G380PU Zenoah

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door M.l.v.Doesburg, 8 nov 2019.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Afgelopen jaar heb ik een oude Sea fury gekocht met een 38cc Zenoah.
    Helaas was het model zeer slecht afgebouwd door de vorige eigenaar....
    Het model heb ik aardig opgeknapt en voorzien van nieuwe elektronica.

    Nu is het tijd om de motor klaar te maken en samen te bouwen.

    Echter heb ik verder weinig ervaring met Zenoah benzine motoren....

    De carburateur was erg smerig dus die heb ik volledig gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen en een nieuw membraan.

    Weet iemand wat de standaard naald instellingen zijn om mee te beginnen?

    Verder zit er een Pitts style demper bij de motor in combinatie met een 18/10 prop.
    Ik verwacht dat dit flink wat herrie gaat maken dus zou ik graag zelf een dempertje willen maken.
    Zijn er voorbeelden/tekeningen van zelfbouw dempers voor dit soort motoren??

    Op de motor zit een ontsteking gemonteerd. Hoe kan ik zien of deze goed gemonteerd is en of de ontsteking op tijd staat?

    -Zijn deze motoren goed met de hand te starten?
    -Hoeveel olie hebben deze motoren nodig?
    -Lopen deze motoren altijd zonder tankdruk? Dus op zuig?

    20190203_125457_resized.jpg 20191108_145248_resized.jpg

    20191108_145258_resized.jpg
    20191108_145306_resized.jpg
    20191108_145318_resized.jpg
    20191108_145328_resized.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of er standaard afstellingen zijn weet ik niet, maar meestal kom je een heel eind met "beide naalden 1,5 omwenteling open".
    Dat zal vermoedelijk niet geweldig lopen, maar in elk geval "startbaar" moeten zijn, en je kunt pas afstellen als een motor daadwerkelijk loopt.....
    Om te starten: gas stationair, choke dicht, starten tot hij een plof geeft, en dan choke open en starten tot hij pakt. NOOIT met de choke er op doorstarten, de choke van een walbro is NIET bedoeld om een koude motor aan de praat te houden, uitsluitend om vóór het starten de motor te primen.
    Als je geen choke hebt, dan: ontsteking uit, vinger op de inlaat en door de compressie draaien tot je nattigheid voelt, vinger weg, een slag of twee a drie doordraaien, ontsteking aan en starten.
    De truuk is, dat je hem nét aan tegen "verzopen" choket, en hem dan "droogstart", waarbij als het goed is, na een paar slagen starten een ontsteekbaar mengsel ontstaat, waarna de motor pakt. Als de carb dan halfweg goed staat, moet hij dan lopen.
    Denk er om, dat je de dichte stand van de naalden voorzichtig op zoekt, want de naaldzittingen zijn gewoon in het Aluminium geboord, en vrij makkelijk te beschadigen.
    Afstellen doe je met héél kleine stapjes, (zeg, 5 "minuten op de klok" per keer) en in tegenstelling tot methanolmotoren, heeft bij benzinemotoren met Walbro, Tillotson of aanverwante carburateurs, de stationairsproeier WEL invloed op vol gas, maar de vol gas sproeier niet op stationair. Da's even iets om rekening mee te houden.
    Verder: op de grond niet op zoek gaan naar een "perfecte" afstelling, dat lukt toch niet. Op de grond wat aan de vette kant houden en gaan vliegen, goed luisteren hoe de motor loopt, kleine correctie doen en kijken of het verbetert.
    Probeer niet het onderste uit de kan te halen, veel benzinemotoren sputteren wat in de midrange, en dat is lang niet altijd volledig weg te krijgen, want Walbro en aanverwante zijn nu eenmaal maar beperkt afstelbaar. Vaak helpt een wat zwaardere prop, soms helpt een wat grotere electrode opening, soms helpt niks, en soms lopen ze door de hele range als een naaimachientje...
    Ook een wetenswaardigheidje: Benzinemotoren slaan eigenlijk uitsluitend af door brandstofgebrek (uiteraard zijn er plenty defecten te bedenken waardoor een motor kan afslaan, maar ik heb het nu niet over defecten maar over afstellingen), dus als je last van deadsticks krijgt, NOOIT je naalden verder dicht draaien als remedie..... Altijd eerst een tikkie rijker op beide naalden, en als dat niet helpt, op zoek gaan naar of er iets met de carb of de ontsteking aan de hand kan zijn. Walbro en aanverwante zijn op zich prima carburateurs, en als ze goed functioneren zijn ze rete-betrouwbaar, maar ALS ze problemen geven kunnen ze ook erg weerbarstig zijn in het oplossen van die problemen.
    Aan de timing valt niks af te stellen, maar je wilt graag een luchtspleet van ongeveer 0,3 a 0,4 mm zien tussen vliegwiel en het ijzer van de ontsteking.
    Als je weet hoe het moet, wel.... als je dat niet weet, kunnen het absolute draken in de omgang zijn. Je moet sowiso vrij HARD slaan, teneinde een goede vonk te hebben. Zonder vonk start er niks uiteraard.
    Zenoah zelf zegt meestal 1:25, maar ze doen het goed tot aan 1:40 naar mijn ervaring. Er zijn genoeg mensen die gewoon Aspen of Stihlmix (beide 1:50) gebruiken, dus dat zal ongetwijfeld ook prima gaan. Zelf hou ik daar niet zo van, van dat superschrale.
    Ja... deze carburateurs hebben een ingebouwde pomp en drukregelaar en zolang die goed werkt, kun je bij wijze van spreken de tank boven het staartwiel plaatsen...
    Let er alleen wel op, dat die pomp op de drukpulsen van het carter werkt. Daarvoor zit er een klein kanaaltje in de motor geboord, wat correspondeert met een klein gaatje in de carburateur vlak naast de luchtopening (aan de "motorzijde"). Tussen motor en carburateur zit een isolator en meestal twee pakkingen. Let er op dat dat pulskanaaltje niet afgesloten is, en controleer die isolator goed op cracks en scheurtjes. Heel veel rommelmarkt-kettingzagen (je weet wel, die voor twee tientjes te koop aangeboden worden met "kweenie wat er aan de hand is, vorig jaar liep hij nog goed") hebben last van een gescheurde isolator die de pompwerking verstoort.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Zenoah 1 op 50 smeren anders slaat de bougie vet.. Afstellen van de naalden standaard is 1 en een kwart omwenteling los van zowel de h als de L naald.
    Dit is een magneet ontsteking motor. Truuk is om de prop kwart voor drie tegen de compressie te zetten. Choke dicht en aan flippen met hoge snelheid. Slaan doen we niet, dat doen alleen prutsers. Tot de motor pruttelt en afslaat. Dan choke open en iets verhoogd stationair. Dan aanflippen.
    Zodra de motor loopt deze met deze naald afstellingen warm. Laten lopen op verhoogd stationair. Nu de motor vol gas en de h naald naar te rijk draaien, nu de h naald naar arm draaien tot de motor op top toeren draait.
    Hierna de motor op half gas en de L naald naar te rijk draaien en daarna rustiger naar arm tot de motor glad loopt. Nu naar kwart gas en de L naald na stellen. Nu naar stationair en de motor op de L naald anstellen op glad lopen. Stel op de gas servo 0,5 tot 0,7 seconden vertraging in. Geef na 30 seconden volgas in 1 beweging. De motor moet nu oppikken zonder afslaan. Slaat hij af dan de L naald per 5 minuten rijker zetten tot hij dit niet doet.
    De 38er draait het lekkerste met een 20x10 of 20x8 prop.
     
    Huey vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen onzin verkopen, Serge! De rest van je verhaal, prima, en als jij zo nodig onderscheid wilt maken tussen "slaan" en "flippen", of daar neerbuigend over wilt doen, dan moet je dat zelf weten (zegt alleen wat over jezelf, niet over mij), maar je moet geen flauwekul verkopen: bougies slaan NIET vet van 1:40, en ook niet van 1:25, daarvoor heb ik IETS teveel draaiuren met beide mengsels gedaan (en ja, ik heb drie Zenoah's) zonder die bougie zelfs maar áán te hoeven raken....

    En och, moet er nu opeens tóch servovertraging op een motor met een Walbro? Meen je dat nou, joh?
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ahja, daar waren we gestopt op Oss :p (en daarna ook niet meer uit de schuur geweest :cool: ).
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Aankomend weer overdoen
     
    Berto vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ja natuurlijk, als je een beetje logisch nadenkt wel. In de jaren 80 had je weinig anders dan snelle servo's van 0,3 seconden werd zelfs door toniclark aangeraden om er een sterke trage Servo op je gas te zetten. Werkt nog steeds bij alle benzine motoren zowel viertakt als tweetakt. Hierdoor blijf je behoud van onderdruk op je sproeiers houden waardoor elke motor beter reageert en ook bij gas dicht niet abrupt een verhoogd onderdruk krijgt en daardoor teveel benzine, dus te rijk en afslaat.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2019
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    En toch heb ik ze gezien vet geslagen bougies door teveel olie. 1 op 50 ipv 1 op 40 en voila veel beter lopen. En inderdaad dat jij van liever meer olie houdt moet je zelf weten. Mijn roto85 fs smeerde ik eerst ook 1 op 50. Tot vorig jaar in die warme zomer daar merkte ik dat die hogere temperaturen toch wat start problemen gaven met 1 op 50, sindsdien loopt deze 1 op 45. Probleem. Verholpen. Meer olie dan nodig heeft geen nut. Waarom zou je dat doen? In mijn beleving kan daar beter meer benzine zitten voor verbranding.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je spreekt jezelf nu tegen, van 1 op 50 ga je naar 1 op 45 en hij loopt beter. Je bent dus vetter gaan smeren.

    Een vette bougie komt eerder door een te rijke afstelling dan door het aandeel olie.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb 1:5 :eek: gesmeerd, met de allerslechtste bougietjes die er bestaan, en zelfs DIE sloegen niet vet, en ons lieve heer weet, dat die motoren ook nog eens noodgedwongen baggervet afgesteld stonden ook.

    Dus ik zal het je gekker vertellen: vet slaande bougies zijn een combinatie van te rijk afstellen en te WEINIG, of de verkeerde olie (een goede olie wast de bougie schoon een slechte niet)
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Als je goed leest heb ik het over mijn roto 85fs en niet over de zg 38.
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest

    Bedankt voor de tips! Ik ga er binnenkort mee aan de slag!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes!
     
  14. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het model is bijna weer vliegklaar!
    Ik moet alles nog even instellen in de zender en dan kijken of de motor een beetje wil lopen.

    De vleugel is voorzien van retracs op luchtdruk. Voor het op druk zetten dacht ik een mooi pompje gevonden te hebben:)
    Echter heb ik het idee dat er een ventiel mist in dit pompje?? Want bij het uittrekken van de cilinder trekt het geheel vacuüm.
    Kan iemand mij vertellen hoe ik dit pompje op een makkelijke manier wel bruikbaar kan maken?

    !cid_a3738395-59fd-4262-b3f0-da80c34d957b.jpg

    !cid_9e9aec1f-d83c-49b8-8bb5-51ed2faa894c.jpg
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Bij een fietspomp "lekt" de lucht langs de zuiger de cilinder in als je de zuiger omhoog trekt. Druk je de zuiger naar beneden dan zet de zuiger een soort van uit en dicht volledig af zodat de lucht de band in wordt geperst.
    Dat zou bij deze pomp ook zo kunnen zijn maar als ik naar de zuiger kijk lijkt die toch anders te zijn. Kan je de zuiger er af schroeven? Zo ja draai hem dan eens om en probeer het nog eens.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet je ook waar dat pompje vandaan komt? Want dat lijkt mij aan vorm en afmetingen te zien eerder een soort van extractie pompje (om bijvoorbeeld olie o.i.d. uit apparaten weg te zuigen).

    Maar qua pompje: je hebt van die 12 V compressortjes voor autobanden en zo, en die dingen kosten tegenwoordig mischien eens 2 a 3 tientjes... Ik zou niet eens meer met een handpompje gaan klooien, als ik jou was.
     
  17. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Bij de orginele zit er een membraan plaatje in die zorgt er. Voor dat hij lucht kan aanzuigen en via de andere weg lucht in de slang kan pompen.
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    20200818_201421.jpg IMG-20200818-WA0035.jpg IMG-20200818-WA0033.jpg IMG-20200818-WA0034.jpg IMG-20200818-WA0031.jpg IMG-20200818-WA0032.jpg IMG-20200818-WA0030.jpg 20200818_201430.jpg
     
    wvr en HansH vinden dit leuk.
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het starten van de motor ging prima met de hand.
    De naalden had ik op 1.5 slag open gezet waar het geheel als redelijk mooi op liep.

    Na een beetje bijstellen heb ik de eerste vluchten kunnen maken met succes.

    Wel had ik het idee dat de motor in verticale klim en boven in een looping begin in te houden.
    Zou de motor dan toch nog iets te arm staan? De H naald staat nu volgens mij nog steeds 1.5 slag open.

    Groeten Martijn
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... die carburateur heeft een ingebouwde pomp en drukregelaar. Verticale klim zou niks uit mogen maken op het mengsel.
    Als het dat toch doet, dan is er eerder een kans dat pomp en/of drukregelaar niet helemaal 100% jofel zijn, maar dat is vrij onwaarschijnlijk want meestal is er dan überhaupt geen land meer mee te bezeilen qua afstellingen.
    Die test op de foto, met de neus omhoog, die is bij dit soort motoren voor wat betreft de afstelling volkomen nutteloos, maar hij is wel nog steeds nodig om zeker te zijn dat er niet iets anders aan de hand is (lekjes in de brandstofslang, of problemen met de clunk in de tank, dat soort dingen)
    Eerder verwacht ik dat wat je hoort gewoon komt omdat die motor in een verticale klim wat zwaarder belast wordt terwijl de vliegsnelheid, en dus de koeling, wat afneemt.
    Neemt niet weg dat je hem gerust iets rijker kunt zetten om te kijken wat er gebeurt...
    Dit soort motoren moet namelijk WEL nog steeds op de grond een haartje rijker lopen, omdat in de lucht het mengsel armer wordt.

    Het is overigens een pracht van een kist geworden! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina