Voorkeursdagen F3-Res 2020

Discussie in 'F3-RES' gestart door Lyckele, 16 dec 2019.

?

Voorkeursdag F3-Res 2020

Peiling gesloten op 30 dec 2019.
  1. Zaterdag

    19,0%
  2. Zondag

    38,1%
  3. Maakt mij niet uit.

    42,9%
  1. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Wordt op de vliegersvergadering de definitieve kalender vastgesteld? Zo ja, dan moeten de mensen die twee klassen vliegen zich in twee delen opspitsen om bij beide klassen zich te laten horen. Ik vraag me openlijk af hoe dan de uiteindelijke totale NK RBzweef- en F5J kalender in gestroomlijnde banen geleid wordt. Iemand zal toch een coördinerende taak moeten nemen. Het is altijd nog goed gekomen en dat zal dit jaar ook wel, maar het komt ietwat chaotisch op mij over als er zo veel wedstrijd data worden geclaimd.
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    De RES organisatie heeft de (voorstel) kalender met vele internationale wedstrijden naar zoveel mogelijk disciplines gestuurd om eventueel te overleggen/plannen. Daar is sporadisch op gereageerd. Dit wordt als zeer lastig ervaren en dat begrijp ik ook wel.
     
  3. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Ik ken de verschillende agenda's niet , maar zou het een idee zijn om RES (ook) in de zomer maanden Juli en Augustus te plannen omdat het dan de weer/wind omstandigheden het meest gunstig zullen zijn ?
     
  4. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Goed idee alleen schijnen de meesten dan op vakantie te gaan
     
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Bij veel wedstrijddagen en schrapdagen hoeft dat geen probleem te zijn toch, of zijn er RES-ers die 2 maand op vakantie gaan ?
     
  6. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    Op verzoek van Vincent, die problemen heeft met internet, hieronder zijn reactie op de vraag om coördinatie.

    ''Coördineren van wedstrijdkalenders..... een heel nobel en goed idee, maar mijn persoonlijke mening is dat het lastig is. Nu er klasse(n) binnen rb zweef bijkomen wordt dat natuurlijk nog uitdagender. Dat mensen de agenda overlopen met data vergemakkelijkt het allemaal niet. Daarom is er door de commissie Sportzaken ook verzocht aan de subcommissie voorzitters van alle klassen binnen RBzweef, om te kijken naar het aantal tellende wedstrijden, strepers en waar mogelijk rekening te houden met elkaar. Initiatieven zoals bijvoorbeeld master of soaring stimuleren juist het vliegen van meerdere klassen, een rode lijn die ik graag als voorzitter voortgezet zou zien worden. Nu gaf ik al aan dat de agenda tegenwoordig zo overvol zit, dat plannen om elkaar heen erg lastig kan zijn. Vandaar dat juist dan van belang is hoeveel wedstrijden er tellen voor een nk, aantal strepers ed. Nu is er bij de res een uitzondering omdat het een opstartende klasse is/was, en bepaalde zaken open ter discussie gesteld werden/worden.

    Nu is dit idd wel een hardnekkige discussie, waar voor beide visies wel wat te zeggen is.
    Als voorzitter vraag ik in algemene zin met elkaar in gesprek te gaan, luisteren en waar mogelijk wat aanpassingen te maken in je agenda, strepers en of aantal tellende wedstrijden voor een nk. Het zou mooi zijn wanneer we een compromis kunnen vinden waarbij de instappers tot de podiumjagers een eerlijke kans krijgen om volwaardig mee te doen in meerdere nk's.

    De RES is nog geen officiële FAI klasse, een selectie procedure is dus nog niet van toepassing voor een Nederlands Team. Dat betekent dat voor het nk de organisatie, aangestuurd door haar res piloten, mag beslissen zoals ze wil. Het is zaak om de stemmings procedure fair en volgens de regels te laten verlopen.

    Het lijkt mij dat het aantal tellende wedstrijden voor een NK-titel en de data zoals nu voorgesteld, punten zijn die zoveel discussie veroorzaken dat het een stemming waardig is tijdens de jaarvergadering. Deze beide punten moeten dan als voorstel ingediend worden bij de res organisatie. Vervolgens zou dan de res organisatie deze punten ter stemming brengen tijdens de res-jaarvergadering te Harderwijk. Voor vergaderingen zijn zeer nuttig ter voorbereiding op de echte jaarvergaderingen, vaak kan daardoor bijna op mededelende wijze de jaarvergadering vlot en efficiënt afgehandeld worden. Mocht echter tijdens de jaarvergadering een andere stemmingsuitslag komen dan tijdens voorvergaderingen, dan is de laatste geldig en zal er wat minder vlot en efficiënt gehandeld worden.

    De persoonlijke visies, argumenten en belangen zullen altijd voor discussie voer zorgen, maar ik hoop dat het onze vliegvreugde niet te veel gaat beïnvloeden. Ik hoop dat men deze punten in gaat brengen en dat er een geldige, eerlijke stemming uit resulteert, dan kunnen we stoppen met deze discussies op het forum en lekker vliegen.

    Vriendelijke groet, Vincent Merlijn"
     
  7. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Ik had me zo verheugd op veel wedstrijden vliegen in de RES en F3j klasse in dit jaar. Als ik de agenda's naast elkaar zet dan zie ik dat van de 9 geplande RES-wedstrijden er 6 samenvallen met een F3j-wedstrijd. Seizoen start in april tot en met oktober...zijn 7 maanden met hierin zo'n 30 weekenden!!! Dit kan toch niet waar zijn....
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Shoot, keuzestress. Gelukkig heeft F3J minder last van wind en heeft dus meer kans op doorgang .
     
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Misschien kan de ranking van Master of Soaring uitkomst bieden en je jezelf hiermee een leuke, en meer diverse invulling kunt geven aan je wedstrijdseizoen.
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Er valt best wat te zeggen voor zoveel vliegen en nog meer strepers op de agenda voor het geval dat.... Het is namelijk gewoon leuk en je wil het zoveel mogelijk doen, extra vervelend dus wanneer een geplande wedstrijd niet door kan gaan vanwege het weer. Vliegen met regen zit niemand op te wachten, wind kan schade gaan betekenen. De huidige criteria die gesteld worden aan de windkracht zijn zodanig dat zoveel reserve data en wedstrijden haast wel moeten worden ingepland wil je lekker veel vliegen dat seizoen.

    Mag ik suggereren dat de gestelde criteria aan het laatste, de wind kracht, wellicht voor herziening vatbaar zijn?

    Uiteraard begrijp ik dat vliegen met meer wind ook meer uitdagingen biedt, dat er meer vaardigheden nodig zijn om geen schade te vliegen of een mooie vlucht en score te maken. Ik schat toch in dat de deelnemers voldoende vaardigheden hebben om ook met wat wind veilig te kunnen vliegen. Anders zouden we het brevetten systeem nog maar eens tegen de loep moeten houden;)

    Ik ben van mening dat wanneer er een nk wordt gehouden je er zeker iets voor moet doen (aan genoeg wedstrijden deelnemen) en moet kunnen
    (je vliegtuig beheersen in meerdere weertypen) als je voor dat podium wil gaan. Het mes snijdt wat dat betreft aan twee kanten.

    Andere argumenten om de criteria voor het uitstellen/afgelasten vanwege de wind te herzien kunnen zijn;

    Vliegen met ietsje meer wind dan het perfecte briesje zorgt voor meer wedstrijden die door kunnen gaan, minder reserve data op de kalender is hopelijk het gevolg.

    Je hoeft niet meer de hele zomer een om het andere weekend vol te plannen om tot een bevredigend vliegseizoen en nk te komen, minder geregel, gedoe en zeer collegiaal naar de andere klassen toe binnen RB zweef.

    Als piloot wordt je meer uitgedaagd en leer je je toestel beter beheersen in verschillende omstandigheden.

    De eerste res modellen waren zeer zeker onderhevig aan de krachten van de wind, de nieuwere modellen van tegenwoordig lijken er beter tegen te kunnen, zaak om bij de tijd te blijven;)

    Wedstrijden met meer uitdagende omstandigheden geven piloten de kans om het verschil te maken, juist in die omstandigheden springt de piloot met de juiste keuzes en vaardigheden eruit.

    Just my 2 cents als een piloot.
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  11. TVR

    TVR

    Lid geworden:
    27 jun 2011
    Berichten:
    77
    N.a.v. bericht #35

    De waarde van deze Poll als onderdeel van de besluitvorming over de vliegdagen is NUL! Als stemming telt deze vorm niet.
    Voor het verkrijgen van inzicht over de voorkeuren werkt het uitstekend en het geeft ook een beeld over de meningen van de deelnemers van het afgelopen jaar.

    Zoals eerder aangegeven: Voor het uitbrengen van een geldige stem zijn er twee manieren:
    1. kom naar Harderwijk volgende week zaterdag, discussieer mee en breng je stem uit op de RES vergadering. VOORKEUR.
    2. stuur een mail met jouw stem(men) voor (een van) de onderwerpen die aan bod zullen komen tijdens de vergadering. Adresseer de mail aan de voorzitter van de Sektie RES: Hans Menting.
    Alleen persoonlijk aan de voorzitter gerichte mails met stemvoorkeuren worden behandeld als geldige stemmen.
    Gebruik daarvoor het mailadres info att Res.nl
     

Deel Deze Pagina