20 jaar oud vliegtuig

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bosreus, 15 dec 2019.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ik heb een 2e hands vliegtuig op t oog op marktplaats , echter hij heeft nooit gevlogen maar is wel 20 jaar oud. Het is een houtbouw kit.
    Nu heb ik mijn twijfels of na zoveel jaren de lijm verbindingen nog wel oké zijn, en dat het vliegtuig binnen de kortste keren uit elkaar valt. Wat is jullie ervaring.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  2. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Hangt ervan af met welke zorg alles is gemaakt indertijd, maar op zich als de bouwer wist waar hij mee bezig was kan die 20 jaar geen probleem zijn
    Heb verschillende kisten gevlogen en zien vliegen die 20 jaar en ouder waren.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Met een 45 jaar oud toestel hebben we in 2016 de Simplonpas in Zwitserland over gevlogen, zie HIER.
    In 2018 is die zelfde kist van Calais naar Dover gevlogen en terug, zie HIER
    Tijdens die laatste vlucht is hij vlak bij het strand van Calais in het water beland. Sindsdien is de kist geheel gestript, schoongemaakt en nagekeken. Er zijn een paar kleine reparaties aan gedaan (rompbodem en landingsgestel), een klein beetje omgebouwd ("bommenluik" verwijderd) en opnieuw bekleed. Aan de oorspronkelijke constructie is niets veranderd en was ook geen enkele reparatie noodzakelijk. De kist is nu weer 100% in orde en kan weer vele vlieguren gaan maken.
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mijn oudste zwever heb ik ook al 36 jaar in bezit. Lijmverbindingen zijn nog 100% in tact, maar het balsa wordt wel brosser. Dat betekent vooral dat ik hem wel op de goed plekken moet beetpakken. Dus op een spant, of ligger, en niet op de vlakken daar tussen. Nou geldt dat ook voor een nieuw vliegtuig, maar je merkt wel dat hij er nu gevoeliger voor is. Maar verder dus geen enkel probleem!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring is dat de gebruikte lijm een rol speelt. Witte houtlijm, mits goed aangebracht natuurlijk, blijft hecht en sterk totdat het hout uit elkaar valt.
    Secondenlijm, en in mindere mate lijmen zoals UHU Hart, worden na verloop van tijd brosser dan het hout zelf, en dan falen de lijmverbindingen.

    Een goed gelijmd toestel, zou moeiteloos 30 tot 40 jaar mee moeten kunnen.
    Mijn Big Lift is er eentje van de eerste serie (begin jaren 80?), en de romp is nog met papier en spanlak afgewerkt. Is nog helemaal in orde, die kist! Niet eens zompig om de neus.
     

Deel Deze Pagina