Advies gevraagd, Welke ESC heb ik nodig

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door DollarBlingsby, 24 jan 2020.

Tags:
  1. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Aller eerst, Hallo iedereen.
    Mijn excuses als het niet het juiste topic is.
    Maar ik stel m'n vraag toch maar.

    Recent is het controller board van mijn oude boot gesneuveld. Verder heb ik héél weinig verstand van modelbouw en de electronica die erbij hoort.

    Ik heb mezelf een klein beetje verdiept in het één en ander, en zag dat je met een ESC de boot wel weer werkend zou moeten krijgen (gezien op YouTube)

    Nu was de vraag welke ESC ik dan nodig heb het zijn 12v motoren geloof ik 2 stuks (zie afbeelding)[​IMG]

    [​IMG]Volgens mij staat er op de motoren
    RS-755VC-4540 CCW15
    of werkt het allemaal zo niet?

    Alvast bedankt voor de moeite, hopelijk kan iemand me vooruit helpen.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het Forum. Eerst maar eens een paar vragen om een wat duidelijker beeld te krijgen. Je schrijft motoren, dus meer dan één.
    Die ESC of regelaar is dat er maar één, of heeft elke motor zijn eigen regelaar? Enig idee waardoor de regelaar de geest heeft gegeven. Heb je van de regelaar ook gegevens, zoals merk en type? Draaien de motoren soepel? Zie er allemaal een beetje roestig uit. Om welk type boot gaat het? Die andere motor staat daar ook CCW op? C(ounter)C(lock)W(ise) zou wijzen op één draairichting. Dat hoeft niet direct te betekenen dat de motor in de andere richting draaiend kapot gaat, maar het zou kunnen betekenen dat de motor in die richting de meeste kracht ontwikkelt. Draaien de schroeven vooruit varend in dezelfde richting? Een hoop vragen, maar met een antwoord daarop zou misschien de oorzaak van de defecte ESC te achterhalen zijn. En die moet eerst worden verholpen. Anders overlijdt de nieuwe ESC ook. Gr. Klaas.
     
  3. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Hallo, dank voor uw reactie.

    Klopt het zijn 2 motoren.

    Wat er op de andere motor staat kan ik niet lezen staat er ook niet meer op. Dus daar kan ik niet echt duidelijk over zijn. Draaien van de boot deed die waarschijnlijk door ene motor te stoppen of reverse terwijl andere draait.

    Op het oude bordje zaten beide motoren op dit was een printplaat. Spoel begon te roken. Geen idee.... Wou beginnen met nieuw spul wel m'n oude motoren die draaien nog prima en soepel.
    [​IMG]

    Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.
    Reden van overnieuw beginnen is omdat alles oud en poreus is .
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Heb ik het goed als dit de elektronica van een voerboot is?
    Rotzooi...

    Enig idee waarom de zaak begon te roken? Troep in een van de schroeven misschien?

    Als je de zaak weer aan de praat wilt krijgen, zijn er twee opties:
    De printplaat opsturen naar de winkelier om te laten repareren.
    Printplaat vervangen door goede RC-componenten.
    2 regelaars, per motor één, zender, ontvanger.
    Wellicht nog een of meerdere servo's voor voervijzel of voerbak of verlichting.
     
  5. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Ja dit klopt het is een voerboot.
    Waarom de boel begon te roken is me onduidelijk ik vermoed losse poreuze kabels zagen er zeer slecht uit losse contact punten etc...

    Nu wou ik deze gewoon vervangen door goede RC componenten... Ik dacht dat ik met z'n ESC al heel eind klaar zou zijn maar dat is dan niet het geval? Heb zelf een FLYSKY FS-i6X afstandbediening en zender daar wou ik het werkend op maken.

    Enige wat op de boot zit zijn van die magneet kleppen en 2 motoren verlichting zat er niet op of dat valt wel handmatig in te bouwen met led verlichting en goeie batterij.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2020
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Die zender en ontvanger kan je prima voor die voerboot gebruiken. Het is misschien een beetje "overkill" maar dat geeft helemaal niets.

    Goed om bij het begin te beginnen:
    Eerst de motoren testen. Dat is vrij simpel, je kan elke motor gewoon aansluiten op een stevige batterij of een kleine accu. Ik zou voor 6V gaan dan draaien de motoren niet voluit maar toch snel genoeg om te kunnen bepalen of ze mooi "rond" lopen en niet piepen of kraken of gewoon "niet lekker" draaien. Zijn de motoren in orde dan kan je ze blijven gebruiken. Gaat er ergens iets niet lekker dan moet je ze misschien vervangen. Vervang altijd beide motoren tegelijk want een nieuwe en een oude kan problemen geven.

    Alles in orde en de motoren zijn bruikbaar? Dan kan je op zoek gaan naar twee motor snelheidsregelaars. Dat is niets nieuws, ESC is de afkorting van het Engelse Engine Speed Controller.
    Je hebt er twee nodig want je moet er ook mee sturen. Door de ene motor sneller dan de andere te laten draaien maak je een bocht. Als je de ene vooruit en de andere achteruit laat draaien kan je haast op de plek draaien. Hoe dat wordt geregeld komt later maar dat gebeurt in de zender. Overigens zitten er op de originele print ook twee regelaars, voor elke motor één.
    De magneetkleppen kan je op twee manieren bedienen. De simpelste is om hiervoor elektronische schakelaars te gebruiken. Die kan je via de zender bedienen, met een schakelaartje of één van de stuurknuppels, net wat je wilt.
    Zo'n zelfde elektronische schakelaar kan je gebruiken om eventuele verlichting te schakelen.
    Voor ik het vergeet, wat is de voeding? Is dat een 12V gesealde loodaccu? Zo ja dan moet je daar natuurlijk ook de juiste lader voor hebben.
    Je hebt ook een spanningsregelaar die netjes 5V maakt van die 12V nodig. Die 5V is voor je ontvanger. De ontvanger kan je echt niet direct op 12V aansluiten dan zal hij bijna zeker in rook opgaan.
    Je kan eventueel ook nog servo's gebruiken om bijvoorbeeld een schijnwerper te kunnen bewegen. Die servo's heb je nu niet nodig maar ik weet niet wat je eventueel nog wilt. Die servo's kunnen ook niet direct op 12V aangesloten worden en hebben dus ook 5V nodig. De 5V spanningsregelaar die je nodig hebt moet natuurlijk voldoende stroom kunnen leveren voor de ontvanger en de eventuele servo's. Alleen de ontvanger kan met een heel kleine regelaar toe maar voor bijvoorbeeld drie servo's heb je toch minimaal 1,5A nodig, liever 2A.

    Welke ESC heb je nodig?
    Je hebt regelaars voor borstelmotoren nodig die ongeveer 25A continu kunnen verwerken. De motoren gebruiken (veel) minder, ongeveer 3A tot 4A, bij normaal gebruik maar als er eens één vast loopt in wier of zo zal hij een blokkeerstroom van rond de 20A kunnen trekken. Als je een regelaar die "maar" 10A kan leveren gebruikt kan die regelaar in rook op gaan als de motor vast loopt, vandaar die 25A ESC.
    Een voorbeeld is DEZE ESC. Ze geven 60A op als maximale stroom maar dat neem ik met een flinke korrel zout. Het is in ieder geval ruim voldoende voor deze motoren.
    Een voordeel is dat deze ESC een ingebouwde 5V spanningsregelaar (vaak BEC genoemd) heeft welke 2A kan leveren. Die hoef je dan niet los te kopen. Je hebt er maar één nodig dus van de tweede regelaar moet je die "los maken". Dat is simpel en leggen we wel uit als je eventueel zo ver bent.

    Welke elektronische schakelaars heb je nodig?
    Dat is veel lastiger, er zijn meerdere soorten en welke jij precies nodig hebt hangt af van hoeveel stroom zo'n magneetklepje nodig hebt. De meeste elektronische schakelaars kunnen vrij makkelijk 2A schakelen. Dat lijkt me ruim voldoende voor zo'n magneetklep maar dat weet ik niet zeker!
    Een voorbeeld is DEZE schakelaar. Deze kan maar liefst 10A schakelen, dat zal vrijwel zeker ruim voldoende zijn.

    Tot zo ver, ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes.
     
  7. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Dankjewel Ernst.
    Wat een gedetailleerde uitleg! Ik ga inderdaad voorlopig een 12volt loodaccu gebruiken. Als de boot goed vaart koop ik op termijn wel een lithium accu.

    Ik ga morgen eerst de motoren nog eens testen, zoals je zei. De ESC'S heb ik zojuist besteld. Het is Ali dus zal wel week of 2-3 duren voor ik verder kan helaas... Ik hou jullie op de hoogte!
     
  8. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Zijn de Hobbywing ESC'S niet beter van kwaliteit? Zoals https://a.aliexpress.com/_ULrI1 die? Stop er liever kwaliteit in dan dat ik straks weer iets moet vervangen.
    Of is deze niet geschikt voor mijn doeleinden
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor zo ver als ik in de specs. heb kunnen lezen, heeft deze de irritante B(brake) funtie. Hetgeen inhoudt, 2 keer sturen voor verandering van draairichting of even wachten voor nogmaals aansturen van de andere draairichting.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is inderdaad heel vervelend maar die regelaar heeft de mogelijkheid dat in te stellen met behulp van een jumpertje. Je kan kiezen tussen: Vooruit - Rem, Vooruit - Rem - Achteruit en Vooruit - Achteruit. Als je de laatste keuze neemt heb je dat probleem dus niet. ;)
    Of de kwaliteit beter is durf ik niet te zeggen. Bijna alles komt uit China, daar hoeft het dus niet in te zitten. De kosten zijn niet zo hoog dus ook daar zal je je niet zo snel een buil vallen.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alle regelaars komen uit China! Ook al staat er Jeti op. Paar fabrieken die naar wens ontwikkelen en software mee geven... of zelf ontwikkelde software in laten lopen. GJVO heeft daar eens een keer een stukje over geschreven.

    Sommige regelaars kan je programmeren met een kaartje. Dan kan de rem ook worden uitgezet.

    Een rem heeft een voordeel. De prop geeft bij stilstand minder remming. Dat kan bij een modelvlieger nuttig zijn.

    Een draaiende prop geeft meer weerstand en remt dan ook. Ook dat kan nuttig zijn in bepaalde situaties.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze zijn bedoeld voor de regeling van de motoren van een voerboot. Dan is de rem erg lastig om niet te zeggen totaal ongewenst.
    Zoals ik al schreef DEZE regelaar stel je in met een jumpertje. Je hebt dus verder niets extra's nodig.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Goede avond, zojuist de motoren getest de één maakt beduidend meer geluid dan de ander ik heb geen idee of dit binnen de marges zit in mijn ogen draaien ze verder prima zie video's.


     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    As goed smeren met vet. Om de zoveel tijd uiteen en verversen.

    Uierzalf is een aanrader van Roel van Essen met een bende praktijkervaring met dit vet..
    Ook niet milieu belastend.
    Niet te vol tjeten. Teveel aan vet geeft weerstand en kan behoorlijk warm worden. Weerstand is stroom, amperes. En die verkort de vaartijd.
    Zalf kan met een grote injectiespuit zonder het prikding worden ingebracht als de as er uit is. As weer aanbrengen en aan de andere kant weer opvangen. Dit is een beetje algemeen gebruik geworden op het MBF... uitzondering daargelaten.

    Andere olie of vetten zijn die voor de mountainbikes. Meestal PFTE... teflon. Hoort eigenlijk niet in het viswater.

    De rest is trillende motorsteun, zo lijkt het. Metaal op metaal. Is wel te dempen.

    Met je hand er aan verandert de toon van de resonantie. Kijk of de motorsteun veel beweging heeft, dan trilt de motor vrolijk mee.

    Motoren klinken goed. Niets mis mee. Dit type is behoorlijk robuust. Regelmatig een drupje olie op de aslagers helpt. Lopen ze ook weer iets stiller.

    Verder kan de flexkoppeling bij veroudering meer gaan klapperen?
    Dan kan die de oorzaak zijn van een onbalans. Kan een uitlijning zijn maar ook vervorming van het tussenstuk dat gaat werken.

    Een motor draai meer toeren dan de ander. Dat is normaal.
    De magneetpolen staan altijd iets versteld. Anders wil een motor niet draaien. Fabrieks ingesteld. Alleen door een lagerschild met borstelhouder los te halen en tegen te stellen, kan je deze weer gelijk zetten.

    Alleen is dat niet een klusje dat je even doet. Maar in de modelautoracing is de magneet timing een bekend fenomeen.


    Overigens.... Niet te veel olie op de motorasjes, en niet op de koolborstels!
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2020
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met het gevaar dat ik Bas over me heen krijg heb ik toch een andere mening m.b.t. het vullen van de askokers met uierzalf. Mijn ervaring is om de koker zo vol mogelijk te "proppen" met uierzalf. En waarom? De waterdruk perst de uierzalf naar binnen met als resultaat dat het achterlager minder of geen smering meer krijgt. Zit de koker vol dan blijft de smering van het achterlager beter en is de afdichting ook beter. Heb nog niet meegemaakt dat de uierzalf de boel erg afremt. Valt allemaal reuze mee. Meestal is het geluid in het water aanmerkelijk minder dan op de wal. De romp gedraagt zich dan veel minder als een klankkast en het toerental is door de belasting ook minder. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  16. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Dank voor de reacties ga de boel is loshalen en assen vullen met Schoone uierzalf en druppeltje olie in gelagerde delen. Wat voor olie zou het beste zijn ? Dunne machine olie of gewoon motorolie 10w40 ofzo
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij de schroefassen naast de uierzalf geen olie meer gebruiken. Alleen de motorassen een heel klein drupje olie. Naaimachineolie is prima. Kijk maar wat je voor handen hebt. Aan de kant van de koolborstel niet teveel olie. Het moet niet op de collector of aan de koolborstels komen. Daar heb je altijd een beetje vonkvorming en dan brandt de olie vast op de delen die stroom moeten geleiden. Gr. Klaas.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen ervaring met de zalf. Haha! Als Klaas dat schrijft, kan je dat rustig opvolgen. Top!
     
  19. DollarBlingsby

    DollarBlingsby

    Lid geworden:
    24 jan 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Heeswijk-Dinther
    Blijft die uierzalf beetje goed zitten? Kan de schroeven niet zo makkelijk bij om dat met regelmaat te vervangen.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Uierzalf blijft prima op z'n plek. Ja, in de zomer, als het water ook een beetje aangename temperatuur heeft, lekt er wel eens iets langs het voorste lager weg (bij de motor dus), omdat het warm wordt en dus vloeibaarder. Dat wil wel door de romp spetteren. Bij de meeste schepen vang ik dat op door een mof rond de schroefaskoker te plaatsen daar waar de schroefas er uit komt. Bijv een dop van een melkpak, of een stuk siliconenslang.
    Ik heb, op twee schepen na, géén smeernippels op mijn schroefaskokers. Elk jaar, na het vaarseizoen vervang ik de uierzalf door verse.
    Procedure:
    pot zalf au bain marie warm maken, gesmolten uierzalf opzuigen met een grote injectiespuit.
    Schroefassen verwijderen. Bij sommige schepen moet ik dan ook de roeren verwijderen en ja, da's wat meer werk.
    Een stuk keukenpapier in de romp leggen, waar de schroefaskoker uitkomt; doe je dat niet wordt het een vette baggerbende in je boot.
    Dan met je injectiespuit verse zalf erin spuiten, net zolang tot het vet wat bij het binnenlager eruit komt, niet meer zwart is, maar mooi schoon geel.
    Dan, met je vinger op het binnenlager van de schroefaskoker, de schroefas in de koker drukken.
    L a n g z a a m, zodat het vet gelegenheid krijgt om zich om de schroefas heen te verspreiden.
    Op de gegeven moment kan de schroefas niet meer verder; de koker zit dan helemaal vol.
    Voorzichtig je vinger iets van de koker afhalen. Er zal meteen vet volgen en dat staat onder druk; wees daar alert op! Uiteindelijk voel je de schroefas tegen je vinger aandrukken en dan kun je je vinger weghalen.
    Het keukenpapier ligt nu vol met oud (zwart) vet en een beetje nieuw. Dat (met beleid) uit de romp halen; eventueel gemorst vet met een schoon doekje met thinner o.i.d. verwijderen.
    Koppelingen plaatsen, eventueel de roeren weer en je bent weer voor een jaar happy...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina