Vervanger voor loodgelbatterij 12V 7.2Ah

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door speedy bob, 15 dec 2019.

  1. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Mijn zelfbouw brandweerboot vaart goed met een 3536-8 1000KV brushless motor en een mystery 70A esc. Enkel de loodbatterij 12V 7.2Ah zakt al snel in bij een paar "noodoproepen", ik kan blijven varen, maar de "power" is er uit.
    Wat zou er nu beter zijn om een langere vaartijd te verkrijgen een 3s lipo of een 4s lipo van 5000Ah?
    Blusboot Anreke 001.JPG Blusboot Anreke 004.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tja...3S is 11,1Volt. 4S is 14,4Volt.
    Een lipo is een stuk lichter dan een loodgel-accu.
    Als je niet in problemen komt met het gewicht (te licht) zou ik kiezen voor een 3S.
    Reden: lichter, dus het model ligt hoger op het water = minder weerstand = minder verbruik.
    14,4V is waarschijnlijk 'overkill'; het model zal veel te snel varen.

    En los van het voorafgaande: kunnen je regelaar en je motor 14,4V aan?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Een lipo mag je ook niet leeg varen, want dan is hij stuk. Je hebt dan ook een lipo lader nodig.
    Met 4s zal je boot het luchtruim kiezen
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bob, Wat voor schroef(je) zit erachter? Ik zie een vrij steile schroefas, waardoor een hoop kracht verloren gaat. Je motor wil wel, maar doet met zijn grote vermogen een aanslag op je accu. Ik zou net als Roel al aangeeft niet op een hoger voltage gaan varen en daarom maximaal een 3 S Lipo nemen, Je zou ook eens kunnen kijken wat er met een iets kleinere schroef gebeurt. Best kans dat met een hoger toerental je motor efficiënter draait, daardoor minder stroom vraagt en je accu niet meer afwurgt. Verwacht van dit bootje niet al te veel. Zal best leuk willen varen, maar dan op een wat lagere snelheid. Wil je echt snel dan zul je de schroefas onder een veel vlakkere hoek moeten monteren. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zou kiezen voor een zo groot mogelijke capaciteit. Dan ben je verzekerd van voldoende vaartijd.
     
  6. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Dit was een oudere foto met de steile schroefas. Deze is intussen vlakker geplaatst om meer doeltreffend te zijn en het schroefje is een Graupner 2303.50 (50 mm met een steiging van 0.85)
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bob, dan zet je ons wel op het verkeerde been en krijg je dit soort adviezen. Zie je kans om de boot te wegen en ook de afmetingen te vermelden? Of heb je voldoende info zo? Gr. Klaas.
     
  8. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Het gewicht zal ik behouden, omdat hij dan mooi op de waterlijn ligt en nog minder in gewicht zou deze nog gevoeliger zijn voor de wind tijdens het manoeuvreren.
    Het is eigenlijk de bedoeling dat hij z'n boeg omhoog steekt, zoals een jacht, tijdens een spurtje. Dit doet hij, maar na een paar keer een spurtje te trekken is de fut eruit, terwijl de loodbatterij niet halfleeg is.
    De motor en regelaar kunnen 4s aan. maar ik dacht eigenlijk ook aan een 3s, omdat een loodbatterij onder belasting toch ook iets inzakt.
     
  9. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Een lipo lader heb ik.
     
  10. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    De boot weegt vaarklaar 8.350 kg en is 108 cm lang
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je van een 7,2Ah accu naar een 5Ah accu over gaat zal je toch echt korter kunnen varen. Misschien wel veel korter dan je denkt omdat een LiPo tijdens het ontladen langer zijn spanning blijft behouden. Als de spanning hoger blijft zal de motor meer stroom gebruiken en zal je accu dus sneller leeg zijn. Dat geldt zeker als je dan ook nog eens een geringere capaciteit hebt.
    Je zou twee LiPo's parallel kunnen zetten dan sla je twee vliegen in één klap. Je bent waarschijnlijk weer op gewicht en je hebt zelfs meer capaciteit. Dan kan je zeker langer varen en met meer "pit". Zorg er dan wel voor dat je die accu's altijd bij elkaar houdt en als het even kan ook bij het laden parallel laat. Voor de lader is het dan gewoon één accu van 10Ah. Voor de balansaansluitingen kan het lastig zijn die moet bij het laden ook parallel zetten en op de lader aansluiten. Misschien moet je daar dan een hulpbordje voor (laten) maken.
     

Deel Deze Pagina