bouwverslag Ellipsis

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Hay, 18 dec 2019.

  1. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb besloten om een accentlijn van yellow cedar te plaatsen en de richting van de planken te veranderen naar parallel aan de kielbalk. waarschijnlijk datgene wat Ard bedoeld met 'dichtrommelen', maar ik vind het wel een mooi effect. Omdat ik de lijm steeds moet laten drogen voor ik de volgende plank er op zet, gaat het niet erg snel, maar elke avond na het werk doe ik toch 2 of 4 latjes. En op een dag als vandaag natuurlijk wat meer.
    In de tussentijd een dekplan geschetst en een lay-out bedacht. nu nog bedenken hoe ik het allemaal ga maken en bereikbaar houd. ik wil het voordek helemaal dicht laten, dus zonder luik, en alle electronica, winch en servo achter de 'mastwell' plaatsen. zo heeft de ontwerper het ook, dus voor de balans kan dat wel. Mijn idee is om geen water binnen te krijgen; ook niet via de schoten. dat kan in mijn ogen met RVS buisjes waar de schoten door lopen en een waterdicht compartiment voor de winchdrum. Eens kijken of ik dat voor elkaar krijg. dat compartiment en de mastwell wil ik draineren op de finbox. enfin. zal wel beetje gepuzzel worden. vandaag ook al onderdelen gezaagd voor de jig waar de boot in moet staan tijdens de afbouw, om vervorming te voorkomen.
     
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    bijna dicht! dat moet morgen lukken. dan schuren en glas/epoxy er op. Ik zit nog te twijfelen over de dikte. Ik denk aan 50g glasweefsel buiten en 25g binnen, met enkele verstevigingen op belaste plekken.
    Het hout is 370 kg/m3 . De oppervlakte van de romp is ongeveer 1/3 m2. dat wil zeggen dat je 125g per mm laagdikte hebt. ik zit op 2,3 - 2,5 mm na het schuren. dat geeft een rompgewicht aan hout van 300 - 325 g. De laminaten wegen volgens de fabrikant 90g/m2 voor het 50g doek en 50g/m2 voor het 25g doek. dat is dus 1/3 x 140g voor de hele romp. dat zou ongeveer 50 g betekenen. nog wat verstijvingen en ik kom op 75 g. dan zou de romp kant en klaar net onder de 400g blijven. daar ben ik wel tevreden mee.
    als ik buiten 80g zou nemen, kom ik op ongeveer 25 g meer. dat geeft dan wel wat meer bescherming. 50g en een laagje 25g aan de buitenkant is ook goed mogelijk. dan de 25 g aan de buitenkant. heeft een hele fijne structuur en dat is weer makkelijk met het aflakken. Eerst maar eens voelen hoe stevig de romp aanvoelt na het schuren!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V en Zeiler vinden dit leuk.
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    mooi werk Hay, wordt vast weer een plaatje van een boot.
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    de romp is dicht en het eerste grof schuren zit er op. Heerlijke geur van cedrela tijdens het schuren; als exclusieve sigaren (ik rook niet, maar vind die geur lekker).
    foto's van de laatste plank, voor het schuren en na de eerste schuurbeurt, nog beetje nat van het ontvetten. geeft al een beetje een idee van de kleur. Ik heb haar gebouwd van wat restanten en had maar net genoeg, dus helaas heb ik niet echt mooi op de vlam kunnen letten. ondanks dat vind ik het toch altijd mooi, zo'n houten romp.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    morgen nog eens schuren, als ik een beetje op tijd thuis ben. probeer toch echt om deze week de glasmat er op te leggen.
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Complimenten Hay! Ziet er super uit en mooi dicht gekregen...(rommelen durf ik het niet meer te noemen)
    Echt een spektakelstuk!
     
  7. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Prachtig rompje ziet er erg goed uit met die kleur/materiaal verschillen!
    Ik ben iets verder en net klaar met het plastik pringel deksektje en moet zeggen het misstaat niet in een houten dek (al krijgt mijne toch weer een kleurtje)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker vindt dit leuk.
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    leuke dek lay out heb je daar. ben benieuwd naar het eindresultaat.
    ik ben al tijden op zoek naar de juiste maat deksel. hoe heb je die rand gemaakt waar hij overheen moet? ik heb daar in het verleden eens een polyester mal voor gemaakt, maar vind dat wel een hoop gedoe. ik heb een goed sluitende plastic pot, maar ben bang dat daar geen lijm of epoxy op houdt en ik die dus niet zomaar in mijn dek kan lijmen.
     
  9. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dimitri, is dat het dek van de Manta?
     
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja Hay dit is de Manta mede door die afwijkende dek layout de keuze voor deze gemaakt .
    Ik heb 2 epoxy pijpjes gemaakt had 2 fiets bidons gevonden die de juiste maat hebben. De kleinste (binnenste) waar het dekseltje opkomt heb ik iets opgedikt met een randje van het zelfde pijpje en later nog een kwastje epoxy er over en ff bijwerken sluit prachtig en gaat open met mn pink.
    Of het 100% waterdicht is weet ik nog niet maar het "pink/vinger"gaatje loost in de kielbox waar ik nu mee bezig ben (net als de mastbox) verwacht dus dat het wel goed gaat komen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    DioM
    Mijn ervaring is dat Pringle deksels onvoldoende waterdicht afsluiten.
    Zou eerst testen of zo’n deksel bij jou wel werkt
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ik heb diverse deksels getest. Ik houd de bus met deksel op hun kop onder de kraan. de meeste lekken dan wel iets. Of dat zo erg is weet ik niet. de druk onder de kraan is wellicht iets hoger dan tijdens het zeilen, omdat de deksel wel enigszins beschermd ligt achter het hoge voordek. Ik heb er een gevonden van een soort tupperware, die helemaal dicht is. ik ben alleen bang dat ik de rand van de container niet vastgeplakt krijg op mijn dek. ga daar een experiment mee doen, voor ik dat ga gebruiken. anders moet ik ook proberen om op jouw manier een rand te maken.
     
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    ADDC3330-E831-4C0C-B2C8-920E9224CD0B.png

    Hay
    Je zou Huub Gillissen kunnen vragen welke deksels hij gebruikt voor de plastic Slice. Die zijn waterdicht en mogelijk ook in kleinere maat te koop?
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Doe ik.
    Gisteravond epoxy en een 50g glasmat gelegd. leek wel goed te gaan. zit nu onder de PeelPly, dus toch nog ff spannend als dat er straks vanaf gaat.
     
  15. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en wat plaatjes erbij
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ik vond het toch niet helemaal goed; er zaten enkele kwastharen onder het doek. balen. die heb ik er met een mesje uitgesneden. daarna alles flink geschuurd tot op het doek en tot slot heb ik er nog een laag 25g/m2 overheen gelegd. Nu heb ik volgens mij wel een mooi laminaat. Uitharden en dan kan de romp van het bouwframe af. ben benieuwd naar het gewicht!!
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Warmte is je vriend bij het uitharden. In later stadium her en der wat onvolkomenheden aanstippen is veelal voldoende. 't Zal niet de allerlichtste zijn, maar het resultaat zal beslist mooi zijn en zeer solide.
     
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat denk ik ook. Als je echt voor licht gaat, kan dat niet met deze bouwwijze. :rolleyes:
    maar ik ben toch wel benieuwd. En het lijkt wel alsof er in de IOM heel veel belang wordt gehecht aan een licht rompgewicht, maar alsof stijfheid minder belangrijk is. wellicht is dat ook zo, daarvoor heb ik nog niet genoeg ervaring in deze klasse. Op vlak water zou het rompgewicht geen moer uit moeten maken, omdat het totaal gewicht toch hetzelfde is en gewicht in de uiteinden pas ongunstig wordt bij " pitching" op golven. Wat ik dan weer wel grappig vind, is dat de kielen steeds langer geworden zijn. daarmee de-centraliseer je het gewicht ook. Theoretisch gezien is dat met elkaar in tegenspraak. :hammer:Daar kun je hele lange en leuke discussies over houden. Het "pitchen" kost namelijk ook weer energie en maakt je zeilen minder efficient, doordat de masttop zo hard heen en weer beweegt. als je dat dempt (met gewicht in de uiteinden) kan dat ook in je voordeel zijn. In het designforum van RC-groups was iemand met een ontwerp dat veel last had van "hobby-horsing"; schommelpaarden; die heeft dat opgelost door zijn corrector gewichten in voor en achterschip te leggen. bootje zeilde daarna prima. tja, dan kun je beter een sterkere romp bouwen denk ik, dan doet dat gewicht nog iets voor je. Dat ga ik sowieso doen rondom het zwaartepunt; romp, bulkhead, bevestigingspunten verstaging,mastkoker en finbox. Dat zit allemaal op de plek waar je anders correctie lood neer moet gaan leggen. dan kun je beter je structuur zwaarder maken. Maar; "the proof of the pudding is in the eating"; dus we gaan het zien op het wedstrijdwater.

    mbt het uitharden: Ik heb een soort warmtekastje gemaakt van karton en een ventilatorkachel. daar staat hij nu in uit te harden.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Weliswaar heb ik geen ervaring als wedstrijdzeiler, maar ik vermoed dat afgezien van omstandigheden met nagenoeg geen wind het gewicht van de zeilboot niet zo veel uitmaakt. Liever een solide romp dan ene die ultra-licht is en flext. Met een lange kiel kun je gewicht besparen, maar heb je ook weer meer 'wetted-kiel-surface' wat wrijving oplevert.
     
  20. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    bijna disaster; door mijn uithardingsoventje is de epoxy weliswaar heel mooi uitgehard, maar is het hout gaan werken. is schrok me kapot. de romp was een grote golfplaat. Ik dacht dat ik hem weg kon gooien. ik heb hem losgehaald van de bouwplank, en het was echt heel erg. als noodgreep van binnen nat gemaakt en in de vier externe frames (die ik gelukkig al gezaagd had) geklemd. masseren met mijn vingers en lijmklemmen op de plekken waar hij naar binnen wokkelde. daarmee trok het gelukkig snel bij en de romp is nu weer vrijwel strak. in ieder geval acceptabel naar mijn smaak. Ik ga hem nu van binnen uitschuren en als hij weer goed droog is in de epoxy zetten.
    Op de foto staat hij in de uitwendige frames
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina