wat te doen als motor te hard stationair loopt

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Theo van der Linden, 21 nov 2019.

  1. Theo van der Linden

    Theo van der Linden

    Lid geworden:
    11 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gouda
    graag een antwoordt
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Welke motor?
    Dat bepaalt veel van het antwoord.
    De vraag zoals je die stelt is anders niet te beantwoorden.
     
  3. Theo van der Linden

    Theo van der Linden

    Lid geworden:
    11 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gouda
    magnum volgens mij 6,5 cc
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe stuur je deze aan?
    Liepen je motoren voor deze altijd goed?

    Doe even een plaatje....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry.... maar verwacht je nu écht een antwoord????

    "ik heb een auto en die rijdt niet.... graag een antwoord". Hoeveel garages of automonteurs ken jij die daar van achter hun toetsenbord een antwoord op kunnen geven?

    Ik vind het eerlijk gezegd, gewoon beschamend.
    En volgens mij brengt dit
    je echt niet dichter bij het krijgen van een zinnig antwoord.

    Maak eens een foto van je set-up, en beschrijf eens hoe het probleem zich duidelijk maakte, of het langzaam steeds erger werd of dat het er opeens was, etc etc.
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    gasklep verder dichtzetten zodat ie langzamer loopt.....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat kun je bereiken door de gastrim wat te verzetten of het stangetje naar de gasklep iets te verlengen of in te korten door aan de linkjes te draaien.
     
  8. Theo van der Linden

    Theo van der Linden

    Lid geworden:
    11 nov 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Gouda
    bedankt voor jullie reacties
    maar het is ons al gelukt
    het was inderdaad de gasklep
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik wil niet lullig doen maar als je dit soort vragen stelt dan zou ik maar eens heel snel naar een club gaan die je kan leren met motoren om te gaan.
    Nitromotoren kan je vrij snel in de soep draaien en als je al niet eens weet hoe je hem langzamer stationair krijgt dan zal je ook wel niet weten hoe je het mengsel goed in moet stellen.

    GJ
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    inderdaad een puntje..

    hoewel een methanol motor als dat niet moeilijk in de omgang is, je moet wel iedere dag dat je hem start even op de afstelling letten..
    als je in de winter gaat vliegen, terwijl je hem in de zomer had afgesteld, kan het makkelijk zijn dat de motor erg slecht loopt.
    of kapot draait.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat was daar precies het probleem mee? Dat goed beschrijven (met de oplossing!) kan namelijk weer anderen helpen, dat is het mooie van dit forum.
    Wie is 'ons'?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het gaat er niet eens om dat een methanolmotor elk uur anders kan lopen maar meer om hoe je hem afstelt voordat je gaat vliegen.
    Grootst gemaakte fout is om hem op de grond volgas op het hoogste toerental af te stellen.
    En dan ook nog horizontaal op de grond.
    Dan ga je vliegen en dan gaat ie te arm lopen.
    Als je dat elke keer doet is de motor geen lang leven beschoren.
    Of wat ik ook in de winkel meemaakte, automotortjes lekker arm afstellen, hoog toerental en dan meteen na het starten volgand wegknallen.
    Zuigersetjes waren dan ook een goed verkocht artikel.

    GJ
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nu raak ik erg benieuwd, hoe stel jij een vliegtuigmotor op de grond af ;)

    ik wil graag voor ik ga vliegen weten of hij het doet.. en blijft doen..
    dus ik doe meestal een tel warmdraaien, even afstelling zoeken waar de toeren veranderen, dan een paar tikken rijker en gaan.
    normaal gooi ik hem dan nog een keer met de neus omhoog, en tot nu toe klopt de afstelling dan.
    in de regel is dat 1 keer op de dag.. en nog een keer als ik merk dat hij rotter gaat lopen. meestal in de middag bijvoorbeeld.

    alleen zou ik niet weten hoe ik hem bedrijfszeker kan krijgen, zonder op de grond een keer volgas te draaien..
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, zoals iedereen het geleerd wordt.
    Je start de motor, laat hem even warmdraaien.
    Dan geef je gas, kijkt of hij goed oppakt, anders nog even wachten tot hij wat warmer is of iets aan de naald draaien, dat is een kwestie van je motor kennen en ervaring.
    Dan, als hij goed oppakt geef je volgas.
    Als hij mooi en niet viertaktent loopt ga je de spoeier ietsje verder opendraaien tot ie gaat viertakten.
    Je kan het ook andersom doen, je draait de sproeier ietsje dicht tot ie te arm gaat lopen maar dat is minder goed voor het model.
    Dan zet je hem goed lopend volgas en zet de naald ietsje verder open tot ie net viertakt.
    Dan pak je het model op, steekt de neus omhoog zodat de tank lager komt te liggen dan de carburateur.
    Hij zal dan van iets viertaktent overslaan naar goed lopend.
    Normaal gesproken is de motor dan in de lucht betrouwbaar en zal hij niet te arm lopen.
    Ik heb het dan over een normale motor met normale demper, een resopijp is weer wat anders.

    Dit is basiskennis als je met modelmotoren werkt.
    Net zo basis als dat je weet dat je de spleet in de gasschuif kleiner moet maken om hem stationair langzamer te kunnen laten draaien.
    Daarom vrees ik dat topicstarter ook niet weet hoe hij de motor af moet stellen.


    GJ
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat ik een beetje merkwaardig vind is dat hij helemaal niets meer laat horen.
     
  16. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ah, dan doen we hetzelfde :D
    je eerdere reactie gooide me even van slag "Grootst gemaakte fout is om hem op de grond volgas op het hoogste toerental af te stellen."

    en inderdaad, begint blijkbaar een beetje gewoonte te worden dat er een vraag wordt neergegooid, maar er nooit meer een reactie komt..
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik denk dat de topicstarter (3 posts) iemand is die idd geen flauw idee heeft wat hij op Marktplaats gekocht heeft. Plaatst een oproep en krijgt een boel lui over zich heen vallen. Ik heb een enkele keer ook wel eens iets gepost op een forum waar ik normaal nooit zat en kreeg daar identieke berichten. Intimiderend gezien vanuit TS, maar verklaarbaar vanuit het forum. Men wil je best helpen maar het moet een tweeweg route zijn.
    Dus ja, voor "ons" een beetje domme vraag, voor een beginner niks vreemds aan.
    Maar hij had veel beter (net zoals veel beginners die hier vragen stellen) bij een club langs kunnen gaan (Gouda out of all places, alsof daar geen club zit :) ), of even moeten zoeken naar iemand die er verstand van heeft en in Gouda wonen er waarschijnlijk tientallen modelvliegers die je daar kunnen en willen helpen.
    Want als je met dit soort vragen komt dan vraag ik me af of hij weet hoe je een ontvanger/zender lipo moet laden (moet dan dan? :) ), je keuze moet maken uit Mode 1 of 2, en hoe je dan je zender moet inrichten qua aansturing. Hoe gaat hij leren vliegen? Weitje bij een boer of gewoon in een park in de stad? Of gewoon lekker in de CTR van Rotterdam?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vragen zijn nooit dom..
    vaak zijn antwoorden dom :D

    al kan het natuurlijk wel zijn dat iemand vrij simpel het antwoord zelf had kunnen vinden.
    maar dan nog: liever de vraag gesteld, dan nooit een antwoord gevonden..

    Is gewoon te hopen dat het lukt met zijn motor, zonder vingers van een alternatief uiterlijk te voorzien.
    of een vliegtuig in een fietser te landen...
    gebeurt in een club ook wel eens, maar daar is in de regel de kennis WEL aanwezig, en gebeurt het niet door onwetendheid.
     

Deel Deze Pagina