Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door cor_k, 16 okt 2017.

  1. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Na een zomer stilstand intussen al weer een aantal weken aan het bouwen, echter zonder de site bij te werken. Had even genoeg van de kleine details van het achterschip dus maar eens begonnen met de rest van het schip. Ook dat moet natuurlijk weer zo natuurgetrouw mogelijk. Dus 3 x 10 tanks waarbij ik alleen center tank 6 en 7 samen gevoegd heb om een plek te vinden voor de accu, ik moet hem tenslotte ergens kwijt. De twee pompkamers die het schip heeft bieden net genoeg plek voor de pompen om de tanks vol en leeg te kunnen pompen.
    IMG_0108.JPG
    Om de bekabeling kwijt te kunnen er voor gekozen om een 12mm koper pijp van voor tot achter door de bb wing tanks te laten lopen. Wordt nog even spannend om dit goed water dicht te krijgen.
    Ook de boeg is intussen klaar, inclusief bb en sb dieptanks, een voorpiek en een ruim voor drums. Gelijk maar wat leds gemonteerd zodat daar ook wat verlichting zit.
    IMG_0109.JPG .
    Volgende week de huid gaan plaatsen en dan schuren en plamuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wimo100 vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je maakt het jezelf niet makkelijk.
    10 tanks- 2 midscheeps geven 4 in de boeg en 4 in het middenschip.
    Hoe ga je de trim van het schip regelen? Ik weet, dat destijds een "Loadycater" load indicater, werd gebruikt. Een gevoelig instrument, dat met kwikkolommen de helling en schuinte van het schip mat. Naderhand had de eerste stuurman een groot tableau met draaipotmeters om de vulling van de tanks aan te geven en door de volgorde van het vullen van de tanks de belasting, knik, te controleren.
    Volgens mij. maar ik ben geen scheepswerkkundige, loopt het water, bij onderlinge aansluiting van de tanks, naar het laagste punt in het schip. Met gevolg een "Titanic" effect.
    Je heb het nog niet aangegeven, maar je kan het gevaar van "Titanic" effect voorkomen door meerdere pompen in de pompkamer aan te brengen.
    Ook een oplossing zou zijn de pompen sequentieel aan te sturen.
    Nu kan je nog aanpassingen/pompaansluitleidingen maken. Als de romp erop zit, dan niet meer.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Neem aan dat je alleen de middentanks gaat gebruiken voor ballast. Die zijn het gemakkelijkst te conserveren en verstoren de balans niet. Of zet je er metalen tanks in? Het is even testen hoeveel ballast en tanks je nodig hebt om haar aan de last te krijgen. Neem aan dat je voorin meer ballast nodig hebt dan achterin. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  4. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Gelukkig mag je als beginner ook beginnersfouten maken, en dat is me dan ook gelukt. Omdat ik nog aan het nadenken was hoe ik de pompen aan moest sluiten was ik begonnen met het beplakken van de bakboordzijde. Helaas met als gevolg dat de boeg ruim 1,5 cm uit het lood staat. IMG_0133.JPG

    Toch ook, tegen beter weten in, de stuurboordzijde beplankt maar de schade was al aangericht. Nu een dagje balen vandaag de zaag er in gezet.
    De hele boeg tot aan de 1e kofferdam, ongeveer 10 cm, verwijderd.
    IMG_0134.JPG
    Gelukkig nog een heel weekeinde over om een nieuwe boeg te bouwen.
    Verder ook wat proeven gedaan met pompcapaciteit. Als het klopt heb in ruimte voor ongeveer 15 liter lading. Pompje doet ongeveer 1 liter in 30 seconde dus dat gaat vlot genoeg.

    Voorlopig is het mn bedoeling om alle 30 tanks ( 1 tot 10 ps, center en sb) te gebruiken voor lading behalve 5 en 6 center waar de accu komt. Alle tanks met elkaar door verbonden dus als ze scheef ligt kan ik dat alleen regelen door in het accu deel wat lood te leggen.
    Maar zekerheid heb ik pas als de huid er helemaal op zit en de boel in de epoxy zit.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik kan je nu al verzekeren, dat als door de accu of het lood een verschil tussen SB en BB van zelfs 1 gram is, het water zal stormen naar de diepst liggende zijde. Na enige tijd kan je zien hoe mooi je de onderkant hebt geschilderd.
    Lees ook mijn opmerking over de Titanic: https://www.modelbouwforum.nl/threads/scratch-bouw-m-s-crania-1-100.255178/page-5#post-3993692
    Dus nogmaals: SB en BB ballasttanks loskoppelen en onafhankelijk vullen, resp. trimmen.
     
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  6. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    @Stoompomp, mmmmm daar zeg je zo iets. Had het nog even voor me uitgeschoven na jou vorige opmerking maar hoe langer ik er over na denk.
    Ik denk dat ik de center tanks of leeg laat of gewoon in open verbinding hou met de buiten wereld. Blijft de uitdaging dat ik maar ruimte heb voor twee pompen, 1 in elke pompkamer dus moet iets gaan bedenken met solenoïde afsluiters om te kunnen wisselen tussen vol/leeg pompen. Dan kan elke pomp een zijde bedienen.
    Ik sta open voor advies.
    Gelukkig moet de hele midden opbouw nog gebouwd worden dus ik hoef niet bang te zijn dat ik me ga vervelen.
    Intussen een nieuwe kop gemaakt, straks nog even fotootje maken en dan schuren en plamuren. Maar dat is dan voor volgend weekeinde
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Die pompen van je kunnen die "vooruit en achteruit" pompen? Zo ja dan kun je het met een motorregelaar per pomp regelen. Als het tandwielpompjes zijn zullen ze in stilstand weinig water doorlaten. Met solonoides gadat ook wel, maar is complexer aan te sturen. Gr. Klaas.
     
  8. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Klaas, was het maar zo simpel, maakt niet uit hoe ik plus en min aansluit, pompt het zelfde, dus zal wel membraan pomp zijn. Heb hem nog niet open geschroefd.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 1 dec 2019
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Kan je een foto en specificatie van de pomp opgeven?
    .
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Center tanks kan wel als ze maar helemaal gevuld zijn zodat je nagenoeg geen vrij vloeistof oppervlak meer hebt. Wij voeren vorig jaar met laag water met 5 volle tanks rond in plaats van 10 halve. Bij 10 halve lig je met zelfs een beetje gasolie in de ene bunker meer dan de andere al scheef. Wij kunnen uiteraard wel aan boord het niveau per tank bepalen.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien is het gebruik van een "stoom omkeer" afsluiter een oplossing. Deze afsluiters hebben als slag/standen: -45°, 0°= middenstand, +45°., dus een slag van 90°.
    Voor jouw als volgt vertaald: -45° = vullen van de ballasttank, o° middenstand = dicht, +45° = leegpompen van de ballast tank. Voor een indruk, zie onderstaande ruwe handschets.
    De getekende stand is -45°. 0° is bovenaan.
    Wisselklep.jpg



    De afsluiter bestaat uit een vast deel uit brons/messing met de aansluiting voor de slangen en een draaibaar boven deel met 2 groeven. Het geheel wordt met een centrale pen met drukveer op elkaar gehouden.
    De verdraaiing is heel eenvoudig met een servo te doen. Voordeel, je kan vullen en legen door alleen de afsluiter te bedienen. Eveneens, als de afsluiter dicht staat, dan zal de pompdruk tegen de drukveer de bovenplaat losdrukken, zodat er geen schade aan de pomp komt.
    Het is ook geen probleem om er op elke pomp 2 stuks te monteren, je kan de boeg- en sterntanks afzonderlijk vullen.
    Je heb dan 4 servo's nodig.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
  14. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Laatste tijd lekker verder gebouwd, maar ben wel achter gebleven met bijhouden van deze pagina. Gelukkig wel de nodige foto’s gemaakt dus maar eens wat bijwerken.
    IMG_0551.JPG
    Alle tanks zijn intussen gereed, aan de binnenzijde in de epoxy gezet en in beide pompkamers 2 pompen gezet. Voorste pompkamer om bb en sb tanks vol te pompen en de achterste met 2 pompen voor het leeg pompen. De voorste centertanks blijven voorlopig leeg en de achterste krijgen een open verbinding met buitenboord. Eens kijken hoe het dan met de diepgang gaat.
    Ook de midscheeps accommodatie begint vorm te krijgen.
    IMG_0550.JPG

    IMG_0549.JPG

    IMG_0548.JPG
    Vervolg stap wordt likje verf aan de binnenkant en interieur plaatsen. En verder moet er aan de buitenkant nog wat houten dekken gelegd worden dus voor komend weekeinde al weer genoeg te doen.
    Ook de Electra, verlichting en radar moet nog, er komen nog genoeg foto’s aan om jullie op de hoogte te houden.
    En een eerste probeersel op zelf de ankers te maken.
    IMG_0552.JPG
    Alleen zorgen dat het geheel goed kan scharnieren moet ik nog bedenken. Voor het reserve anker is dit voldoende maar voor de twee die in de kluisgaten komen gaat dit niet werken. Tips zijn welkom.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Hier de ankertjes van mijn Arnafjord, opgebouwd van 0,7 mm styreen plaat. Soort boter en brood methode en gelijmd met CA-lijm. De schacht van 4 of 5 lagen op elkaar. Steekt door een plaat, waarop de vloeien zijn samengesteld. Onder die plaat een stukje 1 mm RVS rond door de schacht als scharnier. Aan de onderkant van de plaat met vloeien een paar stukjes styreen voor de vorm en daar doorheen ook weer een paar stukjes RVS rond. Kan ze helaas niet duidelijker tonen. Uitgetekend op het styreen, met stanleymes gesneden en daarna gelijmd. Afgewerkt met een vijltje en kegelfreesje. Kost buiten de tijd bijna niets. Wijkt wel een beetje af van de tekening. Later voor het schilderen nog een beetje verbeterd. Hoop dat je er iets mee kan. Gr. Klaas.

    unnamed.jpg

    20151125_164230_2015 ankers.jpg

    20200324_214808.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
  16. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Omdat er nog al een aantal trappen in en buiten de accommodatie komen en ik deze , natuurlijk, ook zelf wil maken met behulp van 2 roerhoutjes een trap sjabloon gemaakt.
    IMG_0547.JPG
    Intussen een stuk of 3 trapjes gemaakt en het lukt redelijk. Vooral genoeg geduld hebben met het weghalen, de lijm moet goed droog zijn, je trekt makkelijk een trede los.
     
  17. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    En Klaas, ik zal van het weekeinde eens kijken of ik met de middelen die ik heb liggen zo iets na kan maken. Wordt dan wel hout, maar heb voldoende 0,5mm triplex om laagjes te maken.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Een aanrader voor iedereen die gevaren heeft, echt tranen in m’n ogen van het lachen.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jaap.B vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina