De zoon heeft thuis een Carrera GO slotcar racebaan. Dit is begonnen met een standaard set, daarna uitgebreid met een set en daarna nog een hoop baandelen tweedehands gekocht. Met die tweedehands baandelen hebben we soms snelheidsproblemen. Ze werken wel maar de auto's hebben er snelheidsverlies op bepaalde baandelen (niet op allemaal). De baansporen had ik al schoongemaakt maar dat was niet 100% een oplossing. Het snelheidsverlies was ook niet op beide sporen gelijk. Dit gebeurde met iedere auto (4 getest) en iedere controller (2 getest). Dit snelheidsverlies was altijd op dezelfde plaats (maar niet altijd op het verste stuk van de baan.) Eén van de laatste tests die ik deed was het aansluitstuk omdraaien. In plaats van een start naar links hadden we dan een baan met start naar rechts. Voor de rest bleef alles hetzelfde. Nu bleek het snelheidsverlies op de "probleembaandelen" veel minder. Het leek alsof het snelheidsverlies enkel voorkwam in één rijrichting. Kan slijtage snelheidsverlies in één richting veroorzaken? De rijrichting waarin altijd (of meestal) gereden wordt/werd of juist andersom? Bijkomend vraagje: Op de adapter staat een uitgangsspanning van 14.8V. Zou ik hier een gewone regelbare voeding kunnen op aansluiten en dan bvb een iets hogere spanning op zetten (bvb 16V). Of zouden de auto's hier niet meer tegen kunnen?
Waar dat effect vandaan komt kan ik je niet met zekerheid zeggen. Het lijkt er op dat er ergens in dat baan segment een weerstand zit of een gedeeltelijke onderbreking. Als je spanning op de baan zet zal die helemaal rond gaan en zowel "linksom" als "rechtsom" door de baan gaan. De baan heeft altijd een bepaalde weerstand, dat is nu eenmaal een natuurwet. Is die weerstand overal even groot dan is er geen probleem. Als de auto ten opzichte van de aansluiting van de controller halverwege de baan is zal de stroom linksom en rechtsom een even lange weg af moeten leggen. Omdat de weerstand overal gelijk is zal de stroom zich verdelen en zal linksom evenveel stroom gaan als rechtsom. Zit er ergens een onderbreking dan zal de stroom naar auto steeds meer weerstand ondervinden naarmate hij dichter bij die onderbreking komt. Als hij er voorbij is zal er minder weerstand zijn en gaat de auto weer sneller. Je moet de verdachte baansegmenten maar eens doormeten met een multimeter. Elke aansluiting moet van de ene naar de andere kant een zo laag mogelijke weerstand hebben. Meestal zal dat minder dan 1 Ohm zijn. Is er één bij die een oneindige weerstand heeft dan zit er in dat deel een onderbreking. Er kan ook een duidelijk hogere weerstand zijn dat geeft een soortgelijk effect. Een hogere spanning zou ik niet gebruiken. Als je naar 16V gaat zal de stroom die de motor gaat gebruiken met zo'n 15% hoger worden. De kans is groot dat je de motoren in de auto's daarmee gaat overbelasten. Die motortjes gaan meestal toch al niet zo heel lang mee, vroeger moest ik na een jaartje of zo de motortjes vervangen omdat de koolborsteltjes volledig versleten waren. We reden wel vrij veel met die baan maar goed, het slijt wel. De motortjes waren toen voor niet al te veel te koop en konden met één schroevendraaiertje vrij makkelijk vervangen worden. Die motortjes zijn overigens nog steeds makkelijk te vinden dus ook nu hoeft dat geen probleem te zijn. Of het makkelijke wisselsysteem ook nu nog wordt gebruikt weet ik niet.
... het zou misschien ook een mechanisch probleem kunnen zijn, door slijtage meer wrijvingsweerstand in de spoor (en wel in de voorkeursrichting van gebruik).
Persoonlijk denk ik dat het iets mechanisch moet zijn. Bij het omdraaien van het aansluitstuk en dus rijden in de andere richting (+ en - gewisseld) is er geen probleem. Bij een onderbreking zou ik dan ook hetzelfde probleem moeten krijgen. Ik had ook reeds de tracks uitgemeten (spanning en weerstand) en daarbij had ik ook niet onmiddellijk iets verdachts gevonden.
Zo kun je alleen een echte onderbreking vinden. Wat je omschrijft als klacht en wat je al allemaal geprobeerd hebt heb je te maken met een slecht contact van de baandelen die in elkaar geschoven zitten. Dan zou ik als eerste de contactpenning van dat stukje baandeel heel goed schoonmaken met b.v. alcohol of zo iets. Misschien helpt een beetje buigen, zo dat de contactdruk wat hoger wordt waar ze in elkaar geschoven zijn ook nog wat mee.
Het lijkt mij ook dat de baandelen niet goed aansluiten. Vroegah had ik daar ook last van met mijn Scalextric baan. Soms uitval maar ook halve snelheid kwam voor op sommige stukken.
Ik vermoed dat het de kunststof geleider is die tussen de 2 metalen geleiders zit. Die zal misschien wat ruwer zijn dan bij de andere de delen. Dubbelgevouwen stukje waterproof schuurpapier (400-600) er tussen stoppen en dan heen en weer halen. Dan zal het wat gladder maken. GJ
Precies ! nu herinner ik mij het weer, baanstukken die later zijn toegevoegd gaven soms die problemen. Passing is net even anders.
Hoeveel meter baan heb je liggen? Bij mijn baan (ruim 20 mtr) was de oplossing een tweede aansluiting op de helft van de baan. Even doorlussen dus. Dan ondervang je het verlies door de vele koppelingen tussen de verschillende baandelen
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik dus nog eens doen. Hoe lang de baan is? Ik schat 5 a 6 m per spoor. Ik zou het eens moeten meten. Volgens Carrera mag de (carrera GO) baan 15m zijn. (per spoor of per 2 sporen?) Bij deze baan zou een tweede aansluiting ook niet mogelijk zijn (tenzij je waarschijnlijk zelf iets maakt). Gezien het verlies zicht enkel voordoet in één enkele richting zou het iets mechanisch moeten zijn dacht ik. Dus misschien meer wrijving in de ene richting tov de andere richting. Het snelheidsverlies is ook niet gelijk voor beide sporen. Als er ergens een slechte aansluiting zou in zitten, dan zou er een (snelheids)verlies zijn in beide richtingen zou ik denken.
Goedenavond, Heeft iemand een praktisch schema van hoe wij een tweede bedrading / voeding aan moeten sluiten op onze Carrera Go racebaan. Het doel is om net een langere baan toch probleemloos te kunnen rijden. alvast heel erg bedankt met vriendelijke groeten Peter
Dat is niet zo moeilijk. De weerstand van het nikkel waar de baangeleiders van gemaakt zijn is hoger dan dat van een stuk koperdraad van bijvoorbeeld 0,75 mm2. Je legt dus vanaf de plus en de min van de trafo 2 kabels naar de andere kant van de baan. Wel even meten wat de plus en de min is, en daar sluit je hem aan. Je spanning is dan aan de andere kant van de baan dan net zo hoog als aan het begin. GJ