Modelvliegen en verzekeringen.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door onno10, 21 feb 2018.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Modelvliegen en verzekeringen.

    Hier op het forum wordt er zo nu en dan geschreven over verzekeringen.

    Veel berichten kloppen, maar ook veel niet. Daarom zal ik alles nog een keer op een rijtje zetten in hopelijk begrijpelijke taal. Ik beperk mij, op een aantal zaken na, tot alleen het modelvliegen en ga uit van de meest voorkomende bepalingen in polisvoorwaarden. Mijn verhaal heeft niet als doel om advies te geven en/of clubs in een bepaalde richting te sturen. Het is puur informatief gebaseerd op 30 jaar praktijkervaring en met name recente ontwikkelingen. 10 jaar geleden zou ik een heel ander verhaal geschreven hebben.

    Particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP) voor de modelvlieger.

    Als modelvlieger is het onontbeerlijk om een AVP af te sluiten. Ten eerste om je eigen portemonnee te beschermen, maar zeker ook, als je schade veroorzaak de schade lijdende partij fatsoenlijk schadeloos te kunnen stellen.

    De moderne AVP geeft dekking voor een bedrag van € 1.250.000,- Heb je een oude polis controleer of het bedrag niet lager is. De AVP geeft dekking voor schade veroorzaak met een modelvliegtuig met een maximaal gewicht van 25 Kg. Let op er zijn verzekeraar die een lager bedrag hanteren. B.v. 20 Kg.

    Wat dekt de AVP ? De AVP geeft dekking voor schade veroorzaak met een modelvliegtuig. Drones vallen ook onder deze dekking.

    Wanneer is er geen dekking ? De AVP geeft geen dekking als je bewust of met opzet in strijd handelt met het recht. De regeling Modelvliegen valt ook onder het recht. Vlieg/handel je in strijd met de Regeling Modelvliegen, de Luchtvaartwet , Privacywet of andere wet. Dan is er geen dekking.

    Dit houdt o.a. in dat je niet verzekerd bent als je FPV vliegt , binnen de bebouwde kom vliegt of in een CTR gebied vliegt.

    Aansprakelijkheidverzekering voor modelvliegclubs (AVB)

    Bij clubs is het een stuk complexer dan de meeste clubs denken.

    Een veel voorkomende misverstand is dat de AVB gezien wordt als een aansprakelijkheidsverzekering voor het bestuur van de club. Dit is niet juist. De AVB dekt in beginsel de aansprakelijkheid van de club en de leden niet de aansprakelijkheid van de bestuurders. De aansprakelijkheid van de bestuurders is te verzekeren op een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (BAV)

    Het verschil zal ik aan de hand van een voorbeeld uitleggen.

    AVB:

    Stel een bezoeker van de club struikelt over een losliggende tegel en loopt schade op. Deze schade valt onder de AVB, want de club is hiervoor aansprakelijk. De AVB geeft een bescherming van de bezittingen van de club welke weer eigendom zijn van de leden en het bestuur. Een AVB dekt materiële en letselschade.

    BAV:
    De BAV dekt vermogensschade en geen materiële en letselschade.

    Een voorbeeld uit de praktijk.

    Een voetbalclub besluit na goedkeuring van de leden in een ALV om een clubhuis te laten verbouwen. De penningmeester besluit om de opdracht voor de verbouwing zonder overleg met de leden uit te besteden aan een bevriende aannemer voor een bedrag van € 75.000,- . Als de verbouwing gereed is blijkt na onderzoek van de kascommissie dat een andere aannemer de verbouwing voor € 50.000,- had kunnen doen. Door het handelen van de penningmeester is de club voor € 25.000,- benadeelt .

    In dit geval is het voltallige bestuur hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die de club heeft opgelopen. Ook als de club via de notaris is opgericht. Een ander voorbeeld wat ik meegemaakt heb is een penningmeester die er met de kas vandoor gaat. In het uiterste geval kunnen zelfs de leden voor de schade opdraaien als de bestuursleden niet over voldoende vermogen beschikken om de schade te betalen en de club gaat daardoor failliet. (schuldeisers)

    Ter info een BAV kost zeker 5 maal meer aan premie dan een AVB.

    Terug naar de verzekering voor modelvliegen voor clubs.

    We hebben in Nederland is grote lijnen twee soorten clubs. De bij een bond of federatie aangesloten clubs en de ongebonden clubs. Beide zal ik apart behandelen.

    Ongebonden clubs

    Net als bij de individuele modelvliegers is het voor een club onontbeerlijk om een AVB af te sluiten.

    In de praktijk zullen clubs hun leden controleren op de juiste verzekeringsdekking . Dit in combinatie met een AVB is een voldoende waarborg voor een goede dekking zou je denken. Helaas is dit niet juist om twee redenen.

    Er zijn maar weinig clubs die elk jaar de leden controleren op een juiste verzekering, en mocht dat wel gebeuren dan is dat nog steeds geen waarborg. Verzekeringen zijn tegenwoordig per maand opzegbaar en worden vaak ook per maand betaalt via incasso. Een keer niet voldoende saldo op een rekening en de dekking wordt doorgehaald. Verhuizing, echtscheiding e.d. is ook een vaak voorkomende reden. Ik maak het mee.

    Stel alle leden hebben een juiste verzekering en de club heeft een AVB. Is er dan nog een probleem ? Ja, helaas wel. In de standaard polisvoorwaarden van een AVB is schade door luchtvaartuigen uitgesloten, een modelvliegtuig is een luchtvaartuig en valt daardoor onder de uitsluiting. Om de uitsluiting te niet te doen moet er een clausule op de polis staan met de vermelding dat modelvliegen is meeverzekerd. Zelf heb ik een aantal clubs gecontroleerd en in alle gevallen stond de clausule niet op de polis. Punt van aandacht voor de ongebonden clubs. Mijn ervaring is dat sinds de opkomst van de drones verzekeraar niet staan te springen om de clausule die modelvliegen meeverzekerd in een AVB op te nemen. Heb je als club een verzekering die modelvliegen dekt. Wees er zuinig op.

    Nu zou je denken dat ondanks de uitsluiting en niets aan de hand is omdat alle leden een verzekering hebben. Ook hier weer helaas niet altijd.

    Een voorbeeld dat ik zelf meegemaakt heb.

    Op een golfbaan slaat een golfer een bal over een hek en die beland op een auto. De golfer meldt dit bij zijn AVP verzekeraar in Tilburg. Deze stelt dat de golfclub aansprakelijk is en niet de golfer en weigert te betalen. Het argument is de golfclub faciliteert het golfen en is daardoor aansprakelijk. Binnen een maand overkomt een andere golfer hetzelfde en de verzekeraar uit Apeldoorn van de andere golfer betaald de schade wel. Er is dus verschil van benaderen tussen verzekeraars wat een onzekerheid geeft.

    Stel er is een schade en de verzekeraar van de modelvlieger vindt dat de club aansprakelijk is en niet de modelvlieger. Uitgaande van een club die een AVB heeft met de uitsluiting voor modelvliegen. De club moet de schade betalen . In dit geval is het bestuur hoofdelijk aansprakelijk voor de schade jegens de club. Er is sprake van onbehoorlijk bestuur vanwege het niet afsluiten van een adequate verzekering. Dit is ook van toepassing als de club via een notaris opgericht is. Ook ingeval dat de club en het bestuur aansprakelijk gesteld wordt is het prettig een goede verzekering te hebben. Aansprakelijk gesteld worden houdt niet in dat je ook aansprakelijk bent, maar brengt meestal een hoop kosten voor verweer en onzekerheid met zich mee.

    Gebonden clubs

    Voor wat gebonden clubs en verzekering betreft kan ik alleen de KNVvL beschrijven. Hoe het bij de Limburgse Federatie geregeld is weet ik niet. Als iemand die informatie heeft dan hoor ik het graag zodat de tekst aangepast kan worden.

    De KNVvL heeft voor de bij haar aangesloten clubs en haar leden verzekeringen gesloten. Dit is een AVB en een aparte verzekering voor schade door modelvliegtuigen. De verzekering van de KNVvL dekt in tegenstelling tot de hierboven omschreven AVB van ongebonden clubs wel schade door modelvliegen. De premie voor deze verzekering zit besloten in de contributie. De verzekering voor modelvliegen is een secundaire dekking voor het geval de verzekering van een lid (AVP) niet bestaat of niet betaald ingeval van schade. Overigens is het voor aangesloten clubs wel zaak dat ze de leden, ondanks de verzekering van de KNVvL, wel blijven controleren op een juiste verzekering.

    Let op. Ook voor deze verzekering geldt dat er alleen dekking is wanneer er gevlogen wordt volgens de regels van de Regeling modelvliegen.

    Bij de verzekering van de KNVvL is de kans dat er een situatie ontstaan zoals omschreven is bij de ongebonden clubs niet te verwachten. Ook al wijst een verzekeraar van een lid de schade af dan is er dekking op de secundaire verzekering en dat is dezelfde verzekeraar die het modelvliegen voor de club dekt. Die zal nooit verwijzen naar de verzekeraar van de club want dat is hijzelf.
    Nog een belangrijk punt is de dekking voor leraren en examinatoren. Tijdens het lesgeven is de leraar de gezagvoerder en dus ook aansprakelijk voor schade aan derden. De AVP sluit dit risico meestal uit. De verzekering van de KNVvL geeft wel dekking voor dit risico.

    Mijn informatie over de verzekering van de KNVvL is gebaseerd op polissen van 2016.

    Nu zal je denken als je mijn verhaal leest zo, die zoekt spijkers op laagwater. Ja, daar lijkt het wel op maar is niet zo. Mijn vak is verzekeringen adviseren. Wat neerkomt op risico's analyseren en dan kan je niet bepaalde zaken weglaten met de idee de kans is zo klein dat het gebeurt. Zo werkt dat niet. De risico's inzichtelijk maken en in overleg met de klant besluiten welke risico's er afgedekt worden en elke niet. Datzelfde geldt voor modelvliegers en clubs. Uiteindelijk bepaal je zelf wat je doet en welke risico's je neemt.

    Als ik de geruchten in verzekeringsland moet geloven dan ziet het er wat verzekeringen en modelvliegen betreft niet echt rooskleurig uit. Verzekeraars kijken met argusogen naar de ontwikkelingen rond de drones. Naar mijn verwachting zullen, als er onverhoopt een flink incident met een drone gebeurt de verzekeraars massaal de dekking voor modelvliegen uit de AVP zullen halen.

    Vragen over individuele zaken graag via PB.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
    maaskie en jve vinden dit leuk.
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Goed bezig Onno. Weet jij uit het hoofd of de KNVvL (nog) een BAV heeft voor de bestuursleden van hun aangesloten modelvliegclubs?
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Voor zover ik weet heeft de KNVvL geen BAV voor leden.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wellicht niet voor leden, maar ik heb toch maar weer even zitten lezen op de website van de KNVvL en daar staat bij punt 17)
    De club zou dus op zijn minst een zogenaamde AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten hebben. Deze aansprakelijkheid is via de KNVvL verzekering gedekt en een aangesloten vereniging heeft dus geen aparte AVB nodig.
    Dus als ik het goed begrijp dekt een BAV de schade veroorzaakt door fouten of nalatigheid van het bestuur? Ik dacht dat nalatigheid altijd uitgesloten was, maar had voor vandaag ook nooit van BAV gehoord.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De BAV is inderdaad voor het bestuur. Dat staat overigens wel in mijn verhaal.
    De BAV dekt vermogensschade veroorzaak door fouten van het bestuur. Bewuste opzet natuurlijk niet, maar dat dekt geen enkele aansprakelijkheidsverzekering.
    BAV is redelijk complex. Als je zoek ik Google kom je veel info daarover tegen.

    https://www.google.com/search?clien.......0...1c..64.psy-ab..0.0.0....0.uH1bLi-KEgg

    De KNVvL heeft deze verzekering niet afgesloten voor de clubs. Dat is begrijpelijk. Niet elke vereniging heeft hem nodig.
    Kleine clubs met een laag budget hebben er geen nodig normaal gesproken. Clubs met bezittingen van waarde zoals een clubhuis of een flinke bankrekening zou ik aanbevelen een BAV te sluiten.
    Als bestuur is het verstandig om besluiten waar (veel) bij geld gemoed is voor te leggen aan de leden via een ALV. De meeste statuten bevatten ook zo'n bepaling. Meestal vanaf een bepaald bedrag. Als het besluit genomen door de ALV dan is het wanneer het fout gaat niet het bestuur dat ervoor opdraait, maar de vereniging zelf.
    De vereniging kan in zo'n geval het bestuur niet aanspreken. Externe schuldeiser ingeval van een faillissement is een ander verhaal.
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Bij punt 17 op de KNVvL site staat niet de juiste informatie. Als een club via een notaris is opgericht en bij de KvK is ingeschreven is er in sommige gevallen zeker nog sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid van het bestuur. Dit is een hardnekkig misverstand.
    Zie de voorbeelden hierboven.
     
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Onno, dit is nu compleet anders dan mijn toenmalige onderzoek wat ik uitgevoerd heb voor het overleden tijdschrift Modelbouwaktueel. Toen gaven de verzekeraars samen met het verbond van verzekeraars nog aan dat ze vrijwel alles deden vergoeden aan schades aangericht door modelvliegtuigen. Maar dat is ook al een lange tijd terug uitgevoerd.

    Ik vind het belangrijk dat dit regelmatig wordt bijgehouden en gepubliceerd. Dank hiervoor, dit schept duidelijkheid.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Wat is al schreef 10 jaar geleden zou ik een heel ander verhaal hebben geschreven.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  9. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik heb speciaal gezocht naar een verzekeringsmaatschappij voor mijn WA (PAV) verzekering die ook eventuele modelvliegschade aan anderen vergoedt.
    Ze zijn er wel maar je moet goed zoeken.
     
  10. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb wat dit betreft praktijkervaring.
    Ik heb hem 10 jaar geleden bij de aankoop van mijn huis laten opnemen in mijn WA verzekering. Drie jaar geleden heb ik een schuimpje opgegeten in de lucht, met als resultaat allemaal blokjes van 1,5 cm. Ik had helemaal geen schade. Zaak van gemaakt en ja vergoed gekregen van de verzekering. Het kan dus wel. We waren wel aan het vliegen op de clubavond, op een aangewezen modelvliegveld, bij mooi vliegweer en we waren beiden in het bezit van een geldig brevet. Wel was de zaak een beetje lastig wat dit kwam niet vaak voor. Het eind van het liedje was dat de kosten totaal vergoed werden.

    Nu waren hier de kosten niet zo erg hoog ik denk dat de zaak lastiger wordt als het schadebedrag hoger is.
     
  11. Modelvliegclub The Hawks

    Modelvliegclub The Hawks

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    138
    Locatie:
    De zeeg, Nieuwkuijk
    Goed verhaal Onno.
    Dit betekent dus dat wanneer er in de ALV besloten wordt dat er geen BAV nodig is voor de vereniging, dat de aansprakelijkheid bij de gehele club komt te liggen en niet bij het bestuur?
    Dat is iets voor op de ALV-agenda dus.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Alleen wanneer er geen of niet voldoende vermogen is bij het bestuur.
    Primair is het bestuur aansprakelijk.
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ben geen expert, vandaar de volgende vraag:

    Is het bij schade aan derden in geval van niet respecteren van de regels niet zo dat een av altijd uitkeert, maar kosten gaat verhalen op verzekerde?
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Nee, dat doet een autoverzekering (WA) wel omdat deze verplicht is.
    Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht.
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik bedoel de personen aansprakelijkheid verzekering. (WA).
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelfde verhaal.
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Maar een WA is een verplichte verzekering in Nederland, of zie ik dat verkeerd?

    Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de eisende partij bij mijn WA gaat claimen, en dat die vervolgens maar moet aantonen dat ik me niet aan de regels heb gehouden. Ik wens ze veel succes.

    Wel zorgen dat modelvliegen niet is UITGESLOTEN in je polis.

    Guido
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Helaas niet.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij alleen voor voertuigen en dergelijke, waar een WA als minimum verplicht is? Maar een persoonlijke WA is denk ik niet verplicht, anders was het voor club niet nodig om er om te vragen bij inschrijving.
     
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Verplicht is nog niet automatisch.

    Lol.
     

Deel Deze Pagina