Creality CR-10 draadje

Discussie in '3D Printen' gestart door Tadango, 19 jun 2017.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt, maar die beginnen pas bij TR10 volgens hun site (Ik heb TR8 nodig). Kan ze altijd mailen. Prijzen zijn niet verkeer daar.....
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Eerst nog even een plan B oplossing testen: De huidige spindels laten inlopen. De gantry is nu bezig met ongeveer 500 cycles om over 300mm te bewegen (heen en terug, dus 600mm per cycle) met 10mm/s. Als dat klaar is beschouw ik het als ingelopen :) Daarnaast bedacht ik nog nog 1 punt om te controleren: De lagers van de 2e spindel. Dit zijn goedkope lagers waarvan ik 1 heb weggegooid. De spindel as hangt in 2 van deze lagers. Als die lagers niet zuiver genoeg zijn kunnen ze de spindel positie beïnvloeden wat de Z positie onnauwkeurigheid wellicht beïnvloed. De onnauwkeurigheid is een soort golf beweging elke 5mm. De spindels hebben een 2mm pitch dus dat komt niet overeen met de afwijking. Wellicht zit er vuil in de lagers waardoor er een kogel beschadigd is oid. De afwijking is 0.08mm wat best fors is (als je op 0.1mm laag hoogte werkt :)) Als ik de originele spindel test test ik ook alleen 1 spindel ondersteund door de motor. Vanavond wat te doen dus.....
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De 2e spindel gaat inderdaad omhoog bij rotaties.... 1 lager ligt gewoon al uitelkaar.... Straks even langs de bouwmarkt voor 2 goede 608 lagers ;)
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Bingo! De Z spindel draait normaal niet veel dus dan hoor je niet snel dat de lagering niet klopt. Als hij snel draait was het echt een vreselijk geknars. Het lagerblok uitelkaar gehaald en het was al snel duidelijk: 1 lager viel uit elkaar. Ik heb niet gekeken waarom want dat wist ik al. Te goedkope banggood rommel (in dit geval dan). Snel bij de hornbach een setje 608 lagers gehaald en een nieuw lagerblok geprint met 1 spindel en alles weer in elkaar gezet. Ik kan de fout nu niet meer meten (minder dan de marge van mijn digitale schuifmaat) en het klinkt nu enorm zuiver als het draait. Het enige wat er nog in zit (maar er niet uit te halen is denk ik) is een backlash van 0.05mm op de Z as. Erg constant en eigenlijk alleen een probleem na homing (maar met levelen compenseer je die 0.05mm gewoon). De backlash zit niet in de moeren want als ik druk uitoefen op de gantry blijft het hetzelfde. Het zit ook niet in de koppeling met de motor (waar de spindel op rust) want die zit star opgesloten. Het zal in de rollers / gantry constructie zitten denk ik, en daar doe je niets aan.

    Verplichte benchy draait nu (3:20 print) en ik hoop morgen eindelijk een perfecte print te hebben (die van afgelopen nacht was op de Z laag issues perfect). Daarna eens kijken wat de behalen is met een 0.2mm nozzle.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Helaas is mijn dubbele spindel setup nog steeds niet goed. Ik blijf Z-as banding issues houden.
    [​IMG]

    Het rechter voorbeeld is wel heel extreem (kwam tijdens een test zo naar voren) maar ook de minimale banding is me nog teveel. Na veel klooien denk ik de oorzaak gevonden te hebben: Een dubbel starre Z as. Deze goedkope assen zijn niet perfect recht en daarom is het originele ontwerp zo gemaakt dat 1 kant iets los zit. Hierdoor kan de as in het midden van de moer blijven omdat de losse kant de kromming kan opvangen. Mijn dubbele Z as heeft alleen een starre ophanging van de lagers nodig en aan de andere kant zit een motor. De afwijking van de as kan geen kant op en wil de moer horizontaal bewegen, maar deze zit start gemonteerd. De kracht moet ergens heen en het resultaat is dat de as in de moer iets kan bewegen waardoor de moer iets opgetild wordt. Deze schuift in de speling over het schuine deel van het draad. Dit levert per omwenteling een soort golvende afwijking in de hoogte stappen op. De lagen worden hierdoor soms dikker en soms dunner dan de bedoeling.

    Aangezien je de assen nooit perfect recht krijgt heb ik een andere oplossing bedacht. Als de motor en de pulley / riem aan dezelfde kant van de as zitten kan de andere kant van de as los hangen. Ook zit de as in het nieuwe lagerblok met betere lagers en stuk stijver vast en "hangt" deze niet meer op de iets flexibele koppeling op de motor. 1 geprint steuntje later levert dit op:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De draden van de motor moeten nog verlengd worden en dan kunnen we testen of dat inderdaad het probleem oplost. De steun voor de motor is met opzet dun geprint in PETG zodat deze iets kan flexen om de afwijking in de koppeling op te lossen. Ik wil hier nog een starre koppeling in zetten aangezien de motor en as nu perfect uitgelijnd zijn. De gantry is ook uitgelijnd en beweegt tot de maximale hoogte zonder enige weerstand. De assen hangen onderin los zodat de enige kracht van de as op de moer een verticale kracht kan zijn.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik had ook 12V led verlichting aangesloten op de voeding van de printer, en deze was wat zwak.... ook begon deze enorm te flikkeren, en even later was deze zo goed als uit. Blijkbaar draaide mijn voeding op 10V en zakte naar 8 soms. Blijkt de afstelling potmeter nauwelijks nog te werken. Wat contact spray doet wonderen maar nu is het wel erg fel :) Is ook nooit goed..... Dit is het camera beeld nu in een donkere schuur:
    [​IMG]
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Gebruikt iemand bed-leveling op de CR10 in combinatie met een glasplaat als bed?
    Welke proximity sensor hebben jullie daarbij gebruikt?

    Ik heb een sensor die 4mm is, maar bij 1mm boven het bed detecteert deze pas. Wordt lastig als er dan nog een glasplaat van 3mm tussen moet, dan is het bots.
    Zoek een ander type sensor die wel geschikt is, om ook bij glasplaat te gebruiken, zonder te botsen bij het uitmeten van het bed
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ik level alleen handmatig.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  9. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Je zou een bl-touch kunnen proberen .
    Deze werkt op alle ondergronden .

    gr Wim
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb een copy bltouch geprobeerd. Beviel me slecht. De proximity werkt vanaf het eerste moment goed. Wil daarom bij proximity blijven (mits dat kan)
     
  11. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Wat vind je voor zover je nu kunt merken van de direct drive? Is stringing minder geworden b.v.?

    Stringing met petg (HK) is mijn grootste issue met de printer en ik overweeg ook ander hotend en direct drive om dat goed te krijgen.
    THX
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Stringing is hoofdzakelijk de retract die je gebruikt. Als die te weinig is dan krijg je overdreven stringing.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Stringing wordt minder met direct drive, maar het blijft PETG. Kouder printen helpt iets, de juiste afstand tot het bed een hoop. Direct drive is vooral nauwkeuriger qua extrusie omdat je veel minder spanning in het materiaal brengt, en de retraction dus veel sneller is.
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik gebruik 5mm retraction met 50mm/s. Ik hop een 0,5 mm. Dat zijn op zich best nette waarden lijkt me. M'n HK petg lijkt et goed te doen met 232graden celsius en et gaat op zich ook best aardig hoor. Maar goed zeker niet. Met PLA heb ik absoluut geen Stringing dus dat is fijn.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zet hem maar eens op 8 mm
     

Deel Deze Pagina