Op het forum heb ik gelezen dat mensen verwijzen naar het Handboek Varende Scheepsmodellen van André Veenstra. Ik heb dat lang geleden gekocht ( 1e druk, 1977) en sinds ik deze zomer begonnen ben een modelbootje te maken weer tevoorschijn gehaald. Weet iemand of er een versie bestaat waar de hedendaagse stand van zaken in is verwerkt? Ik doel dan op de RC-besturingen, modernere accu's, borstelloze motoren, etc.
Hans, Dat is van ver voor het internet en voor zover ik weet nooit meer een herdruk beleefd. Ken het van vroeger uit de bibliotheek. Maar op het Forum is ook wel iets te vinden. Zie link. Gr. Klaas. Ergens moet een rekenblad staan wat nog werkt. Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen.121395/
K.K., Ik heb dat rekenmodel gevonden, nadat ik zelf in excel eentje had gemaakt. Is een stuk handiger dan alles steeds handmatig herberekenen! Jammer dat dat boek geen herdruk heeft beleefd. natuurlijk is er HET internet en zijn er fora zoals bijv. dit forum. Dat maakt het waarschijnlijk niet interessant / rendabel om een boek uit te geven. Afgezien van het feit of er iemand is die het (her) schrijven voor zijn rekening wil nemen.
Hans, Heb hier nog een Engels boek uit 2003 liggen. Het heet Scale Model Ship Propulsion en de auteur is Tom Gorman. Ooit in de ramsj gekocht, maar veel nieuws stond er voor mij niet in. Je mag het zo van me hebben. Mijn nieuwbouwwerf is toch opgedoekt. Dus als je interesse is hoor ik het wel. Gr. Klaas.
Voor de berekening van stoomsleper Dockyard V, heb ik gebruik gemaakt van het boek van André Veenstra. Of je nu het aandrijf vermogen haalt uit STROOM of uit STOOM maakt niets uit. Het schip vraagt een bepaald vermogen om op schaalsnelheid te varen In het boek staan ook de berekeningen voor de spoed van de schroef, behorend bij de schaalsnelheid. De grafieken betreffende de schroeven kloppen volgens mij nog steeds, puur natuurkunde. In de motorgrafieken ontbreken de gegevens van de huidige borstel loze motoren. Over besturingen: Momenteel wordt algemeen de 2,4GHz gebruikt. Elke zender zend een specifiek signaal uit, dat alleen ontvangen wordt door de bijbehorende ontvanger. Dus al staan er tic mensen met dit soort zenders, dan zullen zij elkaar niet hinderen. Over de moderne stroombronnen, accu's. Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van de loodaccu. Tegenwoordig zijn er vele alternatieven, die een hogere stroomdichtheid/kg hebben. Hierdoor kan je met in volume een kleine accu de zelfde capaciteit A/h bereiken.
Hallo Stoompomp, Bedankt voor je reactie! Natuurkunde blijft gelukkig hetzelfde en de rekenarij van hr. van den Busscsche uiteraard ook. Van mijn Raboesch schroef heb ik gegevens mbt de spoed en diameter, van de Hectoperm de info uit het boek en samen met de gegevens van het origineel heb ik mijn aandrijving berekend. die klopt op enkele honderden rpm (motor draait wat te snel) redelijk. De moderne borstelloze motoren zijn vlgs mij superieur aan bijv. de Marx motoren. Qua regelbaarheid wellicht maar ongetwijfeld zijn ze veel beter als het gaat om interne warmte ontwikkeling. Als de aandrijving met de Hectoperm niet goed blijkt, dan moet ik overstappen op borstelloos. Een vaarregelaar daarvoor, die op mijn oude Graupner kan werken zal niet bestaan, dus in dat geval moet ik ook aan moderne spullen op 2,4GHz. Wat betreft de vaar accu's heb ik me maar gehouden bij lood gel exemplaren (2 x 6V / 7Ah parallel).
Het Handboek Varende Scheepsmodellen van André Veenstra is wel degelijk herdrukt, ik ben de trotse eigenaar van een exemplaar van de herdruk uit 1979.
Zie net dat er nog een exemplaar van de 1e druk via Bol.com leverbaar is. Gr. Klaas. https://www.bol.com/nl/p/handboek-varende-scheepsmodellen/9200000048533026/#product_specifications
Ik heb nog een 1e druk. Destijds gekocht bij V&D in Nijmegen. Die hadden een vrij uitgebreide boeken-afdeling waar ik graag rondsnuffelde. Altijd zuinig op geweest. En het grappige is: sommige dingen zijn tijdloos.
Dat klopt, er zijn twee drukken geweest, de eerste in 1977 en de tweede oplage in 1979. Beide oplagen hebben het nummer :ISBN 90 2010 842 5. Ik heb de beide uitgaves en ik heb nergens een verschil/aanpassing tussen de twee drukken/oplagen kunnen vinden. Samengevat: of je de eerste of de tweede oplage koopt, dan is er geen verschil.
Bij De Slegte, is er ook nog een te koop. Dit is mijn derde exemplaar, dat ik verkocht heb. Ziet er goed uit. voor de link: https://www.deslegte.nl/boeken/?q=9020108420
Nostalgie, na een bezoek aan het scheepvaartmuseum in Herlingen dit boek gekregen van mijn ouders, heeft geleid tot mijn eerste varende model, volledig scratchbuilt.
Als ik 'm plat mag slaan: alleen het zender-ontvanger verhaal is echt anders. Al kan dat er zelfs nog uit zien als vroeger door een ouder type zender te (laten) voorzien van wat electronica om het zenden naar 2,4Ghz te brengen. Andere ontvanger nodig die mogelijk wat andere stekkertjes heeft maar meer is het dan ook niet. De rest hóef je niet te moderniseren. Motoren moeten niet borstelloos, accu's kunnen prima ballasten zijn met gel/lood. In een boot wel te verstaan, bij de vliegerij waar gewicht een andere rol speelt is het wel zinvol om de moderne mogelijkheden te omarmen. Oh, en LED natuurlijk, dat is wel een mooie verandering: die gaan lang niet meer zo vaak en snel kapot als gloeilampjes en aansluiten is niet echt fundamenteel anders.