Ik was op zoek naar een goedkope compacte printer voor de dagelijkse printjes en ook vooral als een experimenteerplatform. Het is Ender3 Pro geworden. Indrukwekkend wat je allemaal kan krijgen voor zo weinig geld. Als eerste mod heb ik de buildplate geïsoleerd met een plaatje van kurk en een schuimplaat met aluminiumfolie. Dat heeft de opwarmtijd met bijna een derde gereduceerd. Er waren wat problemen met hele kleine details die verloren raakten tijdens het printen. Ik had nog een Bondtech extruder kloon liggen. Die heb ik heel simpeltjes erop geschroefd met de originele stepper voor wat meer grip en betere controle. Het heeft mijn probleem niet helemaal opgelost maar ik kan nu wel flexibele filamenten etc. printen. Problemen met de verloren details blijken uiteindelijk door de firmware te worden veroorzaakt. Er is ergens een setting in Marlin die zegt dat stappen kleiner dan een bepaalde grens bij elkaar geveegd worden om in een keer uit te voeren. Het enige manier om het op te lossen was het installeren van de laatste Marlin firmware met een paar aanpassingen. Toen wilde ik experimenteren met grotere nozzles. Het was geen probleem om een 0.6 of 0.8 nozzle op te schroeven maar er bleef niets over van de verwachte snelheidstoename omdat de heaterblok het filament niet snel genoeg kon opwarmen. Daarom wilde ik overstappen naar een Vulcano blokje. Ik kon zo gauw geen simpele methode bedenken om een ‘standard’ ronde E3D hotend te bevestigen. Een tweekoppige E3D Chimera kloon die voor een ander project bedoeld was, bleek een stuk makkelijker te bevestigen door z’n platte achterkant. 4 gaatjes in een stukje aluminiumprofiel was voldoende. De plaatsing is niet ideaal maar geen probleem voor mij. Verder heb ik de originele heater cartridge en het thermokoppel overgezet in het Volcano blokje. Het is nu geen probleem meer om bijv. met 0.8mm nozzle, 0.6mm dikke lijnen op 40mm/s te printen. Geweldig om te zien hoe snel het filament rolletje ronddraait. Ik heb wel 4 nieuwe gaten moeten boren aan de zijkanten voor de setschroeven. Vanuit de achterkant was het niet handig voor het verwisselen van de nozzles. Er moet nu natuurlijk wel een tweede extruder komen. Daarvoor heb ik een SKR v1.3 bordje besteld.
De SKR v1.3 met vijf TMC2208 stepper drivers is binnen. Het omzetten ging redelijk makkelijk dankzij de vele YouTube tutorials. Het is bizar hoe stil de printer is geworden. De stepper met de tweede BondTech (kloon) extruder heb ik met klittenband en tie-wrap op de eerste bevestigd. Niet elegant maar lekker simpel en het hoeft toch niet zo stevig vast te zitten. Ik vraag me af of de toegenomen gewicht problematisch wordt voor de z-as. Misschien dat het stappen mist door de grotere wrijving. De nieuwe extruder heeft een lichte pancake stepper motor maar op de oude zit nog de originele extra dikke motor. Met de 1 op 3 vertraging van het BondTech systeem is zo een zware motor niet meer nodig. Om het gewicht iets te reduceren en de z-as te versterken, ga ik de motoren van de eerste extruder en de z-as nog omwisselen. Dubbele Volcano’s heaters met 0.4 en 0.6 nozzles. Nu nog lekker compact en licht zonder de filament koeling. Daar moet ik nog iets voor bedenken. Het is wel een zooitje geworden, er moet nog iets van een behuizing omheen.
Waarom plaats je de extruders niet op de bovenste ligger van het frame , ik heb dit al een tijdje zo met een enkele extruder op mn ender 3en bevalt prima zo want nu heeft de steppermotor het een stuk makkelijker qua gewicht. Nu jij er 2 mee laat sleuren zou ik dit zeker overwegen.
Dat is waarschijnlijk een betere aanpak. Heb je er een foto van? Ik heb ook zitten te spelen met deze gedachte. Bovenop of halverwege aan de kant van de voeding waren de opties. Zelfs gefantaseerd over een draaibare bevestiging om de bochtstraal van de bowden tube te verminderen. Het is deze lompe tie-wrap oplossing geworden om de boel snel werkend te krijgen. Ook een optie was het installeren van een dubbele direct drive extruder van Bondtech. Het is een hele mooie, zware (en prijzige) unit die ik liever op een andere printer ga installeren.
Heb nu geen foto ervan ben aan t werk plaats later nog wel foro van de mijne met extruder bovenoo. De Geetech A10M is bijna dezelfde als de Ender 3 maar dan met dual extruder denk dat je daarvan wel wat ideeen van op kan doen.
Vraagje: ik heb de printer in een kast van Ikea Lack tafeltjes gemaakt. De voeding ligt nu onder de kast en het bedieningspaneel wil ik ook eronder hebben. Daarvoor heb ik een ribbon verlengkabel nodig. Ik kan die ondanks veel gegoogel niet vinden. Kan iemand me op het goede spoor zetten? Alvast bedankt!
Je kunt de kabel ook zelf maken ,10 polige stekkers zijn los te koop en flat cable aan de meter ook wel.
Ik heb sinds 3 dagen ook een Ender 3 Pro en ik moet zeggen, geweldige printer. Zonder aanpassingen print ie perfect, ook hele kleine details zijn perfect. Dus ik begrijp niet waarom jouwe helemaal aangepast moest worden. Ik heb er na de eerste printen nog 2 smoothers opgezet en de aansluiting bij de extrudermotor vervangen voor een Festo aansluiting zonder speling op de ptfe bowden. En nu is hij helemaal perfect. Opwarmen van het bed gaat snel, 1 a 2 minuten om naar 60 graden te komen en dan nog een minuutje voor het hotend. Nozzle is de standaard nozzle van 0.4 mm en ik heb er inmiddels al zo'n 400 gram filament doorheen gejaagd. Hij is superstil en print nu een 3D vliegtuig uit, 0,2mm wanddikte, ook perfect. Het is wel een echte Creality met nieuwe Silent board en een Meanwell voeding maar de voeding. Er bestaan ook clones, daar staat wel Ender op maar schijnt dan niet door Creality gemaakt te worden. Hier is te zien hoe hij print. Ik had hiervoor een Davinci en daarna een Anet A8 maar dit is echt van een andere divisie, heb nog nooit zulke strakke printen gezien. https://www.modelbouwforum.nl/threads/eclipson.263234/#post-4014554 GJ
Helemaal mee eens, Ender3 werkt out-of-the-box verbazingwekkend goed. Mijn aanpassingen zijn ook niet per se verbeteringen maar experimenten om één en ander uit te proberen. Het is aangeschaft als een goedkoop en compact experimenteerplatform om allerlei ideeën te toetsen. Daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in de software kant van het verhaal. Voor mijn werk ontwikkelen we een slicer. Als we alweer een super geniale algoritme hebben bedacht, kan het thuis alvast getoetst worden met de Ender3. Daarvoor is het dan handig om een zo groot mogelijke extruder opening (want dan zie ik beter wat er gebeurt) en hogere snelheden (dan schiet het op en het hoeft toch niet mooi te zijn) te gebruiken. De originele Ender3 setup blijkt niet in staat om de bijbehorende hoge flow te produceren dus kwam er een Vulcano heaterblok op. De experimenten met hele kleine laaghoogtes (<0.05mm) en andere technieken die hele fijne controle op extrusie vereisen gaven problemen dus werd de firmware aangepast en er kwam een extruder met vertraging op. Er kwam later een tweede kop op omdat we ons focusten op het printen met meerdere extruders. Straks komt er een purge bin op omdat we dat ook hebben op onze ‘echte’ printers. Enz… Maar daarbuiten kunnen sommige aanpassingen misschien ook interessant zijn voor het normale gebruik. Bijvoorbeeld een extruder met vertraging is een super simpele, goedkope oplossing om meer grip en controle te hebben op moeilijkere filamenten. En een Vulcano blok met een 0.6mm nozzle kan vaak enorme tijdswinst opleveren zonder dat de oppervlaktekwaliteit merkbaar achteruit gaat. Dubbele kop kan ook wel eens van pas komen voor bijv. meerdere kleuren of oplosbare supports. Het isoleren van de buildplate is hoe dan ook handig om energie te besparen. Btw., de gele Blackwing print ziet er inderdaad goed uit, het wordt een mooi kistje. Groet, Sinan
Ah, dat verklaart een hoop. Ik dacht al, heb jij een kat in de zak gekocht want hij print beter dan mijn duurste printer. Maar als je een hogere flow wilt is het dan niet handiger om over te gaan op 3mm filament? GJ
Je zou het juist nog dunner willen hebben, de warmteoverdracht wordt moeilijker met dikkere filament. De heaters hebben in principe voldoende vermogen (30 a 40W) om de nodige plastiek te smelten alleen het komt niet goed terecht bij het smeltkamertje. De Vulcano blokjes doen het beter door de heater langs het filament te plaatsen (i.p.v. dwars) waardoor een langer smelttraject ontstaat. Printen met een grotere nozzle scheelt een hoop tijd maar het is niet allemaal feest natuurlijk. Gesmolten materiaal heeft last van uitzetting, elasticiteit, degradatie, etc. Met een grotere smeltkamer worden al deze problemen uitvergroot. Smeltkamertjes moeten daarom zo klein mogelijk zijn voor de gewenste flow. Daarnaast hebben de nozzles met grotere openingen meer last van het druipen. Ook nodigen grotere nozzles uit om ook grotere laagdiktes te gebruiken maar dat kan weer de krimpproblemen verergeren. Het is niet zo gek dat de gebruikelijke 0.4mm nozzles met kleine smeltkamertjes zo populair zijn. Groet, Sinan
Ik ben mezelf een beetje aan het inlezen voor wat 3d printen betreft. Alleen het 3d tekenen of zelf ontwerpen das al een hele kluif op zich. In het begin zal het wel van thingyverse oid afkomen. Maar als ik daar rondkijk dan zie ik bij de 3D objecten ook soms de printertype bijstaan. Stel ik schaf een creality Ender aan en ik vind op Thingyverse een print waarbij staat van Anet oid. Kan ik deze print dan wel gebruiken voor de Ender?
De modellen kunnen in principe met elke printer geprint worden. Soms staat er specifiek een printer naam bij omdat het een onderdeel betreft die voor die ene printer bedoeld is. Of, omdat de ontwerper nou eenmaal die ene printer heeft. Een 3d model beschrijft hoe iets er uit zou moeten zien. Deze modellen worden bijna altijd in .STL formaat aangeboden. We kunnen ze downloaden en op het scherm bewonderen maar de printers kunnen er niets mee. Om ze te printen, moeten ze eerst omgezet worden naar machine instructies. Daar gebruiken we een 'slicer' voor. Slicers verdelen het model in plakjes en bepalen hoe deze plakjes gevuld moeten worden. Bij zo een slicer kan dan aangegeven worden met welke printer en materiaal het model afgedrukt gaat worden. De machine instructies (in GCode) uit de slicer gaat dan de printer in en na enig (=lang) wachten krijgen we (hopelijk) het gewenste resultaat.
Ik heb de mijne bij 123 gekocht. De prijzen zijn oké en meestal morgen in huis. https://www.123-3d.nl
Ik heb mijn Ender 3 Pro's (inmiddels 3) op ebay.de gekocht. incl gratis glasplaat en klemmen nu 206 Euro, ik heb ze ietsje goedkoper gekocht. En standaard zit die magneetplaat er bij. Nu bestellen, 3 dagen later in huis, perfecte service en prima communicatie. En deze hebben de nieuwste silent boards, dat hebben niet alle pro's. https://www.ebay.de/itm/Creality-Ender-3-Pro-Upgraded-3D-Drucker-Glass-Bett-kostenloses-Geschenk-Newest/333389310205?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 GJ