Hallo, Ik heb onlangs een opknapper SU 27 jet gekocht die ik wil restaureren. Nu heb ik in het verleden al enkele toestellen met motip spuitbussen herspoten met een perfect resultaat. Echter is er nu een probleem met dit toestel. De vorige eigenaar heeft het toestel met een rolletje geschilderd met huis en tuinverf en hier moet ik nu kunnen boven werken. Ik heb zoveel mogelijk alle oude verf weggeschuurd maar omdat ik de gelcoat van de romp en de glasvezelmatjes waarmee de vleugels en startvlakken zijn ingedekt niet wil doorschuren blijft er overal wel oude verf achter. Als ik hier mijn Motip grijze primer opzet geeft dit onmiddellijk de gekende, in België "kraklé" genoemde reactie. Een mogelijke oplossing is opnieuw een 20gr matje met lamineerepoxy op het geschuurde oppervlak zetten en vandaar opnieuw op beginnen, niet onmogelijk maar dat is veel meer werk dan ik voorzien had. Is er geen neutraler primer of andere mogelijkheid waar ik verder zou kunnen op verder werken? Alle advies is welkom
Een mogelijkheid is isoleer grond van Sikkens als een dunne grondlaag opbrengen. Heeft mij al diverse malen gered. Grt John
Je kan ook primer en basislak op waterbasis nemen. Dan ben je van alle gedoe af. Watergedragen verf is in elke kleur te koop, het is gewoon autolak en verkrijgbaar bij de leverancier die autolakken verkoopt. GJ
Wat er nog opzit van lak zal alkydlak zijn en je nieuwe primer zal acrylbasis zijn. Omgekeerd kan wel maar acryl op alkyd geeft kraklé. Kijk dus voor motip spuitbussrn of ander merk dat alkyd is, dan ga je normaal geen problemen kennen. Deze spuitbussen zijn doorgaans wat goedkoper. De lak ruikt meer, meer kans op druipers, droogt veel langer. Maar in dit geval zou ik snel gekozen hebben.
Heb intussen alles weggeschuurd tot op het hout en opnieuw ingedekt met nieuwe matjes. Geen gezooi meer en opnieuw een gezonde basis om op verder te werken.