Framepjes voor een cockpit maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door jan brilman, 26 nov 2019.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Voor mijn Fanjet 600 in aanbouw ben ik nu zover dat ik de frames voor de cockpit kan/moet gaan maken.

    De cockpit bestaat uit twee delen.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Maar hoe?

    Wat is een handige/goede manier om uit hout een/de vorm te maken (het frame), waar ik de kap zelf op kan lijmen?

    [​IMG]

    In het officiële Fanjet draadje blijft het erg rustig, dus probeer ik het even hier.

    Bedankt!


    jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook datzelfde probleem gehad.
    Een frame voor een cockpitraam.
    Ik heb toen plakband (tesa) op de randen geplakt (bij jou op het balsahout dus) en toen met glasweefsel en epoxy een rand gemaakt.
    2 a 3 laagjes van 80 grams is prima.
    Dat laten harden en daar weer verder op gegaan met balsa want dat kan je beter bewerken.
    En na schuren alles even een laag of 2 epoxy gegeven zodat het balsa hard werd.
    En dan kan je, door het tesa tape, alles zo lospeuteren want dat is lossend van epoxy.

    Daarna nog met een korreltje 600 schuren en een kleurtje geven en de raampjes erin maken.

    Andere methode is om alles 3D te printen.
    Maar dan moet je met Rhino of zo aan de gang

    GJ
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat ook vaak wordt gebruikt is oude aluminium drukplaat/lithoplaat.
    Dat laat zich mooi in vorm duwen. Drukkerij benaderen, en vragen of ze restanten hebben.

    Verder heb je dun alu ook in flolies. Het heet dan geen plaat meer, net als latoenkoper of messing voor pakkingen.
    Maar dat dunne materiaal laat zich goed knippen en zetten.
    Verder heb je dat zelfklevende alu isolatieband. Ook opdikkend.
    Ook met leer kan je mooie vormpjes maken, die verzadigen met lak. Oude portefeulles. Kan je ook mooie modelpiloten
    riemen/harnassen uit snijden...
    Sterkte geeft het niet, wel suggestie van een frame als je het mooi doet.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Hmmm . . . o_O

    Ik had gehoopt op meer ideeën met alleen maar hout.

    Wat GJ beschrijft is een haalbare kaart, maar ik ben helemaaaaaal geen liefhebber van dat geknoei met epoxy. :mad:

    Maar het idee is niet slecht.
    H.B. gaat helemaal los.:banana::beer::hammer::rofl:

    Zie ik me nog niet zo snel toepassen.


    jan.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan moet je toch nog maar eens even inlezen bij de schaalbouwers Jan...
    Was me al opgevallen dat je veel kunt maken van drukplaten, maar de schaalbouwers passen het ook toe.
    Even contact opnemen met Ramses.

    Maar het gaat om de buitenaftekening van de cocpitframes niet?
    De suggestie er van...

    Anders rest je lak via maskeren of met Oracal autobeletteringsfolie. Maar dan wel in segmenten.
    Snijden, stansen/ponsen voor de rondingen in de hoekjes, stoken plakken.
    Dat kan jij vast heel netjes...

    Maar wil ik het op de kap van een P40... dan wordt het maskeren, of de hele kap in frame nabouwen.

    De kap op de echte kist is een plexiglas dome. Die worden over een matrijs diepgetrokken uit een grote lap plexiglas die ze egaal heet gestookt hebben. Leggen de verhitte lap over de matrijs...
    en dan maar zo snel mogelijk sjorren aan alle hoeken. Hebben ze speciale teams voor die dat kunnen....

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat aftekenen is het probleem niet, dat zit 'm in de vier hoekpunten.

    Het 'hout' moet daar dus met een kleine radius omhoog en naar binnen lopen.

    Da's lastig . . .

    (Ik had natuurlijk die afgeronde vulstukjes kunnen weglaten, maar die vind ik nou juist zo leuk . . . )


    jan.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je moet de vulstukjes die nu rond zijn uit geschaafd in een nauwkeuriger en kleinere radius zijn te krijgen?
    Bedoel je dat?
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Nee!

    Je ziet aan de binnenkant van de voorste kap een frame.

    Dat is een lastige, complexe vorm, om uit hout te maken.

    im-einstigen-fantrainer-wurde.jpg

    Dat frame moet ik hebben (en dan van de achterste kap ook nog!), en dat wil ik van hout maken (ik kan verder niet zo veel :hammer: . . . )


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik weet het niet... zo iets schud ik ter plekke uit mijn mouw... soms toch ook pas na lang dubben.
    Listigheid is cabine en romp naar elkaar toe te bouwen. Dat heb ik wel door.
    En je kan maar 1x knippen in de kap. Bijknippen is er niet bij... kaal is kaal zei de kapper.

    Zelf zou ik het niet uit hout bouwen. Te broos. Wel uit styreenprofiel. Ronde buis of vierkante buis. Niet te zien.. T-profiel?
    Geen hond die dat later gaat nameten en je er op gaat aanspreken.Hoe en wat.
    Het is dus suggestie.
    Maar het is dan wel iets elastisch, en dat moet ook. Beetje meegeven.
    Buis of massief staf. ABS/Styreen. Het laat zich met warmte in model kneden/sturen.
    Zorgen voor voldoende materiaal op voorraad.
    Je zal de vorm je moeten inleren om het goed te krijgen. Dus wat grondstof moeten kunnen verbrassen voor dat het echt goed zit.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je wil echt een frame rond de kap, die ook nog open kan??
    Dan kan je volgens mij alleen maar in de kap met glasmat een aantal lagen opbouwen, daar waar het frame moet komen, opbouwen.
    glasmat uit de kap halen en je frame er uitsnijden in de juiste vorm, kap er op lijmen, klaar. (ik weet het, vanachter het toetsenbord makkelijk gezegd, maar is maakbaar
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Jan, je zal toch echt met epoxy en weefsel aan de gang moeten.
    Als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet eens meer in hout bouwen.
    Echt geweldig spul en zolang het vloeibaar is is het ook makkelijk schoon te maken met alcohol (bio-ethanol van de Action).
    Wat je kan doen, maar dan moet je ook weer aan de gang met epoxy en het is nog meer werk, is een stuk XPS (roofmate, jackodur) nemen en dat in de vorm van de kap maken.
    Dat schuim is vrij makkelijk te schuren.
    Dan schuur je het ietsje kleiner dan de originele kap en legt daar een paar laagjes epoxy met weefsel op.
    Na uitharden haal je alles weg wat niet het frame moet zijn, dat kan je met een figuurzaagje doen.
    Je hebt dan een stabiel frame waar de doorzichtige kap overheen kan.
    Op die manier doen de fabrikanten het ook ongeveer.

    GJ
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Nog meer tips en ideeën! :)

    Maar, ik ben gisteravond toch maar weer gewoon met oud en vertrouwd balsa aan de slag gegaan.

    Daarvan wil ik het frame maken, en als dat mooi in vorm is, met glasweefsel versterken.

    Wat kun je gebruiken (soort vulmiddel, pasta?) om, als je de rand in de romp afgedekt hebt, op de onderkant van het frame te smeren, en dan even goed aandrukken, om de oneffenheden mooi op te vullen?

    (We lopen op de zaken vooruit . . .)


    jan.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou zeggen van die lichtgewicht gipsplaatvuller.
    Bij de Gamma, in een koker, weegt niks, kost 3,95 of zo en is makkelijk te schuren.
    En zodra je er secondelijm op gooit is het keihard.

    GJ
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat moeten we hebben! :thumbsup:

    Bedankt.


    jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Polystyreen plaat is ook goed bewerkbaar en buigbaar
    Als je een gecompliceerde vorm moet maken kun je laagjes op elkaar leggen die je op elkaar lijmt na het buigen.
    Zijn ook alle mogelijke profielen van te koop
    Lijmen met die dunne plasticlijm, na 24 uur zijn 2 lagen onzichtbaar verbonden en te vijlen/schuren
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina