Goblin 700

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Tbird2, 10 dec 2019.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben sinds kort eigenaar van een Goblin 700 pre Competition model.
    Onderstaand een foto, en voor wie deze herkent, idd ik heb hem via MBF.

    Gobli RS.jpg

    Nu is dit na een aantal Aligns, Compassen en Logo's mijn eerste Goblin.
    Ik heb dus wat vragen voor de doorgewinterde Goblin vliegers.

    Helaas kan ik geen manual vinden van dit toestel, alle links op het WWW lijken niet meer te werken, weet iemand wellicht nog een werkende link naar een manual?
    EDIT gevonden met dank aan @floriske.nl

    Ik weet (inmidels) dat de Competition helie redelijk hetzelfde is, ook de Black-Tunder lijkt veel zelfde onderdelen te hebben.
    Op onderstaande link worden de verschillen tussen de normale 700 en Competition uitgelegd:


    Nou heb ik wat vragen over de oudere tail aansturing.
    Ik vind dat er ontsettend veel speling zit tussen de tail pitch slider links en de tail grip bushes.

    tail pitch slider OK.jpg 700 tail correct.png


    Helaas kan ik geen filmpje uploaden, maar er zit dus speling tussen de tail pitch slider link en de grip link bushes die met een cap screw in het bladvoet zitten.
    De speling is eigenlijk alleen in de draai richting, ik voel vrijwel geen speling in de werk richting.
    Is dit mischien normaal?

    Ik heb eigenlijk een voorkeur om hier ball-links te gebruiken (zoals bijna elke heli heeft) en zoals die ook op de Competition zitten.
    Is dat eenvoudig om te bouwen met onderstaande Competition parts of zie ik dan iets over het hoofd?
    Dus:
    Tail pitch slider links H0261-S
    Tail uni ball H0064-S

    competition tail slider 1.jpg

    cometition tail 2.jpg


    Ben benieuwd naar julie ervaring, of deze speling normaal is en of ombouw idd zo eenvoudig kan (en de moeite is).

    Wellicht zijn er nog meer tips (ik heb nog meer vragen maar die komen later wel).
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
  2. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    http://www.sabitaly.it/image/data/download/manuali/Goblin-700_Manual_Rev2.0.pdf

    Van deze pagina:

    http://www.sabitaly.it/index.php?route=information/information&information_id=13

    De competition heeft één echt belangrijk verschil tov de oudere 700 en nieuwere black thunder en thunder sport: het frame en de canopy zijn anders.

    Het frame is namelijk groter. Iets wat ze later weer terug gebracht hebben vanaf de black thunder. Een competition canopy past dus niet zomaar op een oude 700 of nieuwere black thunder/ thunder sport frame.

    Wat dat betreft is de competition een beetje een buitenbeentje geweest. Deze deelde namelijk de maat van het frame en de canopy met de 770.

    De thunder lijn heeft dus weer het oudere maat (niet identiek maar wel dezelfde grootte) frame maar daarentegen weer veel onderdelen van de aandrijving van de competition meegekregen.

    Veel onderdelen zijn dus inderdaad gewoon uitwisselbaar tussen oude 700 en de nieuwere thunder lijn. Een mede clublid heeft zo bijvoorbeeld een oude 630 omgebouwd naar thunder sport 700.

    Wat je precies nodig hebt om je tail om te bouwen kan ik zo snel niet beoordelen. Maar leg even de manuals naast elkaar en je moet daar wel uit kunnen komen.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2019
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Fantastisch bedankt, daar heb ik toch een poosje naar gezocht.

    Is toch wel appart, jou 2e link naar SAB IT geeft dus meer manuals tov de Goblin Helicopters main page.
    https://goblin-helicopter.com/
    Hier staan ook manual maar niet die van de basis 700.

    In ieder geval heb ik nou het juiste manual met de beschrijving van de (apparte) staart en de DFC kop.
    1 van mijn volgende vragen ging over de kop (omdat ik vind dat die ook meer als gewenste speling heeft) maar nu ik door dit manual ga denk ik dat de links gewoon fout afgesteld zijn en te ver uitgedraaid,
    Ik zal de kop eerst eens riggen via het manual.

    Bedankt!
     
  4. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    Goblin-helicopter.com is de Amerikaanse site. Daar is Bert Kamerer (ook bekend van BK servo's) de distributeur.

    Sabitaly.it is de officiële site van SAB zelf (SAB is Italiaans). Het vreemde is dan weer dat je je kit alleen kan registreren in de USA en niet in Italië :hammer:

    Loop inderdaad de manual eens door of alles zit zoals het hoort en vlieg er daarna eerst eens mee. Is ie goed: niks meer aan doen, heb je merkbaar last van de speling: ga dan eens nadenken over het aanpakken er van.

    Succes!
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Kijk, weer wat geleerd.

    De speling in de head links ligt denk ik idd aan een verkeerde afstelling.
    head link foto.jpg head link.jpg

    Bij mij is de ball-link te ver ingedraaid en het schroefdraad veel te ver uitgedraaid, dat gaat speling geven.
    Maar dat is ook eenvoudig op te lossen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Speling in de schroefdraad? dan zou hij wel erg op het eindje zitten.. 1 a 2 gangen.. en dat is echt heel weinig.

    je zou eigenlijk gewoon eens een tijdje de speling moeten volgen.
    kan zijn dat er ergens een lagertje of een verkeerd ringetje in zit, waardoor de zaken niet dragen op de plekken waar het moet dragen.
    vlak hierin ook de kunststof link niet uit.
    ik heb nitro toestellen.. sommige kunststof linkjes lubberen een beetje na een tijd, waardoor je speling krijgt.
    tot het te erg wordt, en de link eraf komt.
    maar ik vermoed dat het bij dat bovenste boutje zit. en als dat het geval is, zou het wel eens de bedoeling kunnen zijn.
    DFC kan 0 hoekverdraaiing hebben. terwijl dit wel voorkomt in de kop.
    kijk iig of dat boutje zit zoals moet. alle maten kloppen. maar als alles klopt, en goed vast zit, zou ik daar vrede mee hebben.

    voor de staart: gevoelsmatig moet er een shim ringetje tussen..
    normaal, als je de bladhouder op die manier kan bewegen, houdt het in dat de boel niet draagt zoals het moet.
    en je krijgt wat ongewenste krachten in dat boutje.
    beter is als de boel gewoon lekker strak in elkaar steekt, bijna niet beweegt als het niet hoort te bewegen.
    maar het kan wel eens een tijd puzzelen zijn voor je het voor elkaar hebt.
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    MBT de kop:
    Inderdaad zit er speling op het schroefdraad.
    Cf de video van BK is dat ook de bedoeling, de draad mag niet vast zitten (met een moer oid) om de reden die jij ook aangeeft (DFC kan 0 hoekverdraaiing hebben. terwijl dit wel voorkomt in de kop.), echter omdat op deze helie de link niet goed afgesteld is, is het schroefdraad te ver uit gedraaid.
    De kunstof linkjes zijn nog OK, maar die moet ik toch verstellen dus denk er maar direct nieuwe op te zetten.
    Het bovenste boutje is OK, daar word de DFC arm mooi opgesloten.
    Dus op de kop geen issue denk ik, die ga ik netjes afstellen dan ga ik er van uit dat hij goed is.

    MBT de staart:
    Die is vrij eenvoudig, hij lijkt compleet en correct in elkaar te zitten, ik ben nog even in afwachting van reacties of dit normaal is (en zo moet laten), dat ik hem ga demonteren om te zien of ik het kan verbeteren, of dat ik dit ombouw naar de Competition ball links.
    De speling zit dus alleen in draai richting tussen de "tail pitch slider link" en de "main grip link bush", de rode pijl.
    In de werk richting (groene pijl) zit vrijwel geen speling.

    Ben benieuwd of andere Goblin 700 gebruikers dit herkennen en of upgrade naar ball links slim en goed te doen is.



    700 tail correct r2.png
     
  8. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Oirschot
    Ik vermoed dat je van speling in die (meeneem) richting weinig gaat merken. Belangrijker is dat er in de pitch aansturings richting geen speling zit en zoals je aangeeft is dat niet het geval.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je besturing systeem merkt het wel. De timing verloopt namelijk.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Het gaat om speling op de tail, dus alles collectief, geen cyclisch, dus ik denk dat Floriske gelijk heeft en dat ik er eigenlijk niets van ga merken.
    Ben gewoon benieuwd of dit wellicht standaard is voor de Goblin 700.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    die speling merk je niets van.
    je staart wordt aangedreven, en daarbij drukt de aandrijving de speling er al uit.
    altijd wel een beetje in de gaten houden, maar dat moet altijd wel.

    de speling in de stuurrichting (groene pijl) is belangrijker, maar die is niet aanwezig zeg je.
    dus goed.

    wat ik vaak op de align heli's zie, is dat de bladhouder zelf diverse manieren van speling heeft.
    wat op zijn beurt ook weer gezeur geeft bij het strak krijgen van de staart.
    zit dat goed?
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb (nog) niets gedemonteerd, ik vind het nu toch te koud om te vliegen dus heb geen haast
    Hij staat nou mooi op de plank om naar te kijken, en dan ga ik langzaam beslissen wat ik ga doen:
    • houden zo het is,
    • demonteren en wat delen vervangen (denk dat ik dat op de kop ga doen)
    • upgaden,
    vandaar dat ik nu de input van andere Goblin eigenaren zoek.

    Ik weet dus niet 100% zeker of de bladhouders correct gemonteerd zijn (shim) maar zo te zien is alles correct, het enige wat mis zou kunnen gaan is dat er een shim mist, maar dan zou de speling groot zijn, en dat is hij niet.
    Maar ben het met je eens, idd zit er ook een heel klein beetje speling op de bladhouder zelf, maar in alle eerlijkheid dit heeft bij mij bijna elke heli, zowel mijn Aligns als de Logo's, de Comassen trouwens vrijwel niet.
    Vrijwel altijd is deze speling niet zo zeer een gevolg van versleten lagers (met nieuwe blijft de speling) maar meer de constructie, lagers heel dicht op elkaar en een "standaard" shimming, door de eenvoudige en relatief goedkope constructie is het dan bijna niet mogenlijk alle speling er uit te krijgen.

    Daarom ben ik nog steeds op zoek naar de perfecte heli, maar denk in alle eerlijkheid niet dat die bestaat.
    Moet dan mischien een Frankenstein worden, Goblin uiterlijk, Compass staart..... nu de rest nog :)
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    goed is goed.

    bij mijn align 600 kon ik bij stilstand de staart bladhouder meer dan 1 mm heen een weer bewegen. op de bladhouder, op het blad ging het verder..
    dat is best veel. vind ik.
    tijdens de vlucht gaan de centrifugaalkrachten werken en drukte het zichzelf wel weer recht.
    maar toch de boel aangepast tot het wel goed zit.
    en tuurlijk, er zit altijd wel wat in. maar "wat" is iets anders dan "veel"

    En als ik je verhaal zo hoor, moet je de staart lekker laten zitten, kan niet veel mis mee zijn.
    wel even die links in de kop goed afstellen.

    En dit is iets wat ikzelf doe, is ook mijn gebrek :D
    maar ik demonteer een 2e hands heli volledig, puur om zeker te weten hoe de boel in elkaar zit, of er lagers rot zijn of niet.
    of dat er misschien wat los zit.
    in principe een avondje werk, als je een beetje vlot gaat. en je weet alles.
    kom je iets tegen dat vervangen moet worden, heb je 2 avonden plezier:D
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zou kunnen... dat de druklagertjes in de bladhouders verkeerd zitten, daarom zou ik de boel ook demonteren en opnieuw assembleren. Een druklager heeft 2 schaaltjes waarvan de binnendiameter verschilt. Die met het kleinste gat moet aan de buitenkant. Ik heb hier een gloednieuwe ongevlogen Raptor 50 staan (ook van MBF) en je kunt het zo gek niet verzinnen of het zat verkeerd. Dat zie je niet van buiten, maar kom je pas achter als je gaat demonteren. Je wil er niet achterkomen tijdens vliegen.
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt om een of andere rden is er altijd wel iets heel vreemds te vinden op een gebruikte heli.
    Dus ik kijk meestal de heli aan om te zien hoever ik het nodig vind te demonteren.
    Sommige gaan idd tot de laatste bout uit elkaar, maar vaak word het dan ook vrij duur onderhoud (als het toch los is dan maar vervangen).
    Dus als de heli er OK uitziet ga ik er ook wel eens eerst mee vliegen, gewoon eerst eens lijken wat hij doet.

    In dit geval twijfel ik nog een beetje, hij zier er nl vrij aardig uit.
    Maar goed omdat ik nu toch niet vlieg is er een redelijke kans dat ik in ieder geval de kop en de staart demonteer, maar dan ga ik wel eerst wat nieuw spul bestellen..... als het toch uit elkaar ligt.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat zou je moeten vervangen?
    Meeste lagers hebben niet zo’n zwaar leven in een electro heli.
    Misschien druklagers. Of de lagers in de staartaandrijving.
    Verder is het meestal wel ok.
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je preventief gaat lageren deed ik de staartas lagers, hoofdaslagers en lagers in de grips.

    maar zoals gezegd, goed is goed.
     

Deel Deze Pagina