Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is ook geen model om als een crossmotor rond te scheuren, maar een beetje de snelheid aan kunnen passen lijkt me wel handig als je een beperkte vliegruimte en hoogte heb, zoals hier in Rotterdam en omgeving. Die in mijn filmpje vindt ik trouwens aardig goed langzaam lopen of is dat schijn? Hier nog een filmpje met throttle:



    De tekening schrijft een 1.5-2.5 c.c. diesel voor, is dat genoeg voor dit model en zou dan eerder 1.5 of 2.5 cc de voorkeur hebben? En wat zou het equivalent zijn in electro en gloeiplug?
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Glows en diesels, in dit formaat, hebben ongeveer het zelfde vermogen. (En dan heb ik het niet over wedstrijd race- en speed motoren!) Bij twijfel zou ik voor een 2,5 cc gaan. Bij een diesel kun je altijd de compressie wat lager zetten, een glow kun je drosselen. Elektro weet ik niet.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een hint: denk carrier....:D
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    De carrier elektro aandrijving die ik gebruik heeft het vermogen van een 6cc glow. Denk niet dat Arthur daar op zit te wachten! Nee, Bruno, doe jij eens een suggestie, jij hoort dat te weten.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een paar motoropties bij elkaar gezet, een vergelijkbare electro zou ca 80g 1300 kv zijn :
    RPM is bij maximum vermogen, niet op kruissnelheid. Geen idee of dat zo te vergelijken is, als ik naar de propeller afmetingen kijk zou het er niet ver naast moeten zitten.

    Vergelijk D.jpg


    In het boek van Evert staat de Tyfoon gespecificeerd, na enig zoeken blijkt die van de Miniatuur-Motorenfabriek Tyfoon aan de Keizersgracht te Amsterdam te komen, nog een Hollandse
    exoot. http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Typhoon R250 (2).html


     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2019
    RTrider vindt dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Wil ook wel een schot voor de boeg doen...

    Evert Kreulen geeft op de tekening van de Impuls een 10 x 6 propeller aan. Met dat in gedachten zou ik kiezen voor een motor met een gewicht van ca 100 gram en een Kv van ongeveer 1200. Het zou dan deze https://hobbyin.nl/product/al-35-12/ motor worden met een 10 x 6 propeller. Die valt net buiten de specificaties, maar in een Impuls zal de motor niet zo lang vol belast worden. Met een drie cellen LiPo zal het maximale toerental rond de 10.000 rpm liggen. Dat lijkt me ruim voldoende.

    Maar voor het kiezen van een motor geldt :" Zoveel mensen, zoveel meningen".
     
    Bruno van Hoek, RTrider en ArthurP vinden dit leuk.
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor de suggestie, toegevoegd aan de lijst.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2019
  8. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Arthur, Top dat je de Mach 2 ook in je lijst hebt meegenomen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.216
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zou ERG voorzichtig zijn met zo'n lijst van vermogens. In de jaren '50, toen een aantal van de diesels in je tabel werden getest, was men het nog niet eens over meetmethodes van modelmotoren. Verschillende bronnen hanteerden dus verschillende methodes. Daarnaast kun je de meeste motoren in verschillende configuraties testen, en met meerdere mengsels van brandstof. Een ander punt is, met welke propeller een bepaalde prestatie is gemeten. Vele motoren geven het hoogste vermogen met een kleinere prop dan die je voor het vliegen zou gebruiken. Want torsie, niet in de tabel, is minstens even belangrijk als topvermogen, zo niet belangrijker. Als ik je lijst bekijk, zie ik dat de AM 25 veel minder scoort dan de Webra Mach 2, terwijl in de praktijk de AM een minstens zo goede reputatie heeft als de Webra. Het vermogenscijfer voor de PAW 15 TBR doet vermoeden dat dit is bereikt volgens de modernere meetmethoden. Want in de praktijk is deze moderne motor veel krachtiger dan de Webra Mach 2. In de jaren '70 van de vorige eeuw, toen de meetmethoden waren gestabiliseerd, gaven de beste snelle 2,5cc diesels (bijvoorbeeld de Oliver Tiger Mk IV en de Super Tigre G-20/15D) een topvermogen van pakweg 0,33 BHP. De Webra Mach 2 kwam daar niet aan, de AM 25 ook niet; de PAW 2,5 TBR zit daar boven. Hoe dan ook, we hebben het hier over een klassiek model, geen scheurijzer, dus wat je dan nodig hebt is een dociele motor die een 8x4 dan wel een 9x4 wil draaien, waarbij de torsie die de motor wil leveren belangrijker is dan het topvermogen. Dus, mocht je een Tyfoon hebben, gefeliciteerd en bouw hem in! Vindt iedereen leuk, dus je kunt de blits maken. Maar, dat kan ook met een Webra Mach 2 en een AM 25, dus waar hebben we het over...
    De 10x6 prop, die genoemd wordt, is geschikt voor een vroege diesel met een (erg!) lange slag, zoals een ED Competition Special van 2 cc uit 1947. Als je daar eentje van op de kop kunt tikken, dubbel gefeliciteerd, en ik kom zeker naar je vluchten kijken!
     
    Bruno van Hoek, ArthurP en RTrider vinden dit leuk.
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Lang verhaal samengevat:
    De Webra Mach 2 is een goede keus voor VRA.(?)
    Eventueel ook Mach-1 ?
    Liever de -2 dan de -1?
    Of om het even?

    [​IMG]
     
    lamberto vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur ( en alle Impuls belangstellenden..):

    Er zijn ontwikkelingen te melden tav de Impuls en een Evert Kreulen Memorial Wedstrijd. We zijn op dit moment binnen het TFA bestuur doende eea wat handen en voeten te geven.

    In dit topic zullen we het eea melden tav het model....( Bruno zal namens TFA belangstellenden het eea coördineren en overleg met jou gaan plegen voor een shortkit samenstelling en de productie van de kit met je bespreken). Daarna volgt inventarisatie... collectief binnen- en individueel buiten TFA voor bestelling van de kits.

    In het TFA VV/VRA topic zullen we aandacht besteden aan de vormgeving van de Evert Kreulen Memorial Wedstrijd.( tijdens de MayFly 2020 editie)..rekening houdend mat diverse uitvoeringen ( E- motor/diesel/single channel propo/single channel tip-tip/wel of geen hoogteroer etc.).

    Nog iets over de looks van de kist...we gaan voor/adviseren de originele looks te behouden tav de motor inbouw...dus op de kop...de startproblematiek is op te lossen met een speciale voorziening in de tank zodat je het model op de kop kunt houden tijdens het starten. ( Bruno zal dat nader toelichten)

    Aerodynamische aanpassing aan het RR zijn uiteraard welkom.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2019
    RTrider vindt dit leuk.
  12. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    ....

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ja hadden we al gezien iets verder terug in het Topic...Heel mooi!! ( met name de Plus uitvoering...komen we op terug).

    Bruno doet voor het collectieve TFA deel het overleg met jullie.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn ervaring met brandstofmotoren is nogal beperkt en uit de jaren 80, het lijstje was meer om enig idee te krijgen. Dat van die meetmethodes had ik ook al gelezen en bij electro motoren is het nog vager, maar je moet wat als je appels met peren wil vergelijken. Mijn eerste keuze was electro, maar ik heb intussen ook een AM 25 gescoord. Was maar 21 pond op E-bay, dus die gok durfde ik wel te nemen. Ziet er prima uit draait soepel rond met een stevige compressie, was nog nat van en rook ook nog naar de brandstof dus ik denk dat die het wel gaat doen. Een nieuwe PAW is voor mij ook nog een optie, ik heb een 27Mz Conrad vliegtuig gehad met alleen gas en richting en dat was een prima te vliegen combinatie, de nieuwprijzen vallen me mee en dan heb je ook nog een uitlaat. De Typhoon heb ik op E-Bay weg zien gaan voor 400 Pond plus, dat is mij in ieder geval een beetje te gek.

    Met een eventuele kit ben ik al bezig geweest met RTrider en RBC kits, ik heb geen ambitie om een winkeltje te beginnen, maar als TFA dat wil regelen is het mij prima.

    AM 25.jpg
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Arthur..zullen we dan afspreken dat jij de files maakt van de Short kit en de Short kit Plus en dat TFA ( Bruno/RTrider) de productie perikelen doet ???
     
    Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Goed voorstel Henk

    Als de kits ‘in productie’ gaan dan neem ik twee shortkit-PLUS.
    Eentje voor BL en de ander voor een Mach-1 of -2 diesel.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  17. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Arthur,
    Gisteren even thuis geweest en de shortkit van de Mosquito vleugel+stabilo gezien.
    Ziet er zeer goed uit


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Bruno gaat de collectieve bestellijst/bestelling voor TFA via het Proathuus doen... fff geduld...
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
    RTrider vindt dit leuk.
  19. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hallo

    Ik hoor jullie als het over brandstof motoren gaat alleen over diesel motoren schrijven, nu heb ik nog een Fox 15 motor met gloeiplug, deze motor is afkomstig van de Impuls die mijn broer heeft gebouwd midden zestiger jaren, nu wil ik graag de Impuls bouwen, met de Fox er op, deze Fox is gekocht in de winkel van de heer van Kreulen in Rotterdam.

    `gr `jan
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Jan,

    Dat is meer dan leuk...natuurlijk die oude Fox 2,5 ccm er op zetten nostalgischer kan het haast niet...hou dit topic in de gaten!!! en zie ook je Pb ( in je postvak in...rechts boven..je krijgt een berichtje van TFA).
     

Deel Deze Pagina