electronica voor een 1m DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Hein.z, 28 nov 2019.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als alles goed gaat ben ik dit weekend eigenaar van een 1 m dart van een mede-forummer.
    Ik heb daarvoor nog 2 servo's nodig, een ontvanger, mogelijk nog extra accu's. Aangezien dit de eerste DLG wordt hoor ik graag wat jullie zoal aanraden.

    Ik ga er voorlopig (helaas maar realistisch) vanuit dat dit model geen bijzonder lang leven beschoren zal zijn aangezien ik het werpen nog moet leren. Er hoeven dus wat mij betreft geen topkwaliteit servo's in, maar waar kom je mee weg? Ik ben van plan een frsky grx6 ontvanger te gebruiken. Is dat toegestaan bij wedstrijden (vario aan boord die natuurlijk wel uit kan), en zo nee, wat is dan aan te raden? Er zit nu een 1s lipo met voltage booster bij, als ik het goed heb.
     
  2. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    In principe voldoen d47 uitstekend op een 1m DLG, alleen ik ben niet de enige die ondervonden heeft dat niet digitale servo's niet goed 'accorderen' met de laatste FrSky ontvangers. De X4RII (ofzoiets) had daar geen problemen mee ( wel telemetrie, geen hoogte meter)
    Veel succes op het 'leertraject'! Niets zo prettig als op een wei of vliegveldje slechts je zender en vlieger uit de koffer te moeten halen en zonder veel rompslomp te gaan gooien!
     
  3. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Voor welke functies heb je die twee servos nog nodig? De d47 zijn een goede keuze voor rudder en elevator.

    Als alternatief kun je voor een 1 meter dlg ook de EMAX ES9051 gebruikt. Goedkoop en goed. Vooral in Azië populair voor de Go Mini en Deviant van Armsoar.

    Als je niet te veel geld wil uitgeven kun je volgens Armsoar, deze servos ook gebruiken voor de ailerons.

    Maar voor aileron wordt over het algemeen toch de dure KST X08 v 5.0 geadviseerd
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de tips - even afwachten tot de DLG binnekomt. Volgens mij ging het over de hoogte en richting servos, maar dat moet ik even controleren. Ik zag bij hyperflight ook een paar relatief betaalbare bluebird servo's, verder zal ik kijken naar de EMAX. Die KST X08 gaat me inderdaad nog wat ver, dus als dat te vermijden is graag.
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Om te beginnen zijn de goedkopere servo's zoals hierboven beschreven prima, enige waar je even op moet blijven letten is de centreren van je hoogte roer servo. het zou zonde zijn wanneer je hoogte roer net een beetje down staat bij de lancering...controleer dit altijd ff voor je worp en t zal prima gaan. de duurdere servo's zijn bij de full size dlg's wel een must. de kst's zijn hier vooralsnog de beste keuze wanneer je kijkt naar prijs en kwaliteit. veel succes en plezier!
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed. Hoogste tijd voor een update en wat foto's.
    Korte samenvatting: Jeeemig, wat een prutswerk zo'n klein rompje! :)

    Hoogte + richting servo's zijn 2 bluebirds geworden. Als ik de beweging zie is het verschil met de HK ailleron servo's wel
    duidelijk. De accu is de 300 mAH lipo + voltage booster die ik er van Robert bij kreeg. Helaas blijkt dat het allemaal zo
    krap past dat accu wisselen er niet in zit (vastgetaped), dat wordt laden op het vliegtuig. Maar goed, het werkt.

    De grx8 receiver past er simpelweg niet in (hoewel die bepaald niet groot is). De rx4 past NET, krap an.
    Voor de rolroerkabels moet nog een betere oplossing komen: die zitten nu met een verlengstekker buiten
    de romp aangesloten. Binnen kan niet, want dan is de boel niet meer demonteerbaar.

    Ten slotte al weer een hoop geleerd: niet je stuurstangen vastlijmen aan de gelijdebusjes, nog veel voorzichtiger doen
    want je maakt deuken in de vleugel, etcetera, etcetera. En dan moet de maiden nog komen!

    (oh ja, 133 g en het zwaartepunt lijkt aardig in de buurt. mooi!)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RJA, spedter en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Morgen proefvliegen. In de tussentijd uitgevonden dat de batterij behoorlijk snel leeg gaat, dus dat wordt goed opletten.
    Misschien toch naar een verwisselbare constructie toe.

    Ik heb via HK deze turnigy batterijtjes besteld als test:
    https://hobbyking.com/de_de/turnigy-nano-tech-200mah-1s-35-70c-lipoly-battery-5pcs.html

    Helaas blijk ik daar geen passende connector voor te hebben. Deze is heeeeel erg mini: 2-pools connector (de website noemt het "pico")
    van ca 2x3 mm (vrouwtje). Weet iemand waar ik de passende mannelijke connector kan kopen, bij voorkeur met draad eraan?

    Ik heb deze geprobeerd maar die zijn te groot: (factor 2, minstens):
    https://hobbyking.com/de_de/male-jst-battery-pigtail-12cm-length-10pcs-bag.html

    Advies wordt gewaardeerd.

    Als iemand nog een beter idee heeft voor een passende 300+ mah accu van max 42mm x 17 mm dan houd ik me aanbevolen.
    De huidige heeft die maat, maar ik heb die nog niet kunnen vinden bij HK. De turnigy 200 mah is met wat moeite te ontdoen van zijn kapje
    en stekker, en voldoet dan BIJNA aan de lengtemaat, maar een kortere met meer capaciteit zou mooier zijn.
     
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    foto van de turnigy 1s lipo ontdaan van zijn harde plastic kapje. Behalve dat ik de stekker niet heb is het
    geheel met kapje en stekker ook te lang, past niet in de dart.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Roy.nl

    Roy.nl

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Gelderland
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die had ik gezien, maar me niet gerealiseerd dat dat best een economische oplossing is... Dank! :)
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag proefgevlogen. Beetje veel wind en turbulentie, maar hij vliegt prima. hoogteroer mag nog wat minder aggressief, verder leek alles best OK voor een eerste poging. Ik ben nog niet tot een volle '360' draai gekomen, maar met een halve zwaai komt ie toch zeker op 10-15 m al. Niet verkeerd.
     
    RJA en crins vinden dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag een beetje beter kunnen oefenen. Het goede nieuws is dat de dart het makkelijk een vlucht of 10 volhoudt op 1 accu, waarschijnlijk nog wel langer. Ik ga ook nog proberen of de ontvangers en servo's het willen doen op 3.7V, dat schijnt ook te kunnen en dan kan ik via de Rx4 ontvanger het voltage uitlezen.

    Het vliegen vergt duidelijk nog gewenning - "hyperactief" is op dit moment de juiste omschrijving nog... Hij vliegt verder heel intuitief maar mijn sturen is zeker nog niet optimaal voor thermiekvliegen. Een laag "belletje" een paar rondjes kunnen vasthouden, verder vooral gemerkt dat hij bij turbelentie en met meer wind ook heel hard naar beneden kan komen. Oefenen dus, rustiger sturen. Flaps setting moet ik nog uitvogelen, ik wam nu uit bij een paar mm + om wat langzamer te vliegen en wat meer te "drijven". De eerste twee "vangballen" zijn binnen, en ik ben ook al een keer tegen mezelf gevlogen ... :-/

    De start gaat eigenlijk verrassend goed. Geen rare blunders vandaag, en al veel keren de discus "draai" gemaakt. Hoogte zo'n 20-30 m? Ruwe schatting.
    Het varieert nogal tussen recht vooruit en verticaal omhoog, consistentie moet duidelijk nog komen. Ook daar oefenen dus ...

    Al met al: gaaf! Mooi vliegtuigje, smaakt naar meer. Op naar veel oefenen en uiteindelijk een 1.5m dlg.
     
    Berrie en RJA vinden dit leuk.
  13. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Gefeliciteerd!

    Klink goed allemaal. Pas maar op, want als je dalijk je eerste echte thermiek vlucht hebt gemaakt ben je verslaafd.

    Misschien weet je al het volgende al maar het is belangrijk dat je gooien direct goed aanleert.

    Gooien:
    Probeer bij het maken van de 360 draai je arm continue gestrekt te houden en gooi je toestel niet omhoog. Je toestel moet je vlak (horizontaal), weggooien. Door middel van de pre-set van je elevator schiet hij na het loslaten omhoog. De pre-set activeer je met een ‘momentary’ switch ( zo eentje die terug schiet als je hem loslaat). Je houdt deze switch dus vast tijdens je draai. Je elevator staat dan een paar mm up en meteen nadat je het toestel hebt losgelaten, schiet deze dus schuin omhoog. Een fractie nadat je het toestel hebt losgelaten laat je deze switch weer los. Je elevator schiet weer terug in een normale stand en je toestel gaat vervolgens in een rechte lijn door omhoog.

    Voetenwerk:
    De meestgebruikte volgorde van je ‘voetenwerk’ bij het gooien is als volgt: (voor een rechtshandige)

    1. Beginstand: Linkervoet voor, rechtervoet achter, in rechte lijn tegen de wind. Je rechterarm met het toestel gestrekt naar achter.

    2. Met rechtervoet maak je een stap naar voren

    3. Nu zet je je linkervoet een halve stap vooruit, maar je draait deze voet een kwart slag naar buiten - en je buigt je knie. Je zet je voet dus op 3 uur en je maakt vanuit dit been een klein hupje. Je lichaam draait in de lucht door.

    4. En je land op je rechtervoet. Je staat nu 180 gedraaid ten opzichte van je beginstand. En je linkervoet staat achter je.

    5. Je hebt je lichaam ‘opgedraaid’ en je bent klaar om ‘ af te wikkelen’. Eerst je heupen, dan je schouders en als laatste zwaai je je arm naar voren (vlak en gestrekt!)

    6. Loslaten en fractie later je ‘momentary’ switch loslaten.


    Je kunt in het begin het ‘hupje’ achterwege laten, wel alle stappen doorlopen maar nog niet springen.

    Deze video laat e.e.a. mooi zien




    Je woont in Kraggenburg, mooi centraal. In het voorjaar kun je eens komen kijken bij een f3k wedstrijd. De data en locaties zijn nog niet gepland. Maar hier te vinden: http://www.f3k.nl/index.php?id=349


    Succes, Roger
     
  14. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    dank voor de tips, Roger, ga ik bekijken en proberen!
     
  15. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Nog een kleine aanvulling.

    Nogmaals, misschien weet je dit allemaal, maar voor de zekerheid:

    Voor het vliegen met een DLG moet je je zender programeren en meerdere ‘flightmodes’ beschikbaar maken.

    1. Launch mode ( zie boven, die activeer je meet een ‘ momentary ‘ switch
    2. Zoom of speed mode Hier kom je automatisch in wanneer je de ‘ momentary’ switch los laat.
    3. Thermal 1, door 1x overhalen van een drie standen switch
    4. Thermal 2, door nog een stand verder te gaan met je drie standen switch

    Je moet je de 4 flightmodes zo programmeren dat je in iedere mode je servo trims apart kunt programeren. Zo kun je dus je elevator in launch mode een paar mm ‘up’ trimmen en bijvoorbeeld je flaps in thermal mode 1. twee mm naar beneden trimmen en in thermal mode 2. vier mm.

    Succes
     
    specialpainter.nl en heino vinden dit leuk.
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank voor de tips. Ik had de 3 standen van de flaps al wel gezien in de handleiding maar heb de flight modes nog niet ingeprogrammeerd.
    Morgen maar eens voor gaan zitten.

    Hij staat nu ergens tussen zoom en thermal 1 in geprogrammeerd schat ik, wat redelijk werkt voor de start (geen gekke dingen)
    maar het kan ongetwijfeld nog een stuk beter. Ik zal eens even gaan zoeken naar de geschikte schakelaar voor de launch mode op
    de horus x10s (rechtshandig dus aan de linkerkant.)

    Meer nieuws na de volgende vluchten ...
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Flight modes ingeprogrammeerd (launch, speed, cruise, thermal) waarbij cruise +2mm flaps heeft. Helaas zit de verende schakelaar op mijn x10s aan de rechterkant, precies verkeerd voor mij met een rechtshandige worp. Ik zag op youtube al een filmpje over het omsolderen van die schakelaars, daar moet ik nog even moed voor verzamelen. Vandaag maar eens proefvliegen met de launch mode op de niet verende schakelaar - kijken hoe ver ik daarmee kom.

    Zijn er hier nog meer mensen met een Horus X10s die DLG vliegen? Ik ben benieuwd welke setup jullie kiezen.
    Ik gebruik nu

    - mode 1 (elevator links)
    - flaps op throttle rechterstick (boven is neutraal, onder is vol down)
    - launch mode op schakelaar F (voor andere vliegtuigen motor-cut maar dat moet straks dan anders)
    - flight modes op schakelaar G (3-standen)
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Hoi Hein, ik vlieg ook met zo'n Horus x10s, goede zender maar wat groot en zwaar. Gaat prima wanneer je grote handen hebt;) je gaf al aan dat de preset schakelaar net aan de verkeerde kant zit, omsolderen is idd gewenst. Spannendste daaraan is dat de bedrading vrij dun is, maar verder is het te doen. Qua vliegmode verschillen we nogal, maar de pre set schakelaar en de schakelaar voor de vliegstanden heb ik beide links zodat ik ze gemakkelijk kan bedienen met wijs- of middelvinger. de pre set schakelaar zit bij mij onder en net daarboven de kortere schakelaar voor de drie vliegstanden.Lijkt mij de meest logische plaats voor rechtshandigen, ongeacht je vliegmode. Uiteraard kan het ook anders, het is ook maar net wat je zelf fijn vind. Ikzelf vlieg ook wedstrijden waarbij we soms doorstarts maken, vangen bij de werpstift en gelijk weer gooien. dan is het wel fijn als je eea kan bedienen met 1 vinger/hand terwijl je vangt, draait en werpt.
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed punt over die doorstart. Ik was ondertussen al een beetje gewend geraakt aan die mode-stand rechts, maar misschien is het nog wel de moeite waard om dit om te zetten. Ik moet er in ieder geval voor zorgen dat de zender de modes ook afroept, ik vergeet e.e.a. nu nog terug te zetten.
    Vandaag uitgeprobeerd met de launch mode en 3 flight modes. Dat ging al een stuk beter, en met name die launch mode is veilig omdat je die niet snel vergeet en dus bij de start in ieder geval 0 flaps en de juiste up-trim krijgt. Het afregelen van die trim(s) is nog niet helemaal klaar, morgen verder,

    Verder vandaag 2 keer het kielvlak losgevlogen bij een ruwe landing, blijkbaar houdt 5 minuten epoxy niet goed. Nu geprobeerd met cyano, als dat niet werkt maar langzame epoxy proberen. Verder niet ernstig, morgen verder vliegen.

    Hoe meer ik oefen hoe meer ik onder de indruk raak van wat anderen schijnbaar moeiteloos kunnen (hoog starten, thermiek vinden, precies landen, vangen, ...)
     
    flytonio, RJA en spedter vinden dit leuk.
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Vandaag gemengd resultaat. Goed gevlogen maar ik doe iets niet goed met mijn schouder, even oppassen dus.
    De vliegmodes werken goed. Aan het einde echter begon hij tijdens de start steeds naar links te rollen. Oorzaak leek richting roer,
    Maar zeker weet ik het niet. Vanavond de stang wat verder gebogen door het hoorntje en opnieuw het hoorntje verlijmd.

    Wat wel goed gelukt is is het wegwerken van de servo kabels. Alles zit nu in de romp. Voltage booster eruit (werkt ook zonder). Rolroer kabels passen NET. Echt demonterbaar is het niet, maar vooruit. Ten slotte de zender schakelaars omgewisseld, de verende preset schakelaar zit nu links waar ie moet.
     

Deel Deze Pagina