dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    De wedstrijd is weer geweest en het was er weer 1 van veel wind en koude. Dat heeft nog steeds zijn weerga op de hovers. Terwijl de anderen met wind kracht 4 netjes hoveren, gaat mijn heli er driftig vandoor. In de laatste ronde beslis ik de nieuwe groene heli te gebruiken . Die is iets beter met harde wind maar het mocht niet genoeg helpen. Een pechronde: iedereen had rustigere wind en bij mij begon het weer aan te wakkeren.

    [​IMG]

    Daarom heb ik maar besloten om 1 van de collega piloten te vragen om hulp bij het afstellen van de fbl. Het gaat dan ook met name om de hover afstellingen. Een collega met gevoel voor pid regelaars en een goed afgestelde heli wil me wel helpen. Voordat we daadwerkelijk samen de heli gaan afstellen is er al een flink voortraject gaande waarin ook de servo en mechaniek afstellingen onder handen zijn genomen. De eerste pid aanpassingen zijn gedaan en we komen verder zo.

    [​IMG]

    De focus ligt enkel op de groene heli, de andere 2 volgen later.

    De 3digi heeft de mogelijkheid om parameters te koppelen aan een zender kanaal. Ik had de gains al op de schuifpotmeters zitten maar die zijn lastig te bedienen tijdens het vliegen.

    [​IMG]

    Daarom heb ik 4 potmeters met middenstand genomen en op de zender gemonteerd aan de rechter console. Daarvoor moest de jetibox plaats maken, maar die kon mooi op de midden console.

    [​IMG]

    Groene knopjes voor de groene 3digi.
    Mooi, volgende stap.....
    Parameters vliegen!
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Captain's log, stardate: -303570.002600203

    De tweede wedstrijd is achter de rug. Het heen en weer gemail met parameters, data , film en vragen heeft geloond. Na het controleren en goed instellen van de basis parameters en het vliegen met de directe toegang tot enkele parameters heb ik nu definitief vastgesteld wat we allang wisten.
    Na het in top hijsen van de gain mogen we inderdaad zo'n 20 % terug met de gain. Vooral op de nick is dat belangrijk. Rol lijkt allemaal wat minder kritisch. Maar ook die moet redelijk in de buurt zitten anders gaat de heli met een windvlaag makkelijk een of meerdere meters omhoog of omlaag.
    Om de heli tijdens het hoveren niet te oversturen met de knuppels is het ook een must om de verhouding tussen directe en indirecte input (via de PID regelaars) te veranderen naar veel minder directe input.
    Dat bij elkaar levert een veel rustiger heli en sturing op en punten op je scorelijst als je tenminste überhaupt kan hoveren.....
    De wedstrijd had een aan wakkerende wind van kracht 3 naar 4. Ondanks dat had ik veel meer punten.

    [​IMG]

    Waren de scores in Heerde nog rond de 550 à 650 punten, nu lag het van 695 tot 802 punten.

    [​IMG]

    Wat me me al helemaal blij gemaakt heeft waren de autorotaties. Met name die van de tweede ronde. Die kwam in de 3 meter cirkel uit. De andere 2 zaten op ongeveer dezelfde plek, maar dan net buiten de 3 meter cirkel.

    Geloof me deze foto heb ik genomen na de autorotatie en voordat ik de heli weer oppakte:

    [​IMG]


    Over 3 weken weer een wedstrijd. Kunnen we zien of ik de vooruitgang kan vasthouden....
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    helihenk vindt dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo

    Ajuus foto-emmer, hallo maar weer "One-drive".



    [​IMG]

    Hierboven een plaat van de unieke "Kohle Uni" van Jochen Ebert.

    Werd helemaal gek van dat gedoe opeens met beperkte data en watermerken......
    En omdat OneDrive nu embed functies heeft die goed werken.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Nou wordt het toch wel eens tijd dat ik weer wat van me laat horen.
    Tijdens de pauze met de tweede wedstrijd heb ik met de groene heli gevlogen en tijdens de vlucht is 1 van de bladarm linkjes geknapt. Dat heeft helaas een schade tot gevolg gehad.
    In de drukke voorbereiding om de groene heli weer klaar te hebben voor de derde wedstrijd heb ik de verslaggeving daardoor even achterwege gelaten. De derde wedstrijd is vervolgens afgelast wegens te goed weer.
    Ja, dat kan dus ook.
    Mijn gele heli heeft al zolang hij geel is wat trillingsproblemen. Ik heb werkelijk alles onderzocht aan assen en lagers en bladen en noem maar op dat ik op een gegeven moment heli maar aan de kant gezet heb.
    De ware oplossing heeft zich echter nu wel aangedaan. wat was er ook weer aan de hand? De staart had een op en neer gaande trilling die gezien de frequentie wel uit de hoofdas moest komen. Dat deed het wellicht ook , maar de oplossing kwam toen Gerard me meldde dat ik de romp misschien harder vast moest maken ter hoogte van de tuimelschijf. Ik had daar een stevig stuk hardschuim zitten die trillingdempend moest werken, maar dat is dus niet afdoende. Echter heeft de oranje heli dezelfde opbouw en die trilt niet. Het enige verschil is wellicht dat de gele romp wat lichter en dunner van opbouw is. Om het probleem te tekkelen heb ik de staartboom steunbuisjes maar weer eens terug geplaatst. Die had ik verwijderd omdat de romp die functie moest overnemen. Aldus concluderdend: de romp doet dat net niet voldoende en de staartboom steunbuisjes lossen het trillen op. Eindelijk kan ik dan nu serieus ook met de gele heli aan de gang om de 3Digi goed af te stellen en er een 3e wedstrijd heli (of 2e reserve) van te maken.
    De eerder aangepaste servo geometrie doet het afdoende. De servo's voelen een tik sterker aan nu. Een betere respons op windvlagen en strak vliegen in de aero's. De HBS servo's voelen nog strakker aan in het vlieggedrag en dat was me al eerder opgevallen: ze zijn gewoon sterker en op 8 volt doen ze het nog een tik beter. Ook dat merk je .

    [​IMG]

    We hebben een paar keer geluk met flink wat wind van uit westelijke hoek en dat is gunstig op "mijn" veldje. De laatste parameter instellingen zijn het beste met forse wind te doen. Met name is me gebleken dat de mannen van 3digi de PID verhoudingen eigenlijk wel goed hebben en dat de gain instelling eigenlijk de belangrijkste is geworden. Ik merk met een verkeerde gain instelling dat de heli driftig op en neer gaat bij een forse windvlaag. De gain instelling naar de juiste waarde brengen kan dat tot een behoorlijk minimum beperken. Teveel gain is ook weer niet goed. Dat geeft in wezen hetzelfde springerige gedrag en een onrustige heli. Effe de sweet-spot opzoeken. Lastig is dan weer dat dit voor de nick maar ook voor de rol beide goed moet zijn anders blijft ie nog steeds springerig.
    Ondertussen heb ik dan nu 3 wedstrijd helies klaar voor de strijd.

    [​IMG]

    Mooi hè? Op de foto zie je niet dat het trilt....
    Er is nog een boel meer gebeurd maar da's niet zo belangrijk...

    groeten.
    S.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn oplossing zou zijn het ding paars, of rood, of blauw te spuiten.... :D :D :D
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Captain’s log , Stardate -303291.5352612886

    De laatste wedstrijd van 2019 is geweest en het was een topper wat mij betreft.

    Gezien de 2e wedstrijd al een resultaat gaf dat een forse vooruitgang zichtbaar maakte was ik er totaal op gefocussed om dat deze wedstrijd vooral niet slechter te doen. Ik wilde per sé punten halen om in het eindklassement mijn gestreefde doel van het behalen van het C- brevet werkelijkheid te laten worden. Omdat de 3e wedstrijd uitgevallen was, had ik om voldoende punten te halen de lat hoog gelegd voor mezelf. Echter toen bleek dat het een dag met rustig weer zou worden (windkracht 1 à 2) was ik er gerust onder dat dit ook zou lukken.

    ’s-Morgens voor aanvang van de wedstrijd was er nog even tijd om een vlucht te maken. Deze verliep niet zo heel erg goed en de vlucht werkte als een slechte generale repetitie. De focus met de wedstrijdrondes was erdoor een stuk hoger en de punten stroomden binnen. Ronde 1 gaf 173 punten. Een getal wat nog nooit op mijn lijstje heeft gestaan. Omdat Ronald 1 figuur verpierd had kwam dat nog gunstiger uit voor mij waardoor mijn genormaliseerde score 846 punten bedroeg.

    [​IMG]

    De 2e en derde ronde gaven een nog hoger resultaat van 192 en 191 punten. Echter vielen die genormaliseerd iets lager uit. Respectievelijk 812 en 796 punten. Maar al met al een goede score waarmee ik zeer tevreden ben.

    [​IMG]

    Eén van de juryleden deed mij nog een aantal suggesties voor verbetering welke ik meeneem voor het komende seizoen.

    Dit seizoen is afgesloten en ik was de hekkensluiter voor wat betreft het F3c van dit jaar: ik vloog als laatste een F3c ronde en het was tevens de laatste keer dat deze figuren gevlogen werden. Voor de volgende 4 jaar staan er nieuwe figuren op het programma. We gaan dus een herfst/winter periode tegemoet waarin we toch moeten zien een aantal nieuwe figuren onder de knie te krijgen.

    [​IMG]

    Dat, op zich, kan een terugval bewerkstelligen , maar ik heb de intentie dat dat niet gaat gebeuren……

    Dan de eindscores. Als ik alles optel kom ik op een gemiddelde score van meer dan 70% uit. Dat betekent dat het C-brevet dan eindelijk aangevraagd kan worden. In de praktijk zullen 2 of 3 rondes niet meetellen voor de eindscore waardoor het gemiddelde alleen maar nog hoger uitkomt , omdat namelijk je slechtste rondes worden weggestreept. In het verleden nam men de 6 beste rondes van de 9 gevlogen rondes. Bij 12 gevlogen rondes nam men altijd de 8 beste rondes…

    We moeten wel nog even het officiële eindklassement van de KNVvL afwachten.

    Groet,

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    renetl50, AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Daar is ie dan. Het helicopter C brevet....
    Ik had die C er natuurlijk zelf wel bij kunnen typen, maar zo is het meer echt.

    [​IMG]

    Alleen nog even een handtekening zetten.

    Doel 1 is bereikt. Volgende doel: meer dan 200 punten halen in een ronde.....?

    Groet, S.
     
    AHoogendijk en helihenk vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd, Kerel!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Na de laatste wedstrijd waren er nog enkele dagen dat we met de nieuwe wedstrijdfiguren aan de slag konden. Er zitten een paar lastige tussen, een paar die hetzelfde zijn gebleven of met een kleine wijziging. De hoverfiguren leveren een flinke uitdaging omdat we een flink aantal nieuwe aanzichten op de heli hebben tijdens de figuren. Nose in enzo, lang niet meer gedaan en zeker niet op het niveau waar ik ondertussen naartoe gegroeid ben. Weer veel oefenen dus en sticktime maken, maar helaas is het ondertussen ook weer kouder geworden en daar hou ik niet zo van.
    Daarom heb ik de knutselruimte maar weer opgezocht en daar lag nog een project te wachten. Mijn TZ shark heli heeft een 15cc YS en daarin heb ik hem nooit echt goed aan het lopen gekregen. Eigenlijk vrees ik een beetje dat de motor schade heeft, maar ik wilde de motor toch gaan inbouwen in de Hirobo Freya waar ik de E-motor uitgehaald heb voor 1 van mijn Eagle 3's.
    Dus onderdeeltjes erbij gezocht en frøbelen maar....

    [​IMG]

    Koppeling en motorbok en spul lag natuurlijk al 8 jaar in de doos.

    [​IMG]

    Uitgepakt.....

    [​IMG]

    En gemonteerd.... Er lag natuurlijk ook nog een els05 onderframe in de doos en de tank ook. Dat er ook bij gepakt en samengesteld.

    [​IMG]

    Helaas is de Hatori F3c pijp iets aan de lange kant voor mijn Ease-up rompen. Dan maar de Dremel erin...

    [​IMG]

    Slangetjes doen we aan deze kant evenals de gloeiplugaansluiting.

    [​IMG]

    Binnenkort meer......

    Save the glowplug engine!
    Lang leve rookpluimen!
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2019
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hulde!
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zie geen foto`s
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    zou nu moeten werken René...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep !
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar waarom haal je die motor niet uit elkaar om te zien of hij nog goed is ?
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Omdat het waarschijnlijk een probleem van brandstof met te weinig nitro en afstellen is geweest. En omdat ik ooit de "pomp" al eens uit elkaar gehaald had waarvan ik later las dat je dat beter niet kan doen......
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet beter, of YS motoren willen heel graag 20% Nitro zien...
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Klopt, of nog meer dan dat. En ik was een fervent nul Nitro gebruiker... Voornamelijk om de kosten want afstellen was kritischer dan met nitro.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dan kun je je lol op, want YS motoren lusten een behoorlijke slok....
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    Tja, 4 maanden stilte van mijn kant. Nu een opgelegde rustige periode door de corona pandemie. Velen duiken hun knutselhok in. Gezien ik meestal alleen of met mijn maatje in de wei sta/zit kan ik zo nu en dan even in mijn eentje een frisse neus halen. Het is niet zo dat er in die 3 maanden niks gebeurd is. De focus heeft gelegen op de gele heli met freya mechaniek. Maar dat was later pas. We waren met de YS bezig.

    Die YS blijft een byzondere motor. Of de combinatie Steven <-> brandstofmotoren..... dat kan ook wel een probleem zijn. Wat is het geval? Ik heb een fles coolpower met 30% nitro liggen,
    aangebroken en oud , dat wel , maar altijd netjes afgesloten en donker opgeslagen. Dus hup in de Hirobo en starten die YS. Naalden netjes op de fabrieksinstelling en helaas veel te rijk in
    het stationair gebied. Zelfs zo rijk dat bij een tot de aanslag ingedraaide stationair naald hij nog steeds te rijk loopt. Na een flink aantal pogingen met verschillende afstellingen heb ik em maar weer aan de kant gezet.

    Dan maar de gele freya. Ik had er ondertussen HBS860 servo's in gedraaid en een HBS770. Daarna gelijk begonnen om de parameters in de 3Digi opnieuw af te stellen. Dat kwam al een goed stuk de betere kant op. Weer enige weken later heb ik de ontvanger en servospanning opgevoerd naar 8,2 volt. Bij de oranje gaf dat een merkbaar verschil. Maar omdat ik afgelopen weken met windkracht 6 heb getest kan ik die verbetering nu niet bevestigen bij de gele heli.

    [​IMG]

    Ook de groene heb ik nog in windkracht zes gehoverd en wat heen en weer gevlogen maar met windkracht 6 als crosswind vlieg ik dan toch maar geen kunstvlucht figuren. Ook bij de groene konden de gain's nog iets omhoog en dat is goed merkbaar.

    Wat de wedstrijden betreft is het nu droevig gesteld. De subcommissie bestaat nog maar uit 2 man en de eerste 3 wedstrijden voor 2020 zijn al afgelast. En niet eens vanwege de pandemie....
    Ik wilde dit jaar een poging gaan doen in de euroheliseries. In Engeland was er nog plek op de lijst , afwachten nu wat de pandemie doet en of het doorgaat.
    Voor 2020 staan er nieuwe figuren op het programma , maar ook gaan we op de landelijke wedstrijden het final programma vliegen. Eerder vloog ik alleen het preliminary programma. Dat betekent dat we 2 programma's moeten oefenen. Eén voordeel, daar hebben we nu ruim de tijd voor.....

    [​IMG]

    Vanavond de carburateur van de YS maar eens schoongemaakt en de te warme plug vervangen voor een os8. Maar weer proberen binnenkort.

    Groeten maar weer, en blijf gezond!
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    hengelo
    bijvoorbeeld:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina