Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben begonnen met de bouw van de Impuls vleugel.
    Er is voorzien in tipverdraaien dmv voetjes onder de ribben...een lastige bouwwijze aangezien je de beneden delen ( achterste ligger en acherlijst onder) niet op de plank kunt leggen en dan de ribben er op lijmen.

    Ik bouw dus plat ( voetjes weg). In een productie tijd van minder dan 1 uur een hele vleugel gemaakt. Tip verdraaiing komt er na het bekleden in ( stomen).

    Nog een advies voor het plaatsen van de valse ribben..eerst alle hele ribben doen incl voorlijst..dan de halve ribben er diagonaals in zetten met lijm aan de achterkant van de rib...dan recht zetten...fff laten aandrogen en dan met lijm tacken aan de voorzijde.

    Vergeet niet de buitenste ribben van het middendeel ( wat je als eerste maakt) onder de halve V-stelling hoek te zetten en zet ze 1 mm naar binnen tov de onder sheeting. De boven sheeting is nl hier en daar te smal. Zodra de boven sheeting er op zit het middendeel kantelen en het tipdeel er tegenaan bouwen..dan de hele zaak de andere kant op kantelen en de andere helft er tegenaan bouwen. Fluitje van een cent...
     
    RTrider, beemstra, ArthurP en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En daar istie dan....:banana:

    De kit met daarop het tijdschrift waarmee het allemaal begon.
    Ik ga, denk ik zo, een tweesporenbeleid volgen.
    Hier thuis verder met de Topsy en op de TFA bouwdagen dit moois tot vliegtuig verwerken...
    De Kit.jpg
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Goed bezig Henk.
    Daar heb ik meer tijd voor nodig



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Deurtjes klaar. Gemaakt van 0,4 mm vliegtuigtriplex met cockpitsluiting.
    Perspex raampjes aan binnenzijde.

    Puntjes nog ff afronden en bediening sluiting inkorten.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb geen impuls-aankoop gedaan (geen ruimte voor nog een vliegtuig momenteel) maar we hadden afgelopen zaterdag een presentatie van Hans Maasdorp op onze club en tussen zijn boekwerkjes zat ook een uitgave van de Muiderkring over de Impuls. Misschien al een keer voorbij gekomen: ik heb niet alle pagina's in dit forum gecheckt.
    N.b het is via wetransfer en blijft maar een week staan. Hier de link: https://we.tl/t-KaQdLCdnHw

    N.b.2: het was grijs weer, dus niet alle pagina's zijn haarscherp, maar het is met een beetje moeite wel allemaal leesbaar.
     
  6. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Ridderkerk
    Frans Bal, RTrider, beemstra en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Mooie doos!!:banana:
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zekers, maar wat doet de sticker voor de kopse kant op de deksel..;):(:mad::confused::cool::p:D:eek::oops:o_O
    Toch maar een SOP-je maken.:banana:
     
    beemstra vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn Impuls gaat als een speer...

    Vleugel, stabilo en kielvlak af..

    Ondanks dat het laser gesneden is zie je nergens aan het oppervlak ( waar de doorzichtige bekleding komt ) een donker randje..fff poetsen ..is zo gebeurd.

    IMG_20200124_101614.jpg



    In alle haast zit er plotsklaps een halfrond stokkie op de bovenligger van het stabilo...foutje??? Kan Henk geen tekening lezen???...we zullen het zien...
    IMG_20200124_101628.jpg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat gaat wel heel snel! Wat voor motor komt er op?
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Een 1,8 cc Atom diesel.

    Besturing (3 functies) wordt een jaren '70 Simprop set ( 27 Mc)

    functie 1: richtingroer
    functie 2: een tikkie up op het pendelend stabilo
    functie 3: één omwenteling verdraaiing op de brandstofnaald (wieltje op de naald met pul/pul naar het servo hevel. Wieltje is stroef slippend op de naald zodat je de zaak kunt afstellen en toch met het servo kunt verdraaien... Ratel op de naald blijf achterwege).
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Henk, zet je de sproeiernaald rijker om het toerental te laten zakken??
    Wat is het verschil tussen een rc carburateur en een diesel- en glow carburateur??

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  13. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Sorry stijlfout. Wat is het verschil tussen een rc carburateur voor een diesel- en een glow motor.???

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Op die van mij gaat een PAW 19 met carburateur en demper. De carburateur ziet er precies zo uit als bij een gloeiplug motor, misschien dat de diameter van inlaat en sproeier iets anders zijn. Wel begrijp ik dat een diesel wat beperkter op het gas reageert, maar dat vindt ik voor VRA geen enkel probleem. .
     
    Bruno van Hoek en lamberto vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Lamberto...een diesel is wat lastiger te regelen met een carb dan een glow of benzine..gaat heus wel maar in het stationair gebied wordt het wat lastiger. Arthur gaat dat redden met zijn carb...echt wel!!


    Mijn diesel heeft geen carb...en ik wil die er ook niet op hebben..had Evert ook niet..maar ik haal wel een grapje uit door de naald te verdraaien en de motor dus rijker te zetten..wordt fff zoeken naar de instelling maar dan kan ik er mee stijgen en dalen..moet lukken..gewoon een proefje..


    Zo nu even opletten..Laat ik benadrukken dat Arthur een pracht van een kist heeft getekend en kit heeft gemaakt..petje af!!!

    Maar ik doe het hier en daar toch op mijn eigenwijze eigenwijze manier...ja 2 x eigenwijze..:p

    Bv.. de romp zijkanten moeten tussen het lg spant en de neussectie wat gebogen worden..best wel lastig om dat over een kort stukje te realiseren..Ik probeer altijd "plat" te bouwen.. een vleugelneusje die aan onderzijde wat opgetrokken moet worden tussen ligger en voorlijst toch recht maken..of zelfs een gering hol profiel recht maken...etc.

    En zo bouw ik de rompzijkanten aan voorzijde ook plat.

    - Tussen lg spant en brandschot een extra laagje balsa gezet ( die 2 stukjes met de nerf over dwars) van 5 mm= gelijk de ligger dikte
    - de neussectie zit nog niet vast..heb ik fff nodig voor de bepaling van de motordrager positie
    - de motordrager is wat opgevuld om de juiste positie te krijgen met een strookje balsa van 4 mm
    - het spant is bij de uitsparingen voor de dragers wat aangepast en zit er tijdelijk op om de drager positie te bepalen.


    Nu is de romp dus plat gebouwd...ik buig het niet aan voorzijde maar schuur de ronding er in. De motordrager is er nu al ingelijmd.



    IMG_20200124_154759.jpg

    Oh ja...vergeet niet de deur ff als mal er in te leggen op het moment dat je alle rompdelen gaat samenstellen..dat sluit het straks als een ..hoe heet dat ook alweer....oh ja..als een deur...


    De etalage...materiaal uitgestald..tekening tegen de wand... ja goed gezien...ik werk met 2 tekeningen..1 om op te bouwen en 1 voor het algehele beeld...

    Nog een tip..weeg de balsa liggers fff... de lichter gebruik ik voor die plaatsen waar ook sheeting is..en de zwaardere= sterkere voor die welke "ins freie" zitten zoals bv de rompliggers boven achter... gewicht varieert van 2,5 tot 5 gram per latje..en dat merk je in de sterkte..
    IMG_20200124_142617.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Henk,
    Goed bezig en razendsnel
    Chapeau

    Zelf ook weer een stapje verder.
    Kap demontabel gemaakt om de lipo aan te kunnen sluiten.
    Motorkap volgt binnenkort, ook demontabel maar anders dan vlgs tekening.
    Wordt vervolgd.

    [​IMG][​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Stuur jij de kist met het richtingroer of met de deuren??

    Waar ik het over heb?


    Ik zat met een leerling rond de 50 km van het veld toen de richting functie uitviel..en dat met een kist met een giga neveneffect op rol..dus daar viel nauwelijks meer fatsoenlijk mee te vliegen.

    Aangezien het een side by side kist was hebben we de taken verdeeld linksaf was voor de leerling ( die zat bij de linker deur) en rechtsaf was mijn werk.

    Zo zijn we thuis gekomen helemaal echt waar.. Nu wil ik niet zeggen dat ik een servo op de deuren zet..:p:p hoewel..:eek:
     
    Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  18. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Auster??
     
  19. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Goed gezien. Ben inderdaad van plan een strak neusje te maken naar de spinner. Motorkapje van dun vliegtuigtriplex.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    beemstra vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een voorbeeld van "plat" bouwen.

    Ik heb de beide rompzijkanten helemaal plat uitgevoerd..dus ook het latjesdeel boven het ingedekte deel.

    Maar dat moet trapezium vormig zijn..( zie de trapezium vorm aan de spanten). Komt dat dan wel goed??

    Ja..zal je zo mogelijk vanavond laten zien hoe ik de bekende 2 vliegen in één klap sla...

    IMG_20200125_173642.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina