Opbouw deel van de aansteekvleugels; rechts, zoals geadviseerd, met dunne secondenlijm. Links, mijn voorkeur, met houtlijm. Zal wel een drupje zwaarder zijn. Máár, als de passing niet perfect is, doe je met secondenlijm helemaal niks. Het hout is van goede kwaliteit; zuiver recht is anders. Licht, lichter, lichtst is het devies. Ik hou ook van degelijk, en daarbij, afgelopen jaar drie RES wedstrijden meegevlogen met meestal wel wat ballast aanboord. Zonder het te realiseren vloog ik met bijna 500 gram. Duss.. als ik nu in de buurt kom van 410-415 gram ben ik tevreden.
Hmmm, tja, des te eerder dat ik er vanaf ben...? Nee, valt wel mee, ik heb er schik in en zie het resultaat groeien. Wel wil ik het graag goed doen en dat valt nog niet mee. Vanavond de neuslijst in profiel geschuurd, over niet meevallen gesproken. Ik zag iemand die een negatieve mal heeft ge'3d' print van de neuslijst en met schuurpapier heeft bekleed. Helaas kan dat hier dus niet omdat ik bij 8 ribben 5 verschillende profielen heb. Echter wel tevreden over mijn kunsten.
De laatste uren hoofdzakelijk aan het schuren en passen geweest van de vleugeldelen. Nog één klein deel te gaan. Ik vind het lastig om bij kleine eindribben de juiste hoek te krijgen, zodat de v-vormige verbinder ook netjes overeen komt met hun hoek. Én dat beide vleugeldelen dezelfde hoek krijgen. Toch maar wat extra liefde en aandacht aan besteden.
Nou ja, de hoek móet zo wel hetzelfde worden. Bijzonder is dat één middenvleugel toch iets is getordeerd, hoewel de bouwtafel zuiver recht is. Hopelijk kan er met het folieën nog een millimetertje of wat gecorrigeerd worden. En anders vlieg ik alleen rechterbochtjes.
Ondanks dat ik het nu wel een beetje zat ben om te bouwen nadat net de Batwing vliegklaar is begint het toch weer te kriebelen om weer een RES te bouwen nu ik dit allemaal zie Ziet er goed uit Johan
Nou Adrie, een Res model bouwen is toch wel leuk. De benodigde tijd is te overzien, en je moet komend jaar je titel verdedigen. Je kunt goed vliegen, maar de modellen presteren van zichzelf óók steeds beter. Dat zie je ook bij de minder ervaren piloten terug. Dus ik zou er toch maar eens serieus over nadenken of één van de twéé nieuwe modellen bij je past. Ik ga de competitie graag met je aan.
Vleugel: Klaar! Helaas heb ik niet goed opgelet bij het uiteinde van de tippen. Ik had nog wat extra hout in de hoeken moeten plakken zodat ik de hoeken mooi kon afronden. Stond wel op de tekening, niet in de beschrijving dus dat is er tussendoor geglipt. (Het oog wil ook wat.) De bouwbeschrijving en de tekening zijn toch wat afwijkend. Waarschijnlijk omdat dit de eerste serie is. Bij de tweede serie zijn er al wat fouten verholpen. Volgende keer maar wat meer wachten met bestellen.... De geprojecteerde breedte moet nog worden aangepast aan het wedstrijd reglement van maximaal 2000 mm.
Driehoekje van de tipvoorkanten afzagen en vervangen door een massief blokje balsa. Dan in de bedoelde vorm schuren. De vleugel ziet er mooi uit, het sluiten van de ribben tussen de panelen is bijzonder goed gelukt. Misschien ook nog even bij de Slite afkijken wat er is gedaan om vervorming van de eindribben van de panelen e voorkomen bij het foliëen.
@RKT, De versterkingen van de eindribben, zoals bij de Slite, zijn hoogst waarschijnlijk niet nodig. De X-Dream heeft geen koolstofligger maar een Dbox met een extra lange bovenbeplanking. Daarnaast zit de remklep omlijsting tegen de eindrib aan. Dit is bij de aansteekvleugel niet het geval maar de eindribben zijn van zeer goede kwaliteit 3mm dikke triplex. Op de voorgaande foto's is het goed te zien. Een en ander heb ik ook bij het Duitse forum nagevraagd. Zij zijn al wat verder met de bouw.
Ik heb het bij mijn Xres wel toegepast. Bij het middendeel beetje overbodig maar aan de opsteekvleugels heeft het wel effect. Maar het is zeker geen must. Enige jammere van het ontwerp zijn de platte tippen. Had graag een mooie ronding gezien, dit is zelf nog te fabriceren Verder ben je er snel doorheen gefietst Johan, ziet er super uit! Al ideeën over je folie kleuren?
Hoekjes toch maar wat afgerond, naar aanleiding van wat reacties. Binnen het toelaatbare van de profielverandering. Ik weet ook niet wat beter presteert: elipsoide tippen of wat trapeziumvorm met meer oppervlakte vleugel en profielgetrouwer. Wel zijn de vormen en profielen identiek geschuurd. Op de foto de tippen met de rug naar elkaar toe.
Voorheen kwam bij langzaam vliegende modellen, tippen, zoals bij onderstaande foto nog wel eens voor ( vleugeltip van de 150 cm Libelle).
Vannacht toch nog in het hoogteroer een versterking aangebracht. Volgens het Nederlandse en Duitse RES reglement 2.b is een cfk ligger toe gestaan. Ik heb een ligger van 3 x 0,5 mm in de voorste lijst gelijmd. Hopelijk kom ik er nooit achter of het nodig is geweest. De gewichtstoename is rond 1 a 2 gram, maar blijft het totale gewicht van het hoogteroer binnen de 12 gram. Nu nog in profiel schuren. De neuslijst moet, van voren gezien, respectievelijk een hoek krijgen van 30 en 10 graden; tangiale lijn dus eigenlijk. Ik heb in Duitsland een vraag uitgezet met betrekking op de camberlijn en of ik het profiel wellicht 'strak' zou laten. Ik kies voor het originele ontwerp.