Up2you - vc

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 14 nov 2019.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zojuist ontvangen, het komplete bouwpakket van de Up2you-vc van Redesign Flugmodelle, een model dat zo op het oog helemaal in mijn straatje past:
    [​IMG]
    Span ruim twee meter, van huis uit uitgerust met elevons én kleppen (VC betekent Variable Camber) én remkleppen, maar ik denk dat ik die VC kleppen niet ga maken. Erg aardig aan dit toestel vind ik het feit dat je tussen de beide vleugelhelften de optie hebt een gemotoriseerd middenstuk te monteren:
    [​IMG]
    zodat hij naar keuze gemotoriseerd of als pure zwever kan vliegen. Ik heb het me makkelijk gemaakt en heb in één keer toestel plus motormiddenstuk én de komplete motorisering besteld, dat bespaart me uitvogelen welke motor er in moet en of dat wel past in het model...

    Ook een aardig detail is de manier waarop vleugels, middenstuk en winglets aan elkaar bevestigd worden. Er zitten op al die plekken slimme aluminium draaischijfjes die je met een schroevendraaiertje kan draaien (zie de maanvormige sleufjes op de foto hierboven) waardoor de delen aan elkaar geklemd worden, het systeem doet een beetje denken aan de montage van Ikea meubelen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het pakket is zeer kompleet, met freeswerk (ja freeswerk, niet gelaserd) in triplex, balsa en GFK, alle latten, beplanking en tekeningen en een rijk geïllustreerde bouwhandleiding (die je naar keuze ook in het Engels kan krijgen, voor sommigen moet dat goed nieuws zijn).

    Het zou nog wel even kunnen duren voor ik echt met de bouw begin, er zit een verhuizinkje voor me aan te komen (en dus ook inrichting van een nieuw bouwhok), maar het heeft me verbaast dat er op dit forum nog niets over dit toestel te vinden was, terwijl het in Duitsland al jaren leverbaar is en er ook op RC-network over gesproken wordt. Dus misschien zijn er wel mensen die 'm toch al gebouwd hebben, of anderen die het ook interessant vinden, kortom misschien is er voor mij nog meer zinvolle informatie.

    Een echt bouwverslag zal het misschien niet worden, ik ken mezelf en als ik lekker ga vergeet ik al gauw foto's te maken; bovendien ben ik een tikje slordige bouwer en vind het niet fijn om forumgenoten te tonen hoe ik mijn eigen bouwblunders camoufleer. (Er zijn gewoon heel veel erg knappe modelbouwers op dit forum en ik hoor daar niet bij!)
    Voor wie in dit toestel geïnteresseerd is: je vindt de firma hier:
    https://www.re-design-flugmodelle.de/startseite.html
     
    MBM63, mig 3, Bankzitter en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Mooi ontwerp,leuke keuze.

    Dus de kans is groot dat u niet zal werken aan de ‘variable Camber’......
    Waarom niet?

    Groet:Robin
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja... ik ben niet zo'n toppiloot, als het een beetje leuk thermiekt vind ik het al prachtig. Ik hoef er geen wedstrijden mee te winnen (tja een clubwedstrijdje zou leuk zijn). Mijn ervaringen met de flaps van bijv. mijn Pulsar 250 zijn niet overtuigend, de gewichtsbesparing van 2 servo's spreekt me meer aan. 6 servo's op een 2.20 meter toestel lijkt me overkill.
    De fabrikant suggereert bijvoorbeeld ook dat je met hulp van de remkleppen zo mooi "vlakke" bochten kan vliegen. Nou geloof ik al niet in vlakke bochten, dat is ook zoiets. Ik zal niet de moeite nemen om de remkleppen zó te programmeren dat ik ze asymmetrisch kan gebruiken.
     
    Rene Neefe en mig 3 vinden dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben trouwens nog op zoek naar een vriendelijk geprijsde, redelijk betrouwbare analoge MG servo van max. 9mm dik... suggesties?
     
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heeft Corona geen geschikte servo's in het program?
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Voorlopig vind ik niet dunner dan 10 mm. Ik had gehoopt om rond een tientje per stuk uit te komen (ik ben nogal een Hongkong klant) maar als het meer moet zijn dan moet dat maar... de fabrikant van de Up2you raadt Graupner DES 428 BB MG aan, maar die zit rond de 40 euro en dat is me wel wat gortig.
    Ik vind het ook moeilijk om in te schatten hoe sterk een servo voor een 230 cm vleugel van minder dan een kilo moet zijn (naar mijn idee vliegen er veel modellen rond met veel te zware servo's).
    De servo's die ik eerder voor soortgelijke toestellen gebruikte en waarvan ik er nog een paar heb liggen zijn allemaal te dik, zelfs de Corona Slimwings.

    Deze misschien: Corona DS 843 MG ?
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2019
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Klopt, ik deel je mening en met redenen omkleed. Men bouwt servo in en maakt een te ruimhartige inschatting van de stelweg. In plaats de stelweg op voorhand klein te kiezen, mechanisch wel te verstaan (korte arm aan servo, langere roerhoorn), kiest men de digitale weg. Denk aan endpoint-adjustment en expo. Kortom, de servo wordt alsnog onnodig zwaar belast.
     
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ziet er een zeer mooi toestel uit en ook goed in prijs... Ik begin binnenkort aan de batwing. Zelfde principe van keuze vliegende vleugel of elektro romp. Enkel meer een zagi vorm. Ik vermoed dat die meer acro zal zijn en die van jou rustiger en beter thermieken?... Ga ik volgen
     
    eric_laermans en Lex Risseeuw vinden dit leuk.
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Voorzichtig begonnen. De manual is zeer nauwkeurig (je moet echt redelijk Duits of Engels snappen anders ga je volgens mij doorlopend de mist in). Alles klopt wel érg goed. Eén sheet balsa waar de ribben uitgefreest zijn is wel érg zacht, er breken doorlopend tabs af (de pootjes waar de ribben op staan) en die moet ik dan weer aanlijmen. Maar de nauwkeurigheid van e.e.a. is verrassend goed, bijv. ook de vergrendeling van de twee vleugelhelften aan elkaar, dat is het eerste wat je maakt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2019
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tussen ruwbouw vleugels even de winglets op stapel gezet. Zoals alles, superlichte maar zeer doordachte constructie.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
    Justus vindt dit leuk.
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tip voor wie ook dit model wil bouwen: vóór je de ribben uit de gefreesde plankjes balsa haalt, alle voetjes van alle balsa ribben met dunne CA drenken. Doe je dat niet, dan breken ze doorlopend af bij alle bewerkingen, en moet je ze telkens opnieuw vastlijmen, omdat de houtnerf uiteraard in de lengte van de ribben loopt!
     
  13. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Ziet er leuk uit Bart! Altijd een apart vliegbeeld zo'n vliegende vleugel. Leuke bouwwijzen ook en slim van die vleugelbevestiging inderdaad!
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Eerder de bovenzijde vleugelneus ingedekt. Op deze foto servokabels door de vleugelneus geregen, en inmiddels de onderkant van de vleugel ingedekt.
    De manual raadt aan om deze indekking met epoxy te lijmen omdat uiteindelijk deze lijm in profiel geschuurd wordt, en epoxy laat zich beter schuren dan houtlijm. Ik heb gekozen voor bruislijm, dat laat zich óók goed schuren en is bovendien prettiger te doseren, uit een knijpfles met tuit. Droogt natuurlijk langzaam maar dat vind ik hier een voordeel, kan je de hele indekking zonodig nog wat corrigeren.
    De vleugel ligt hier op z'n kop, op twee tapse latten die de wash out van de vleugel garanderen. Na het lijmen van de indekking houden gewichten de vleugel op zijn plek. Met onder en boven afdekking moet de vleugel voldoende torsiestijf zijn. Dan nog de vleugelneus in profiel schuren met behulp van meegeleverde mallen.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2019
    eric_laermans vindt dit leuk.
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Na droging blijkt de vleugel verrassend torsiestijf... na kerst de volgende vleugel.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Slecht begin van het jaar... bij het werken aan de remklep van de eerste vleugel bleek de carbon as die deze bedient vastgelijmd. En ik was me zo van dat risico bewust, was héél zorgvuldig omgegaan met de CA lijm... gelukkig had ik nog een flesje ca-oplosmiddel staan en na veel gepiel is het gelukt om de as weer los te krijgen. Hij is wel wat beschadigd (er zit een barst in) maar dat lijm ik wel weer.
    Het is een fraaie constructie, al begrijp ik de logica niet zo om i.p.v. een tapescharnier de klep te laten draaien op die as. Het idee kwam bij me op om tóch een tapescharnier te maken... maar dan moet ik vanwege de plaatsing van de servo toch die as gebruiken om de klep omhoog te duwen. Of ik moet de servo verhuizen naar onder het midden van de klep.
    Voor nu laat ik het even liggen, de oplosmiddel moet goed verdampen voor ik iets anders doe.
    [​IMG]
    De bewuste as, met lijmresten waar eerder de klep al aan vast zat maar die heb ik er weer afgesloopt om er beter bij te kunnen. De as zat vast aan de twee glasvezel steunen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2020
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Duurzaamheid van de verbinding. Een tapescharnier wil nog wel 's nare neigingen vertonen, zoals loskomen.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja maar als je dat ziet kan je het vervangen. Een as je is wel fraai natuurlijk, zolang het niet mis gaat bij het lijmen...
    Volgende keer lijm ik met iets minder dunne CA.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG]
    Ruwbouw ongeveer klaar, op wat kleinigheden na. Op de foto's zit de motor en de bekleding daarvan nog niet gemonteerd en de elevons zitten tijdelijk getaped, dat komt allemaal na het bespannen. Nog een paar onnauwkeurigheden wegwerken bij de vergrendeling van een winglet en een vleugel aan het middenstuk. Ik ben niet ontevreden.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2020
    wim eon, Justus en eric_laermans vinden dit leuk.
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Had wat folie staan en het kleurschema op basis daarvan bedacht. Dat was spul uit Hongkong, en ik heb daar een aantal dagen enorm mee zitten klooien (nadat de winglets wél keurig gelukt waren... eerder wisselend resultaat gehad met dat Chinese spul)
    Morgen maar even langs Hangar om originele Oracover te kopen. Beter nog, Oralite.
     

Deel Deze Pagina