Graupner problemen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Wout koopmans, 1 nov 2019.

  1. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    O maar hoe moet dat dan
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je gaat er naar toe en je vraagt vriendelijk of ze je willen helpen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Monoperm is geen 7,2 motor, maar een 4,5V
    Test de motor los met 4 penlite batterijtjes, of drie... en in serie op de 4,5V te halen, en kijk of ie rond wil.


    Water is nooit goed in een motor. Maar motortjes worden soms ingelopen in water om de koolborstels goed op de collector in te laten lopen. Na inlopen worden ze goed droog geblazen en verder gedroogd met een föhn.
    Maar nat weg zetten is niet goed.
    Drupje olie op de lagers.
    Monoperm is goed afgesloten.. dus hoeft niet volgelopen te zijn geweest. Kan het overleeft hebben.

    Motoren kunnen tegen water, mits je ze daarna goed droog maakt. Dus!
    En, de Monoperm zit goed in elkaar.Overspanning vind hij niet lekker.

    Je kan varen op 7,2 NiMH pakket, maar dan is het beter daar een UBEC spannings reductor voor de regelaar te zetten, die kan je soms op verschillende spanningen zetten.
    Draden daar uit gaan naar de regelaar.
    Een van 3 of 5A is al goed, 5 of 6V overleefd de motor wel denk ik.
    Geeft 5V spanning? Dat kan dat kan die motor wel hebben, kan je rustig op varen, blijft het heel.

    De propeller mag niet groter zijn dan de diameter van de motor. En de spoed ook niet te hoog.
    Spoed is de afstand die de schroef exact bij 1 omwenteling maakt door vaste stof.
    Niet anders dan een houtschroef. Die gaat ook met 1 omwenteling een bepaalde afstand het hout in. Wellicht zit er een rode propeller onder? Driebladig, en die heeft een spoed van 0,5

    Dus dat betekent dat deze met 1 omwenteling de helft van zijn diameter aflegt.
    Water is niet vast, dus hij doet minder, afstand doordat de boot hem tegenhoudt.
    Water opzij moet drukken. Echter, met een propeller op toeren, genereert ze voorstuwing.

    Het plaatje van de regelaar toont waterschade en kortsluiting. De condensator lijkt stuk?
    Ik denk dat daar het probleem zit. Aan de regelaar zit een BEC. En die is vast vergaan.
    Krijgt je ontvanger geen voeding meer. Die elektronica werkt deels op zeer lage spanning.
    Is zeer kwetsbaar. Vaarregelaars worden vaak beschermd tegen indingen van water, die van auto's soms niet. Nieuwe regelaar lost het denk ik op.

    Vast scherp te bestellen op het internet. Eli Express, Bangood of sneller via HobbyKing, omdat dat het zeer budget moet. Wel bestellen met je ouders. HobbyKing is nooit een probleem.

    Las ik in het begin Lipo... maar dat heb je niet. NiMH... nikkel-metaalhydride... 6 cellen van 1,25V in serie. Volgeladen is dat iets hoger.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik was op zeer jonge leeftijd al lid van de Haagse HMBC, zal 12 geweest zijn?
    Geen eens een varend model in bezit, maar een wel een grote bouwdoos...een droom!

    Dus het is geen argument. Verder bracht de HMBC altijd zeer leerzame stukjes informatie uit...
    Zal nog wel bij iedere club zijn? Kennis zit er vast en zeker. Hoge Ohmes natuurlijk ook,
    met vakbekwame bouwkunst waar je flauw van valt... maar je moet maar denken...
    ooit waren ze ook 13!
    Mij inspireerde het altijd wat daar in het Haagse gebeurde... aan tippen kon ik toen nog niet.

    Er staan bij ons op de club jongens te vliegen al met 9 jaar! Toeziend oog, dat wel,
    maar ze zijn vol van de hobby.

    Overigens had ik ook een zeer beperkt budget. 1972 was alles ontstellend duur.
    Thans veel gunstiger. Spaarde catalogie en tijdschriften, vaak gekregen.
    Ik heb ze nog, en maken deel uit van mijn databank.

    Een ding is zeker, vroeger was ook de informatie duur en erg beperkt,
    slecht toegankelijk... soms toevalstreffers...
    Nu kan je werkelijk alles vinden wat mensen neerpennen. Als ze het maar neer pennen!
    En als iets 'slim' is, maak ik er een PDF van of een print voor in een map.
    Want informatie verdwijnt net zo snel, als dat ze gekomen is.

    Ontvanger mag geen 25 euro kosten! Braak!
    Daar hebben we een naam voor! Ouwe meuk!
    Dus zulke ontvanger-zaken zijn achterhaald, werken edoch prima,
    mogen alleen de porto kosten.
    Oude radio's van 70 jaar oud kunnen ook nog steeds keurig werken.
    Een klassiekertje, ja die kan duur doen! Als ie erg mooi is van vorm.

    Dus een van de lessen is... 'inlezen in alles wat met je onderwerp te maken heeft. Stofzuigen'.
    En er geduldig achter komen wat Volt, Amperes en Watt met elkaar van doen hebben!

    Leren spanning te meten om er achter te komen waar de fout zit, met een meter of een fietslampje?
    Centjes verdienen, of flink zeuren bij je ouders om gereedschap op je verjaardag.
    Geen sokken of truien, gewoon de real thing...

    Kleine stapjes worden zo uiteindelijk grote stappen.

    Mogelijk is met een andere regelaar je probleem opgelost!
    Dus de regelaar van de ontvanger los, en met een nieuwe stekker een 4 tal penlites, 4,8V aan de ontvanger aansluiten. En zorgen dat je Plus en Min goed aansluit, en vooral niet verwisseld, of aansluit op de puls/signaaldraad. Dan kijken of er leven in de ontvanger zit.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2019
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Monoperm... zo zit het ineen...

    Achterkant, deksel eraf gewipt, en te openen in een bak,
    opdat geen van de deeltjes op het tapijt zoek raakt!
    Hier de Monoperm Super...

    DSCN2344.JPG

    DSCN7403.JPG



    Zo werk je de deksels los! En wederom oppassen dat je de veerstiften niet verliest!
    Wipt ze omhoog, de casing uit, zeer voorzichtig/behoedzaam met een micro-schroevendraaiertje...
    En met een mini tangetje draai je ze er voorzichtig een beetje uit... zonder ze samen te knijpen.
    Je kan ze laten zitten in de casing, of er geheel uit halen.
    Niets verliezen, onderdelen zijn onmogelijk!!!!


    DSC_1940.JPG

    DSC_1943.JPG

    DSC_1944-LR-5.jpg


    Allemaal 'Gepermtes' enkele weer gerestaureerd en goed werkend gekregen...
    Want ze kunnen heel goed stuk. Herwikkelen gelukkig niet nodig geweest.

    DSCN2342.JPG

    Voor wat het waard is...
    Groet Bas
     
  6. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Bedank voor je mailtje maa r de motor de het al al een je hoort een ruis als je loopt
     
  7. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Niet heel hard maar rustig geluid
     
  8. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Maar ik heb nog geen nieuwe oli
     
  9. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Er staat op de motor 7.2 maar dat is weg gevaagt
     
  10. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Maar als je de ontvanger en vaarregelaar vervangt gaat het dan doen denk u en de vaarregelaar kost 12 euro die ga ik denk ik nemen
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Neem nou geen beslissingen over de aankoop van nieuwe spullen zonder dat daar iemand met verstand van zaken naar gekeken heeft. Zo voorkom je dat je geld uitgeeft aan de verkeerde dingen. Je vraagt hier op het forum heel veel, je krijgt antwoorden, maar je doet daar niets mee. Dan kan je net zo goed niets vragen en je eigen gang gaan.
     
  12. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    O sorry ik wil heel graag weer varen maar ik zou wel een foto sturen
     
  13. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
  14. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Screenshot_20191106-102937_Samsung Internet.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  15. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    Sorry perongelijk twee keer gestuurd
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat kan gebeuren ;).
    Het eenvoudigste kan je daarna onder dat 2e bericht op "Bewerken" klikken en de dubbele of foute inhoud deleten, een korte tekst van bijv. "Sorry foutje" en vervolgens "Bewaar wijzigingen" aanklikken.
    Op deze manier kan je elk eigen geplaatst bericht gedurende een paar dagen nog zelf wijzigen of aanvullen en hou je je topic overzichtelijker :).
     
  17. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk
    O bedankt
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Wout,

    Voor dat je gaat bestellen...

    1) Neem ook een servotester mee. Dan kan je kijken of je servos nog goed werken.
    Dat wil je weten. De servo's moeten met 4,5 tot 5V max worden aangesloten (meeste servo's het geval) Met zo een simpel kastje kan je los servo's testen als je dat wil.

    2) Koop voor een scheet en drie knikker ook een "UBEC" van zo rond de 5A.
    Deze UBEC kan je dan aansluiten op je NiMH vaaraccu van 7,2V.
    Kies er een waar al een servostekker aan zit. Niet altijd het geval...

    Uit de UBEV komt 5V en die kan je los van je regelaar aansluiten op je ontvanger.
    En zien of die goed werkt. Weer een test klaar.

    Immers je hebt geen spullen om te testen.

    Let op! Nimmer een UBEV voeding samen met een regelaar BEC-voeding aansluiten op 1 ontvanger.
    Dan brand er weer van alles door!!!!!

    Hier de link naar de site. Bestel alles via Nederland, ben je sneller voort, als dat lukt.
    https://hobbyking.com/en_us/power-systems/power-distribution/vr-ube-bec-sbec.html

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2019
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wout, maak een foto van je schroef en ik wil de maat weten!
    Hij mag zeker niet groter zijn dan de diameter van de motor.

    Een dubbelpost kan je niet weghalen, wel de info weg...

    Dan zet je er op -edit- of "Oeps, wrong planet"
     
  20. Wout koopmans

    Wout koopmans

    Lid geworden:
    1 nov 2019
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Werstzanerdijk

Deel Deze Pagina