Na mijn eerste moderne Marblehead (waarvan de wederwaardigeheden op een andere topic staan) , nu een nieuw topic over een Nieuwe M. Dit keer een bestaand ontwerp gebruikt waar ik mezelf in kan vinden. Het ontwerp is de Freak Wave van Chris Vaes, (zie actie foto) voortbordurend op de ervaringen met zijn New Wave. Dit keer een semi professionele romp, gemaakt van prepreg carbon en de belangrijkste delen geintegreerd. Romp, dek, vin-kast, mastkast (conventioneel en swing) zijn in de mal in 1 keer gemaakt. Koste wel wat hoofdbrekens om het allemaal zover te krijgen, maar het is gelukt. Nu een superlicht maar toch stevig rompje (kaal casco 340 gr). De vorm is conform zoals gebruikelijk tegenwoordig, small, beetje hoge neus, beetje brede kont. En licht, totaal ca 4800 gr. De rest volgt, maar het afbouwen ga ik nu rigoreus aanpakken zodat het glad blijft. Bij mijn vorige boot had ik teveel bovendekse delen waar de schoten achter bleven hangen. Wordt vervolgt. onder andere met geprinte onderdelen, carbon vin, swingrig en ??
Zo Joost dat is een serieuze romp, zou graag wat meer willen horen over het bouw proces . En kunnen de foto's op groot voormaat als ik ze aanklik om te bekijken springen ze weg Thnx en succes met de afbouw Dim
Prepreg Voor degenen die niet echt bekend zijn met prepreg carbon (net als ik trouwens) het volgende. Gewoon carbon doek bestaat uit losse vezels carbon die je impregneert met epoxy hars. Die hars zorgt er voor dat de vezeltjes mooi op hun plaats blijven zodat je gebruik kan maken van de sterkte en stijfheid van het carbon. De epoxy is vloedbaar maar hard uit na toevoeging van een beetje catalysator. Prepreg carbon is ook carbon, maar nu zit de epoxy met katalysator reeds in het doek. Door dit gekoeld te bewaren hard de epoxy nog niet uit. Tevens heb je nu niet een nogal losse doek carbon. In plaats daar van heb je een carbon doek met verband die je kan snijden of knippen. Ook plakt het een beetje. Bij het maken van de nieuwe boot (Freak Wave, FW) is gebruik gmaakt van hoogwaardig materiaal. Je hebt carbon en carbon. Dat bleek al bij het maken van de masten van mijn vorige boot. Nadeel van prepreg is wel: -materiaal moet onder druk tegen de mal gehouden worden, bijvoorbeeld met vacuum of met overdruk. -materiaal moet uitharden in een oven (100 graden ?) Voordeel is de normaal hogere kwaliteit dan wat je met handlayup hebt en een veel mindere hoeveelheid epoxy. Deze manier van werken is niet voor iedereen binnen handbereik. Mallen De romp van de FW heeft nogal wat rondingen, met name bij de overgang van de zijkant naar het dek. Bovendien is het dek nu een integraal onderdeel van de romp. Mede door de invallende zijkanten achterin was een speciale opzet van de mallen nodig. De plug (het "positief" in de vorm van de uiteindelijke romp) bestond uit 3 delen, zijnde de linker (BB) en rechter (SB) onder zijkant en als derde het dek. De scheidingen zaten dus onderin in het midden en links en rechts net iet onder de dekrand. De 3 gedeeltes van de plug hadden elk een naar buiten stekende flens zodat er 3 mallen van gemaakt konden worden. De twee onderkanten konden vrij makkelijk met prepreg gevuld worden. De dekmal idem, maar nu met een extra uitstekend stukje (ca 1 cm) die later bij het samenvoegen tegen de onderkant geduwd werd door een vacuum zak te gebruiken. Het was nogal een leercurve die doorlopen moest worden mede omdat de vin box en de twee mastboxen ook direct mee gelamineerd werden. Daarover later meer.
Ja ben bekend met prepreg Heb wat jaren geleden gezien hoe ze een 60ft romp er mee maakte , kwam op rol warm uit (80°)oven en werd naderhand afgebakken (160°). Dacht al dat het met een flapje gedaan was zag iets van een overgang onder de dek rand. zat ook aan zoiets te denken zie tekening voor een volgende, maar dan in 2 delen waarvan waarschijnlijk een met een flensrand ipv flapje . Gr Dimitri
Dimitri, Bij mijn bootje steekt het carbon in de dekmal iets (ca 1 cm) uit. Het carbon in de ondermal(len) stopt bij de bovenrand. Bij het samenvoegen van de onder en boven mallen duw je het carbon flapje in de dekmal een beetje naar binnen. Middels een vacuum zak wordt dat randje dan tegen het carbon in de ondermal geduwd. Het is dus geen los lapje zoals jij dat suggereert in je tekening. Chris heeft de scheidingsrand wel wat moeten bijwerken. Voor hem wat het allemaal ook vrij nieuw en worden de latere boten mooier dan de eerste (van Chris) en de tweede (die ik nu heb). En wat de foto's betreft, springen ze ook weg als je eerst inlogt ? Ze zijn in groot formaat van origine. Ard Ja en toen, wanddikte? is lastig te meten, maar ik heb een poging gedaan: voor het dek meet ik 0.35-0.4 mm (erg dun!). De rest van de romp zal ongeveer hetzelfde zijn behalve de kielstrook die dikker is en wat lokale verstijvingen. Bedenk dat nu ook de vin- en mastboxen meegelamineerd zijn. Voor de vin hebben we een creative oplossing : kopen!. Zelf een goede en stijve vin maken is geen sinecure (ik heb het wel geprobeerd). De vin die we nu gebruiken is van Creed, lengte 700 mm breedte boven 95 mm breedte onder 70 mm dikte boven 6.6 mm dikte onder 4.9 mm gewicht met schroefjes 220 gr Profiel lijkt niet speciaal, geen holle lijnen achterin. Deze vin is erg stijf. Deze vin is te lang voor een Marblehead maar daardoor kan je hem ook voor een 10Rater gebruiken. Ik zou liever een vin zien die van boven breder is en van onderen smaller zodat het aangrijpingspunt van de dwarskracht wat naar boven gaat (minder kenterend moment). Maar goed, deze koop je zo.Ter vergelijking, mijn huidige massive epoxy vin weegt ca 550 gr en is wat slapper. Dat laatste blijkt eigenlijk niet echt een probleem te zijn in de praktijk. wordt vervolgt....
Joost , mijn tekening is hoe ik de volgende wil gaan bouwen dacht gelijkenis te zien met jullie methode en dat klopt dus redelijk op het flapje na . Carbon en zeker prepreg gaan ooit wel komen maar blijf nu eerst nog met glass epoxy bezig. Ik ben ingelogd maar gebruik meestal mijn telefoon om tekijken. Als ik de foto plaats zo als boven in mijn reactie zie ik het prima, bij jouw foto's moet ik er opklikken om ze beter te zien beweeg ik dan iets (om details te zien) dan springt hij weer weg. Als je upload bestand gebruikt en dan na uploaden volledige foto aan vinkt (onder het net geuploade plaatje) staan ze vol formaat op de pagina !! Zou nl nog graag wat close ups willen zien vd romp Groeten Dimitri
Dimitri wou graag wat close-up. Wat D wil zien weet ik niet, maar bijgaand wat extra plaatjes. En een toelichting: -De vin en mastbox zijn meegelamineerd in de mal, dus niet eerst een mastbox maken en deze er later inlijmen. Voordeel is dat alles nu mooi uitgelijn is. Nadeel is de extra complicatie bij het bouwen en de romp van de mal loskrijgen. -De gaten in het dek hebben een randje om ze wat stijfheid te geven. Deze gaten worden afgedekt met spinnaker reparatie doek (zelfplakkend). -De aangrijping van de fok is een apart gemaakt stukje carbon dat van onderen tegen het dek wordt gelijmd en waarvan de onderkant op de kiel wordt vastgezet. Dit wijkt af van de gebruikelijke manier met een groef in het dek en twee steunstokjes op de einden van die groef naar beneden lopend. Dit stukje is in een mal gemaakt en voor het installeren van de pennetjes voorzien. Dit is een lichte en sterke contructie. -De voor en achter eind schotjes zijn overigens ook in een malletje gemaakt.
Joost ,bedankt dit wilde ik juist eens goed zien mis alleen nog de roer constructie . Mooie oplossing voor de voorstag verstelling zo ,ik zag ook al ergens een systeem met magneetje voorbij komen tijdens een van mijn zoek tochten . Maar het ziet er allemaal erg mooi en doordacht uit en de jaren ervaring zijn er aan af tezien . Heb voor nu nog een vraagje : Zijn alle A tuigen bij een moderne M tegenwoordig swingrigs? Ik kan er nl esthetisch gezien nog niet aanwennen Gr D
reactie op vraag van DioM ja, de A tuigen voor licht weer worden meestal als swing rig uitgevoerd. Dat geeft bij het voor de wind zeilen winst want: 1- je fok staat altijd "bak" en vangt dus wind 2- doordat de wind nu een breder zeil ziet is de weerstand coefficient wat groter dan van een los grootzeil en fok. Maar..... sommigen hebben ook nog een conventioneel A tuig. Bij meer wind wordt er naar een lager conventioneel tuig gegaan met hetzelfde maximum oppervlak, B en C. Je hebt nog kleinere (C1,C2,C3). Het voordeel van een conventioneel tuig bij wat meer wind is dat de fok nu een vertikale liftkracht geeft waardoor je het duiken wat vermindert. Peter Stollery gebruikt altijd een swingrig type , ook bij veel wind.
1 de boot met water gevuld en er zaten toch wat onverwachte lekjes in. De 2 mastkokers gevuld waardoor het water in de boot liep, was ook niet de bedoeling. We zullen het maar als kinderziektes beschouwen. Is gelukkig redelijk makkelijk te verhelpen. 2 een hoop geprinte spulletjes gekregen. Ik laat dat door Shapeways doen. Een net bedrijf. Ze controleren de vorm op maakbaarheid en geven je de mogelijkheid om er wat aan te doen. De Creed vulstukjes zijn bedoeld om de door Dave Creed gemaakte vin in de vinbox te positioneren. Omdat ik toegang had tot de vorm file van de boot was dit makkelijk te modelleren. Dit zou een hoop pas en richtwerk moeten schelen. De giekklem voor zeil hoek is een klem die pas gemaakt is voor een 10 mm alu pijp. Middel de hendel zet je hem vast . Op die manier kan je snel en makkelijk de bolling van je zeilen instellen. De omloopblokjes voor de schoot zijn om de instellijn te maken voor de schoten. Achter en voor gaat hij door het dek. Achter is het een 180 graden bocht, voor een Z bocht. Intern zitten kogellagers. Het zijn kleine blokjes met een gaatje waar het touwtje net doorheen gaat. De marge is erg klein om waterinname te beperken. De omloopschijfjes gingen niet goed omdat ik vergaten was het lager uit het modelfile weg te laten. Nu zit er dus een meegeprint lager in en dat werkt natuurlijk niet. De onderdelen zijn zo gemaakt dat er geen schoten achter kunnen blijven hangen (zoals dat bij mijn oude boot wel kon). Ik probeer nog een leuk schijfje te verzinnen voor de fokkeschoot. Maar dat is lastig. Domweg een oogje op dek lijkt het simpelst. Wordt vervolgt.
Mooi al die geprinte onderdeeltjes, kan niet wachten tot ik zelf wat kan gaan (laten) printen . En de lekjes beter nu dan straks op het water ,ik had ook een klein lekje in mijn 2e iom's vinbox maar dat was in het afbouwstadium nog prima te verhelpen, zo zie je maar testen bespaard je een hoop ellende.
mooi, heb jij de stl-files van de geprinte onderdelen. ik heb zelf een 3 d printer. groet peter voogt
Eindelijk weer wat voortgang. Werken in een niet verwarmde ruimte is niet zo aantrekkelijk. Bovendien steeds een beetje epoxy maken en iets lijmen vraagt tijd, uitharden gaat niet zo snel. Dus weer wachten en het volgende stukjes lijmen.etc. 1 De achterkant van de fokkeboom laat zien hoe de schoot bevestigd wordt en hoe de schoothoek vastzit. Beide zijn verstelbaar om een laatste afstelling mogenlijk te maken. 2 de schootlus loopt gedeeltelijk onder deks. Dat was een beetje een puzzeltje omdat de winch voor zit en dus het kuipje in de weg zit voor het onderdekse deel. Met wat geleide oogjes is dat gelukt. Eerst had ik een nylon touwtje maar daar zit teveel rek in, dus maar dun dyneema gebruikt. Het bovendekse deel stopt net iets voor het potje met de RC spullen ("voorste omloopschijf") Op meerdere plekken was het lastig om een moertje vast te houden onder het te bevestigen onderdeel. Vandaar dat soms een dikker carbon plaatje op het dek is gelijmd. Daarin schroefdraad getapt (gaat prima bij carbon) en dus geen moertje meer nodig. 3 de verbinding roerstang met het roer heb ik graag zichtbaar boven het dek. Vandaar de doorsteek door het dek. 4 de giekneerhouder is geprint en heeft 2 kogellagers (15 bij 21 mm). Met het kartelwieltje druk je de giek naar achteren en krijg je dus meer spanning op het achterlijk van het grootzeil. 5 de winch is een sterke maar niet zo snelle variant. Vandaar de grote trommel (60 mm). Het koste wat moeite om dat blauwe stervormige plaatje te pakken te krijgen (china!). Ik had eerst een andere maar dat paste niet op de winch/servo. Blijkbaar zit er verschil in de vertanding van de diverse servo's. Het einde van de bouw is in zicht !