NL-RES 2020

Discussie in 'F3-RES' gestart door TVR, 13 dec 2019.

  1. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Bij deze indeling sluit ik mij helemaal aan. Deze is bij F3K destijds tot stand gekomen omdat hier ook veel wedstrijden gepland werden met weinig schrappers. Je moet dan wel bijna elke wedstrijd meevliegen voor een goed eindresultaat in het NK. RES is een beginnende klasse en menig piloot doet nu mee aan andere klassen. Het is dan niet doenlijk om mee te dingen voor het NK als er maar 2 schrappers zijn zoals nu is voorgesteld. En wees eerlijk, 5 tellende wedstrijden moeten toch voldoende zijn voor het NK resultaat.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Meedoen is belangrijker dan winnen
    Hoe meer we vliegen hoe beter/leuker/gezelliger/meer deelnemers, het gaat om de fun, n NK is the Cherry on the cake.

    Daardoor vind ik onderstaande nog prima:

    5. Voorstel om meer “schrap dagen” in te voeren voor het bepalen van de uitslag voor het NK: bij 5 vliegdagen 1 schrap dag invoeren, bij 7 vliegdagen (of meer) 2 schrap dagen invoeren.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2019
  3. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Ik zou dit graag tot een stemming laten komen
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Natuurlijk, dat hadden we bij het vooroverleg ook gedaan en toen kwam het tot
    5-1/ 7-2. Maar je mag het nogmaals inbrengen.
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2019
  5. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Zeker weten
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    de regel van 1 schrapper bij 5 gevlogen wedstrijden en 2 schrappers bij 7 of meer is goed, maar voor mensen die ook andere klassen vliegen is er nog steeds een geringe kans om ook de kers op de taart te proeven. bij minder of geen schrappers, of 5-6 wedstrijden die tellen voor het nk, ben je vrijwel uitgesloten als piloot van meerdere klassen om iets van die kers te kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat niet ideaal, vooral omdat het niet echt motiverend werkt om andere klassen te vliegen. zoals boven al beschreven kan iedereen zijn of haar stem uitbrengen, een goede zaak. ik zou gaan voor 5 vliegen, 2 schrappen. 7 vliegen 3 schrappen.
     
  7. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    "Iedereen kan zijn of haar stem uitbrengen, een goede zaak". (Vincent) Maar daar zijn spelregels voor afgesproken heb ik begrepen.
    Op de vliegersvergadering is het simpel, iedere stem telt die wordt uitgebracht door een aanwezige op de vergadering.
    Niet iedereen komt naar Harderwijk, per sektie komen er relatief weinig vliegers.
    Toch kun je jouw voorkeur inbrengen voor alle punten die spelen door een persoonlijke mail te sturen aan de voorzitter van de sektie via info_add_F3RES.nl
    Die vorm van stemmen telt.
     
  8. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    De schraprondes heb ik bij de voorvergadering ingebracht. Er was toen enige onduidelijkheid over het minimaal te vliegen aantal wedstrijden voor het kampioenschap.
    Zoals eerder gezegd, ik was slecht voorbereid: niet het minimum aantal maar het maximaal aantal is bepalend.

    Meedoen is belangrijker dan winnen, de olympische gedachte, en dat is zeker waar.
    Maar niet voor iedereen, er zijn natuurlijk bij iedere sport, bij iedere klasse deelnemers met de intentie om de beste te worden. Dat vinden we mooi, daar besteden wij uren aan voor de TV.
    En die mensen met ambitie besteden uren en uren aan hun sport.
    Die ken ik ook onder de modelvliegers.

    Het een hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten, als meedoen het belangrijkste is dan wil je veel vliegen, hoe meer gelegenheden hoe beter.
    Voor het NK is belangrijk dat iedereen met ambitie een faire kans krijgt om mee te dingen naar de titel.
    Daarvoor is een zodanig aantal wedstrijden nodig dat de strijd bepaald wordt door de capaciteiten en het inzicht, niet louter door geluk of omstandigheden of beschikbare tijd.
    Graag meer reacties op dit onderwerp.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Exact wat ik probeer aan te geven Ton, daarom is het ook belangrijk dat men hun stem laat gelden. een nk zou je moeten winnen omdat je het beste vliegt, niet omdat je het meeste vliegt, maar da's mijn persoonlijke mening.
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ik zou zeggen het vaakst, het beste vliegt, dan heb je n kampioen.
     
    Loet Wakkerman en Lyckele vinden dit leuk.
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    exact, maar dan met een set regels die de balans niet door laat slaan naar vaak.
     
  12. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Daar zit volgens mij nu net het verschil:
    het vaakst geldt voor plezier.
    Voor het kampioenschap geldt zoveel wedstrijden als nodig zijn om op een eerlijke manier de beste te kunnen worden.
    En als je daarna nog meer wilt vliegen kom je gewoon vaker en dan voor het plezier.
     
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Nou ja, ik vind dat er wat voor over mag/moet hebben. Dus als je wil laten zien dat je de beste bent zul je dat vaak moeten laten zien.
    Je kunt niet zeggen ik ben 4 x de beste en daarna hoeft het niet meer.
    Dat je daarvoor iets over moet hebben hoort daarbij.

    Maar goed, daar moet dus over gestemd worden, wat zegt het Duits reglement?
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Tuurlijk moet je er iets voor over hebben, maar om 4x ''ff'' te winnen is er nog altijd een hoop werk verricht hoor;) en stel dat het na 4x vliegen gelijk zou staan, dan heb je alsnog de strepers die gaan tellen;) Belangrijk om te weten wanneer je je plek wil behouden. Ik denk dat het bij de meeste piloten die meerdere klassen vliegen niet zo zeer ''daarna hoeft het niet meer'', maar meer een kwestie van beschikbare weekenden het punt is. De meeste willen zo veel mogelijk en liefst in alle klassen vliegen, als tijd maar geen factor was;) bij f3k hebben we een redelijke gulden middenweg voor wat betreft het aantal strepers en aantal wedstrijden die tellen voor het nk, het geeft nog genoeg ruimte op de kalender om bv bij de res, f5j, f5k, f3f of f3j mee te doen. Maar goed, ieder zijn of haar voorkeur, daarom lijkt me een stem ronde tijdens de jaarvergadering een goed idee. Het zou jammer zijn als piloten een klasse maar laten zitten vanwege een kansloze positie vanwege het hoge aantal wedstrijden wat geld voor een nk. wellicht eens per klasse bekijken hoeveel strepers en aantal wedstrijden voor een nk gelden?
     
    bgo en Rick NL vinden dit leuk.
  15. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Nou kan het aan mij liggen en als rookie kan ik er niet alles over weten. Maar laat ik beginnen met de vraag naar het doel van de klasse. Een instap klasse met gelijkwaardig materiaal en een lage drempel of de zoveelste klasse die op het allerscherpst van de snede moet worden uitgevochten, waarbij invloed op het reglement een middel wordt om het kampioenschap te beïnvloeden.

    Mijn idee: maak het nou niet te ingewikkeld. Als iemand persé kampioen wil worden dan moet hij-zij er veel zijn. Maar ik denk dat diegene er zelf over mag beslissen of hij-zij dat er voor over heeft.

    Verder blijft het een nk waarbij ik een parralel trek met het onk motor-wegrace. Daar weet ik wel wat van. Wie van jullie kent de naam van 2 of meer kampioenen? En hoe belangrijk is het dan uiteindelijk om de regels zo te beïnvloeden dat je iets meer kans maakt?

    Erik p
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    hey erik! Complimenten voor je verhaal;)
    Het gaat niet zozeer om meer kans, maar een eerlijke kans, en niet ''je'' maar iedereen. 4x een 800 scoren en dan boven iemand komen met 3 x een 1000 lijkt mij niet perse de kampioen, om maar een voorbeeld te noemen.Wellicht dat de meningen hierover verschillen, maar erg ingewikkeld is de berekening niet;)

    Op het scherpst vd snede een nk uitvechten met je mede piloten is iets waar sommige piloten veel plezier uithalen en waar erg veel moeite en tijd in gaat zitten. Het gaat idd nergens over, maar gezien de tijd en moeite is het wel leuker wanneer je een eerlijke kans maakt wanneer je eens niet kan.

    Het reglement zodanig beïnvloeden dat bepaalde piloten meer kans maken zou niet eerlijk zijn, die aanname is wat mij betreft onjuist, de mogelijkheid tot stemmen zorgt er juist voor om een eerlijke gulden middenweg te vinden. Het is dan ook normaal dat er verschillende visies en standpunten zijn, maar het is een NK en daarbij hoort het jaarlijkse rondje waarbij voorstellen gedaan kunnen worden waarover gestemd wordt. Overigens zorgen meer strepers er voor dat piloten die wel veel of alle wedstrijden aanwezig zijn hun mindere resultaten ''op kunnen poetsen'', waardoor de verschillen statistisch gezien kleiner worden in de uiteindelijke ranking voor het nk.

    Normaal gesproken zijn deze zaken(strepers, aantal wedstrijden die tellen voor het nk) al bekend voordat de klasse draait, maar omdat de res relatief ''nieuw'' is als nk zijn er nog puntjes die gezet moeten worden. Normaal gesproken komen deze zaken niet zo snel meer ter discussie wanneer eea is vastgesteld, tenminste ik kan mij niet heugen dat deze discussie recent nog ergens aan de orde is geweest. Vandaar dat er nu wat meer aandacht voor bestaat. Om zodanig invloed (stemmen, voorstel doen) uit te oefenen om tot een compromis te komen waarbij er ruimte is voor het plezier van de instappende piloot tot aan de podium jagers is iets waar ik mij voor inzet. Uiteindelijk zal de stemming beslissen of een voorstel wordt aangenomen.

    Dus laat vooral je stem weten of horen via de gewenste weg voor een zo leuk mogelijk NK res 2020!

    Allemaal een fijne kerst en alvast een zeer goed vliegbaar 2020;)
     
    bgo, jve en jowa vinden dit leuk.
  18. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Dankjewel voor de complimenten!

    En vergis je niet, op mijn eigen manier ben ik competitief genoeg ingesteld. Dat komt vanzelf goed. Ik ben al bezig me voor te bereiden op een seizoen met goed materiaal en de randzaken op orde. Voor wie dat niet weet: Ik heb 16 jaar lang deelgenomen aan het ONK/ESA Supermono wegrace. Voorbereiding en Veiligheid zijn daarbij erg belangrijk. Uiteindelijk was dat een leuk spelletje met veel techniek (jammer genoeg ook kostbaar), maar waar heel veel mensen nooit van gehoord hebben. Verder geen probleem, maar hoe groot zijn de belangen daar en dus ook hierin dan nog? We strijden hier niet om groot geld, maar om de "eer"!

    Maar ik krijg/kreeg* het gevoel dat we hier bezig zijn/waren* om de competitie zo in te richten dat er meerdere competities naast elkaar gevlogen kunnen worden en het kampioenschap dan nog binnen bereik ligt. Op zich een mooi streven maar dan lopen we tegen een paar dingen aan.
    Schrapresultaten is er daar één van. En geloof me: Als beginneling heb ik baat bij veel schrapresultaten. Maar goed voor de competitie is dat niet!
    Een van de andere dingen is de kalender op zich: Afstemmen op een andere klasse lijkt leuk, maar dan "bevoordeel" je de vliegers in die specifieke klasse. Terwijl iemand die buiten die ene klasse vliegt het dan moeilijker krijgt. Ik denk dat je dat aan "toeval" over moet laten.

    Tijd is altijd een factor. Ik ben aannemer en dus in deze periode erg druk. Ik zal erg mijn best moeten doen om een vliegtuig gebouwd te krijgen en dat af te stellen en wat te oefenen. Dat is anders dan een aantal van de mannen die al pensioen genieten, ook dan heb je tijd te kort, maar ik denk toch dat er verschil in zit.

    Er zijn vast nog wel raakvlakken waar ik niet aan denk. Maar wat ik eigenlijk moet zeggen: Het is een keuze om in een klasse te vliegen. Wil je in twee klassen vliegen, dan moet je keuzes maken. En prioriteiten stellen. Laten we de regels en kalender zo inrichten dat deze klasse een zo groot mogelijk succes wordt. Dat lijkt me de beste insteek!

    *=doorhalen wat je wel of niet van toepassing vindt.

    Prettige kerst allemaal,

    Erik
     
    bgo vindt dit leuk.
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Helemaal mee eens Erik, en het is idd de bedoeling dat men meerdere kampioenschappen kan vliegen, dat is namelijk over het algemeen wel mogelijk en meer dan wenselijk.Er zijn klassen die piloten gaan verliezen wanneer deze een keuze MOETEN maken, dat lijkt mij onwenselijk. Nu het zo is dat er meer klassen bijkomen is het verklaarbaar waarom hier nu aandacht aan geschoten wordt. rc zweefvliegen is wat anders dan motor racen. Schrap ronden en wedstrijden zijn in elke klasse de normaalste zaak vd rc zweefvliegwereld;) Maar nu ik het gevoel krijg/kreeg*dat we hier bezig zijn/waren* om de competitie voor de res met zoveel wedstrijden te beslissen dat je als piloot van meerdere klassen helemaal geen kans meer maakt op een podium, leek mij een visie vanaf de andere kant verhelderend. Voorgestelde ideeën zijn helemaal niet nadelig voor een eerlijke competitie, instappers of ander soort rc zweef genieters en vooral voor de podium jagers interessant, ik begrijp de weerstand niet zo, tenzij ervaren piloten die willen winnen gewoonweg niet welkom zijn. In dat geval zou het zaak zijn die kloof te dichten , in plaats van organisatorische trucs uit te halen om bepaalde piloten te benadelen of kansloos in een kampioenschap te maken. die laatste uitspraak staat lijnrecht tegenover het ''gevoel/indruk'' die jij beschrijft, zoals je ziet kunnen de meningen en belangen nogal verschillen en zal een stemming hopelijk tot een verhelderende en acceptabele oplossing komen.
     
  20. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Hoi specialpainter, was het Jeroen? Dat zit ergens in mijn achterhoofd maar ik kan me vergissen.

    Ik ben zeker niet tegen schrapresultaten. Maar om een maximum aan tellende wedstrijden te stellen vind ik ook niet nodig. Dat vooropstellende vind ik ook dat de RES zijn eigen plek moet opeisen. En dus ook zijn eigen plan moet trekken.

    Ik was erbij op de "vergadering op het veld" en heb wat dat betreft voor de toen voorgestelde schrapresultaten gestemd. Je kunt immers altijd een keer verhinderd zijn of een andere keuze maken. Dat mag geen probleem zijn. Of we exact die aantallen uit het voorstel moeten hebben? Dat is denk ik nu het laatste stukje van de discussie. Als vanuit het bestuur (waar ik trouwens heel veel respect voor heb) de intentie neigt naar meer schrapresultaten zodat er meer klassen kunnen worden gevlogen is dat prima. Maar als ik kijk vanuit de RES, dan zou ik dat zelf niet doen. Hoe aardig/mooi/interessante ook, als een andere klasse krimpt en ophoudt te bestaan is dat een soort natuurlijke selectie. Zo werkt dat in de meeste sporten.

    Het belang van wel of niet kampioen worden is m.i. nul!
    Zoals eerder gezegd gaat het om de eer. Ik zal mettertijd ook echt mijn best doen. Maar het blijft hobby en ik blijf het ook in dat daglicht zien.

    Nu realiseer ik me dat ik preek voor eigen parochie. Dus ik zal even van een afstandje volgen. Anders wordt het een slepende discussie en komt de rest niet meer aan bod. En ik ben nieuwsgierig hoe de rest er over denkt!



    Erik p
     
    Thedo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina