Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat klopt. In het apparaat zitten twee gloei elementen(katharometers). De ene zit in een dichte kamer, de andere in een open kamer, waar de proceslucht doorstroomt(gepompt wordt). Indien er ontvlambare koolwaterstoffen in de proceslucht zijn, dan worden deze op het gloei element verbrand met als gevolg een hogere temperatuur van het element. Daar de weerstand van een gloei element afhankelijk is van de temperatuur, dan is eenvoudig het verschil in weerstand (ontstaan door de hoeveelheid verbrande koolwaterstoffen) gemeten kan worden. Deze gemeten waarde is te herleiden tot de hoeveelheid koolwaterstof, ofwel LEL, Lower Explosion Limit.

    Tot op heden heb ik geen meetprincipe kunnen vinden.
    Wel heel veel leveranciers, maar niemand meldt het meetprincipe.

    Overigens, weet jij, dat zuurstof magnetisch is?
    Indien je een sterke magneet plaatst bij de kamer van de proceslucht, dan kan je de hoeveelheid zuurstof meten.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... leerzaam!
     
  3. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Volgens mij is het een electrochemische sensor. Plat uitgelegd vind daarin een chemische reactie plaats die een beetje elektriciteit opwekt die vervolgens gemeten wordt. De hoeveelheid stroom zegt dan wat over de hoeveelheid ppm's. Maar hoe en wat verder weet ik niet. Ben uiteindelijk ook maar een binnenvaart schippertje:rofl:

    Dat van zuurstof wist ik niet. Is het daardoor dat ze eerder dit jaar een modelvliegtuig ergens binnen hebben kunnen laten vliegen op elektronische pulsen? Of zit ik de verkeerde eindjes nu aan elkaar te knopen?

    Edit: was toch wat anders met dat vliegtuig. De verkeerde eindjes aan elkaar geknoopt dus:hammer:

     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Christiaan,
    Ik begrijp de rest van de zin niet, (uiteindelijk ook maar een binnenvaart schippertje).
    Je bent de eerste, die inhoudelijk informatie gaf.
    Daar ik dit zeer op prijs stelde, heb ik een uitgebreid antwoord gegeven.
    Voor jouw is veiligheid met gassen/vloeistoffen heel belangrijk. Ik als oud werknemer van Shell Nederland, afdeling TAI.Q. (Technische Afdeling Instrumenten, Q=kwaliteitscontrole) kan dit alleen maar informatie/ondersteuning geven.

    De laatste zin van je bericht is niet van toepassing, omdat het geen verband heeft met de fysische(natuurkundige) eigenschappen van zuurstof.
     
  5. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Haha ik kreeg de indruk dat ik over een onderwerp aan het praten was waar jij meer verstand van had. Het is uiteindelijk niet m'n vakgebied. Een kenner van zulke sensors zal misschien vinden dat ik het totaal verkeerd uit leg. Daarom, enigszins sarcastisch en met zelfspot, die zin.

    Nee daar ben ik ondertussen achter. Grappig allemaal die techniek. Als het eenmaal bestaat vind iedereen het makkelijk maar bedenk het maar eens!
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het leuke is, dat vele verschil metingen zijn gebaseerd op het principe van een ""Wheatstone bridge".
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wheatstone_bridge
    Tegenwoordig is alles alleen werkbaar,indien er veel APP's bijgevoegd worden.
    Alleen het principe blijft!
    Water stroomt niet omhoog hoeveel APP.jes je er aan toevoegt.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Te snel ondoordacht gereageerd.
    Zie mijn bericht #406.
     
  8. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Op mijn stage hebben ze wel eens een LEL meter getest met een aansteker. Resultaat was dat ze het dure apparaat konden laten repareren omdat alles van binnen vernield was door de veel te hoge concentratie gas. Het blijkt voor veel van mijn collega's nog wel eens moeilijk om de LEL waarde te interpreteren. Zij denken dat bij 80% LEL er een 80% zuurstof/gas mengsel aanwezig is. Werkelijk betekend het dat wanneer de laagste explosiegrens 100 is dat je er dan dus nog 20 % van af zit. Dan nog niet eens voor het desbetreffende product wat we meten (vaak Naphta) maar van volgens mij methaan? In ieder geval een gas met de laagste explosie grens.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry voor mijn opleiding.
    Nafta is een afatische verbinding/brandstof met 7, of 8 koolstof atomen, met hoog vlampunt.(rechte keten van de C atomen)
    Zelfs deze vloeistof verdampte onder atmosferische omstandigheden en temperatuur.
    Vandaar het meten van het LEL niveau.
     
  10. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Je bent me kwijt haha. Kan je me uitleggen wat het, naast een simpel aardoliedestillaat, eigenlijk is? Er wordt veel van vervoerd en geproduceerd maar volgens mij zijn de mogelijkheden heel divers. Onze komende lading nafta gaat naar de BASF in Ludwigshafen.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ben je ook kwijt, zonder "haha".
    Ik heb getracht om meer informatie te geven over de potentieel gevaarlijke vloeistoffen en de daarbij behorende veilige meetmethodes door te geven.
    Ontkenning/ eigenwijdsheid, staat aan de basis van rampen.
     
  12. Christian Westerink

    Christian Westerink

    Lid geworden:
    17 sep 2019
    Berichten:
    664
    Locatie:
    De Berg
    Met ontkenning en eigenwijsheid bedoel je mij toch niet?
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Christiaan,
    Mijn opmerking was bedoeld als een signaal voor nadenken.
    Jij gaat Nafta laden en lossen.
    Nu Nafta is niets meer dan een C7 fractie, destillaat, gelijk gasolie, white spirit en terpentine.
    Ik heb, tijdens mijn loopbaan bij Shell Nederland Raffinaderij, afd. TAIq, veel gewerkt met, en afgesteld/gekalibreerd van kwaliteitscontrole meetapparatuur. Voor C7 fracties is het kooptraject van belang. Dit kooktraject wordt gemeten volgens voorschrift ASTM, D86. Met deze vastgelegde analyse methode leg je het kooktraject van de vloeistof vast. Benzine C5 fractie heeft een veel lagere verdampingstemperatuur(BIP, boiling inertional point), dan gasolie, waarop de verdamping gaat plaats vinden. Hoe lager de verdampingstemperatuur hoe hoger het gevaar voor vorming van een explosiefmengsel.
    Voor het bepalen van het explosieve mengsel/vlampunt werden/worden er twee meetsystemen toegepast, n.l.: "open cub" voor vloeistoffen met een laag vlampunt<60°(hieronder valt ook de C7 fractie, indien mijn geheugen goed is, ca. 55°C) en "close cub" voor zwaardere fracties. De ASTM nummers heb ik niet meer in mijn geheugen.
    Misschien kan je ergens het kooktraject vinden van de Nafta, die je vervoert, misschien ook het vlampunt.
    Ik heb alleen belang in het delen van kennis.
    Voor info over de meetmethode ASTM D86, zie :https://www.shell.com/service/search.html#q=ASTM D86
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik mijn grijze cellen pijnig dan zie ik voor de indeling van gevarenklassen van benzine en nafta dat RVP en vlampunt maatgevend waren. RVP staat voor Reid Vapour Pressure meer hierover in onderstaande link.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reid_vapor_pressure
    Voor de zwaardere producten als kerosine, gasolie, dieselolie en stookolie alleen vlampunt.
    In de 15 jaar dat ik aan het rentenieren ben is de meeste exacte kennis verdampt en ik ga het verder ook niet meer opgraven. In het certificaat van goedkeuring van Christan zijn schip moet zijn aangegeven tot welke dampdruk hij mag vervoeren. De ene nafta is "wilder" dan de ander. Destijds hadden we bij ons op de raffinaderij 3 soorten. Op verzoek van Erdöl Chemie blendden we ook speciaaltjes en dat ging dan via schip of pijp naar Dormagen.
    Gelukkig is met de invoering van AD(N)R de regelgeving in meerdere landen gelijk getrokken. Maar het heeft jaren geduurd eer het zover was. Een punthoofd kreeg je er soms van. Maar we leven nog. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas, Bedankt voor je antwoord. Ik heb de link en vele daarachter doorgelezen.
    Bij het doorlezen, vroeg ik mij af of er een relatie is met de dampdruk en de explosie grens.
    Ik had het in mijn vorige bericht over de "Open cub" methode om het vlampunt te bepalen, zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cleveland_open-cup_method
    Misschien zijn er personen, die uitleg/aanvulling kunnen geven.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Henk. Heb het wel gezien dat het vlampunt werd bepaald van wat "tammere" producten. Werd opgewarmd in een koperen cup en om de zoveel tijd ging het dekseltje op de cup open en het vlammetje naar de opening. Maar de kennis is te ver weggezakt om het eenduidig uit te kunnen leggen.
    De explosiegrens wordt bereikt als er voldoende gas in het mengsel aanwezig is. Is niet bij alle gassen gelijk. Een vloeistof met een hogere dampdruk produceert meer gas en daardoor zal de explosiegrens eerder worden bereikt dan bij een soortgelijke vloeistof met een lagere dampdruk.
    Heb veel met diverse vloeistoffen te maken gehad. Eerst in het vervoer en later in de opslag en overslag. Maar vraag me niet naar chemische formules. Had op het laatst in mijn werk veel te maken met gevarenklassen in 3 vervoersmodaliteiten, weg, water en spoor. In 2000 moest er een veiligheidsadviseur komen. Voor vervoer te water heb ik mijn certificaat tot 2010 geldig gehouden. Was leuk werk, maar je moet er wel dagelijks mee bezig blijven. Anders zakt de kennis weg. Niet dat ik daar onder lijd hoor! Gr. Klaas
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ook ik heb in mijn werkzaam leven met deze materie te maken gehad, waarbij, naast andere gassen, de aanwezigheid van H2S en zuurstof de meest belangrijke te meten stoffen waren.
    Ik weet dat de vroegere meters die wij hadden volgens een of ander oxidatieproces werkten en daardoor telkens of heel vaak al binnen een jaar voor service opgestuurd moest worden.
    Ze vervingen dan de betreffende (meet)ampullen, werden gekalibreerd, rekende hier gemiddeld iets van 800 á 900 gulden voor en dat was ongeacht of hij in die periode veel of weinig gebruikt was.
    Later kregen we de kleinere uitvoeringen zoals o.a. op de foto van Christian te zien zijn en werden die dingen wat betaalbaarder, hoefde minder vaak voor service weg en als het dan wel was, was de service ook minder duur en intensief.

    Nu ik het al weer een aantal jaren niet meer nodig heb merk ik dat ik bij het volgen van dit onderwerp - eerst in het topic van de Smit Enterprice en nu hier - inmiddels al het nodige vergeten ben of er aan twijfel van hoe was dat ook al weer?
    Neem aan dat dat een gevolg van leeftijd is.
    Op mijn cursusmateriaal van toen was ik vrij zuinig, ik weet dat er ook altijd veel meer instond dan dat je nodig dacht te hebben of kon onthouden, maar ondanks dat je op enig moment ook wel eens wat op moet ruimen, moet ik toch eens zoeken naar wat ik daarvan nog bewaard heb.
    Wellicht dat ik hierin nog een aantal antwoorden op de nu nog open vragen kan vinden.
    Ik zal morgen of van de week eens even kijken.

    Edit; Vandaag eerst eens op zolder gekeken en gezocht, maar het kan niet anders dan dat alle cursusboeken en aantekeningen tijdens een opruiming bij het oud papier terecht gekomen zijn.

    Helaas en dus geen verder aanvullende bijdrage van mij :(.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2019
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Laatst bewerkt: 18 dec 2019
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat betreft de ‘maiden screw’...

    Het betreffende stiftje... altijd als
    Borgstift of borgtap, imbus of hex...
    door het leven...

    Ook zo een mooie... ‘stelring’...

    Borstlap was een bekende in Den Haag, nooit bij stilgestaan dat dat Fabory werd.

    Hadden een goede Fabory in Groningen. Totdat er opeens minimum orderkosten werden gerekend.

    Hield de balie wel leeg van aanleunmodbouwers die 1 uur per schroefje nodig hadden...

    Nu bestel je die schroefjesmeuk per internet... goedkoper dan een zakje drop... even lekker, maar toch anders:D
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed dat was het antwoord op de kleur van de draad. NEN/DIN/CEE conform.
    Het meet instrument, is dit een soort Megger om de weerstand/aarding te meten van de "nul" t.o.v. de aardingsaansluiting?
     

Deel Deze Pagina