Futuba F14, spanningsloos

Discussie in 'Model elektronica' gestart door articcie, 10 nov 2019.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag,

    Ik ben al even bezig om mijn oude F14 weer nieuw leven in te blazen. Het accupack was al jaren kapot/te ver ontladen dus die is weg. Via RCpoint een losse batterijhouder gekocht waar 8 AA batterijen ingaan. In eerste instantie met 8x 1.2 volt oplaadbare batterijen geprobeerd, dit werkte niet. De indicator bleef op 0 ( in het rood) staan. Nu met 8x 1.5 volt erin werkt het nog steeds niet. Accu kabel los van de print gehaald en die geeft wel 9.6 volt of 12 volt aan op de multimeter.

    Geprobeerd om met krokodillen klemmen de batterij pack direct op het printje aan te sluiten, maar dan geeft die ook niets aan op de indicator van de zender..

    Kan een indicator kapot gaan? en zoja hoe is dit na te gaan? Of kan de printplaat zelf defect zijn?

    Ik hoor graag of iemand nog tips of adviezen heeft?

    Met vriendelijke groet,

    Tom
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zou de zender ter reparatie aanbieden bij de servicedienst in Nederland. Neem even contact op met Jan, Dat is Corrien hier op het forum.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Kijk voor de zekerheid even de aan/uit schakelaar na. Die zou best ook een corrosie of gewoon slecht contact kunnen maken.
    (gewoon even overbruggen)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In de zender zit meestal ook een kleine zekering. Meestal is die 1A of soms 2A. Die zekering kan ook kapot zijnen dan doet je zenders ook niets. Die zekering zit meestal op het printje waar je de accu op aansluit en waar ook de aan/uit schakelaar op zit.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Heb je een nieuwe kabel aan de batterijhouder zitten? Als je de oude kabel hebt gebruikt heeft deze gegarandeerd een geoxideerde stekker. Kijk aan de voorkant van de stekker maar eens naar het verschil in kleur tussen de plus- en de min-pen.

    Ook de accu-contrastekker zal niet geheel fris zijn, dus heb je die al schoongemaakt?
     
  6. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik zal dit weekend gelijk even op zoek gaan naar een eventulee zekering, en de bekabeling nakijken op corrosie.. ik heb inderdaad de oude stekker gebruikt, die past beter vond ik.. hopenlijk kan ik de oude stekker nog vinden..

    Bedankt alvast voor het meedenken

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Naar een zekering hoef je niet te zoeken, die zit er niet in.
     
  8. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Dat er geen zekering inzit had ik ook snel gezien. Helaas zit er geen corrosie op stekkers of printplaat.

    Is het een mogelijkheid om de accu direct aan te sluiten op de hoofdprint? Dus zonder de volt meter ertussen? Dan kan ik die ook uitsluiten..

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De voeding van de print gaat niet door de voltmeter.

    Met het stellen van deze vraag geef je aan dat de elektrotechniek voor jou nog vele geheimen heeft. Zou professionele hulp inroepen...
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Als je simpelweg de draden volgt zie je, dat de accu al (via de aan-uit schakelaar) rechtstreeks is aangesloten op de hoofdprint.

    Als je een universeelmeter hebt kun je eventueel zelf meten tot waar er spanning aanwezig is:

    - allereerst haal je het kristal uit de zender omdat de meeste universeelmeters niet tegen hoogfrequent instraling kunnen en dan onjuiste waarden aangeven. Vaak is het zelfs zo, dat je slechts één meetpen op de print hoeft te plaatsen om al een uitslag te hebben.
    - vervolgens leg je de zender ondersteboven op tafel met de antenne van je af gericht.
    - nadat je de zender hebt ingeschakeld moet je op de draden van de voltmeter een spanning meten van zo'n 3 á 4 volt, afhankelijk van de ladingsconditie van de accu. Is er spanning aanwezig (maakt niet uit hoeveel dat is) en geeft de voltmeter geen uitslag, dan is de meter defect. De zender werkt dan als regel verder normaal.
    - is er geen spanning op de voltmeter dan ga je terug naar de (dubbelpolige) aan-uit schakelaar. Wel voorzichtig zijn, de linker pootjes voeren de plus, de rechter de min en de pootjes zitten erg dicht naast elkaar. Een foutje is zo gemaakt en levert onveranderlijk een rookwolkje.
    - op de middelste pootjes van de aan-uit schakelaar staat altijd de accuspanning, ongeacht of de zender uit of aan staat. Op het middelste linker pootje de plus, op het middelste rechter pootje de min. Als daar geen spanning staat zou ik toch maar wat nauwkeuriger zoeken naar corrosie.
    - als de zender is ingeschakeld staat op de bovenste twee pootjes de accuspanning. Is er geen spanning, dan ga je terug naar de middelste pootjes en kijk je of de spanning daar nog steeds aanwezig is. Zo ja, dan is de aan-uit schakelaar defect. Zo nee, dan is het alsnog aan te bevelen de accukabel te vervangen.
     
    articcie vindt dit leuk.
  11. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag,

    Zojuist enkele metingen uitgevoerd zoals hierboven beschreven.

    De accu heeft een spanning van 9.2 volt.
    Op de draadjes van de voltmeter stast 0 Volt.

    Bij de aan/uit schakelaar meet ik op de bovenste plus en min pool slecht 0.32 volt.
    Op de 2 middelste ook rond de 0.32 volt.
    Op de onderste twee staan 0 volt.

    De accu kabel heb ik reeds vernieuwd (dwz de orginele stekker er opnieuw aangezet)

    Ik hoor graag wat de kenners hiervan zeggen.

    Groetjes Tom

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Allereerst is 9, 2 volt te laag, dat behoort meer dan 10 volt te zijn. Ik verwacht, dat dit 0,32 volt wordt zodra de zender wordt ingeschakeld. Er zal wel een accucel defect zijn of een overgangsweerstand in je batterijhouder zitten. De spanning duvelt dan onmiddellijk in elkaar als er een belasting aanwezig is.

    Je zult met ingeschakelde zender cel voor cel in je batterijhouder moeten nameten. Als je met je meetpinnen niet tussen de cellen kunt komen neem je spelden.
     
  13. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Wat bedoelt u met een overgangsweerstand? Ik zal alle batterijen nogmaals in de lader stoppen..

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. kdejong

    kdejong

    Lid geworden:
    12 jun 2018
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Vijfhuizen
    Waarom koop je niet een nieuwe set, op 2.4ghz. Is tientjes werkt en ben je meteen up to date.
    Heb zelf Flysky 6channel gekocht, super tevreden...
    Sent from my KT107H using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Zoiets had ik al in mijn achterhoofd.. ik ga dan denk ik voor de carson 14 kanaals zender, niet te duur en genoeg mogelijkheden voor op mijn truck en schepen.

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je hebt dan nog steeds een accu nodig, die het doet. Dat is nu duidelijk niet het geval.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als de accu goed is zou ik eens een geheel nieuwe draad van de accu naar de print trekken en daar desnoods even op klemmen.
    Jaren geleden had ik eenzelfde soort storing. Onbelast wel spanning, maar belast stortte de boel in.
    Bleek de - draad van de accu naar de ontvanger voor 99,9% weg gecorrodeerd. Bleek black wire disease te zijn. Zie link.
    http://www.hangtimes.com/black_wire_disease.html
    Ernst Grundmann heeft het wel eens uitgelegd in het Nederlands.
     
  18. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Bij een nieuwe zender van Carson gaan er 4 penlites is.. geen accu pack. Ik zal eens de zwarte draad gaan nakijken! Bedankt voor de tip

    Sent from my SM-G950F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat alleen al zou een reden moeten zijn die zender maar niet te nemen....
    NOOIT losse cellen in een zender (of als ontvangervoeding).
     
  20. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een andere zender aanschaffen omdat de accu's (of batterijen) van de oude het niet doen is uiteraard een nog slechtere reden. Nu is het gebruik van een batterijhouder met losse cellen uiteraard niet aan te bevelen, maar voor een schip of auto is dat nog wel te doen, vooropgesteld dat in die batterijhouder alle contacten schoon zijn en voldoende veerdruk hebben.

    Problemen beginnen vaak al met het solderen van de accukabel. Zoals ik al eerder opmerkte en k-k hierboven herhaalde is de kabel van de oude accu vaak geoxideerd. Als dat een NiCd-accu was is er inderdaad veel kans, dat zowel de gehele mindraad als de stekker zwart is. Ook de contrastekker op de print zal dan zijn aangetast. Je kunt dan beter een nieuw servosnoer als accukabel nemen, al kun je daarvan natuurlijk de stekker verkeerdom monteren, wat weer link is. Nu staat er op de print bij de accu-contrastekker duidelijk aangegeven wat de plus is, dus vergissen is niet nodig.

    Vervolgens komt het solderen. De soldeerlippen van een batterrijhouder zitten gekneld aan de batterijveren. Als je ze te heet stookt bij het solderen smelten ze in het plastic en dan maken ze geen goed contact meer. Vervolgens moeten de batterijveren en de cellen geen verontreinigingen hebben, waardoor slechte contacten kunnen ontstaan en uiteraard moeten alle batterijen meewerken. Bij NiMH cellen wil het nog wel eens voorkomen, dat er eentje niet meewerkt en dan doet het gehele pakket het niet. Dat de spanning onbelast al niet hoger komt dan 9,2 volt duidt daarop.

    Met een universeelmeter kun je uiteraard eenvoudig vaststellen waar er een probleem aanwezig is in een batterijhouder door de cellen te meten. Je sluit eerst de batterijhouder aan en schakelt de zender in, zodat de cellen belast worden. Als er dan op de soldeerlippen spanning staat en op de print niet is de kabel de boosdoener. Als er geen spanning op de soldeerlippen staat begin je vanaf de min te meten tot waar je in de houder nog spanning hebt.
     

Deel Deze Pagina