Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmorgen in alle vroegte de eerste paar EFI vluchtjes gedaan met de CampingCharter, en wat kan ik zeggen? De motor liep uitstekend, er bleek nog één hortend stukje te zitten precies op de midstick van het gas, een haartje schraler op dat ene specifieke punt van de curve, en daarna liep hij vlekkeloos door. Motor eigenlijk iedere keer dat hij lopen moest met de hand kunnen starten. Het is nog niet een "single flip starter" maar meestal na het primen een tik niets, tweede tik een plof, derde tik lopen.... Meestal, want ik had hem ook een keer verzopen en toen moest de starter er toch bij komen.
    Ik moet wel iets aan de gasaansturing doen, daar zit ergens nog wat ruimte wat ik er uit moet zien te krijgen. Zo nu en dan loopt hij tijdelijk even wat anders, en stationair is nog niet helemaal consistent.

    Maar doordat ik van prop-maat gewisseld was, vliegt de kist nogal anders, en zelf was ik ook nog niet 100% fit, dus ik verstierde één landing en verknalde de tweede waardoor ik het landingsgestel tegen een stoeprand opvouwde, geen verdere schade overigens. Pootjes weer recht gebogen, maar het leek me verstandiger om de boel maar even aan de grond te laten. Maar goed ook want men wilde maar wat graag zien hoe dat nu werkte, zo'n klepje. De prijs was voor de meesten nogal bezwaarlijk want benzine is hier zó goedkoop, dat die laatste 10% verbruik er helemaal niet toe doen. Meerdere mensen zouden het setje graag zelf maken, en ééntje zei dat het hem niet kon schelen wat het kost. Er liepen al mensen met nog niet geïnstalleerde ontstekingen te zwaaien, of ik kon helpen, en er bleken al drie gloeipluggers daadwerkelijk omgebouwd en op benzine te vliegen.

    Helaas kwam halverwege de ochtend iemand van het basiscommando (Lanud Sulaiman is een actieve militaire basis) en die vroeg naar mijn security clearance. Dus daar moet ik morgen achteraan, en met wat pech is anders het vliegen deze maand over... :(

    Hoewel de Charter dus goed vloog (een .52 viertakt op peut met een 12 x 6 MA prop is een zéér goed vliegende combo, ALS je alles goed afgesteld had, en dat had ik nog niet helemaal), maar heel beperkt gedraaid, en slechts 30 ml brandstof verstookt....
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ondertussen heeft in de joe naait 't steeds ook een eerste project met een klepje van ondergetekende een aanvang genomen, nog in de testbok-fase weliswaar, maar de eerste klapjes hebben geklonken en die klonken prachtig...

    Vind ik dan toch wel weer érg leuk...
     
    wim eon en Huey vinden dit leuk.
  3. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Het setje is momenteel in de puma ge installeert. Omdat er een lifepo 2s als ontvanger/bedrijfspaning accu zit kan het setje niet direct op de ontvanger aangesloten worden omdat de accu 6.6v is. Dit is op gelost door een 5v polulu er tussen de ontvanger en het printje te solderen. Alles in de romp gepropt en de klep tussen de leiding ge zet. Zaterdag als alles mee zit de boel in regelen en lekker vliegen. Dat is niet het meest spanende. [​IMG][​IMG][​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    brutus, Peter Houweling en serge pot vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben heel benieuwd, Rob! Met name naar de gasrespons (of je bijvoorbeeld de throttle slowdown moet aanpassen) en vooral, naar hoeveelheid en kleur van het uitlaatresidue.

    Installatie ziet er netjes uit! Hoofd en idle naald een haartje rijker zetten (2~3 klikjes, denk ik), en afstellen maar!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke tankinhoud heb je eigenlijk in die Puma zitten?
     
  6. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Euro 95 met 1/10 castrol 2takt olie .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Een dubro 120ml tank kan met een vliegtijd van 10min ruim. Met een vlotte vlieg steil.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Waar ix de tweede tank voor? Plaatselijke mist :) ?
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    De 2de tamk is voor de vieze prut van de uitlaat op te vangen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Duidelijk :)
     
    Dutch66 vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben benieuwd hoe het verbruik nu gaat uitpakken.
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Zie ik dat een uitlaat in wording naast de bouwplan?! Yeahh!
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :p geloof ik niks van, Rob.... dat is nergens meer te koop.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In the meantime, in the USA...


    Best wel een beetje trots op:


    Op de video te zien is een oudere 20 cc OS FT120 Gemini, nog uitgerust met een airbleed carb.
    Na wat experimenteren bleek dat bij deze carburateurs de airbleed gewoon domweg helemaal dichtgeschroefd moet worden, en dat er dan een tamelijk regelmatige curve nodig is (wat logisch is, er vind in de carburateur geen afzonderlijke "dosering" plaats dus er hoeft alleen maar tamelijk lineair geregeld te worden met de solenoid in plaats van afwijkingen gecorrigeerd). Volgens de eigenaar (op RCGroups genaamd "Raleighcopter") draait de motor probleemloos 1500 toeren stationair, en rond de 7500 toeren met een houten 16 x 8 (merk onbekend, vermoedelijk een Vess), en is goed met de hand te starten.

    Een foto van de gebruikte curve:
    ad19b016441415ebce1a0557589092ac.jpg
    Ik heb me laten vertellen dat uitsluitend het opgaande deel van de curve in gebruik is, en stationair plaats vind op het diepste stuk.

    Hoe dan ook: duidelijk mag zijn dat ook een airbleed carb gewoon bruikbaar wordt voor Benzine op deze manier.
     
    HansH, MicropropSport en Q Brand vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteren kon er vanwege een of andere boogschiet-wedstrijd niet gevlogen worden, dus maar een paar testruns gedaan, gewoon 10 minuten op een vast toerental, (5000 toeren, niet heel erg hoog) om te kijken wat er gebeurt, wat er veranderd is, en zo.

    Nou, dat bleek toch wel redelijk zichtbaar. Waar normaliter na 2 x 20 minuten het linker landingsgestel onder een laagje zwarte olie zou zitten, en er een zwarte natte vlek op de betegeling onder de uitlaat, daar was nu een dun laagje redelijk heldere olie op het pootje te zien, op de tegels zat een "vlek" waarvan ik toch 3 keer moest kijken wáár die vlek nu precies zat, zo flauwtjes zichtbaar. De olie uit de carter ontluchting was eigenlijk min of meer verdwenen (er komt nog wel olie uit, maar véééél minder dan voorheen, en wát er uit komt is veel minder donker), zelfs met 5 minuten een lang stuk slang op de ontluchting zag je eigenlijk nog steeds niks. In ieder geval niks wat ik duidelijk op camera kon vastleggen. Olie tegen de rompbodem is sterk verminderd.



    Vandaag 2 x 10 minuten gevlogen, en de eerste vlucht had ik nogal wat werk om de Charter qua trim aan te passen aan de 12 x 6 (was eerst een 11 x 6). Vliegt veel beter (iets minder snelheid, maar veel betere "pull", met name de take-off is veel korter geworden, maar heel opvallend is ook het "neus omhoog bij gasgeven" extreem sterk verminderd: ik mix wat "down" mee met het gas, en ik moest het mix aandeel verminderen van 12% naar 4%.

    Maar goed, daar ging het niet om, het ging om hoe de motor loopt, en dergelijke. Motorloop kan ik kort over zijn: dat weet ik domweg niet, maar ik neem aan dat het goed was, want hij ging harder als ik gas gaf, hij ging langzamer als ik gas terug nam, maar ik heb mijn eigen motor niet gehoord... paar electrokisten (van die depron duwprop gevallen) en ik heb gewoon 100% op de telemetrie moeten vertrouwen, want ik hoorde hem niet... Hele rare gewaarwording, om je motor gewoon domweg helemaal NIET te horen...

    Maar de kist bleef prettig schoon, de motor liep gewoon 100% betrouwbaar door, de gasreactie is stukken beter (veel lineairder), en wat meer is: ik heb de electrische vinger vandaag niet eens uit de koffer gehaald, en dat is voor deze motor een "first"... toch zeker al met al (veel mensen wilden hem zien draaien, want benzine, dat is hier momenteel voor iedereen een hot item, met prijzen van rond de 50 euro voor een kannetje 5% glowfuel) een stuk of 15 keer dat ding gestart, en iedere keer binnen een paar tikken aan.

    D motor die ik vorig jaar voor een van de leden omgebouwd heb, was er vandaag ook weer bij, dus we hebben historie geschreven door gezamenlijk een vluchtje te doen, in formatie over de baan. Leuk!
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2020
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Humpfh! Afgelopen weekend niet mogen vliegen omdat er opeens om een security clearance gevraagd werd. Die was al wel aangevraagd maar nog niet gepasseerd.
    Mooi klote want ik had al wel brandstof gemengd, en die MOET op: het bederft niet, maar verdampt bijna zienderogen ondanks afgesloten flesje, en dikt dus nogal in. op 350 ml ben je in twee dagen zomaar 20 tot 30 ml kwijt.

    Dus vandaag maar op de oprit lekker wat staan wegstoken, en alweer bleek het ding wat armer te moeten... wat heet... ik heb bij gemiddeld 6000 toeren (ongeveer kruisvlucht) 50 minuten staan draaien en nog geen 100 ml opgemaakt (80 om precies te zijn) en dat is behoorlijk "goed"...
    Nu is 6000 toeren bij deze hoogte en temperatuur maar iets van 0,15 pk, dus het is wel logisch dat ie niet heel erg veel verbruikt, maar het 5 cc-tje heeft meer nodig voor hetzelfde vermogen.
    Zowel koud als warm, een uitstekende handstart.

    De motor begint zalig op het gas te reageren, en draait mooi stabiel. Wel merkbaar heter in deellast en stationair, maar opvallend genoeg niet veel heter bij hogere vermogens. in de praktijk betekent dat dat de temperatuur door het vluchtprofiel heen veel constanter blijft, en volgens mij is dat alleen maar goed voor een motor.
    Gek genoeg kon ik ondanks dat in het lagere bereik de motor heter lijkt te lopen dan vóór de toevoeging van het magneetklepje, ik toch op de grond een haartje méér toeren draaien tot aan de temperatuurlimiet (zelf opgelegde 130 graden): 7250 toeren op een 12 x 6. Voor de ombouw was dat 7000 toeren met een 11 x 6.
    Hoewel ik dat nu niet heb kunnen testen, draait de motor in de lucht gauw een graad of tien koeler, dus ik denk dat de 8000 toeren volcontinue wel binnen bereik liggen, en dat is méééér dan voldoende om alles te kunnen doen wat je wilt met een Charter, zelfs op 1500 meter barometrisch.

    De hoeveelheid vuil uit de uitlaat is nog verder afgenomen, en nu al voor de derde "draaisessie" achtereen, komt er niks zichtbaars uit de craptrap.
    Voorlopig wel tevreden mee:



    Toen de tank bijna leeg was, hield de motor er op een gegeven moment plotsklaps mee op, en wilde ook even niet meer starten. Bleek dat drie weken geleden, toen ik op de eerste vlucht een beetje een ongelukkige landing heb gemaakt, de clunk naar voren geschoten te zijn.

    Beetje rammelen en schudden, en opeens ging de boel weer.

    Smeercondities lijken ondanks de véél mindere olie-uitstoot uitstekend te zijn, compressie blijft me verbazen, en wat ook héél erg opviel was dat ik eigenlijk totaal geen uitlaatgassen rook (het regende nogal op zijn tropisch hard vanmiddag en het was nagenoeg windstil onder ons afdakje, dus ik had toch verwacht wel wat te ruiken).

    EDIT: helemaal vergeten te vermelden: ik heb de throttle slow down kunnen terugbrengen van 0,7 sec naar 0,4 seconde. Bij 0,3 seconde begon de motor zo nu en dan te protesteren en bij 0,2 seconde (wat overigens gewoon de volle servosnelheid is, die gaat nu eenmaal niet sneller) ging de motor uit als je plotseling gas gaf.
    Het filmpje is met deze 0,4 sec slowdown.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
    MicropropSport, HansH en Q Brand vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi relaas Bert!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb vandaag nog even 20 minuten staan draaien met 6000 toeren, en als ik hééél scherp luister, dan zit er als ik zo precies mogelijk 6000 toeren probeer te draaien, heel vaag een soort van "interferentie" tussen de motor en de klep frequentie, dan begint hij vlak boven en vlak onder de 6000 toeren een beetje te "zweven". Dan hoor je met een bepaalde regelmaat het toerental lichtjes op en neer gaan. Ongeveer 30 toeren volgens de telemetrie. Kan daar niet van wakker liggen.
    Ook nog zo precies mogelijk geprobeerd het verbruik vast te stellen, en voor 6K ligt dat op 2 ml/minuut, what héééééél theoretisch een vliegduur van 90 minuten op het volle tankje zou betekenen (6K is ongeveer kruisvlucht).
    De hoeveelheid olie blijft afnemen, en wat er uit de uitlaat komt wordt steeds helderder, bijna een minuut mijn vingers onder de uitlaat gehouden, en wat vettige handen, maar geen spoor van zwart.

    Deze motor verbaast mij, vergelijkbare resultaten heb ik nog niet bij andere motoren vast kunnen stellen. Kan uiteraard ook liggen aan dat wellicht die Motul een veel betere olie is dan de Castrol?

    Enfin, morgen weer naar huis, en dus ligt de CampingCharter weer een jaartje in zijn kist in opslag.
     
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Have a good flight!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Hoorde dat het "een beetje waait" momenteel, hoop toch wel dat dat over is als ik dinsdagochtend aankom....
     

Deel Deze Pagina