Een tweetal maand geleden tikte in een tweedehands Calmato op de kop voor een zeeeeer vriendelijk prijsje. Hij had veel op methanol gevlogen en de bekleding was in erbarmelijke staat. Hier en daar al wat olie in het hout maar ach... we gingen toch voor een volledige make over. Initieel dacht ik om er een extra opleidingskistje van te maken voor het lessen, maar een veel leuker idee kwam op de proppen... Kitbashing! De zaag erin! Waarom er geen twin motor van maken? Een uurtje later zag dat er al zo uit (heb ik al verteld dat de bekleding er verdomd makkelijk af ging?) Tussendoor werd er af en toe een beetje aan gebouwd. De twee motorboxen wou ik voldoende groot zodat ik lipo, regelaar en motor allemaal bij elkaar kon houden. Op mijn Twin Otter volstaat dit ruim om het CG goed te krijgen, mits de ontvangerbatterij in de neus ligt. Een beetje ruwe inschatting leerde me dat dit ook hier het geval zou zijn. Een beetje later en wat improvisatie covering met restjes...dat was eind oktober... Een tweetal weekjes later was de romp ook al gestript, en voorzien van wat nieuwe folie #Lapjesdeken
Nog wat covering verder... Er zijn nog wat kleine details te doen maar de maiden vlucht kon in principe, wachten op eens een geschikt moment.... Dat werd gisteren dus, ik had een uurtje... Het vehikel wordt aangedreven door twee SK3 3536 kv=1200 met 10x7 props, links- en rechtsdraaiend. Twee 60A ESC's vervolledigen het deel. Het kon met iets minder maar ik had ze liggen... Elk zijn eigen 3S 3700 mAh LiPo. Zo'n (enkel) combo leverde destijds op mijn Calmato 1400 ST uuuuuren vliegplezier op, dus ik verwachte eigenlijk weinig issues qua power... Qua stroomvoorziening heb ik een 1100 mAh 2S LiFe rechtstreeks op de ontvanger. Bij beide ESC's is de BEC uitgeschakeld door het loskoppelen van de rode fiche in de servoconnector... 4 standaardservootjes. Moet je niet te gek maken... Nog even een fotootje voor de maiden Goed, dan maar de afstandstest en dan gas op de lolly voor mijn vingers helemaal bevroren... Mocht wat nose-down bijtrimmen, maar denk dat ik ook wat meer downthrust mag inbouwen. Met wat rondsels eenvoudig bij te stellen. Voor de rest zero trim. Power genoeg, het gaat als de brandweer... Het kistje is vooral omgebouwd om wat meer ervaringen op te doen qua twin motorisatie. Ik vlieg al een poosje met twins, wat me enorm bevalt maar wil met deze kist wat experimenteren rond props (L&R, 2xR), instelhoeken van de motoren, op 1 motor vliegen etc. Dat 't er wat wat speciaal uitziet is mooi meegenomen
Zoals ik al op FB had geschreven... prachtig! Overigens zijn je foto's in de opening van je stuk, weg gevallen... niet zichtbaar... in mijn browser op de PC... Alleen mijn grote vrind Blackadder is prominent aanwezig...
De foto's rechtstreeks geplakt uit mijn Google account leverde geen mooie resultaten op. Dan maar eens opnieuw
Ik dacht dat je voor een Calmato met twee 7.5cc motoren een wapenvergunning moest hebben, klopt dat of mag je die gewoon vrij bezitten?