Na een tijd actief te zijn geweest in het vliegen weer eens de behoefte om een schip te bouwen. Vroeger volledig scratch, dat wil zeggen bij mij volledig uit de hand. Doch door nieuwe technieken is het nog steeds scratch, alleen het gereedschap is wat anders. Ik ben erg actief met modelbouw, al geven bootjes bouwen mij enorme rust. In het verleden eens een Jacobs van Heemskerk gebouwd, 2 meter lang en dat was mij iets té lang. Ik wijk uit naar schaal 1:72 en dat worden deze 1m57, voor mij te behappen. Ik ben actief in de vliegerij en bouw en ontwikkel ook vliegtuigen. Daar heb ik een programma voor dat Dev heet, waarmee ik niet alleen vleugels kan maken alsook vliegtuig rompen.. Alleen doe ik er meer mee, ik teken hiermee moeiteloos rompen van schepen... Is wat meer werk, al lukt het mij aardig... Na 2 avonden tekenen is het zo goed als frees klaar.. Als het uitgefreest is dan kan ik de proef passing gaan doen. Ik bekleed het met 1,5mm balsa, en daarna een epoxy glasmat er over heen. De romp doe ik met de CNC, de opbouw ouderwets handwerk.. (omdat ik óók dát leuk vind.
Zo nog even de puntjes op de I. Zo juist de files door gestuurd. Morgen vroeg de boel ophalen en dan kijken of het allemaal passend is...
Een mooi voorbeeld van moderne techniek in dienst van modelbouw. Misschien niet voor de puristen onder ons, maar als je in twee avondjes tekenen een dergelijke romp kan voorbereiden om zo zuiver te kunnen (laten) snijden dan laat dit zien waar we heen gaan met modelbouw. Straks koop je geen tekeningen meer, maar alleen nog zulke digitale bestanden..... Jammergenoeg beheers ik de tekenvaardigheden niet. En daarom ben ik vol bewondering en tegelijk realiseer ik me dat ik ben ingehaald door een nieuwe generatie modelbouwers. Het volle langsspant zit er in, dus ik neem aan dat dit een statische uitvoering zal gaan worden. Succes met de verdere bouw. Gr. Jan
Klopt, 2 avonden tekenen doordenken en doorpakken. Paar avonden plakken om er achter te komen dat alles netjes past. Exact vorige week zaterdag begonnen. Nu de ruwbouw klaar. Das best snel ja.. Al ben ik niet vies van old skool handwerk. De opbouw wordt grotendeels handwerk, ik wil zelf wel wat te prutsen hebben. Dat dit kan is leuk, voor de romp scheelt het bergen handwerk. Al is het vanaf nu grotendeels wél handwerk. Het wordt een dynamisch model, er zit idd een langsspant in doch ter hoogte van het middendeel een grote uitsparing. Dit om het midden gedeelte er uit te kunnen breken als de romp beplankt is. Voor nu is het een hele stabiele basis om de huid aan te brengen. Het voelt goed dat alles past. Ik overweeg om er een plug van te maken om er enkele rompen uit te halen. Ben daar nog niet over uit. Het is wél reproduceerbaar. Bedankt voor jouw reactie Jan. Ik pas een mix toe van hedendaagse technieken, mét bijbehorende handwerk. Terug naar de basis is voor mij toch écht wel essentieel. Lekker bezig zijn en de tijd vergeten.
Kan iemand mij een advies geven vwb de motoren? Ik heb 45mm 5 blads schroeven. Daar wil ik graag motoren voor hebben die niet te snel draaien doch wel sterk zijn om het allemaal rond te draaien zonder dat de boel te heet wordt. Heb wel 2 buhler motoren liggen, al worden die wel erg warm tijdens vol last. (Heb deze motoren kunnen testen met 40mm schroeven)
Welk type Bühler is dat? Bij mij draaien 3 Bühlers Zon03 op 12 Volt met 55 mm schroef en ook met 60 mm schroeven in straalbuizen. Ze trekken op vollast per stuk 1 ampère, zijn superstil en worden nog niet handwarm. Alles ligt zo goed mogelijk uitgelijnd met dubbele kruiskoppelingen. Bedenk eerst even hoe snel je je schip wilt maken. De rompsnelheid ligt zo rond de 5,6 km/uur. Bij 3.000 toeren, een spoed van 50 mm en 20% slip kom je op een theoretische snelheid van 7,2 km/uur. Met de Zon03 motoren op 12 Volt zou dit moeten lukken denk ik. Voor het varen alleen zou je dan aan een 12 Volt & Ah accu voldoende hebben. Succes ermee! Gr. Klaas.
Klaas, Ik heb gezocht op de motoren. Ben op een site uitgekomen waar ik ze kan bestellen. Kost een duit (29€ ps) al is dat de prijs wel waard. Het is idd een heel goed merk. Ik zal morgen ff naar de motoren kijken welk type het zijn. Er komt in het nieuwe jaar een V2 van deze romp. Daarin zijn de plaatsen van de schroefassen en roeren in verwerkt. Alsook een aanpassing in het dek. Neemt niet weg dat ik deze romp óók wil afwerk. Wat meer werk. Vind het zonde om er niets mee te doen. Anders dient deze als mock-up, zodat men kan zien hoe deze is opgebouwd. Ben er nog niet uit.
Eh...foutje. Ik zei getest te hebben met 40mm schroeven. Dat blijkt 60mm te zijn. Ik denk met m’n huidige motoren wel uit te kunnen komen met 45mm.
Natuurlijk mag dat. Onderstaande heb ik nog 2 liggen. Deze had ik ook in m’n Smit Nederland, die zijn zó sterk dat ik het bootje bijna kopje onder kon laten gaan. Ik vond echter dat de schroeven nét een maatje te groot waren voor vol vermogen. Ik vond ze warm worden en heb bet liever wat koeler. Een schroefmaat kleiner kan wél. 45-50mm gaat probleemloos. Al heb ik m’n oog ook laten vallen op een andere type Buhler, de 498BB. Ik ga er daar een paar van bestellen ivm toekomstige projecten.
SRS, Bedankt voor de info. Die 498BB is wat slanker en voor een veel aantrekkelijker prijs als de Zon03. En ook een heel stuk lichter. Fijne motoren en nemen genoegen met een klein beetje stroom. Gr. Klaas.
na een passing van de huidbeplating er achter gekomen dat de neus aangepast moest worden, die moet veel scherper worden. Verder heb ik aanpassingen gemaakt vwb de positie van de roeren en schroefassen. De ruimte voor de roer hevels ook al voorbereid. Het vierkante gat (voor de dieptebommen mortierwerpers) blijft demontabel. Ik wil zo min mogelijk openingen in het dek... Begin volgend jaar laat ik de nieuwe files snijden en dan kan ik de romp definitief afbouwen. 1e foto is de oude situatie, 2e met de nieuwe voorkant en de 3e met de aanpassingen voor de roeren en schroefassen. Ik ga met 50mm varen, 45mm is voor schaal 1:72 te klein. Maw, vanaf nu ff geduld opbrengen..