Hallo, Heb een piepend, vermoedelijk kleppen, geluid aan één van mijn twee drie cylinder saito's. Het geluid begon bij één cylinder en nu bij twee. Bij de andere motor is geen geluid te horen , nochtans op zelfde vliegtuig, dus zelfde brandstof : aspen viertakt met stihl hp ultra 1/20. Lijkt op droogdraaien, maar de kleppendeksels sluiten alles af dus smering genoeg zou ik denken. Hier een video : grtjs Koen
Ik sla er maar een slag naar, maar ik denk niet dat dit bij de kleppen vandaan komt, daar zit nu eenmaal niet zo veel wat überhaupt kán piepen... Eerder bij de nokkenassen (als de nokvolgers over een droge nokkenas draaien of zo). Of een zuigerveer die over een droge voering schraapt. Allebei nogal vergezochte mogelijkheden, ik kan me geen droge nokkenas voorstellen, en ook geen droge voering, bij een motor die gewoon mengsmering krijgt.... Kortom, ik weet het niet, maar het zou voor mij reden genoeg zijn die motor open te maken en GOED te inspecteren...
Tja, motor is nog geen twee jaar oud, dus zou nog garantie moeten zijn en dan ga ik hem niet zelf uit elkaar halen.
tsja.... dan zou ik überhaupt niks hier vragen, maar het ding subiet van je kist af schroeven en terugbrengen naar de dealurt….. Toch?
eigenlijk niet : ik ben niet vies om iets bij te leren, wie zegt dat de motor uit elkaar moet … Heb ondertussen de kleppendeksels eraf genomen en mij is opgevallen dat de kleppen van de bovenste cylinders redelijk droog staan in vergelijking met die van de twee anderen. het is de uitlaatklep die piept en die had 'toevallig' redelijk wat speling, de andere 5 heb ik niet moeten bijregelen. Heb wat olie tussen de uitlaat klep stoter en veer laten lopen en weg was het gepiep. Wel een beetje verontrustend : misschien worden de kleppen van de bovenste cylinder te weinig gesmeerd tijdens de vlucht, wordt trouwens zelden ondersteboven mee gevlogen. Ga die vleugels eens met de bovenste cylinders naar beneden stockeren, misschien loopt er dan voldoende olie in het kleppendeksel. Bij een Moki smeer ik tenslotte ook één keer per vliegnamiddag.
Weet ik niet, maar lijkt me evident, aangezien er niet zoveel aan de buitenkant zit om een drupje olie op te doen... Heb je al eens geprobeerd of hij zonder pluggen (dus zonder compressie) ook piept?
dit is trouwens een video van het toestelletje : nu staat er een drieblad op waarmee die heel wat rustiger ( trager ) vliegt
Doordat de olie in je mengsel makkelijker omlaag gaat dan omhoog. Hierdoor loopt de smering in je bovenste cilinder behoorlijk achter. Die olie moet via lekkage langs de kleppen langs de klep stelen komen. Dit is al minimaal.
Dat zou goed kunnen. Compressors piepen ook wel eens bij het tornen, als ze aan nieuwe kleppen toe zijn. Dan pompen ze verder nog goed. Want alleen al vanwege de aard van de klep beweging (iedere klep maakt een korte beweging rond het ene dode punt, staat even stil, en sluit dan weer bij het andere dode punt) is het onmogelijk dat het piepen in het filmpje afkomstig is van het bewegen van de kleppen, omdat dat min of meer "ononderbroken" geluid is. Dat een drupje olie desondanks toch helpt zegt weinig, want olie kan een uitstekende tijdelijke afdichting vormen. Dat vind ik absoluut geen slecht idee. Ik moet daar voor mijn eigen radial ook nog steeds een goede oplossing voor verzinnen.
Bij de andere motor hetzelfde probleem, maar in iets mindere mate : kleppen van bovenste cylinder staan redelijk droog en klepspeling redelijk groot. Bij de andere cylinders is de klepspeling onveranderd gebleven. Heb ondertussen de test gedaan om via de drainage olie in te spuiten en dan komt de olie via de buisjes naar beneden bij de uitlaatklep ( eigenaardig genoeg niet bij de inlaatklep ) Zou misschien een oplossing kunnen zijn om dit voor elke vliegdag te doen. Wel eigenaardig dat je van dit probleem niet leest op andere forums ...
Als ik jou was, had ik die pluggen er even uit gedraaid, om te kijken of het gepiep dan weg is... Dan weet je namelijk zeker of het iets "droogdraaiends" is, of gewoon het gekrijs van ontsnappende lucht. Nu weet je niks en gok je maar wat. Bij mijn ASP radial blijven de bovenste drie cylinders ook tamelijk droog onder het kleppendeksel, maar piept er niks als ik hem rondtorn. Hoe dan ook, als je die pluggen er uit draait, en er piept dan niks, dan is het veroorzaakt door de compressiedruk, en hoef je verder niks te doen, want daar heb je bij draaiende motor geen last van.
Koenvlieg de motor geeft je antwoord ineens veel klepspeling piepend geluid demonteer de tuimelaar as en de tuimelaar dan zie je dat de onderdelen zich vast vreten door drooglopen, het enigste is voor de vlucht smeren zelfde als bij de moki. Hieronder een foto van een Radiaal motor merk AIREN 150 cc Via een slangen systeem zijn alle koppen gekoppeld, aan de onderkant zie je een T stuk vanuit het carter, er kan een olie pomp geleverd worden. Verdere carburatie vind plaats via het carter.
Dat klinkt op zich logisch, maar ik blijf een beetje hangen op dat de piep niet "synchroon" is met de klepbeweging. Maar je hebt 100% gelijk dat alleen demonteren het definitieve antwoord geeft. Ik heb die foto van die Airen (een motor en een fabrikant die bepaald niet onomstreden zijn, overigens) eerder gezien, en ik zie niet zo heel goed in hoe daar een oliebeweging moet ontstaan in een gesloten cirkel met maar één toevoerpunt en géén afvoer.... En zeker niet als die olie 14 keer een kleppendeksel moet passeren en het carter van een radial geen enkele pulserende luchtbeweging opwekt... M.a.w. ik heb daar mijn twijfels bij.
Het gepiep kwam van de wrijving klepsteel of veer van de uitlaatklep ( wordt natuurlijk het heetst waardoor de olie sneller verdampt ), daar een beetje olie tussen laten lopen en weg was het gepiep.Op een duits forum heb ik ook een paar reacties gehad van eigenaars van een Saito 3-cylinder met hetzelfde symptoom en blijkbaar lost het probleem zichzelf op : ik vermoed dat door de sleet wat mengsel door de klepsteel afdichting kan ontsnappen. Maar ik verwacht door te doen wat ik hierboven omschreven heb, dit probleem niet meer voor te hebben, al bij al doe ik drie, maximum vier vluchten per vliegdag en dan zal die olie wel volstaan. Die Airen motoren worden blijkbaar nu anders gemaakt, 14.5 pk voor een 150 cc , bijna zoveel als een moki 250 : eerst zien en dan geloven ...
Dat piepende geluid hebben we gehad bij de MOKI gewoon door gemakzucht. we gebruiken nu de spuitbus olie van Heineman D. De Arien motor geen ervaring mee, het plaatje leek mij wel leuk. De saito 3 cil, gebruik ik om te experimenteren