Gefeliciteerd met je eerste handstarts. Ben ook reuze benieuwd hoe het model vliegt. Voor mij is het nog fff wachten op de STS. Hopelijk begin volgend jaar.
Vanmiddag bij nauwelijks wind en sluierbewolking de XDream aan het elastiek gehangen. Als vergelijk was Ton erbij met de Slite. De XDream vliegt zeer agiel en dus gevoelig. Laat zich zeer 'eng' schotelen en luistert goed naar de roercommando's. De starthoogtes van de twee modellen doen niets voor elkaar onder. Dat is een opsteker. Want de behaalde starthoogte wordt besproken op meerdere clubs in Nederland. Ik had de Altis wel bij me maar ben er niet toe gekomen om deze in te zetten. Het model vliegt erg goed. Neemt vlot snelheid aan, maar straft rare manoeuvres niet snel af. Wel een verrassend bochtengedrag. En daarop aanhakend de gehele middag met verschillende zwaartepunten ge-experimenteerd. Uiteindelijk voor vandaag voldoende gezien van het model en ik wordt er blij van. Ook Ton was erg positief over de nieuwe ster aan het firmament. Verdere afstelling moet bij andere weersomstandigheden gebeuren. Zeer tevreden weer huiswaarts gegaan, en daar doen we het allemaal voor......Echt wedstrijdmateriaal, nu de piloot nog.....
Het is nog ver weg, maar misschien kun je volgende week zondag komen voorvliegen op het veld van Losser
Tja, inderdaad nog behoorlijk in het voren én RES is natuurlijk een mooiweer klasse. Het zou kunnen; máár, wie komen er nog meer en met welke modellen? Een beetje vergelijking is altijd goed. Leeft het een beetje in het Noorden?
Bij de club in Losser zeker interesse, maar het is natuurlijk nog lang niet het noorden van ons land. Wij kunnen meeting gaan plannen op het veld van Losser, iedereen is welkom. Het moet natuurlijk wel een mooie winterdag zijn. Ik ben ook benieuwd of er in Noord NL RES wordt gevlogen, zo ja, laat wat van je horen.
Nou ja op verzoek dan maar.... Voor de mooie RLC te Roden weet ik dat er 3 personen zijn die het leuk lijkt met een RES-kist te vliegen. Ja toevallig dezelfde vliegers die ook regelmatig onregelmatig hun neus laten zien op een F5J wedstrijd. 2 personen hebben zelfs een kist liggen (picares) in helaas (nog) niet afgebouwde toestand. Waarom niet actiever? "Probleem" voor ons is dat het veld te klein is om een regelconforme lijn uit te leggen. F5J is onze passie / prioriteit, dus we willen het er gewoon "naast" doen; lees RES kist & F5J in de auto. Mogelijk dat dit ook verklaart waarom ik een tijdje geleden voorstelde standaard aan de korte lijn te starten . Daarnaast, RLC is (gelukkig) een redelijk grote, enthousiaste en ook actieve club. Zweven met een motor in de neus doe je snel tussen de vliegbewegingen door. Denk dat ik terecht commentaar krijg als ik continue over het veld ga hossen om te starten en te doellanden en me daarmee niet aan de afspraken houd. Alternatief veld hebben we ook, maar dat is natuurgebied en wordt 2 keer per jaar om de planten heen gemaaid. Drama voor je rubber. Moraal, interesse zeker. Voor mij persoonlijk is een grote + dat je zelf wat kan bouwen en eigen ideeen kwijt kan. In de praktijk is het dus lastiger om te vliegen dan zo'n ding met een motor in de neus. Begrijp me goed, vind de lijnstart behoren tot de charme van deze klasse. Dus mijn picares blijft nog wel even op de bespanning wachten vrees ik . Fijne jaarwisseling! Johnny
Ja, lijkt me leuk, maar ik denk dat we toch beter wachten op het voorjaar met meer kans op (sterkere) thermiek. En mensen wat meer de gelegenheid geven om te komen, door wat vooruit te plannen, is ook wenselijk.
Puntje van aandacht. Tijdens de start waarschijnlijk met de nagels door de folie gegaan. Beter was een extra stukje beplanking geweest op dit punt waar je hem veel en stevig vast houdt.
Hans, op de bouwtekening is te zien dat er ballast onder de vleugel kan. In spant 2 & 3 zitten gaten van 10 mm en een uitsparing, waarin een staaf geschoven wordt (met een nokje)vanaf de servo zijde. De staaf wordt vergrendeld met een verdraaiing. Soort bajonet sluiting. Een volledige gfk buis waar de ballaststaaf in glijdt, is natuurlijk zwaarder, maar is wel handiger bij het snel wisselen van ballast. Bij mij zit de servo draad van de remklep in de weg. Ik heb van Arjen mooie contacten gekregen die een servodraad met stekkers, tussen romp en vleugel, overbodig maakt.
Ha Willem, Ooit zaten werden ze geleverd bij de F3K kist Flitzebogen 2. Daar heb ik ze nooit gebruikt maar wel voor mijn X-RES en nu ook de gemodificeerde Slite. Werkt perfect. Ik heb ze daarna hier besteld: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Bourns/70AAJ-4-M0?qs=LnmZFZ9erVyRpi98cpU35g== https://nl.mouser.com/new/bourns/bourns-70abj-f-female-modular-contacts/ Ik heb er nog ongeveer 20 setjes liggen trouwens. Groet, Arjen
Arjen kun je nog wat detail foto's geven hoe het in gebruik zit. Vraagt het een vaste schroefverbinding van de vleugel bijvoorbeeld? Erik
Ziet er goed en simpel uit. Hoe groot is de kans op sluiting door een scheef geplaatste/geschoven vleugel? Heb je de plus en min op de buitenste contacten en beide signaaldraden in het midden? Erik
Daar is wel degelijk kans op bij een ondeugdelijk geplaatste vleugel. De passing komt wel nauw dus een vleugel vastgemaakt met elastieken lijkt me geen goed idee. De plaatsing van de contacten heb ik net andersom gedaan. Niet bewust of zo
De maiden van de X Dream mod was een succes, eerste indruk is goed. Ondanks de lage starts een paar keer kunnen wegdraaien. Op een later moment, met warmere temperaturen, maar verder afstellen.