worden hiervoor gebruikt.

    [​IMG]

    Dit is dan vrij snel om te zetten in een eerste opzet voor het 3D-model van het frame.
    Zo weet ik de beschikbare ruimte.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Eerste vervelende puntje is al dat rotatie midden boven de steunpoten zit. De eerste afweging: wat gaan we doen? Toch maar iets korter maken? Zou best kunnen. Ik weet het nog niet. Eerst maar eens verder met uitzoeken. Sleepring en servo passen wel in de ruimte (van de steunpoot :(). Nu op zoek naar manier om de draaikrans compact te construeren.
     
  10. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Dit is een hele mooi combinatie geworden. En die kraan blijft lastig daar ben ik ook al een heel tijdje mijn hoofd over aan het breken.
    Ik ben net begonnen aan bijna dezelfde layout als jou maar dan 8x4. Maar ipv van een plat achterdek wil ik er een bergingsvoertuig van maken.
    Ik ga je topic in de gaten houden. mooie plannen ben benieuwd hoe je het gaat realiseren.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Voor wat betreft de werkende kraan is het misschien een idee om de kijken bij de scheepsbouwers.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/voortzetting-bouw-smit-enterprice.268412/page-24
    Deze man heeft al een uitschuifbare arm gerealiseerd.

    Ik geniet verder volop van deze mooie tak van de modelbouw.
    Heb zelf ruim 50 jaar internationaal gestuurd en sinds 2009 met pensioen.
    Mijn laatste truck was een M.A.N. TGA 18. 440 XXL en ik reed toen containers.

    Grt John
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi project om te volgen en ja, modelbouw is ook concessies doen maar ook de vrijheid dat te doen.
     
  13. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Ziet er heel netjes uit.
     
    Truckie vindt dit leuk.
  14. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
  15. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Er is een basis ontwerp voor de cilinders. Dit is ontstaan op basis van enkele verslagen op dit forum alsook een enkel youtube filmpje.
    Maatvoering moet allemaal nog bepaald worden.
    Het plan is om als de motortjes binnen zijn een eerste prototype te maken. Eens kijken of het werkt naar verwachting.
    In het ontwerp zit nog geen eindaanslag: de stang kan van de schroefdraad open. Daar mag ik nog eens over nadenken.

    concept
    [​IMG]

    doorsnede:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2020
    Catwoman, Bakkers, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    Voorbeeldje van mijn cilinders. is de chinese variant. ik de inhoud uit de behuizing gehaald en mijn eigen behuizing gemaakt.

    [​IMG]
     
    Helicor, Fuel Monkey, Marker en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar dit is ook zonder eindaanslag Rob.
     
  18. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    @Bakkers : leuk om ook dit binnenwerk te zien. Dat komt dan ook aardig overeen (functioneel gezien).

    @Bakkers, @trialrolf : zou de verdikking op de cilinderstang dan niet tegen het uiteinde van het cilinderhuis lopen? Zo ja, hoe gaat het motortje daar dan mee om?
     
  19. Bakkers

    Bakkers

    Lid geworden:
    18 mrt 2009
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Limburg
    de verdikking is een geleider. en hier zit ook de messing moer in. En ja bij loopt de cilinder daar op vast dat moet ik nog oplossen. ik loop met de gedacht om er een o-ring als buffer/demper tussen te leggen zodat niet meteen alles mechanisch vast zit. maar dit is een gedacht en moet ik nog testen.
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Je zou het eind van de schroefspindel af kunnen draaien tot op de kern diameter; dan blijft hij goed uitgelijnd, maar kan niet meer hard tegen de kop drukken.
    Dat gaat zonder meer goed bij een cilinder die door de zwaartekracht terug wil; anders moet je er nog een spiraal veer in zetten, om hem weer terug te kunnen trekken.
    E.e.a afhankelijk van de toepassing van de cilinder natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina