Is er iemand bekend met deze regelaar? Hij zit in een setup met een Dymond CTX 3546-760 motor en een 4S 4000 mAh accu in een zwever. De regelaar wordt behoorlijk warm, vandaar deze vraag.
Wat voor regelaar dit is kan ik je helaas niet zeggen maar wat versta je onder "warm"?Op de eerste foto zie je de print waar een IC op zit met het typenummer LM2672S-5.0. Dat is de spanningsregelaar die het BEC gedeelte vormt. Het is een 5V spanningsregelaar die van de ongeveer 16V van de accu (4S is 4x ongeveer 4V) netjes 5V maakt voor de ontvanger en de servo's. Er moet dus ongeveer 11V weggewerkt worden en dat gebeurt in de vorm van warmte! Als je veel servo's gebruikt trekken die behoorlijk wat stroom en de stroom maal de spanning is het vermogen dat in warmte wordt omgezet. Stel er wordt gemiddeld 2A gebruikt dan wordt er door het IC 2A x 11V = 22Watt in warmte omgezet. Daar kan dat IC en de print waar hij op zit best warm van worden. Nu is warm voor de elektronica geen probleem. Als de elektronica 70°C wordt "branden" wij onze vingers er al aan, voor de elektronica is dat echter nog geen probleem.
Dank je, Ernst, voor je vlotte reactie. De regelaar wordt zo warm dat ik er net mijn vinger niet aan brandt. Ik begrijp nu dat dat geen probleem hoeft te betekenen. Ben gewend bij gebruik van 3S niet zo'n hete regelaar aan te treffen
Het klopt dat een regelaar bij gebruik van een 3S accu minder warm wordt dan bij een 4S regelaar. Daar is dus (ook) niets vreemd aan. Zorg er wel voor dat er voldoende koelende lucht langs de regelaar en eventueel ook de accu kan stromen. Als de warmte niet weg kan zal de temperatuur behoorlijk snel wel te hoog kunnen worden. Dit lijkt logies maar ik heb mensen gezien die hun regelaar keurig netjes in schuimrubber hadden ingepakt, om te voorkomen dat trillingen de regelaar zouden beschadigen. Ze vonden het toen wel vreemd dat de regelaar zo warm werd dat de temperatuurbeveiliging ingreep. Die regelaar had een temperatuurbeveiliging wat niet alle regelaars hebben. Als het goed is heb je bij een elektromotor slechts minimale trillingen en is schuimrubber niet nodig om die te dempen. Heb je wel veel trillingen dan zou je de propeller eens moeten balanceren, dat kan heel veel helpen tegen trillingen.
Die krimpkous kan (kon?) je beter laten zitten die houdt de boel bij elkaar. Wat de warmte afgifte aangaat is die krimpkous geen heel grote belemmering.