Welke maat EDF voor Fokker S-14

Discussie in 'EDF forum' gestart door Old Flyer, 25 okt 2019.

  1. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Beste lezers,
    In Freecad heb ik een ontwerp voor de Fokker S-14 gemaakt. (zie tekening).
    De afmetingen zijn:
    Lengte ruim 53 cm
    Span ruim 47 cm
    Doorsnede 7,4 cm
    Welke maat EDF kan ik hier in plaatsen?
    Als het ontwerp gereed is, ben ik van plan, om hem te laten printen op een 3D-printer.
    Ik hoor graag,
    Old Flyer
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Misschien een (ver)late reactie?

    Eerste linkje: https://www.flitetest.com/articles/edf-thrust-tubes-flite-tip

    En bij dat eerste linkje zit dus de verwijzing naar de calculator met een filmpje:http://www.radiocontrolinfo.com/information/rc-calculators/rc-edf-calculator/

    Mocht u nog een op zoek zijn naar iemand met een 3D printer?
    Ik heb er 6!
    En ben wel bereidt om naar uw STL bestanden te kijken of het mogelijk is om uw ontwerp van de Fokker uit te printen.
    Ik kan op basis van uw tekening er alleen op gokken dat u een shell hebt uitgetekend?
    Niets mis mee hoor,als de romp en vleugeldelen in stukken zijn opgedeeld kan iedereen uw model zo uitvergroten zodat het om een bestaande impeller past......

    Groet:Robin
     
  3. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    De maat van de EDF is afhankelijk van je uitlaat diameter!
    Het oppervlak van je uitlaat kan niet kleiner zijn dan ~85-90% van de zogenaamde F.S.A, Fan Swept Aerea.
    Dit is het frontaal oppervlak van de binnendiameter van de fan buis minus het frontaal oppervlak van de motorhouder.

    René
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha!

    Daarom ben ik ook erg voorzichtig met mijn voorstel.
    Misschien dat Old Flyer zich nog aanmeldt.......
    Hij heeft in ieder geval na 25 oktober niet meer ingelogd hier op het forum.......

    Maar goed,

    Leuk idee van hem om met de S-14 aan de gang te gaan.
    3AB6F205-485F-4ED4-BC5B-F3214353244F.jpeg
    Het is toch een stukje Nederlandsche historie.
    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/showthread.php?39943-Fokker-S-14

    Groet:Robin
     
  5. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Robin en René. Bedankt voor jullie reacties.
    Ik bekijk het forum dagelijks, om te zien of er reacties zijn. Pas dan loont het de moeite om in te loggen.
    Met jullie tips ga ik in ieder geval aan de slag. Om het ontwerp af te kunnen maken, is het nodig, om te weten met welke maat edf hij kan worden uitgerust.
    Zodra ik weer een stap verder ben, zal ik de resultaten hier laten zien.
    Met vriendelijke groeten
    Richard (Old Flyer)
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nogmaals hallo Robin en René. N.a.v. jullie tips heb ik gekozen voor een 50 mm EDF met een FSA diameter van 42,7 mm.
    Dit hield in, dat ik de uitlaat opening van het model naar 40 mm moest brengen voor een opening tussen 85 en 90% FSA.
    Dat heeft wel een effect op het uiterlijk van het model, maar omdat ik toch al geen 100% schaalmodel wil, lijkt mij dit een redelijke oplossing.
    Een afbeelding van het bijgewerkte model heb ik bij gevoegd. Voor de volledigheid heb ik ook de eerste afb. mee geladen, zodat het verschil zichtbaar is.
    Het totale model is nog niet klaar, maar ik ben nu wel een hele stap verder.
    Gr. Richard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Het lijkt mij ook een redelijke oplossing Richard,(Richard,René,Robin)

    Ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta om deze beslissing te nemen:)
    Succes,en veel plezier met de rest van de Freecad tekeningen!

    Groet:Robin
     
  8. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    De PH-XIV is een goede kandidaat!
    Deze was als enige uitgerust met een Rolls Royce Nene straalmotor ipv de Derwent en deze had een aangepaste rompsectie bij de staart met een grotere uitlaatdiameter.
    Zie Wikipedia Fokker S14.

    Groet René
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2019
    Old Flyer vindt dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Goedemorguh Richard,(en René)
    Zaterdag 28 december 2019,veels te vroeg!

    Ik ben een avond/nacht mens.
    9CFEB5F5-FDF7-4B55-AB18-7A7BE14E1A69.jpeg
    Zakken Robin! (Oh ja,duh huh)
    71D0A3AB-DC0C-4CE8-A2DD-61C5AA31CEFD.jpeg
    Dat was een paar minuten voor de eerste fotoooooo(Ik woon in Hengelooooooo)
    Ik zal vandaag nog iets meer foto’s en uitleg geven.........
    Op dit moment van schrijven zijn 2 3D printers alweer bezig met de “concept” Fokker S-14(aankomende middag plaats ik meer).....(wel binnenskamers,,,,,brrrrr) (met beter licht)
    (en een weegschaal)

    Groet:Robin

    Een “tussen”Edit (11.00 uur ) De ‘Freecad dikte’van 1 en 0.5 mm dikte met hoge resolutie zijn succesvol voor de cockpit! (1 perimeter):thumbsup:

    volgende Edit. (11.20)
    EE677568-ACCA-4571-85C9-462BDF05A46D.jpeg
    Waarom is Basic fusalage midden 001 163kB?
    Tot de volgende Edit.......!

    “TRUCJE”(11.35)
    62378AD3-AFFE-4150-8EBC-839D000065B3.jpeg
    Gewoon de “Concept” romp uitprinten,negeren dat de uitlaat van de romp boven de 3D printer uitsteekt.
    En dan het printwerk stoppen op de door mij gewenste hoogte........(weegschaal cockpit 4/5 gram,LW PLA)
    tot de volgende Edit!

    Volgende “TRUCJE”(11.50)
    5B64BBDE-4B37-443C-BEE6-0C41C163F6A4.jpeg
    ‘Met de Z offset functie de “Concept” romp door het printbed steken.....uitprinten maar!
    Witte cockpit,lagere resolutie ook 4/5 gram.

    Weet je nog? (12.05)
    De prachtig ingetekende Fokker S-14! (Lage resolutie)
    Ik kon in één oogopslag zien dat ik hier te maken heb met een persoon die 50 jaar modelbouwervaring heeft.........!:worship:
    2F7962C0-3B70-4B1E-9F8D-1F019897A905.jpeg
    ABS+ Front/inlaat 16/17 gram.
    Ik ga nu op zoek naar een you tube filmpje.............over 3D geprinte ondersteuning.

    Hierbij een filmpje van een model waarbij men nog redelijk makkelijk de ondersteuning kan weghalen.


    Hierbij een filmpje van you tube met de zoekfuctie ‘3D printing avoid support’(12.20)


    En als voorlopig laatste heb ik de slicer opdracht gegeven om de toen nog in lage resolutie uitgetekende Fokker S-14 support te geven.:eek:(potverdorrie,de gaten vallen d’r in!)
    9A393CF3-FB1E-486D-9EE2-4162CB70FCC0.jpeg
    Gelukig hebben wij goed contact via de privé conversatie op het modelbouwforum.
    En zijn wij al bezig om de Fokker stap voor stap opnieuw vorm te geven!

    Voor vandaag,stop ik er even mee,ik ben moe.........(12.55)
    En zal na oud en nieuw weer posten met info van de 3D geprinte materialen die ik tot dan toe heb uitgeprint.
    Ook weer een héél verhaal.
    Oud balsa,
    Nieuw balsa,
    Balsa in kleigrond,
    Balsa in zandgrond,
    Balsa met veel regen,
    Balsa met weinig regen,
    Balsa in een omgeving van véél wind
    EN in een omgeving van weinig wind:rolleyes:
    Etcetera,Etcetera.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
  10. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bedankt Robin.
    Het ziet er in ieder geval veel belovend uit.
    Doe het maar rustig aan, wel hebben alle tijd.
    Alvast een fijne jaar wisseling gewenst.
    Groet, Richard
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Gelukkig nieuwjaar Richard,

    Ik heb in dit nieuwe jaar de aangepaste S-14 romp al weer mogen ontvangen.
    De foto’s die ik nu laat zien kan ik ook via de privé conversatie tonen.....maar ik moet helaas te veel omslachtige,tijdrovende handelingen uitvoeren daarvoor.
    Vandaar dat ik het via deze(openbare) weg laat zien.

    punt 1:
    DEADC785-3CA5-4FBB-AABE-AF8A1CE0E062.jpeg C3CB2A8E-AB51-4D45-A4AB-C8171AD406E3.jpeg E1FB0794-E0E2-45F2-A8CC-C6D31C1DCF70.jpeg
    ‘Helaas,nog steeds last van gaten in het Freecad model.
    Zoals je kan zien is het “groene” model onprintbaar.

    Maar goed,omdraaien die Fokker,en kijken naar het staartgedeelte.(punt 2)
    4286868D-CA32-455B-A73B-E97E1D52CA7C.jpeg 10341F46-AF2A-4B84-9164-31BC5A0AFDA4.jpeg
    Ziet er al iets beter uit:)

    Ik zal deze uitprinten met de Vase Mode.
    Alleen kan jij er niet veel mee(Qua vliegen)
    Ook zal je de gehele romp anders moeten benaderen in het ontwerp.
    Ik wil hiervoor met je afspreken bij het militair museum:https://www.nmm.nl/

    Ik neem dan de inmiddels goed gevulde plastic tas met 3D geprinte S-14 onderdelen mee......
    En kan je dan héél snel en gericht aangeven waar ik tegen aan loop......
    We moeten hiervoor een middag vrijmaken.Het liefst spreek ik af op een dag waarbij er niet al te veel bezoekers zullen zijn.

    Groet:Robin
     
  12. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ook jij een gelukkig Nieuw Jaar Robin.
    Ik heb gereageerd via onze privé chat.
    Gr. Richard
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  13. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hier zijn foto's na het slicen met Cura op een Creality 10S-Pro:
    De eerste twee van de vleugel midden scetie in lagen- en röntgen aanzicht, de andere van de stb buitenste vleugel deel.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha ha,

    Ik lach je niet uit hoor!
    Over een tijdje lees je nog eens post 13 terug...........(ik zeg lekker niets)

    Bedankt dat je de moeite hebt genomen om alvast de vleugeldelen voor mij te laten visualiseren.
    Zodra ik de vleugel delen heb mogen ontvangen zal ik proberen de print tijd “ietsjes” te verlagen.:rolleyes:

    Groet:Robin
     
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Mooi dat wij elkaar bij het museum konden spreken!
    E757ED20-5AAC-4ADA-97CE-238E9CF5A729.jpeg
    Heb inmiddels via de privé conversatie van het modelbouwforum additionele info toegevoegd......

    Succes Richard,we houden contact..........:offtopic:

    Groet:Robin
     
  16. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo Robin en René.
    Na wat ge-experimenteer heb ik mijn ontwerp volledig geprint en in elkaar gezet. Het resultaat valt wel wat tegen, om dat ik onvoldoende inzicht had in wat er bij komt kijken, om een goed printer ontwerp te maken.
    Hier zijn de foto's:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hallo Richard.

    Ziet er zeker niet verkeerd uit!

    Gr. René

     
  18. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Gefeliciteerd Richard!

    Ben je al aan het nadenken over de volgende fase?ik kan mij nog herinneren dat je er over nadacht om de Fokker S-14 toch nog iets op te schalen?

    Lukt het je dan beter om dan wel inzicht te krijgen op de moeilijke(CAD)ontwerp vraagstukken?

    Groet:Robin
     
  19. Old Flyer

    Old Flyer

    Lid geworden:
    20 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, Robin. Dat ben ik inderdaad.
    Nu gebaseerd op een 90 mm EDF. Het model wordt 1,12 m lang met een spanwijdte van 1 m. En per stap proef printen maken, om de maatnauwkeurigheid en de benodigde speling te controleren.
    Groet, Richard
     

Deel Deze Pagina