Bij modelvliegclub Cumulus zijn we met een groepje enthousiastelingen begonnen om een gezamenlijk sleepvliegtuig te bouwen. Er wordt al behoorlijk fanatiek gesleept, en zoals jullie ongetwijfeld weten organiseren we ook jaarlijks een sleeptreffen. Door dit clubvliegtuig willen we de mogelijkheden nog wat verder uitbreiden. De keuze is gevallen op een uitvergrote versie van onderstaand model: dit is de Rival afkomstig uit de RCM&E en ontworpen door Mike Delacole. We bouwen deze echter op een afwijkende manier met Gamma timmerplaat en verlichtingsgaten voor de romp. Het is leuk om te zien dat je, als je met 5 of 6 man tegelijk bouwt, flink meters kan maken.
Volgende week gaan we de kernen voor de schuimvleugel snijden. diverse leden hebben al spullen ter beschikking gesteld waardoor de kosten relatief laag blijven. We hebben bewust gekozen voor een sleepvliegtuig op 6S omdat het de bedoeling is dat de zweefvliegers zelf een accu meenemen. Uit ervaring weten we dat dit voor zwevers tot plm vier kilo prima kan werken. Ook op die manier blijven de kosten behapbaar. We zullen nog wel wat meer foto’s van de bouw plaatsen.
Goed bezig heren! Nu heb ik meteen een vraag. Wat voor stekkers moeten op de 6S accu komen? Succes met bouwen! Johannes
Tot nu toe werken we met de gele XT-60 stekkers. Alleen als de stromen hoger uitvallen dan we nu verwachten, dan zullen we om moeten schakelen naar XT-90. Maar die kans lijkt voorlopig klein. Extra capaciteit is natuurlijk welkom, maar gastvliegers hoeven geen accu’s mee te nemen hoor!
Dat ligt nog niet helemaal vast, maar zoals voorgaande jaren zal het wel vroeg in het seizoen plaatsvinden. Ik zal eens bij het bestuur informeren of er al een definitieve datum is.
Dat is leuk om te lezen. Het slepen heeft een enorme vlucht genomen bij jullie, volgens mij. Ik meen me te herinneren, dat toen we voor het eerst een electro sleepmeeting bij jullie organiseerden , er nog niet zoveel gesleept werd.
Zet 4 april (met 11 april als uitwijkdatum) maar vast in de agenda! Binnenkort start de intekening op de gebruikelijke wijze via MBF
filmpje gemaakt door helitony (MBF) de kernen voor de vleugel zijn gesneden, en aan elkaar gelijmd. Verder zijn er versterkingen in gelijmd. De volgende stap is het beplanken met 1,5 mm balsa. Ook aan de romp wordt hard doorgewerkt. Nog een versterking voor het landingsgestel inlijmen en een paar stukjes dichtmaken en dan kunnen we gaan schuren
En nu? Was ik net lekker oude draadjes aan het lezen.....stopt het opeens..... Ik mag graag een beetje spieken. Mochten er nog foto's zijn van de verdere bouw, dan graag! Arnold
ja daaraan zie je de coronacrisis. In maart 2020 zaten we ineens in een lockdown. Ik zal eens kijken welke foto’s er nog zijn.