Hey iedereen ik heb een vraagje ik vlieg met een hawk 3 setup B50 6L +6,7:1 Yep en Ice 150 Amp FR17x17 prop OP 4S 3300mha. Nu is mijn vraag draait de hacker ook op 5S? Groetjes
Ja hoor je kunt vrij ver doorgaan met het verhogen van de spanning ............................ mits je de belasting aanpast. Het is eigenlijk nooit de spanning die een E motor de das om doet maar de stroom. De ellende zit hem er in dat als je de spanning verhoogt en de belasting niet verkleint de stroom fors toeneemt (Ron kan dat met getallen ondersteunen). Die 17 x 17 prop moet dus kleiner. Maar dat zul je niet willen. Meestal zit er achter de vraag of meer S (hogere spanning) kan de behoefte om sneller te gaan. Het antwoord blijft dan ja maar niet onbegrensd. In de praktijk zal een overgang van 3S naar 5S (tussen 7,5 en 8 volt meer) dus niet praktisch zijn. Erik
Vaak klopt dit, maar niet altijd. De meeste standaard binnenlopers hebben een maximum toerental van 60.000 rpm. De B50 6L heeft een Kv van 4025, om in nullast beneden de 60.000 rpm te blijven mag de spanning niet boven de 14.9 V komen. Onder belasting zal het toerental lager blijven maar ik denk dat het kritisch wordt. Of je komt boven het maximale toerental met een te kleine prop, of je komt in de stroom problemen met een te grote prop. Ik denk dat het met 5S en de 17x17" zou kunnen, met stromen in de richting van 200A, je zit dan rond de 3.5 kW. Ik zat in een Raketenwurm en een KIRA500 met het zelfde dillemma. Alleen bij voldoende belasting zat ik onder de toeren grens. Toen een keer mijn tandwielkast los liep en de motor onbelast draaide ging de motor met ~ 75.000 rpm aan gort. De magneten spatten uit elkaar. Gerben zal je ongetwijfeld een beter advies kunnen geven.
En daar zit mijn blinde hoek. Ik werk er nooit mee dat ik rekening hoef te houden met een maximum toerental (gelet op mijn modellen). Goed dat we elkaar aanvullen op dit forum. Ook voor mij een goed voorbeeld van 'net niet goed lezen'. In de vraag zit de info dat het waarschijnlijk om een binnenloper gaat gelet op de vertragingsverhouding. Ook had ik 'Hawk 3'. kunnen herkennen als een snel bakje. De theorie dat een binnenloper tegen een maximum aantal rpm aanlopen ken ik ook wel (de theorie tenminste). Kortom een mooie voorbeeld van 'net niet goed gelezen'. Is niet erg, kan iedereen gebeuren. Alleen iets lastig als je zelf Nederlands geeft en regelmatig tegen leerlingen zegt: "lees eens goed wat er staat". Rick bedankt voor het moment van bezinning en zelfspot. Na een wat sarcastisch geschreven stuk in post 2 kan dat geen kwaad. grt, Erik
Dus als ik het zo lees blijf ik beter op 4S vliegen. Op de tweede Hawk een Milan staat een 5⁹ verzet spinner met een 17x18 rood misschien dat ik daar eerst nieuwe lippô voor ga kopen want de SLS lipo s puffen toch een beetje na een jaartje Iemand een idee welke lipo ? Groetjes
Hacker motoren zijn tamelijk ongevoelig op overtoeren, in een Hotliner draaien ze ook wel hoger dan 60krpm. Jos heeft zijn Hacker ooit op 100.000rpm laten draaien zonder probleem. De Hacker B50-6L kan ook op 5S, ook met de RFM 17x18-Rood prop (op 5graden of 7graden spinner). Belangrijk bij deze vermogens is dat je de 'F5B' variant hebt, de versterkte versie van de 17x18 Rood. De oude versie, zonder 'F5B' had het risiko dat er een blad breekt. Dat geeft een behoorlijke chaos kan ik je vertellen, als er 1 blad breekt en het andere met 9000rpm rondslingert. Neem aan dat je al een 5- of 7-graden middenstuk hebt, anders gaat het ook mis. De begrenzing in jouw setup zit hem in de regelaar. Veel meer als 200-220A zou ik de regelaar in de standaard vorm niet willen toevertrouwen. Met een goede en voorverwarmde 4S lipo zou je nu rond de 200A uit moeten komen. Dat gaat, als alles verder klopt (korte kabels - draadlengte regelaar en accu- plus en min samen max 20cm, goede stekkers, warme lipo). Op 5S zou wellicht je net met een gemodificeerde regelaar (Sunrise ICE 150 Dutch Special) toekunnen (zit op het randje), maar beter met een Castle Edge 200 (of een Phoenix 180 met 'Big George Mod' als je die nog kunt vinden). Qua lipo zijn er vele keuzes. In mijn ervaring doet het label/merk er minder toe dan een nette behandeling van je pack. Netjes op storage wegleggen als je niet vliegt, voor je gaat vliegen de lipo lekker opwarmen (ideaal: 40C minimaal 1 uur). MyLipo, Turnigy,SLS etc etc, ze worden allemaal wel gebruikt bij het F5Bvliegen.
Hey Gerben Ik heb een ICE 150 A Dutch van u en ja spinner is een verzet van 5° RFM met koeling ik heb ook nog props liggen RFM 17x18 rood f5B ,anders zal ik deze eens monteren. Zou ik nog een ICE 150 van je kunnen kopen Gerben want ga ook nog een hotliner bouwen maar dan met hoge kv 1700 Met een propje van 10x6 of 9x6 op 5S lijkt me wel leuk. Ik zoek me een hotliner in full carbon te kopen En ja even over de lipo's ik behandel ze niet zoals het moet maar je vliegen is fun Groeten
Ivo, Heb nog even zitten rekenen, het zal op het randje zijn, maar een 17x18F5B Rood op 5S moet kunnen met die regelaar (zie eerdere voorwaarden). Zit je rond de 4kW. Vindt ik eigenlijk teveel voor een hawk/Tiger/Wilco, daarvoor houdt ik liever max 3kW aan. Bij meer moet je toch wat voorzichtiger gaan vliegen, het is geen vol-carbon model en heeft zo zijn structurele grenzen. Regelaar:Geen probleem, stuur maar een mailtje/pbtje. Carbon vlieger: binnenkort ga ik weer F5B Avionics bestellen. Is natuurlijk qua prijs maar ook qua performance een compleet andere liga. Maar bij interesse kun je altijd even berichtje sturen. Misschien is een F5D Avionic (ppylon model, 1.3mtr span) iets voor je, voor de aandrijving met 10x6 of 9x6