shorty lipo in serie koppelen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 21 nov 2019.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ben al even aan het zoeken, en hier is er ook niet veel van te vinden op het forum of elders.
    Voor sommige misschien een domme vraag, maar voor mij is het niet.

    Dus voor het project waar ik aan bezig ben zou ik misschien shorty lipo's willen gebruiken maar dat is niet zeker, maar dat terzijde.

    Vraag is kan ik 2 shorty's nog in serie plaatsen?
    Aangezien deze binnenin al in serie staan en nog eens parallel met mekaar.
    Heb het hier over 2s.

    Dan toch een 2de vraag.
    Hoe komt dat een shorty dat ongeveer rond de 40mm korter is, even krachtig is als een 2s pack van 139mm.
    En ze hebben meestal nog een hogere c-rating.( waarschijnlijk omdat deze meer in de race gebruikt worden)

    Alvast bedankt.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Shorties worden prima in 1:8 modellen gebruikt. Sommige 6S onroad modellen zijn gebaseerd op 3 shorties in serie. Probleem is dat ze het vaak toch niet volhouden ondanks dat de C waarde aangeeft dat ze het ruim aan kunnen.
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat kan gewoon, je maakt dan eigenlijk een 4S pakket alleen is de verbinding tussen twee cellen langer dan bij een standaard LiPo.
    Het maakt niet uit of het een shorty, softcase, hardcase of normale maat is, het principe is allemaal hetzelfde.
    Het is wel aan te raden om de LiPo's alleen als set te gebruiken.
    Als de ene LiPo meer gebruikt is dan de andere kan deze sneller inzakken, wat voor schade kan zorgen.
    En natuurlijk moeten de beide LiPo's dezelfde specificaties hebben.
     
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bedankt voor de info.
    Ik dacht omdat deze binnenin ook al parallel en serie verbonden zijn, dat dit niet goed zou zijn.
    Nu weet ik dat het gewoon kan.

    Rest mij nog wel de vraag gewoon om te weten, hoe dat het komt dat die evenveel kunnen geven als normaal 2s pack en ze zijn veel kleiner, en meestal nog een hogere c-rating.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De C-ratings zijn al ver voorbij de realiteit. 5Ah bij 100C of meer, dus 500A, dan smelten alle solderingen en de aluminium tabs aan de cellen. Die C-ratings zijn ook niet voor continu stromen maar piekstromen en heel eerlijk, als merk X 100C heeft moet merk Y daar overheen en daar gaat merk Z ook weer met de natte vinger overheen.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het komt vaak voor dat de "C" ratings zwaar overdreven worden. De werkelijke fabrikant an de cellen geeft bijvoorbeeld op dat de cel die hij maakt een stroom van maximaal 10C mag leveren. Dat is de stroom waarbij de accu nog steeds binnen de opgegeven specificaties zal presteren. Ook zal die stroom geen extra slijtage van de cel veroorzaken.
    Een bepaalde verkoop firma koopt bij die fabrikant een grote partij cellen en plakt daar zijn eigen sticker op. Dan heten ze plotseling "Super diamant" cellen of wat voor naam dan ook. De verkoper zet op die sticker dat die cel 50C kan leveren. Op zich kan de cel dat ook maar de spanning zakt dan meestal behoorlijk in. Ook zal het de levensduur van de cel behoorlijk verkorten.
    Zoals Roelof al schrijft is 100C echt zwaar overdreven en zal een accu bij dergelijke belastingen heel snel naar de knoppen gaan en dat kan zelfs "vurig" gebeuren. Een heel korte piek van ekele milliseconden zal wel lukken maar 1 seconde kan al te veel zijn.
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ze overdrijven helaas met alles natuurlijk, en onwetende mensen trappen daar in en het gaat kapot en ze kopen een nieuwe, dus voor de fabrikant een geslaagde missie.

    De typhon die ik gebruik raden ze een minimum van 35C aan en de 4s die ik heb van 6000mAh , zou ik dan 210A kunnen krijgen.

    Maar hoe reken je uit hoeveel je setup in ampère zou kunnen vragen?
    De esc van arrma is 150A , de motor is een 2050kv maar vind nergens hoeveel ampère die motor kan vragen, of haal je die uit de kv?
    Want zo kan ik ook alleen maar uitrekenen, hoeveel rijtijd ik zou hebben met een bepaalde accu.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Minimaal 35C is natuurlijk een vreemd gegeven als er geen capaciteit bij vermeld is, ik neem aan dat het dan niet om een 2200mAh accu gaat.
    De amperage van een motor in een auto is heel erg wisselend aan de hand van tandwielverhouding, ondergrond, diameter band en vele andere factoren en is gewoon niet te berekenen maar alleen te meten. Sommige regelaars van bv Tekin hebben een datalogger in zich die je later kunt uitlezen
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Sorry vergeten te melden dat ze als minimale capaciteit van 3s tot 6s 5000mAh aangeven, voor de typhon.
    Maar onwille van men bouwproject ga ik nu 2 lipo's van 2s en minimaal 5000mAh in serie gebruiken.
    Waarschijnlijk shorty's dan.
     
  10. Matts

    Matts

    Lid geworden:
    16 okt 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Los Angeles
    Hoewel shorty intern parallel is verbonden, is er in theorie geen probleem als je het parallel aansluit. Maar over het algemeen gebruiken de meeste nog steeds conventionele batterijen, ik heb altijd 5000mah lipo battery gebruikt, ik vind het goed
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ga hier nu even verder over die 2s shorty lipo's, voor mijn semi zelfbouw buggy, omdat ze mooier ogen voor het model.
    En deze ga ik in serie gebruiken, omdat er links en rechts van de buggy een lipo zit.
    Maar voor ik ze aankoop wil ik nog graag het volgende weten.
    Nu heb ik gemerkt dat die Shorty's allemaal lihv ( lipo high voltage) zijn. En deze worden opgeladen tot 4,35v. Nu de isdt t8 lader die ik heb heeft deze lihv functie om ze te laden, dat is geen probleem.
    Maar ik zou graag willen weten of mijn esc dit gaat herkennen. De esc is de 185 blx van arrma en kan lipo's tot 6s aan dus 25,2v maximum. Maar die maximum is voor 6 cellen. Als ik die 2s shorty's in serie zet heb 4 x 4.35v= 17.4v. Maar dat is 0.60v meer dan de gewone lipo's. Zou mijn esc hiervan niet kunnen werken of zelfs stuk van kunnen gaan?
    Omdat de gewone 4s lipo's 16.8v zijn en dat de esc zo zou ingesteld zijn, dat je niet anders kan.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Volgens mij hoef je je daar geen zorgen over te maken. Dat "HV" moet je namelijk ook me een flinke korrel zout nemen. Ja volgens die "fabrikanten" mag je doorgaan met laden tot 4,35V per cel. Maar..... Het zijn en blijven "gewone" LiPo's die een nominale (gemiddelde) spanning hebben van 3,7V per cel.
    Als je zo'n accu direct als de lader klaar is van de lader haalt zal de spanning om en nabij die 4,35V zijn. Laat je de accu dan een poosje liggen dan komt de chemie weer "tot rust" en zal de spanning weer gezakt zijn. Tot hoe ver is moeilijk te zeggen maar ik verwacht dat het tussen de 4,1V en 4,2V uit zal komen. Dat is dus helemaal normaal en je regelaar zal daar geen enkel probleem mee hebben.
    Waarom dan "HV" accu's? De theorie is dat je dan meer energie in de accu kan laden, de bruikbare capaciteit zal dus hoger uitvallen. Tot nu toe heb ik geen gigantische verbetering in de getallen gezien. Een gewone hobbyist zal dan ook vrijwel geen enkel verschil merken. Mensen die aan wedstrijden mee doen kunnen er wat profijt van hebben omdat ze tegen het einde van de race nog net iets meer energie hebben waardoor ze misschien net 0,01sec per ronde voor blijven op de "gewone" accu's. Dat zou net het verschil kunnen zijn tussen eerste worden of niet.
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ok bedankt, goed om te weten dat ik ze gewoon kan gebruiken.
    Maar toch nog een vraagje.
    Je geeft aan dat als je ze opgeladen hebt, dat ze in rust zakken naar 4.1 a 4.2v.
    Dus als ik ga rijden en mijn lipo's laad, en meestal zit er dan nog wel ongeveer een uurtje tussen voor ik aan het rijden ben. Dan is die spanning van de lipo al een deel gezakt?

    Heb dat eigenlijk zelf nog nooit gecheckt.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    De spanning van alle accu's zakt weer iets terug als je stop met laden. Kijk maar naar een auto accu. Als je 's morgens vroeg voordat je de auto start de accu spanning meet zal je ongeveer 12,5V meten. Start je de motor dan trekt de startmotor even een heel flinke stroom uit die accu. Dat kan wel 150A tot 200A zijn. Dat lijkt heel veel maar het is minder dan je denkt. Veel accu's hebben een capaciteit van 36Ah dus trek je "maar" tussen de 4C en 6C uit de accu. De accuspanning kan dan zakken tot onder de 12V, dat is normaal.
    Start de motor dan zal de generator de accu weer bij laden en zal de spanning vrij snel weer stijgen maar de generator (de "acculader") zal de accu laden tot 13,8V. Tijden de rest van de rit zal de accu keurig op 13,8V blijven. Stop je de motor dan stopt de lader en zakt die spanning weer langzaam maar zeker om na een uurtje of zo weer rond de 12,5V uit te komen.

    Zo ook met LiPo's, je laad ze op tot de maximaal toelaatbare spanning. De lader moet dan stoppen anders zal de LiPo vurig ten onder gaan. Als de lader gestopt is al de spanning weer langzaam maar zeker terug zakken tot de "rustspanning" zoals ik het maar noem. Laat je de accu (heel) lang zo liggen dan zal de spanning steeds verder zakken en uiteindelijk zal hij 0V worden. Dat kan echter heel erg lang duren, meestal wel jaren lang.

    Het is overigens niet goed voor de chemische stabiliteit van een LiPo om hem volledig geladen weg te leggen. Gebruik je een LiPo niet voor meer dan een dag of twee, zorg dan dat hij ontladen is tot de bewaarspanning. Die spanning is ergens tussen de 3,6V en 3,9V per cel. Een goede LiPo lader heeft een zogenaamde "Storage" mode om de accu op die spanning te brengen. Is de accu leeg dan laad hij hem bij tot die spanning en is hij te vol dan ontlaat hij hem tot die spanning.

    Een goed behandelde accu (ook LiPo's) kunnen je heel lang plezier geven. Een slecht behandelde accu is snel kapot en kan in het ergste geval brandt veroorzaken. Dat is geen bangmakerij maar helaas de keiharde waarheid, er zijn in het verleden fikse branden door geweest waarbij veel schade is ontstaan. Je moet je accu's dus nooit onbeheerd laden. Blijf er bij in de buurt zodat je kunt ingrijpen als er iets mocht gebeuren. Zorg er voor dat er niets brandbaars in de buurt is dat vlam kan vatten als het een keer mis gaat.
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dank je voor de duidelijke uitleg!
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Vandaag de 2 shorty's aangekregen.
    Toch het vermelden waard, dat deze komen met enkel en alleen koperen plugs zonder draad en balanceer kabel/plug.
    Heb nu nog wel overschot kabels van kapotte lipo's met balanceer kabel, maar vind toch dat deze erbij mochten zijn.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dus 2s betekent 3 plugs? Dan moet je idd een kabelcombinatie solderen. Anderzijds wel makkelijk re herstellen bij een loskomend kabeltje...
    Btw: wellicht messing, geen koper
     

Deel Deze Pagina