152VO DaSilva, dubbelbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 25 okt 2019.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben weer een project gestart, er komt weer een nieuwe Vintage Outboard Racer! Dit keer een VX Utility, dat is weer een platbodem, maar dan net een slagje groter als een VO. Ik heb gekozen voor een DaSilva.

    [​IMG]

    Ralph DaSilva heeft deze boten in de jaren 50-60 ontworpen, en ze zijn heel succesvol gebleken. Kort geleden zijn de tekeningen in het bezit van de 152VO gemeenschap in Duitsland gekomen, opgestuurd door de inmiddels in de 90 zijnde Ralph DaSilva zelf. Veel van deze outboard racers werden destijds door allerlei lieden zelf in een schuurtje gebouwd, maar dit ontwerp is echt een pure racer. Het is een slanke, lange romp, met een smal runpad in het midden. Daardoor varen de rompen behoorlijk 'on the edge', de piloten destijds hadden er hun handen vol aan. Als 1:5,2 model zal dit ook wel het geval zijn, vooral een goede trim zal een uitdaging worden. De de bestuurderspop kan immers niet zijn lichaamsgewicht als trim ballast gebruiken, wat de echte piloten natuurlijk wel deden.

    De tekening, gedigitaliseerd door Andreas Schleimer:

    [​IMG]

    Het eerste model, gebouwd door Andreas:

    [​IMG]

    Mijn zoon Remco wou ook zelf een boot gaan bouwen, en we hebben besloten om dan twee DeSilva's synchroon te gaan bouwen. Vandaar 'dubbelbouw'. Ook de buitenboordmotor wordt een eigen ontwerp.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels zijn de spanten uit Andy's plan uitgeprint en gezaagd.

    [​IMG]

    Daarna zijn de twee bouwplanken opgebouwd

    [​IMG]

    Met wat hulp van de 3D printer, voor de steunen om de spiegel in de juiste hoek te fixeren

    [​IMG]

    Het eerste lijm werk, de uit twee 8x2mm latjes opgebouwde kiel stringer

    [​IMG]
     
    MarcT vindt dit leuk.
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Inmiddels zijn ook de twee piloten aangekomen, de gebroeders Walker.

    [​IMG]

    Die gaan ons de komende tijd op de vingers kijken, of we alles wel goed doen. Ze willen straks natuurlijk wel winnen! :yes:

    Het voorgaande is even een inloop ronde geweest, vanaf nu loopt het bouwverslag in real time mee met de vorderingen. Stay tuned!
     
    MarcT, frankboss, Unusual RC en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Weer een stukje verder, Remco doet ook zijn deel.

    [​IMG]

    En na was gezamenlijk werk zitten alle stringers voor bodem en zijkanten er op, en begit zich al de rompvorm af te tekenen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de stringers vlak schuren, en dan zijn de rompplaten aan de beurt.
     
  5. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    overijssel
    Mooi zeg .zal er wel weer uitzien straks als om door een ringetje te halen .zie al weer uit naar het eindresultaat. Grt tom
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Het gaat lekker met de bouw. De romp-onderzijde is beplankt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pasvlakken voor de zijkanten worden geschuurd. Dit met de synchroon schuur procedure, dat werkt sneller... :D

    [​IMG]

    De eerste twee zijkanten zitten er tegenaan

    [​IMG]

    Nadat de andere kant ook gelijmd is volgt er weer een schuur-sessie, met als resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En, het speciale aan deze romp, het middelste glijvlak dat 3 mm dieper steekt dan de rest. Op snelheid zou alleen dat nog in het water moeten zitten.

    [​IMG]

    Vervolgens was vandaag het speciale moment dat de rompen van de bouwplanken af gezaagd konden worden:



    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu alweer schuren, en dan de stringers voor het dek er in lijmen, en de zijkanten van de kuip.
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er super uit, leuk om als vader en zoon zo te bouwen!

    Het begint hier ook weer te kriebelen, als ik die 2 strakke rompjes zo zie. Ik volg het!
     
    MarcT en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  8. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Lex wat is de lengte van deze boot ? Loop al tijden rond om ook een 152 te bouwen maar dan met een illegale motor haha dus ik ben op zoek naar de langste romp op dit moment.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    ‘t Lijkt erop dat de Duitse 152VO-website eruit ligt... Daar staan/ stonden ook modellen op. Op de FB-site is wel erg veel info na te lezen...
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2019
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    152VO.DE ligt er inderdaad momenteel uit. Gebeurt helaas wel vaker de laatste tijd, we hebben daar veel last van Russische hackers. Er word gewerkt om de boel weer online te krijgen.

    Deze DeSliva's zijn 76cm lang, en vallen daarmee in de VX klasse. Of dit de langste romp is weet ik niet zeker, een Jet Joe is ook vrij fors. Maar de romplengte is niet allesbepalend, een stabiel vaargedrag is belangrijker. Zeker als je met meer vermogen de grens op gaat zoeken. Van de DeSilva is er nu nog maar één varend model, onze twee worden nummer 2 en 3. Die eerste heeft een zeer kritisch vaargedrag. Het origineel had dat ook. Of het verstandig is deze romp te gaan gebruiken voor overpoweren weet ik niet, ik moet zelf nog kijken of dit goed stabiel te trimmen is. De bouwer van nummer 1 kan dan wel goed bouwen, maar heeft tot nu toe nog geen echt snel model stabiel op het water gekregen. De ervaring met uittrimmen van snelle rompen is wat minder, ik hoop dat mij het beter lukt.

    Ik zou je een paar links kunnen sturen naar een Jet Joe of Sid Craft, dat zijn ook VX-en die groot zijn, en goed stabiel varen. Maar dan moet de Duitse site weer in de lucht zijn, even geduld. Van de DeSilva is er een spantenplan, maar nog geen echte bouwtekening.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Veelal geldt: "stabiel op het water" == veel weerstand van het water

    Natuurlijk wil je niet dat een 152VO-model ten onder gaat, maar de grens op zoeken is een must als je snelheid wilt.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Je hebt helemaal gelijk Erik. Maar er speelt nog iets mee, zoals iemand die vroeger zelf met de echte outboard racers gevaren heeft zegt: "To finish first, you first have to finish". Een boot kan nog zo snel zijn, als hij flipt is de wedstrijd voorbij. Deze boten hebben geen vloedkamer en zijn niet zelfrichtend. De kunst is om de gulden middenweg te vinden tussen nat en los lopen. Maar ik moet bekennen zelf vaak door te slaan naar snelheid ... :D :rolleyes:
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Die heten waarschijnlijk allebei Johnny? Ja, dat dacht ik wel...:rofl:

    Even zonder gekheid: Mooi werk, Lex en Remco!
     
    MarcT vindt dit leuk.
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Roel, ik mag je feliciteren. Jij bent ( uiteraard weer) de eerste bij wie dat kwartje valt. Zowel hier als in Duitsland! :banana::beer::yes:


    Nu nog de namen van de boten....
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
  16. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Bedankt Lex . Ik zit zelf ook op 152vo.de dus volg alles wel. Overpoweren ga ik zeker niet want ik ben van mening dat elektro meer power heeft dan methanol. Dat is dus ook gelijk het "illegale" . Ik wil hem graag bouwen met een o.s max outboard. De madcap was ook mijn eerste gedachte tot ik deze zeg vandaar de lengte is gelijk dus maakt eigenlijk niet uit.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk dat een MadCap juist een heel goede keus is als je er een verbrandingsmotor aan wilt hangen, die kan namelijk behoorlijk gewicht aan z'n kont verdragen.

    Wel interessant trouwens, naar mijn weten is er niet eerder een 152VO gebouwd met een verbrandingsmotor er aan. Daar zou ik best wel een bouwverslag van willen zien ;) . En het zou ook op het 152VO forum veel bekijks trekken denk ik! :thumbsup:
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb al even niets meer geschreven, maar dat wil niet zeggen dat het stil ligt!

    Bij het even los insteken van de cockpit zijwanden bleek er iets toch niet goed uit te komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het middenschot komt te ver naar voren uit. Op origineelfoto's is de cockpit een stuk korter. Bovendien heb ik vergeten om het geel omcirkelde gat dicht te ontwerpen, zo kan er vrijelijk water in de RC ruimte komen. En de blauw omcirkelde uitsparingen voor stringers komen niet handig uit, ik heb er nieuwe naast gevijld waardoor de stringers in lijn met de cockpit zijkanten blijven lopen.

    Het schot heb ik verder naar achter geplaatst, ter hoogte van de spant, op het punt waar het zou moeten zitten volgens de origineel foto's.

    [​IMG]

    Daarmee kan dan ook de accu makkelijker geplaatst worden.

    Dan is het beitsen, en met PU lack verzegelen van de binnenkant geblazen.

    [​IMG]

    Daarna verder met de RC inrichting. De stuurlijngeleiding bij boot #1 is geplaatst, en de beiden dekken zijn 90% op maat uitgesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen voor Remco hetzelfde klusje bij boot #2.
     
    Mark123 en MarcT vinden dit leuk.
  19. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Als ik een kitje van de Madcap kan bemachtigen wordt dit hem dan. En als ik begin te bouwen komt er uiteraard een bouwverslagje op 152 V.O .
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    De beide dekken zitten er op. Eerst de onderzijde met PU lak geschilderd, daar kom je straks niet meer bij.

    [​IMG]

    En dan er op lijmen met 30 minuten epoxy

    [​IMG]

    en na drogen alles vlak, en klaar voor de beits geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Mark123, M.l.v.Doesburg, Tamaniac en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina