Johan, mocht je nog busjes of hulsjes hebben in die dezelfde binnen maat hebben als de koolstof pennentjes die uitsteken op het wippertje. Verlijm deze dan in de 2 kleine gaatjes naast je schroefgat. Dit voorkomt speling en uitlubberen van het balsa...
Vanavond weer aan het schuren. Ditmaal met het richting- en hoogteroer. Eerst een hoek van 30 graden tot 3.5 mm van de voorkant . Daarna 10 graden tot 8 mm van de voorkant zodat de voorlijst een elipsoide vorm krijgt. Twee mallen voor de controle, bij gebrek aan een schuurlijst met de juiste schuurhoek. Rode markeerpuntjes geven de goede afstand aan.
De tordering van een van de aansteekvleugels is nu, na het weghalen van een lijmpuntje, beperkt tot minder dan een halve mm. Probleem opgelost.
Langzaam krijgt de X-Dream zijn vorm. Vleugels zijn klaar, romp is op de besturing na compleet en de roeren zijn in profiel geschuurd. De laatste uren hebben weinig 'zichtwerk' opgeleverd maar zeker niet onbelangrijk voor de prestaties. Mijn credo: "wat mooi is vliegt ook zo." klinkt nogal generaliserend, maar gaat hier hopelijk ook op. Volgende stap is het pas maken van de roeren in de romp en extra pasbusjes in het hoogteroer lijmen. Daarna bespannen.
Busjes zitten vast. De draad van het boortje greep zich vast en sloeg het roer uit mijn handen. Het andere gaatje voor het busje zonder de Dremel gemaakt. Jammer. Weer wat geleerd.
Onder : X-Dream; 44 gram elk, boven de vleugels van de PuRes; 51 gram per stuk. Wel links en rechts gelijk gewicht.
Toch lijken mij de vleugels van de x dream sterker dan die van de pures. Puur vanwege de D- Box. En ook nog eens lichter. Ziet er super uit Johan.
Mooi, en herkenbaar JOWA kleurschema. De D-box is echt veel (torsie)stijver dan de carbonbuisconstructie. Dat bleek ook bij de X-res en de Slite veel uit te maken.
Aansturing van de twee remkleppen moest nog gebeuren al eer het laatste deel bespannen kan worden. Ik heb de 'dunne' bekabeling (0,08) gebruikt.
Zo ziet dat er dan uit! Ik ben tevreden. Maar je ziet toch altijd weer iets dat je plaagt..........en ik moet uit tactische overweging nog nadenken of de naamsticker erop komt.
Ziet er mooi uit Johan! Wat is het gewicht geworden? Nog lood in de neus nodig gehad of kwam je goed uit met de accupakket?
Gewicht incl. 18 gram loodkorrels in de neus komt op 435 gram. Daar kan nog heel iets af door een korter servodraadje naar de remkleppen. Maar eerst maar eens zien of het vliegt.
Mooi geworden, Ik herken wel veel, volgens mij vliegen er volgend seizoen meer toestellen die hier op lijken... Dat servodraadje, ik ging er echt niet me vliegen!
Vanmorgen, op een vochtige tweede kerstdag, mooi de gelegenheid om tussen het werk en de familie-aangelegenheden de eerste handstarts te maken. Na een voorzichtige start het hoogteroer flink 'down' gecorrigeerd. De trim blijft daarbij op 'nul'. Jammer genoeg is het naast bijna windstil met 1 m/s ook zeer nat. De vleugel druipt constant van het natte gras. Niet echt ideaal te noemen voor de eerste starts. Toch wel een paar keer een cirkel met 75 meter doorsnee kunnen vliegen achter gebouwen. Het model reageert op elke werveling in de lucht. Ik vind het zeer gevoelig vliegen en in ieder geval nogal wat anders dan ik gewend ben. Waarschijnlijk door het zwaartepunt op 79,5 mm. Zeller adviseert 76-78 mm bij de eerste starts. Ziet er veelbelovend uit. Op naar het startelastiek.