Vladimir's Plus (Windy)

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 10 dec 2017.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vind de Plus vleugel heel bijzonder presteren en vind hem echt heel erg mooi (maar dat is puur persoonlijke smaak!!) maar waarom hij dan nu ineens met een kruisstaart moet komen snap ik niet.

    Misschien is het puur om een lay-out te creeren om met 12m/s wind en volle ballast naar een bosrandje 500mtr verderop te vliegen én 200mtr hoog komen (dat is geloof ik precies waar die 6S voor is.)

    De huidige romp met duwopstelling laat niet toe dat je er ff een veel dikkere motor en accu in zet want dan krijg je je cg niet goed.

    Ik zou wel oren hebben naar een 2de 'power'romp waar wel een hele sterke setup in zit.
    Dan verwissel je alleen het rompje, ontvanger zit in de vleugel dus dat is echt een klusje van 1minuut, en heb je meteen een geballaste zware versie voor meer wind.

    Maar zoals gezegd.....ik zie niet waarom er een gewone kruisstaart voor moet komen. Ze hebben ook 'gewoon' een maxa in het assortiment voor wie graag lekker normaal en net als alle anderen rond wil vliegen;);)
     
  2. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar gingen de vorige 2 posts ook al over;);)
     
  4. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Oeps, sorry, gemist.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik moest deze pagina helemaal van de 2de pagina halen dus ik heb kennelijk al best lang niets te vertellen gehad over de Plus.

    Na mijn laatste post over mijn Plus ben ik te gast geweest op de Funrise-Cub van EMVC Nieuwkerk in Goirle
    Funrise.jpg
    Dit betrof een Demo om te laten zien hoe een modern f5j-model vliegt. Er stond die dag relatief veel wind voor de Plus waardoor ik voor mijn gevoel niet heb kunnen laten zien wat hij kan.
    Ik moest met meer ballast vliegen dan ik ooit gedaan had, 5 van de 9 blokken, en de lichte aandrijving laat dan maar net 120meter start hoogte toe. Daarnaast had ik dus ook nog niet met die wind gevlogen met de Plus dus was ik erg voorzichtig in wat ik er mee deed. Ik heb toegezegd dat ik een volgende editie weer zou komen om beter te laten zien wat hij kan maar dat kwam er dit jaar helaas niet van. Wie weet in 2020 weer wel want het was sowieso een leuk en divers evenement om bij aanwezig te zijn.

    Daarna heb ik wel geregeld kunnen vliegen maar niets meegemaakt dat het vermelden waard was.
    Het begin van het f5j seizoen heb ik mijn tijd nodig gehad om het wedstrijdgebeuren wat beter in de vingers te krijgen en heb ik niet mee gevlogen dus ook daar niets geleerd.

    Eind van de zomer heb ik wel mee gedaan met een jaarlijks terugkerende wedstrijd van de Leidsche Luchtvaart Club.
    Het is een zweefwedstrijd waar iedereen, met elk soort zweefvliegtuig, aan mee kan doen waarbij de nadruk redelijk ligt op een doellanding. Het was die dag mooi rustig weer en ik heb daar de Plus wel de sporen kunnen geven waardoor mijn naam op de bokaal vereeuwigd werd.
    RR_Bokaal_2019_1_Groep.jpg

    Dat was weer een hele gezellige dag en een hele goede oefening!

    Na de zomerpauze begon het meevliegen in de wedstrijden wel weer erg te kriebelen en ben ik het, zoals inmiddels wel bekend waarschijnlijk, toch gaan combineren.
    In Oosterland bakte ik er overigens helemaal niets van. Ik heb genoeg smoesjes klaar over mijn aandacht voor ander dingen en mijn gebrek aan kennis en kunde. Maar zo langzamerhand mag ik dat niet meer als smoes gebruiken. Toch was ook de Plus was voor die dag niet helemaal goed.
    Het was toen nét wel/nét niet te winderig waardoor ik eigenlijk met meer ballast moest vliegen dan ik deed. Met 4 of 5 blokjes (i.e. 250gram ballast) had hij waarschijnlijk echt probleemloos gevlogen maar daar komt wederom de zwakke aandrijving om de hoek waardoor ik voor mijn vliegkunde niet hoog genoeg kan starten. Dus als ik niet meteen in de goede hoek zat kon ik niet even ergens anders naartoe vliegen en dat nekte mij daar.

    Aangezien ik toch vaker tegen te weinig vermogen aan loop dan ik eigenlijk leuk vind heb ik contact op genomen met Mahmoudi en zit er inmiddels een 2de rompje in de pijpleiding. Ik kan er ook voor kiezen om de huidige aandrijving te vervangen maar voor de omstandigheden waar ik zonder ballast kan vliegen presteert hij echt ruim voldoende (180-200mtr is tot en met 100gram ballast wel te halen) en ik heb graag tussen mijn oren dat hij bij licht weer ook zo licht is als hij maar kan zijn. In de 2de romp komt dan een zwaardere sterkere aandrijving, misschien ook standaard met een paar ballastblokjes waardoor ik heel snel kan wisselen tussen de 2 variaties. De ontvanger zit in de vleugel dus hoef ik maar 2 boutjes los te draaien en 1 servostekkertje los te halen en dan kan ik wel tot dik windkracht 4 door. Welke aandrijving het precies gaat worden weet ik nog niet. Ik neig naar 1 van de Schambeck Turbo varianten i.c.m. RFM-Schmall bladen maar welke ik nu moet hebben om met 3S800's een kist van maximaal 1600gram omhoog te krijgen weet ik niet.
    Wellicht doordat alle Plus interesse richting die X is gegaan waren er geen podjes op voorraad, ik hoop daar binnenkort wat van te horen zodat ik daar mee door kan.

    Qua instellingen ben ik altijd graag een beetje bezig met fine-tunen maar dat heb ik met deze kist eigenlijk bijna niet gedaan. Ik heb het CG gelaten voor wat hij was: in 1ste instantie afgesteld op de 86mm uit de manual en na de 1ste wedstrijd in 2018 op aanraden van ervaren piloten een klein blokje lood erbij in de neus.
    De vleugel ben ik verder ook vanaf gebleven. De welf-standen voor thermiek en speed ook van de manual aangehouden want daar is dat ding op door gerekend dus wie ben ik om daar van af te wijken.

    Wel heb ik veel gespeeld met de butterfly waarbij ik helemaal los ben gegaan op de Horus X12. Ik had 3 verschillende curves voor de Center-flap en de binnenste- en buitenste rolroeren en daarnaast nog een hele ingewikkelde curve om de hoogtecompensatie op al die kleppen goed te houden.
    Maar daardoor moest ik zo goed nadenken wat ik met mijn butterfly knuppel deed dat ik tijdens de landing meer bezig was met de stand van die knuppel dan wat de kist nu echt aan het doen was. Dus daar ben ik weer helemaal van afgestapt. Alle kleppen gaan gewoon proportioneel naar de gewenste uitslagen en ik heb geprobeerd de hoogte compensatie zo te houden dat hij zijn neusstand behoud zodat ik niet heel wild met hoogte aan de gang moet om dat te doen.
    Mijn landingsscores zijn best goed dus daar ga ik niet meer te veel aan klooien.

    Voor wat de staart betreft ben ik wel van de manual af geweken. Vladimir gaf voor de v-staart maximaal 10mm up en down. Voor de hoogte was dit voldoende, ik heb nog nooit de behoefte gehad om de volle uitslag voor up of down te gebruiken, maar voor richting voelde het als veel te weinig aan en heb ik die al snel weer groter gezet. Ik weet de exacte uitslagen niet maar voor 10mm uitslag moest de servo-uitslag terug naar 65% en die heb ik voor de richtingcomponent inmiddels op 85% staan.
    (en voordat iemand de behoefte heeft om te gaan prediken dat dit verkeerd is en ik de servo op 100% moet zetten en de uitslagen mechanisch moet aanpassen: dat wéét ik! maar dit valt bij deze kist niet te doen met de wijze waarop de staartservo's gemonteerd zitten)

    Ook ben ik een gebruiker van een mix op rol en richting: als ik rol-input geef gaat er een beetje richting mee. Ik stuur mijn bochten wel met 2 knuppels, daar doe ik het niet voor, maar mijn insteek is om mijn rol neutraal te maken. Dus alleen genoeg mix instellen om het haakeffect te compenseren en zo de rol-beweging zo axiaal mogelijk te maken.

    De Plus vraagt voor dat bochten een net iets andere stuurmethode dan een gewone kist en ik kan maar moeilijk uitleggen hoe anders. Wel denk ik dat dát de reden is waarom er toch een kruisstaart is verzonnen: als je van een kruisstaart naar deze gaat vliegt het anders en als je daar niet aan kan of wil wennen....tja...dan is de Plus niets voor jou.

    Alleen richting-input is vanuit een vlakke vlucht ogenschijnlijk waardeloos en pas als je met een combi van rol en richting een bocht hebt in gezet wordt richting ineens wel heel nuttig. Als je dan eenmaal in de bocht zit is er ineens heel weinig rol nodig, je kan de vleugel lekker zijn werk laten doen en met een beetje richting en hoogte de bocht verder door vliegen. Alleen een beetje vlakke bocht met alleen een beetje richting wil hij niet zo graag dus was ik altijd óf kort aan het bochten óf hele ruime bochten aan het vliegen. Aart van het beestje denk ik.

    Zo heb ik er tot nu toe mee gevlogen en dat ging soms goed en soms wat minder. Wel kreeg ik meer een meer het gevoel dat ik het CG aan wilde gaan passen aangezien hij de neiging heeft om de bocht in te willen vallen en ik vaak meer met rol tegen moest sturen dan ik eigenlijk prettig vind.
    Aanpassen van het cg was ik een beetje huiverig voor aangezien de ontwerper een cg opgeeft en hij heeft bewezen best wel te weten wat nodig is om een model goed te laten vliegen. Maar de ligging van het cg is ook een persoonlijke voorkeur, de 1 wil hem lekker stabiel voorlijk en de ander op de grens van kritisch achterlijk. Ik wil hem graag neutraal sturend en dat was hij voor mijn gevoel niet helemaal dus heb ik in Alkmaar voor het eerst wat aangepast.

    Om het initieel goed te krijgen had ik ongeveer 30 of 40 gram in de neus zitten en daar heb ik er ongeveer 10 van verwijderd. Ik moet nog precies nameten waar ik nu op zit maar wilde er eerst mee vliegen om te kijken of er wat van te merken was en tot mijn verbazing was dat zeker het geval!

    Hier mag ik dus meteen een beetje terug komen op mijn opmerking eerder in dit stukje "Aart van het beestje"
    Ik merkte zeker verschil in hoe hij de bocht om gaat op alleen richting. Het is nog steeds niet als een lange kruisstaart (dat hoeft het ook niet worden) en hij vraag gewoon om iets meer rol om een bocht in te zetten dan je zou verwachten maar ik kon in Alkmaar ineens wél ook ruime vlakke bochten vliegen.
    Overdreven verwoord moest ik voorheen kiezen tussen op 1 oor, met veel richting en hoogte vrij krap de bocht om of juist met minimaal rol en richting veel te ruim. Nu kon ik hem ook daar tussenin laten bochten en had ik ook voor het eerst het gevoel alsof hij te reactief was op richting.

    Ik weet nog niet helemaal of het hele rustige weer daar ook wat mee te maken had dus ik ga niet meteen de uitslag veranderen maar ik had niet verwacht dat zo'n kleine zwaartepuntaanpassing hier zo'n verschil in zo brengen. Even snel uitgerekend is het zwaartepunt maar 1mm naar achteren gegaan.

    In ieder geval heb ik voor komende winter weer best wat te spelen met de Plus om te proberen volgend jaar mijn goede lijn van Reuver en Alkmaar door te zetten.
    IMG_3506.JPG IMG_3507.JPG IMG_3510.JPG IMG_3511.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
    jve, Ariel en bobt vinden dit leuk.
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Die ruim 600 euro ( dat schat ik zeker wel in ;)) voor een tweede rompje had je m.I. beter bij een 2e model kunnen leggen, krijg je een probleem of schade aan de vleugel dan heb je aan beide rompen niks meer.
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb je ook wel een punt maar een hele kist of alleen een rompje is nog steeds wel een verschilletje natuurlijk (het blijft wel iets onder die €600 denk ik:rolleyes:)

    Ik heb wel een 2de kist erbij overwogen maar heb besloten dat dat pas echt aan de orde is als ik ambities richting de bovenste helft van het klassement zou krijgen. In eerste instantie houd ik het bij een 2de rompje erbij zodat ik er in ieder geval wat meer mee kan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  8. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    oost Gelderland
    Heb je al wat gespeeld met de differentiatie op rol? Ik heb bij mijn Maxa's Vladimir of Darius niet gevolgd. De Plus zal waarschijnlijk een ander profiel hebben dan de oudere Maxa's maar het is het proberen waard. Maar inderdaad, het blijft een bijzondere verschijning.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de differentiatie volgens mij volgens instructie op 50% gezet en daarna een beetje gespeeld met meer en minder. Met meer diff merkte ik vooral de verminderde rolwerking en dat was niet heel fijn. Met minder natuurlijk beter rollen maar ik heb geprobeerd om zo veel mogelijk diff in te stellen maar wel zo dat hij nog prettig genoeg op rol reageerd.

    Met mijn InPuls heb ik veel meer mee gespeeld en bij die kist kan ik in thermiek tot 100% diff gaan en reageerd hij nog goed genoeg om lekker te vliegen. Bij de Plus heb ik dat nog niet geprobeerd hoofdzakelijk omdat ik als ik lekker aan het vliegen ben, ik geen zin heb om te stoppen en vanalles om te gooien
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Philip Kolb raadt aan: minder diff en meer combi (ri met rol meesturen).
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat weet ik en Joe Wurz adviseert 50% diff voor deze kist

    :weetnie::weetnie::rolleyes::rolleyes:

    Ik zoek er een beetje mijn eigen weg in maar ik heb redelijk wat vertrouwen in de kennis en kunde van meneer Wurz:D
     
  12. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Een V staart is iets aparts en vraagt ook om differentiatie. Een inverted V staart lijkt me niets anders. Beiden hebben 2 schuine vlakken. Een 30% minder uitslag naar beneden zou ook te proberen zijn om het duiken bij sturen van de staart te verminderen.
    Tevens maak ik dan reclame voor een regelbare thermiek / speed stand van de flaps en rolroeren. Boven de twee beaufort wil een iet wat lichter toestel met zijn neus nerveus worden. Minder holte van het profiel kan dan de oplossing zijn. Bij de pulsar 3200 werkt dat perfect zonder ballast te moeten toevoegen kan windkracht 3+ verwerkt worden.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zeker Frans, Ik had het niet opgeschreven maar ik heb natuurlijk voor de richting component zodanige diff heb ingesteld dat hij geen up of down geeft met richting geven.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En hier ook weer eens een kleine update.

    De eerder besproken 2de romp was inmiddels al even binnen en voorzien van een mooie aluminium motorsteun voor de Schambeck Microline serie. Dat had aanvankelijk een 1015 moeten zijn, op aanraden van Vladimir zelf, maar kreeg per ongeluk een 1025 opgestuurd en heb die (in overleg met Schambeck)dus in gebruik genomen.
    20191228_160215.jpg

    Zoals op de foto te zien is de nieuwe romp een stuk langer dan mijn originele en dat had wat andere wijzigingen tot gevolg. Die langere romp is namelijk ontstaan doordat de 2de generatie Plus, de PlusPro, veel langere staartbomen heeft en er dus een langere neus nodig was om zonder lood toch op het juiste cg uit te komen.

    Helaas kon ik met mijn korte staarten het cg met geen mogelijkheid goed krijgen en na wat over en weer mailen heb ik besloten de hele upgrade naar de Pro te doen en ook die langere staarten in huis te nemen. Volgens overlevering is het wel echt een verbetering maar ik moet er nog mee vliegen dus wát er beter is weet ik niet.

    De conversie vroeg om wat dremel werk omdat de servo's nu aan de andere kant van de vleugelverbinders komen. daarnaast zijn er nieuwe vleugelverbinders bijgeleverd met iets meer v-stelling die in de Pro versie kennelijk kleinere pockets in de vleugel heeft.
    Ik moest ze dus iets opdikken met wat multiplex om ze goed te laten passen.
    20200209_193504.jpg

    En zo ligt ze te wachten tot de wind weer gaat liggen.
    20200207_194545.jpg

    Een mooi detail vind ik dat de nieuwe romp/staart-combi inderdaad zonder ook maar een grammetje extra lood exact uitkomt op het nieuwe geadviseerde zwaartepunt van 94mm achter de neuslijst.

    De oude/korte romp vroeg vanzelfsprekend wel om iets meer lood in de neus maar de weegschaal bleef nog steeds staan op slechts 1120 gram dus dat is nieteens merkbaar t.o.v. het oude gewicht. (de bekende 10% regel)

    Met de nieuwe romp en aandrijving komt hij dan op 1190gram met nu dus de mogelijkheid om daar tot 490gram ballast in kwijt te kunnen. Met het originele ~13x8 propje trekt de aandrijving ongeveer 380W, bijna 100W meer dan het oude motortje, en ik mag er tot 16x8 op zetten om dan dik 500W beschikbaar te hebben. Ik zal er eerst eens mee gaan vliegen om te kijken hoe hij nu presteerd maar die statische 100W extra beloven al veel goeds. En verder ben ik dus heel benieuwd hoe alle veranderingen zich gaan vertalen in het vlieggedrag. De staartbomen zijn 16centimeter langer geworden, de V stelling ongeveer 2° toegenomen en het cg ruim 6 mm naar achteren.

    Maar zials gezegd nu eerst wachten op geschikt weer....Ciara is nog even niet uitgeraasd lijkt het:(
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    jacobbos, Piet G, F3J-Karel en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb gisteren de stoute schoen aan getrokken en met de Plus naar de heide gegaan.
    20200404_093828.jpg

    Er stond wel een beetje wind maar ik kon nog net een beetje zonder ballast en zodoende een hele mooie vergelijking maken tussen oud en nieuw.
    Eerst maar eens de originele aandrijving zonder ballast:

    ELC 4-4-20 Plus.jpg


    origineel zonder ballast.jpg

    Ik ben gestart zoals ik tot nu toe altijd gedaan heb: Eerst even rechtuit een beetje vaart maken, dan klimmen met een hoek dat de snelheid er net niet/ net wel uit loopt met geregeld dus even een tikkie down om weer een beetje snelheid te maken. dan haalt hij maximaal 8,5 m/s klimmen maar doordat ik niet meteen goed kan klimmen en ik ook onder die hoek niet door kan vliegen omdat hij dan stil valt kom ik op zo'n 170 meter uit met 30 sec vol gas.
    Op wedstrijden zat ik altijd tussen de 160 en 190 meter dus dit is wel een redelijke weergaven voor wat deze aandrijving presteerde.

    Daarna de nieuwe romp er op geschroefd en nog een keer zonder ballast (ondanks dat de wind wel al extra gewicht nodig maakte)
    ELC 4-4-20 Plus 2.jpg

    Schambeck zonder ballast 1ste test.jpg

    Hier heb ik nog gestart zoals ik gewend was. Dus half gas even rechtuit tempo maken, dan vol gas en door klimmen. ook hier af en toe even een tik down moeten geven omdat ik recht tegen van achteren naar de kist keek en dan zie je niet echt wat je doet.

    Ik was hier nog wat voorzichtig met hoe stijl hij omhoog kan dus ik ben in ongeveer dezelfde hoek gaan klimmen als altijd. Maar de voorwaartse snelheid is nu dus al aanzienlijk hoger waardoor 10m/s klimmen makkelijk te halen is en de uiteindelijke hoogte op 250mtr. uit kwam.

    Ik ga het hier even niet hebben over de wedstrijdtactiek en het nut(teloze) van starten op 250 meter.....dit is alleen nog even het vergelijk tussen de aandrijvingen

    Qua vermogen met de kleinste prop ben ik al ruim tevreden. De 80 gram extra t.o.v. de originele romp merkte ik onder deze omstandigheden helemaal niets van want er stond nog steeds te veel wind om echt ergens naartoe te vliegen met dit lage gewicht.
    Dus er mag ballast in. EINDELIJK!:banana:
    Ik heb hier een poosje geleden contact over gehad met Prof Wurz (via het draadje op RCgroups) en hij adviseerde om niet te zuinig te doen. Als je 10% harder wilt vliegen, wat net merkbaar is, moet het gewicht al 20% toenemen. Dus ik heb een ballast setje afgeregeld op 20% meer en dat is dus 220 gram, wat neerkomt op 4 van de 9 blokjes ballast.
    In het verleden heb ik hier wel eens mee gevlogen maar de originele aandrijving op 3S kwam dan maar net op 100 meter en dan probeerde ik nog niet eens ergens naartoe te vliegen. Juist met wind heb ik iets meer hoogte nodig dus dat waren allemaal korte vluchtjes waardoor ik er niet veel mee kon qua oefenen

    Maar nu heb ik dus een dikke motor en tijd om te vliegen!


    Schambeck 220gram.jpg

    Het totaal gewicht zit nu op 1410 gram en ik ben met vol gas vertrokken en na 3 seconden up en door laten klimmen, nog steeds onder de brave hoek die ik gewend ben. Ik zie een trend komen in mijn grafiekjes dat ik na een seconde of 20 de behoefte krijg om minder stijl te gaan klimmen. Ik denk dat dit komt omdat tegen die tijd de kist al wat verder weg zit en ik hem nog steeds recht van achteren bekijk. Na weer goed in beeld ben ik weer lekker door geklommen en dan jankt hij dus nog steeds gewoon naar 250meter.
    Waar ik met name blij om ben is dat de snelheid er niet uit gaat als je een beetje stijler gaat klimmen. Met de lichte setup kan je echt niet lang onder 45graden klimmen want de snelheid loopt er dan uit, daarom was ik altijd een beetje aan het dolfijnen voor 2 redenen: de zichtbaarheid en de snelheid er in houden om een beetje hoogte te halen.

    Nu kan ik dus als ik wil zelfs verticaal klimmen zonder dat hij stil valt. In de praktijk schiet je er geen reet mee op want de snelheid loopt wel iets terug en ik wil meestal ook nog ergens naartoe. Maar nu kan dat dus ook: ergens naartoe vliegen én door blijven klimmen.

    Hierna kon ik mij dus weer op het vliegen gaan concentreren want het was nog steeds lekker weer!
    ELC 4-4-20 Plus 4.jpg

    Ik had vandaag wat hoogte nodig om het te vinden. Ik heb meer grafiekjes, sommige wat mooier dan de andere, en onder de 75 meter lukte het mij niet om in de lucht te blijven. Maar wat hoger ging het als een dolle en ik moest vaak mijn flaps trekken om niet heel erg illegaal bezig te zijn.

    Om niet elke keer zo belachelijk hoog te starten heb ik mijn startprocedure aan moeten passen:

    Volgas weg, 3 seconden rechtuit en dan lekker stijl omhoog en in de richting waar ik denk dat ik moet wezen.
    Schambeck 220gram vol gas.jpg

    Na 20 seconden motorloop schakel ik naar half gas en leg ik de kist vlak tot de motor zichzelf uit zet.
    Schambeck 220 half.jpg

    Met het vlak leggen blijft hij met half gas nog steeds met 3 m/s klimmen. Ik weet nog niet of ik die half gas-stand een beetje aan ga passen voor horizontaal vliegen of dat ik het gewoon zelf maar een beetje weg knuppel. het voelt een beetje als gerommel in een marge waar de winst voor mij nog niet echt zit.

    Eerst aanpassing na een ochtend vliegen ga ik doen aan de achterkant van de kist. Want na een 8-tal vluchten kon ik wel een flink verschil merken met de 16 centimeter langere staartbomen en de grotere V-stelling!
    Er is aanzienlijk meer autoriteit op de linker knuppel (ik vlieg mode2) waardoor ik op een hele ander manier de bochten kan/moet sturen. Ik kan het lastig verwoorden wat er nu precies anders is......grootste verschil is dat ik veel minder met de rolroeren hoef te knuppelen om hem de bocht om te sturen. Hij kan nog steeds net zo belachelijk kort de bocht om als voorheen maar een ruime vlakke bocht is nu ook veel beter te maken. Ik moet alleen wel nog wat aanpassen aan de V-staart uitslagen want hij heeft nu nadrukkelijk de behoefte om te duiken als ik richting geef. Daardoor moet ik up compenseren en weer meer richting geven dus weer up corrigeren......je snapt dat het nogal rommelige bochtjes waren vandaag:hammer::hammer:
    De uitslagen van de staart kunnen zowieso een heel stuk kleiner, waarschijnlijk een gevolg van de verplaatsing van het CG, en er moet dus differentiatie op richting om het aandeel Down te verminderen.

    Voor een volgende keer wil ik de maximale ballast klaar maken, dat zijn 9 blokjes en dan zo'n 470gram extra gewicht, en dan kijken wat er nog te klimmen valt met dit 13x8 propje. De motor is een Schambeck 1025 Turbo die zelfs een 16x8 mag draaien dus ik heb genoeg speelruimte om eventueel met een andere propellor te gaan werken. Als ik met volle ballast net die 200 meter haal ben ik al helemaal tevreden. Ik doe niet mee met de huidige trend om 700 of 800W in een model proppen om hem met windkracht 5 een halve kilometer bovenwinds op 200meter te krijgen. Als het zulk weer is blijft de Plus toch gewoon lekker in de auto liggen.

    Vooralsnog is de hele operatie boven verwachting goed geslaagd. Het voelt als een compleet nieuwe kist voor een naar verhouding kleine investering. De Plus-Pro upgrade was 90Euro (staartbomen en nieuwe vleugelverbinders), het nieuwe gebruikte rompje met montagebeugel voor deze motor was 100Euro, de regelaar had ik nog en dan natuurlijk nog een nieuwe Schambeck 1025.
    Maar voor die laatste had ik ook een soort meevallertje want het advies van Vladimir zelf, waar ik de romp van heb over genomen, was een 1015. Die had ik ook besteld maar ze hebben bij Schambeck per ongeluk de 1025 in de doos gestopt. Dit heb ik netjes gemeld en als dank voor het eerlijk melden van deze fout mocht ik de motor houden zonder die paar tientjes extra als nog te moeten betalen.

    Zodoende is de Plus wat mij betreft helemaal klaar voor een mooie vliegseizoen!!:banana::banana::banana:
    Nu moet alleen 2020 nog even een beetje mee gaan werken!:(
     
    jve, Berrie, PascalvO en 5 anderen vinden dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ondanks dat ik best tevreden was met hoe de aandrijf-setup presteerde bleef het nieuwsgierigheids duiveltje in mijn oor gillen dat ik het maximale van de motor ook eens moet proberen.
    Schambeck geeft voor de 1025 een 16x8 op en laat ik nu net de RFM 16x8,5 Schmall nog hebben liggen die ik ooit op de Orca had zitten toen daar nog een 1025 in zat:p

    Op een heel klein beetje bijschuren na paste ze zo op het kleine spinnertje
    20200611_101901.jpg
    Niet helemaal zo aerodynamisch verantwoord als het originele propje maar daar kan ik niets aan doen dus dan moet het maar even zo.


    Volgens de Datasheet zou ik zo net iets meer dan 500W beschikbaar hebben en na de eerste start op de laatste F5j training geloofde ik dat meteen!
    Dalfsen 2020 Plus Powerrr.jpg

    Wat een geweld!!:wave

    Dit is zonder ballast maar met die 500gram die ik er bij kan proppen zal hij nog steeds als de brandweer omhoog gaan!

    Ik ben die dag, op deze ene keer na, alleen maar op 50% vermogen gestart en vanwege de bizar thermische omstandigheden was dat eigenlijk nu iets te veel van het goede maar ik geloof dat ik te veel vermogen prettiger vind dan net te weinig. Ik moest wel echt mijn best doen om hem op een meter of 50 te houden die eerste secondes dus ik ga daar een mixer op schuif o.i.d. instellen zodat ik met minder vermogen kan vliegen voor rustig horizontaal vliegen, maar wel zo dat ik het volle vermogen beschikbaar heb als ik dat wil.

    Ik kom in ieder geval steeds weer ietsje dichter bij perfectie!
     
    jve en Berrie vinden dit leuk.
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    De Schambeck 1025 Turbo voor 4S tikt zelfs de 1000 watt aan.

    Vaak totaal onnodig, maar in sommige omstandigheden, bijvoorbeeld bij plus 10 meter wind, en je wilt ver naar voren en ook nog eens 200 meter hoog, dan heb je dat gewoon nodig.:D:D
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    @funpeter7823 Wattage is niet alles. Voorwaartse snelheid is hierbij leidend lijkt me.

    @Justus Ik vind het top om te zien dat je het maximale uit je model probeert te halen. In mijn optiek stappen mensen te snel over op iets anders.
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    858
    Locatie:
    Emmen
    Twee keer eens.

    maar denk dat het de voorwaartse snelheid wel goed zit.

    Dit is met een 1960 gram zware Perfection.

    Er zit denk ik nog wel 60 meter meer in, speedstand, eerder loslaten en niet na 28 seconden uitzetten.

    AD63F93F-D8EA-42D5-8D6E-860AE3E542D2.jpeg
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De omstandigheden waarvoor Peter die Perfection heeft zijn tamelijk winderig. Dat is voor de 12m/s limiet waar het EK mee gevlogen werd.
    Daar is mijn Plus, zelfs met ballast, te licht voor. Vladimir stond er toen zelfs gaten bij te boren in de vleugel om meer gewicht kwijt te kunnen en uiteindelijk is de PlusX ontwikkeld uit de vraag naar o.a. meer vermogen. (4-6S) Dat laat de romp van de échte Plus niet toe.

    Ik wil hem tot windkacht 3 a 4 kunnen vliegen en daar voldoet m.i. de max500gram ballast en deze aandrijving helemaal aan.

    Die 17m/s was recht omhoog, als ik onder 45 graden ga klimmen gaat hij voor mij meer dan hard genoeg voorwaarts om ergens naartoe te vliegen en ik wil gaan oefenen om snel naar een bepaalde hoogte te gaan en dan vlak leggen en ergens naartoe vliegen met +-25% vermogen.

    Mijn leercurve is nog steeds in de stijgende lijn dus ik ben nog lang niet aan andere vliegtuigen toe...de Plus kan absoluut meer dan wat ik er vooralsnog uit weet te halen:rolleyes:
     
    hstruyk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina