Wankelmotor 4.98ccm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Robb, 14 jan 2018.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    @GJVO

    Deze site had ik nog niet eerder gezien.
    Na dit gelezen te hebben ga ik steeds meer denken dat mijn motor ook nog geen klap gedraaid heeft.
    Mijn verhaal is nl vrijwel gelijk, de rotor zat muur-vast met bruine smurrie waarvan ik twijfelde of het ver-gomde oude olie was, maar lijkt exact als in de link, een soort conserverings olie.

    Vanavond de spullen even in een bakje methanol brandstof leggen, en een paar dagen laten weken, dan maar eens zien hoe ze er uit zien.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voorverwarmen in de oven... iets boven de honderd graad... geen rubbers er in...
    Dan soppen in methanol... bokkepootje erbij?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat is te zeggen, het had zijn naam al ruim voordat er überhaupt verbrandingsmotoren waren, en het "wonder" was toch wel die hele bijzondere smeereigenschappen....
    Al heb ik als verklaring voor de naam ook wel eens gelezen dat het "wonder" sloeg op de wonderen die er gebeurden als je het medicinaal innam (het is een uiterst krachtig en vooral erg "hardnekkig" laxeermiddel: je blijft schijten, ook al ben je reeds helemaal leeg....)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De OS motoren (maar ook andere merken) werden inderdaad een tijd geleverd in een soort olie.
    Het zakje waar ze in zaten was ook altijd kleverig.
    Het zou best eens kunnen dat ie nog nooit gelopen heeft.
    Dan zou ik hem na het reinigen ook weer voorzien van conserveringsolie en op de plank zetten.
    Ze worden steeds zeldzamer.
    Er staan er een paar te koop op Ebay, 800 euro is niks.
    Vraag me af wat de grote wankel die OS ooit eens uitgebracht heeft dan wel niet waard is.
    Die was nieuw iets van 2500 gulden, zal nu wel tegen de 10000 euro lopen.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die was niet van OS... De naam wil me nu even niet te binnen schieten, maar die was van een ander merk.
    Denk eerlijk gezegd, dat die niet zo heel erg kostbaar is, want dat was zeg maar, de Quadra of Zenoah onder de wankelmotoren: een industriéle motor, aangepast voor modelgebruik. Wankelmotoren in kleine slagvolumes (zeg, 20 tot 200 cc) worden veel gebruikt in UAV's en er schijnt ook een markt voor wat grotere wankelmotoren te zijn voor ultralights, vanwege de typische eigenschap van Wankelmotoren dat ze volledig aan gort moeten liggen voor ze daadwerkelijk stoppen met lopen.

    EDIT: als ik het me goed herinner werd die 33 cc motor door Nitto geproduceerd, maar volgens mij bestaan die ook niet meer.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Inderdaad, dat is het, de olie is eigenlijk helemaal schoon en kleverig.
    Op zich natuurlijk leuk, dat hij dus waarschijnlijk nooit gelopen heeft.
    Maar dan krijg je dus hetvolgende dilema:

    En ik wil hem nou zo graag draaien......
    Maar ja, dan is ook direct het nieuwe er af, aan de andere kant, het mooie is juist het draaien, ik houd ook niet van dure sport-auto's die uitsluitend in de garage staan om te wachten tot ze meer waard worden.
    Dilema.... wat te doen?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op een bijzonder kistje zetten (iets waarvan je denkt: "dit doe ik nooit meer weg") en dan een of twee seizoenetjes mee vliegen, en daarna "bij bijzondere gelegenheden" zoals open dagen van de club, of als je naar een fly in gaat als deelnemer.... DAT zou ik doen, maar ja, wie ben ik?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die motor werd in 1974 voorgesteld voor de Graupner Cardinal 177 en voor de Das Middle Stick
    De bouwdozen komen even duur als de motor... dus in de +500 euro richting 1.000... regionen.

    Bij ons vliegt een lid met een Robbe Do-It.... stik model, met resopijp... het snort als een bezige bij
    Behoorlijk stil... en prachtig te zien en horen vliegen.

    Je kan hem gebruiken... en dan nog steeds met verdienste verkopen.
    Blijft een piramidespel brommertje. Einde van de rit is iemand de klos...
    net als met een afgetrapte Hanno Prettner brommer... als VOC tulpenbollen...
    Gr Bas
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Verkopen, of er op verdienen is absoluut niet waar ik naar op zoek ben.
    Ik heb hem lekker voor mezelf gekocht, gewoon om plezier te hebben aan bijzondere techniek.

    Ik geloof dat ik me dan ook wel kan vinden in hem gewoon lekker af-en-toe te draaien, en wellicht later op een leuke kist voor de speciale momenten.
    Een Do-It lijkt me daar idd best een leuk toestel voor (hoewel dat denk ik niet "tijds correct is), maar wel leuk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Anders eens op zoek gaan naar een X1200 van Graupner…. Dat was een kist die er specifiek voor ontworpen was. Daar moeten er nog wel een paar her en der van rondzwerven (ik heb er een maar die gaat niet weg, en is ook niet geschikt want je moest tijdens de bouw kiezen voor OF wankel, OF gewoon, en de mijne is gebouwd voor "gewoon"...).
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem destijds in de winkel gehad en verkocht aan iemand in Heiloo, was wel degelijk een OS als ik me het goed herinner.
    Als ik me goed herinner zat er een trekstarter op.
    Er is nog een ander merk dat wankels maakt, Nitto Mfg in Japan.
    Dat zijn 20cc motoren.
    Ik heb jaren geleden contact met ze gehad, kwam op 1800 euro maar ze wilden ze niet buiten Japan verkopen omdat ze dan de technische kennis konden overbrengen en ook geen service konden verlenen.
    Ik denk dat ik vorig jaar of zo weer een mailtje van ze kreeg dat ik ze nu wel mocht kopen omdat ze nu wel service konden verlenen.
    Maar de prijs was ook omhoog gegaan.
    En in de kartsport worden ook wankels gebruikt, rijden geweldig en hebben een berg vermogen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik doe ook een klein beetje kart wedstrijden, niet al te serieus.
    Voor de kart zijn het Aixro wankel motoren.
    Loopt prachtig, klinkt heel mooi, heel veel vermogen, maar ook duur en gevoelig voor het juiste onderhoud (met name de apex seals), schade loopt vaak dik in de papieren.
    Dus ook op de kart, Wankel leuk, maar niet het meest gebruiks vriendelijk.

    upload_2019-10-15_17-12-9.png

    294 CC
    33 KW - 55 PK
    11000 toeren
    Weegt maar 17 kilo

    Een kleine power-house, word trouwens ook gesmeerd door de brandstof.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gevonden, hij was geen 35cc maar 37,5.
    Hier (ook wel on-topic) een revisie van die motor.



    En hier zo'n motor lopend.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me hééééél stug, temeer omdat hij volledig ontbreekt op om het even welke productie-geschiedenis site of verzamelaars site, inclusief die van OS zelf.

    Nogmaals, ik weet niet 100% zeker of het ding door Nitto gemaakt werd, want er zijn wel meer wankelfabrikanten, maar het ding werd met 99,9999 zekerheid NIET door OS gemaakt. Anders hadden ze hem wel in hun modellen line-up gehad.

    Edit: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2300048-Graupner-OS-NSU-Wankel
    Als zelfs een "authoriteit" als Reginald Luykx zegt geen enkel bewijs te hebben dat OS die motor geproduceerd heeft, dan kan ik dat alleen maar aannemen....
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb het ding in mijn handen gehad, het was OS.
    Dat het niet in de line up staat zegt niets.
    Er is ook een OS .30 wankel geweest, staat ook niet in de line up.
    En ook speciale versies van motoren staan ook niet allemaal vermeld.
    Het was ook een heel speciaal ding, denk dat er maar 1 of 2 geleverd zijn in Nederland waarvan 1 via mij, Muco Alkmaar.
    Nitto ziet er veel minder mooi uit, die grote Graupner OS wankel is wat bouw betreft optisch als de kleine .49
    De Nitto lijkt dan meer op een industriele motor, die is wat grover.
    En Sachs zijn helemaal rare grove dingen.
    Beetje de Quadra onder de wankels.

    GJ
     
  16. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, best lullig om te zeggen dat ik toch weer gelijk had.
    Nu gaat iemand weer schrijven dat ik arrogant ben...
    Ik was al aan het zoeken naar de man die hem destijds gekocht had maar dat hoeft niet meer.
    Ik ben als hobby-auto op dit moment aan het zoeken naar een RX8, vandaar dat ik nu in de Wankeltjes zit.
    Het is nogal een speciaal geval en er zijn diverse meningen hoe je een wankel moet behandelen.
    Dat zal ook wel zo zijn met de OSjes.
    Er zijn er niet heel veel verkocht omdat ze nogal duur waren en ik heb er eigenlijk nog nooit iets slechts over gehoord.
    Wel dat er wonderolie in de brandstof moest zitten maar dat werd op een gegeven moment ook gezegd over 4-takten.
    En ik heb ook motoren aan stront zien lopen met klotz olie, het ligt allemaal een beetje aan de gebruiker denk ik.
    Als je in je Opeltje met 900cc motortje stapt en je trapt meteen je gas open dan haalt ie ook de 100000 km niet.
    Zo is het in ergere mate ook met modelmotoren.
    Wat dat betreft is een turbine nog het meest betrouwbaar, daar kan je als gebruiker niets fout doen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Deze motor is destijds onder het merknaam van Graupner verkocht, op de originele doos staat nergens “O.S.”...
    3D17ABFC-F16D-44BD-B82C-A928AAED3DCA.jpeg
    225DD7A4-7AB6-429D-92D7-9B4DC82D56B7.jpeg
     
    Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Turboprop met bladverstelling...:kwijl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. AMS

    AMS

    Lid geworden:
    5 jul 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    West Brabant
    Ecstacy Toch wel, rechts op het doosje nog net te zien en op de omschrijving.
    IMG_4863.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina