Oude hobby opnieuw verkennen

Discussie in 'Beginners' gestart door Skyscraper, 12 nov 2019.

  1. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Ben altijd al gek geweest van vliegtuigen en modelvliegen was altijd wel een beetje een fascinatie voor me.
    Nooit echt wat mee kunnen doen (nou ja, het 'model'-gedeelte)... in m'n jeugd weleens open een open dag van de vliegclub in Rozenburg geweest. Verder nooit echt de plek of expertise om me heen ervoor gehad. Richtte me eerder op Microsoft Flightsim.

    Wat later in Drenthe komen te wonen wat meer de ruimte gehad. Begon met van die kleine Silverlit 2-kanaals infrarood dingetjes. Later eens een Piper Cub gehaald van Jamara. Kreeg ik alleen niet aan het vliegen op een veldje. Een klasgenoot vloog bij een modelvliegclub, maar die kwam ook niet verder dan een klein rondje op 1 meter hoogte ofzo. Zwaar underpowered. Daarna eerder wat kleine indoor helis gehad.

    [​IMG] [​IMG]

    Een aardige poging heb ik dan nog gedaan toen ik naar het buitenland verhuisde. Had ik een grote Me 262 Messerschmidt met ailerons en alles. Buiten de grote stad een veld gevonden... niet bepaald een succes. Na de handstart (had hulp) gelijk met een linke bocht het gras in gerold... propeller(+shaft) kaduuk. Ik wilde ook niet altijd ver buiten de stad hoeven te gaan en ging door met kleine parkflyers. In het parkjes vliegen was eerder aan helis en quadcopters weggelegd, dus ging ik die richting op. Van kleine 3CH WLToys dingen tot 1.05m co-axiale helis, 6CH 3D helis en een 3DR Solo quad. Had ook m'n equipment wat geupgrade. Ik heb nog een Turnigy 9XR 9CH transmitter. Toen kwam de hele quadcopter chaos... keken mensen niet meer geïnteresseerd naar wat je in het park deed, maar geïrriteerd en ben er toen eigenlijk mee opgehouden. Enige wat ik nog weleens deed is een beetje geinen in Geo-FS (Chrome browser sim).

    Nu ben ik terug komen te wonen in Nederland, Zandvoort (zeeën van ruimte zou je denken, pun intended) en 't leek me leuk deze oude hobby weer doen te herleven. En aangezien dit forumdeel heet 'Beginnen met vliegen?' lijkt me dit de juist plek om wat tips op te doen. :p

    1. Zandvoort en modelvliegen. (CBR stijl vraagstelling: ) Mag dit? :p Ik weet dat deze kaart er is: https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/ , maar verder niet echt waar rekening mee te houden is? Is er een makkelijke manier om erachter te komen welke verordeningen van toepassing zijn? Zijn er algemene regels voor 'wildvliegen'? Ik kwam eigenlijk op dit forum omdat ik dat aan het researchen was: https://www.modelbouwforum.nl/threads/hellingvliegen-langevelderslag.73113/ . Schijnt dat mensen tussen Noordwijk en Zandvoort graag hellingvliegen en nam dus aan dat dat mag? Maar aangezien ik ook geen jetski of e-Surfboard/Hydrofoil mag hebben, weet ik niet of officieel er nog meer lol bederft wordt?

    2. De dichtstbijzijnde modelvliegvereniging is geloof ik die in Haarlem Spaarnwoude: FMS. Maar toch een eindje weg en op openbaar vervoer/fiets aangewezen. Het liefst zou ik gewoon lekker op 't strand starten en landen onder het motto 'achtertuinvliegen' zeg maar. Weet men nog andere clubs die goed bereikbaar zijn anders?

    3. Het is zeker aan te raden modelvlieglessen te nemen? Dient er ook een brevet behaald te worden? Hoe zit het met verzekeren?

    4. Die Turnigy 9XR zender die ik nog heb. Is dat nog wat in het hedendaagse speelveld of is die old news?

    5. Ben me eens gaan oriënteren... vroeger altijd veel Banana Hobby gekeken op YouTube. Tegenwoordig voornamelijk RC Informer, Flitetest, Ramy RC, die Sloveense broers, Quadcopter 101, Essential RC, e.d. Freewing en FMS ogen hele grote jongens te zijn op de markt. Freewing heeft de extreem gave Avanti S en hebben nu ook een airliner model met de AL37 (via Motion RC). Dat is waarschijnlijk mijn 'RC droomhangaar'. Heeft het zin om met weinig actuele modelvliegervaring deze te gaan halen? Misschien gedurende winter preppen door te simvliegen (RealFlight 9)? Indien geen goed idee... waar dan mee beginnen? Die Skynetic Havor Racer van ze ziet eruit alsof 'ie perfect zou zijn voor 't strand.

    Verder nog tips, ideeën, opmerkingen? :D
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Altijd leuk als je er weer aan begint :D


    Die dronekaart is eigenlijk vrij compleet.
    de rode gebieden mag je niets. invloedsfeer vliegveld
    in de groene gebieden mag je ook niets (natura 2000)

    de witte, blanco gebieden mag je tot 300 voet, als ik mij niet vergis.
    in nederland mag je wildvliegen. nu nog, tenminste ;-)
    zolang je rekening houdt met:
    - niet boven mensen
    - niet boven gebouwen
    - dus ook niet boven wegen (mogelijkheid tot spontaan opduiken van mensen)
    - officieel moet je toestemming hebben van de eigenaar van de grond waar je boven vliegt.

    Dus eigenlijk wordt op het strand vliegen lastig.
    los van het feit dat de duinen meestal onder natura 2000 vallen. daarnaast heb je nog het punt dat er nogal vlot mensen op het strand zijn.
    beetje identiek aan in een park vliegen met een vliegtuig. als je opstart, zijn er misschien geen mensen, maar na 5 minuten kan er makkelijk iemand zijn gaan picknicken midden op je landingsbaan.
    Je zal dan eerder een boerenveld op moeten zoeken. meer kansen. meer mogelijkheden, maar dan kom je weer vlot in vliegveld sferen.
    wees handig. doe rustig.. als je wat doet, niet meteen op 1500 meter midden voor schiphol..
    ook politie en trauma heli's zijn sneller en stiller dan je denkt, als je er 1 ziet, ben je niet op tijd weg.
    en die gasten zitten erg laag in vliegveld sferen (de rode gebieden)

    Maar ja.
    op de fiets en zo is die omgeving dan lastig, met de restricties die er zijn..
    het heeft ook een reden dat er niet zoveel clubs in die omgeving zitten.

    Qua lessen: in een club is dit vanuit de verzekering bijna een verplichting.
    als wildvlieger hoeft dit (grappig genoeg) niet.
    al zou ik niet meteen met 10 kilo schaaltoestel beginnen.
    flitetest toestellen zijn dan een goede optie, als je zonder hulp gaat starten.
    ga naar de winkel van flitetest zelf, even doorklikken, vind je zo de tekeningen van de toestellen inclusief film

    simulator is altijd goed. maar wel op waarde schatten, het is en blijft niet de realiteit.
    het is een goede oefening voor de vingers, automatismes kweken.
    maar bij landen en zo blijft de echte wereld een stuk lastiger met wind en turbulentie en zo.
     
    MicropropSport en Skyscraper vinden dit leuk.
  3. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Misschien dus het beste ff vrienden worden met iemand van de golfbaan of iemand met een stuk land dus. :p I.i.g. bedankt voor die pointers. :D
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo doen veel mensen het ;-)
    Of een leeg boerenveld opzoeken.. en gewoon netjes en correct gedragen, is er meestal niets aan de hand.
    Tenzij je boven een tulpenveld gaat vliegen en de halve oogst sloopt bij een neerstort actie :D
     
  5. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Ja, dat zou niet handig zijn idd. :p Je mag officieel ook niet vliegeren op 't strand. Tenzij voor watersport een kite oplaten of vanaf bepaalde strandpaaltjes. Geloof dat recht voor het Circuit Zandvoort wel zou moeten kunnen op zich op een rustige dag. Zondag was het niet normaal druk op 't strand, dan kun je dat idd wel vergeten.

    Anyways. Bedenk me net dat ik bij m'n ouders nog een Nine Eagles 771B Extra 300 had liggen, die hadden ze laatst na m'n verhuizing terug naar NL nog gebracht. Moet ik maar eens tevoorschijn toveren. Heb jaren geleden geloof ik de gear van naar de knoppen geholpen toen 'ie in een boom terechtkwam. Zal eens kijken of daar nog wat mee te doen valt.

    [​IMG]
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vliegen op het strand (of andere RC activiteiten) zijn naar mijn ervaring vragen om problemen. Zand, zout, vocht, allemaal natuurlijke vijanden van electronica en fijnmechanische apparaten. Ik heb dat meerdere keren gedaan op vakantie en een aantal keer in de periode dat ik op Terschelling woonde, en het leverde iedere keer op termijn ellende op....
     
    Skyscraper vindt dit leuk.
  7. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Hum, ook een puntje. Is wat men me ook vertelde toen ik een eBike wilde. :( (heb nog altijd gewoon een eBike gehaald, maar dan wel eentje met hubversnelling ipv derailleur).
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Strand betekent op rustige dagen -geen kuierend volk- kunnen helling vliegen.
    Echter... je zit mogelijk wel in gebied te vliegen waar dat niet zou mogen?
    Vliegroutes Schiphol. En men is daarin overmatig streng, ernstige drone angst.
    Even controleren dus.

    Maar met een zwever op de helling ga je nimmer erg hoog. Het zou wat kunnen zijn voor je?
    En zeer onderhoudend als ik de filmpjes zie.
    Een zwever kan in een rugtas, zo mee op de fiets, of de bergen in vakantieland.
    Als een werphengel mee op jacht.
    Veel info en leesvoer is hier op het MBF wel te vinden, Hellingvliegen.

    Lesvliegen geeft kostenbesparingen op het shredden van modellen.
    Algemeen bekend gegeven.Niet onverstandig, beter dan zelf klooien.

    Zilte zeedampen op elektronica... wellicht wat te winnen in het coaten van enige elektronica.
    Blanke lak over de printplaatjes. Asdoorvoer van servo goed in PFTE vet.
    Inclusief zender? Of de zender in een warme beschermende zenderwant... houd je handen ook warm in de koude wind.

    Zo een klein Extraatje land je zonder gear in hoog gras, laag gras...
    en wil alleen landen op een verharde baan met onderstel. Maar het zijn fladderdingen.
    Eerder indoor vlieger. Kan ook nog een optie zijn.

    Zelfklevend folie op de buik beschermd enigzins de romp...
    Je gaat met zo een ding de boom in omdat je niet goed kunt vliegen... en de vlieglocatie verkeerd kiest.
    en je beter uit de buurt van bomen kunt blijven met vliegers...
    Les 1, Charly Brown en zijn "kite eating tree"

    En is die zender wel krachtig genoeg... voor het zelfde geld zat je snel buiten bereik, en daarom de boom in...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
    Skyscraper vindt dit leuk.
  9. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Dacht dat die 771B een parkflyer was en heel langzaam in 'tight spaces', klein veldje in een bossig gebied zou kunnen vliegen... ja, niet echt dus. :p

    Goede tips om de boel 'zee'-proof te maken, thanks voor de inputs.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. A B

    A B PH-SAM

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    bennebroek
    Hoi Skyscraper
    Zelf kom ik uit Zandvoort heb daar mijn jeugd door gebracht
    Was toen lid van de haarlems luchtvaart club die hadden een LB baantje op de zeeweg
    Maar de H L C is er niet meer het baantje ook niet
    Maar wij ( mijn vader en ik ) vlogen ook regelmatig achter bij de keesomstraat daar was toen een redelijk groot vlak stuk duin waar we een startlijn konden uitleggen
    Daar loopt nu wel een fietspad hoe het daar nu verder is weet ik niet
    Als je aan de kust wilt vliegen kunt je ook naar Langevelderslag daar is een officiële KNVvL startplaats
    Als je lid bent mag je daar helling vliegen
    Anders in Hillegom bij V4 daar is een zweefvlieg club
    Maar een motorvliegtuigje is geen probleem als die maar wel electrics is

    V G André
     
    Skyscraper vindt dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.834
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste Luchtschraper,

    Je vlieg-geschiedenis komt wat chaotisch over en lijkt daardoor een beetje op mijn lange weg.
    Ik lees, dat er al ervaren vliegers hebben gereageerd en goede adviezen hebben gegeven.
    Wat zou ik doen? Als allereerste: les nemen aan de kabel. Het is zo zonde om van alles kapot
    te vliegen. In de eerste plaats vanwege het geld, maar het ontmoedigd je ook.
    Je zou met een zwevert kunnen beginnen, dan is "die bodem" ook meteen minder belangrijk.

    Plaats zelf de :D. (hah hah)

    Groeten, Wil
     
    Skyscraper vindt dit leuk.
  12. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Ooh, insider tips! Kijk, daar heb ik wat aan! Nice, heel erg bedankt, ga ik eens naar kijken. :thumbsup:
    Thanks ook! :p Ja, ik heb zomaar een vermoeden dat ik onder de kerstboom zo'n RealFlight 9 simmetje ga aantreffen. :D En dan toch in 't voorjaar maar in de buurt bij een club wat lesjes pak (ook om een beetje aerobatics te leren).
    Daarna maar eens wat nauwkeuriger gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn om dat toch wat dichterbij te doen (idd, hellingzweven bijv. al zou ik 't liefst EDF EPO jets (als die Avanti S) willen vliegen).
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Simmen helpt uitstekend in het ontwikkelen van je reflexen. Is alleen een stukje saaier dan in het echt,
    Wel is het zaak dat je je knuppelbezetting dan goed kiest, zodat je ook op het veld makkelijk geholpen kunt worden.
    Ik heb overigens gelest zonde kabel. Liet mij de zender uit mijn handen gritsen. Dat is een paar maal voorgekomen.
    Goede instructeur redde de zaak dan weer. De paar grote klappers ontstonden door corrupte NiMh cellen.

    Ik had de knuppelbezetting ook 'verkeerd' ingeleerd, naar USA voorbeeld, in een voor mij logische instelling.
    Later kon ik het afleren in een Mode 2 bezetting. Welke ik eigenlijk zeer onhandig acht in combi met mijn werp-arm voorkeur.

    Echter problemen met het nieuw inleren op de club had ik niet... voor anderen kan dit wel problematisch zijn...
     
    Skyscraper en A B vinden dit leuk.
  14. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Ja, dat is altijd een beetje, dat sim en reallife niet bepaald 't zelfde is.
    Sims zien er altijd te smooth uit, maar lucht/wind zijn natuurlijk nooit constant.
    Een toestel heeft ook niet altijd een perfect CG en hoeft ook niet altijd meteen goed afgetrimd te zijn.
    Hoewel je daar vast allerlei parameters kan instellen om dat ook wat onberekenbaarder en daardoor wat realistischer te laten zijn.
    Maar 't is toch een beetje net als een race sim een arcade spelletje. Goede manier om te wennen aan de controls, maar niet te vergelijken met 'the real thing'.

    Gelukkig ben ik Mode 2 al gewend, links gas/rudder, rechts elevator/aileron. ;)

    -- zie trouwens dat je in Odoorn woont! Daar heb ik toen ik in Drenthe (Gasselte '02-'08) woonde die modelvliegplaats ook weleens gespot. Hebben jullie ook weleens open dagen? Mijn ouders wonen daar nog in de buurt.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2019
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jazeker, we hebben een OLC FlyIn, altijd druk, de vliegeniers en hun toestellen maken het tot een
    verschrikkelijk leuk festijn.
    Verder evenementen... allemaal high-lites. Je kan er over lezen op onze site, en op Facbook.
    Mooie locatie, ik noem het gebied altijd de achtertuin van Nederland.
    En gastvliegen op aanvraag bij bestuur is ook mogelijk. Lessen zal lastig worden, algemeen aan nieuwe
    novice flyers...

    Ik sim al een lange tijd niet meer. Had een mooie videokaart in mijn oude PC, maar die heb ik opgerookt.
    Oh had ik maar de chip voorzien van verse koelpasta... want er zat een krater in gestookt!
    Maar ik zette de boel wel op listig... soms... maar daar ging het me niet om.
    Wel om onder alle richtingen de stuurreactie goed te embedden. Dat was het enige dat ik zinvol achte.
    Figuren oefenen. Stop en overnieuw, stop en overnieuw... dat is de kracht van een sim, zonder schades.

    Keertje Midtown Madness gedraaid... driftend en stuiterend door de stad...
    Daarna moet je niet in de auto stappen... voor je het weet trek je handrem om de bocht door te gaan...
    Ook daarin was die sim slim... niet voor de dure banden onder mijn brik :)

    Nu dient die PC als pure printerdriver. En op de Mac is het enig gelummel om het aan te sluiten...
    Dan maar niet simmen!
     
    Skyscraper vindt dit leuk.
  16. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Paar jaar geleden alweer voor 't laatst dat ik ergens op een open dag was, was in Gols, Oostenrijk. Is wel erg leuk om te zien wat iedereen bouwt en vliegt!

    Ojee. :p Klinkt gevaarlijk. Heb een ZenBook Flip van ASUS met NVIDIA GeForce GTX 1050, op zich best een capabel ding, maar ik heb inmiddels ook al zinnen gezet op de Lenovo Yoga C940 (15") met GTX 1650 4GB GDDR5. Computers, altijd leuk spul. :kwijl:
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.222
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooiste is een deugdelijke videokaart... en een beamer... kan je keurig tegen de muur vliegen
    Nog niet aan toe gekomen... ook een vrije muren... al die vliegende zooi ook... Haha
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jezelf leren vliegen is (op oudere leeftijd zeker) onmogelijk.
    Dus ik zou toch op zoek gaan naar een club, Heemskerk zit er ook 1.
    Geld uitgeven aan een sim vind ik zonde, het helpt een beetje met leren op je af sturen maar dat is het enige.
    Dan zou je ook een modelautootje kunnen nemen, dat is goedkoper en leuker.
    Voor helivliegen kan het wel helpen maar voor vliegtuigen is het zondegeld.
    Hellingzweven is vrijwel niet te doen in Zandvoort, er zijn gewoon geen goede hellinkjes.
    Maar op het strand vliegen kan wel degelijk, gewoon een rustig stuk opzoeken.
    In theorie mag je wildvliegen tot 120 meter hoogte en er is geen agent die een meetlat bij zich heeft.
    Je mag niet boven mensen en gebouwen vliegen maar strand en zee zijn dat niet.
    En in de duinen van Zandvoort is ook wel te vliegen alleen is landen en opstijgen wat lastig, vooral het landen, er is geen mooi kortgeknipt landingsbaantje.
    Als je iets gaat doen, neem niet zo'n stuk speelgoed van 80cm spanwijdte of zo.
    Een grotere kist vliegt makkelijker, ik zou minimaal 120 - 140cm nemen en dan kan je je zender gewoon gebruiken, je hebt ook maar 4 kanalen nodig.
    Maar zoek wel hulp van een ervaren vlieger, dat maakt het een stuk goedkoper.


    GJ
     
    Skyscraper vindt dit leuk.
  19. Skyscraper

    Skyscraper

    Lid geworden:
    12 nov 2019
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Wenen | AT
    Nou ja, 'op leeftijd'... 33. En echt een complete leek ben ik nu ook weer niet.
    En ik heb wel enige RC ervaring (maar qua vliegtuigen alleen succesvol met 2CH xD (maar denk dat het ook aan de kwaliteit van de 3CH/4CH toestellen lag; 'pay peanuts, get monkeys', 'you pay for what you get' of hoe zeggen ze dat ook wel), daarna wel veel met helis en quadjes gevlogen) en ben vertrouwd met vliegen in het algemeen (ATPL houder).

    Ja... officieel mag je ook niet eens normaal vliegeren op het strand (aan de boulevard; voorbij zo'n beetje het NH hotel, voor het circuit tot aan Bloemendaal wel). Volgens die dronekaart valt het strand daar ook buiten beperkte luchtruimen en Natura2000 gebied, dus weet eigenlijk niet wat tegen wildvliegen spreekt, zolang je maar verantwoord niet in hartje zomer over zonbadende toeristen sjeest.
    Laatst was er vrijwel geen wind en dacht ik die Extra 300 maar eens in de lucht te slingeren... was toch vrijwel geen hond te zien... nou ja... ironisch genoeg dus altijd mensen die bij elk weer en wind hun hond op het strand uitlaten... dus, me dunkt eigenlijk genoeg plek eigenlijk om te vliegen, maar toen was m'n zorg eerder dat honden erachteraan zouden gaan rennen. Landingsbaan... is wat lastiger idd. Zijn wel wat mooie platformen waar in de zomer strandtentjes staan en in de winter worden afgebouwd... anders de wat 'vochtige' (maar zeker niet nat) vlakke plekken (compact zand i.p.v. los korrelig zand) die je op 't strand deels hebt. Maar idd... vocht... zand. Verder... zonder auto (niet echt nodig voor de rest, ik trein voornamelijk; maar goed, naast 't circuit wonend komt er t.z.t. misschien nog wel een Renault Clio R.S. of iets) wordt het een beetje lastig, dus een club die met OV of fiets bereikbaar is (en toestel dat zich redelijk mee laat nemen; weet niet of sommige clubs een 'hangaar'/hobby hutje hebben o.i.d. waar je 'em kan laten) zal voor alsnog m'n 1e prioriteit dan maar ff zijn een geschikte in de omgeving te vinden. Misschien daarna ook eens bij de golfclub of sportvelden vragen of we een regeling kunnen treffen dat ik daar niet eens kan vliegen.

    Thanks voor de input iig! :beer:
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua realflight: die kun je redelijk ver terug zetten, zodat het ook op oudere apparaten werkt.

    een sim klopt in de regel wel.
    maar, je moet het (net als gereedschap) op zijn waarde schatten.
    het heeft niet zoveel zin om met wind en zo te rommelen. al kun je in realflight wel turbulente windjes aanzetten en zo.
    probleem met een sim is gewoon dat je het in het echt VEEL beter ziet dan op een scherm

    hoe het ding staat in de lucht zegt alles over je volgende correctie.
    op de sim vlieg je bijna op je neus, terwijl je in het echt juist ver weg zit.

    sim gebruik je om het automatisme in je vingers te krijgen.
    veel landen en opstijgen.
    oefen je correcties. en je mag natuurlijk altijd een beetje spelen :D
    maar het echte leren vliegen doe je met de wind in de neus, aan de knuppels van een echt toestel
     
    Skyscraper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina